Je mountainbike of racefiets, die is er in eerste instantie om jouzelf van A naar B (en wellicht weer terug) te vervoeren. Een tweewielige, lichte en compacte fiets waarop je je balans moet houden, vaak ook nog eens terwijl je offroad obstakels pareert, is minder geschikt voor het meenemen van allerlei extra zaken zoals bagage. Ben jij eigenwijs en wil je toch het nodige aan spullen onderweg mee kunnen nemen, dan zul je een bagagefietskar moeten aanschaffen die daar speciaal geschikt voor is. Mountainbikevibes.be stelde daarom speciaal voor jou een top 10 op t.a.v. de beste fietskar voor bagage (anno 2023).
Met een fietskar achter je fiets kun je alsnog soepel rijden zonder extra veel belasting of gevaar. In dit artikel richten wij ons als offroad-liefhebbers natuurlijk vooral op de fietskar die (ook) geschikt is voor de mountainbike.
IMAGE | PRODUCT | DETAILS | |
---|---|---|---|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Waarvoor kan je een fietskar voor bagage allemaal gebruiken?
Een fietskar voor het meenemen van bagage met je mountainbike biedt je diverse opties, onder ander met het oog op fietsvakanties en dagelijks gemak.
Bikepacken met je fietskar
Allereerst is een fietskar ideaal om mee te gaan bikepacken. Dat houdt in dat je, meestal enigszins op de bonnefooi, je hele hebben en houden meeneemt achter de fiets en een onbekend fietsavontuur tegenmoet rijdt.
Om van écht avontuurlijk bikepacken te kunnen spreken zijn wij van mening dat je op zijn minst een tentje en kookvoorzieningen e.d. mee moet nemen om af en toe ook eens in de (vrije) natuur, zonder aanwezige faciliteiten te kunnen overnachten. In ons speciale artikel over bikepacking met de mountainbike beschreven wij al een complete gids ten aanzien van wat je daarvoor allemaal nodig hebt.
Touren met je fietskar
Overnacht je vooral in (luxe)accommodaties zoals hotels, hostels, berghutten en B&B’s, dan kun je al een aantal reisaccessoires thuislaten.
Voor het meenemen van alle spullen die wel nog noodzakelijk zijn, kun je dan kiezen voor allerlei bikepacking tassen die je direct aan je fiets bevestigt. Denk aan stuur-, frame- en zadeltassen.
Met een fietskar voor bagage achter je mountainbike hou je je fiets echter vrij en bewaar je beter de balans. Ga je intensief (offroad) touren, bijvoorbeeld in bergachtig gebied en over singletracks, dan is een fietskar wat minder praktisch en kies je het beste voor alleen een fietsrugzak.
Gaat je fietstour vooral over bredere (offroad)paden zonder al te veel extreem gehobbel, dan neem je met je fietskar wel weer heel wat meer spullen mee. Handig hoor!
Fietskar voor bagage bij dagelijks gebruik
Bij een fietskar denken we vrij snel aan vakantietoepassingen. En terecht want wat is er heerlijker dan een vakantie te combineren met je favoriete hobby: ‘mountainbiken’? Welke opties je daarin hebt beschreven wij al eerder in het artikel ‘mountainbike vakantie: alle opties op een rijtje’.
Ga je niet óp maar wel mét je fiets op vakantie? Neem je die met andere woorden mee in de auto, de trein of in het vliegtuig om elders tochten te gaan maken? Dan zijn ook bagagefaciliteiten waarin je je bike zelf meeneemt aan te bevelen. Wil je geen beschadigingen en minder ruimtebeslag? Koop dan gewoon de beste fietskoffer voor je mountainbike die er is.
Een fietskar voor bagage kan echter natuurlijk ook buiten vakantietijd zijn dagelijks nut opleveren. Wellicht woon jij in de grote stad, is een auto te duur of niet praktisch maar wil je toch graag zo nu en dan wat vervoeren?
Een bakfiets is dan handig maar dat vergt een extra investering en het ‘bakbeest’ neemt bovendien veel extra ruimte in beslag. In dat geval maak je van je mountainbike met een fijne fietskar voor bagage in no-time een vervoermiddel waarmee je een flinke tas boodschappen haalt of nog omvangrijkere goederen vervoert.
Wat kan je met een fietskar vervoeren?
Zoals gezegd richten wij ons in dit artikel op de beste fietskar voor bagage die achter de mountainbike kan, voor het meenemen van bagage en specifieke goederen. Dat kan dus vanalles zijn zoals je compacte kampeeruitrusting waaronder een bikepacking-tent, je kledingtas maar net zo goed je dagelijkse boodschappen.
Afhankelijk van de uitvoering van de fietskar kun je er echter ook langwerpige objecten mee vervoeren. En zo zijn er ook speciale fietskarren die gebruikt kunnen worden voor het meenemen van een kano of een surfplank.
Afgezien van het meenemen van allerlei vormen van bagage, is het ook mogelijk om mensen en dieren te vervoeren in je fietskar. Er zijn speciale karren beschikbaar voor meer casual gebruik en transport van de kinderen en van je onmisbare huisdier.
Een typische bagagefietskar voor achter de mountainbike is vaak wat lager, compacter en aerodynamischer dan karren die bedoeld zijn voor vervoer van speciale artikelen, mensen of dieren.
Is een fietskar (voor bagage) veilig?
Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je vaardigheid krijgt in het rijden met een fietskar. Dat je leert dat je de bochten net iets minder scherp moet nemen en wellicht ook wat minder hard. Heb je dat eenmaal onder de knie, dan zou je kunnen zeggen dat het rijden met een bagagefietskar achter je mountainbike – anders dan wanneer je met een aanhanger achter de auto rijdt – misschien nog wel veiliger is dan rijden zonder fietskar.
Kies je voor een fietskar met 2 wielen, dan zorgt dat ervoor dat je eenvoudiger je balans bewaart, zeker wanneer je daardoor allerlei gewicht op je frame en je schouders kunt voorkomen. Feitelijk voorziet je fietskar ook in een buffer tussen jou en het andere verkeer. Doordat je groter bent val je bovendien meer op.
Het remmen met meer gewicht als gevolg van je fietskar is natuurlijk wel weer wat lastiger. Ook daar moet je even aan wennen. Gebruik beide remmen en rem pompend! Denk er ook aan dat je meestal wat breder bent dan zonder kar. Hou daar rekening mee op smalle fietspaden, bij stoepranden en in bochten.
Is de fietskar die jij zoekt vooral voor bedoeld om kinderen mee te nemen achter de fiets? Dat is dan een wijs besluit want met een tweewielige fietskar val je niet snel om en is de eventuele impact wanneer dat toch gebeurt, beperkt. Neem je je kinderen mee in kinderzitjes op je mtb of fiets dan is dat wel even anders.
Een voorwaarde is natuurlijk dat je je fietskar voor bagage gebruikt op wegen en paden waarvoor die kar geëigend is. Ga je er in volle vaart mee biken op zeer hobbelige, snelle en smalle afdalingen, dan hang je natuurlijk zo achter een boom.
Welke soort fietskar voor bagage moet je kiezen?
Het belangrijkste onderscheid in het aanbod voor fietskarren voor het meenemen van bagage op je mountainbike, betreft in eerste instantie het aantal wielen. Je kunt kiezen voor een fietskar met één wiel en voor een fietskar met twee wielen.
Fietskar voor bagage met één wiel
Een fietskar voor bagage, met één wiel, wordt gevormd door een stijve constructie die in combinatie met een stijf draaipunt áchter de fiets zorgt voor zeer aerodynamisch rijgedrag.
Zo’n eenwieler volgt je fiets goed in de bocht en is daarom geschikter wanneer je meer op snelheid wilt rijden.
Zo’n fietskar met 1 wiel hangt in de bocht, zal daardoor nooit omkiepen en blijft stabiel. Doordat er sprake is van een smallere constructie is het eventueel zelfs mogelijk om goed geconditioneerde singletracks te volgen.
Staat je fiets stil dan zal de fiets i.c.m. een kar met één wiel wel de neiging hebben om om te vallen.
Fietskar voor bagage met twee wielen
Een fietskar voor bagage, met twee wielen, wordt in de regel aan één punt aan de achteras van de fiets gekoppeld. Rij je rechtdoor dan geven de beide wielen, die over een ander stuk weg rijden dan de wielen van de fiets zelf, een stabiel gevoel.
In de bochten is het fietsen echter al snel wat onrustiger. Je moet je stuurbeweging meer afstemmen op de kar en je snelheid enigszins beperken, anders zou de kar kunnen omvallen en zou jij je balans kunnen verliezen.
Het feit dat de bagagefietskar vanzelf blijft staan is vooral bij het aankoppelen en stilstaan een voordeel. Het maken van een noodstop is dan wel weer een hele kunst omdat de kar relatief zwaar is en bovendien ongeremd, waardoor het achterwiel van je fiets kan uitbreken.
Hoe bevestig je een fietskar voor bagage aan de fiets of mtb?
Fietskarren met 1 wiel zijn overwegend uitgerust met een vork (met 2 poten) die je aan de achteras van je fiets bevestigt. Dit bevordert de balans.
Een dergelijke fietskar bevestigen aan je fiets wordt meestal gedaan door middel van een speciale fietskar steekas die wordt meegeleverd ter vervanging van je huidige steekas. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt, een directe overbrenging en veel stabiliteit. Neig jij naar links of rechts in een bocht dan volgt je fietskar die beweging.
Een tweewieler doet dat in principe niet of in veel mindere mate. Voor tweewielers is de fietskar koppeling dan ook meestal enkelzijdig en minder stijf, zodat de fiets enigszins kan ‘torderen’ ten opzichte van de kar.
Er zijn legio bevestigingssystemen die verschillen per leverancier. In de meeste gevallen wordt de kar echter bevestigd aan een van de twee kanten van je fietsframe, in de buurt van de achteras. Bevestiging aan de centrale buis (zadelbuis) is echter ook wel eens een optie.
Fietskar bevestigen aan een elektrische fiets
Er is in de meeste gevallen geen verschil in de wijze waarop je je fietskar moet bevestigen aan een elektrische fiets. Vanzelfsprekend zorgt je trapondersteuning ervoor dat je sneller op gang bent met een lading achter je aan.
Soorten fietskar voor bagage
Open of gesloten
Er zijn laadvormen beschikbaar in allerlei hoedanigheden. Afhankelijk van de mee te nemen goederen, kun je kiezen voor een stijve laadbak of voor één van een flexibeler materiaal.
Er zijn systemen die bestaan uit een soort chassis, dus een opbouw inclusief wiel(en) waarbij je een afneembare tas op maat kunt aanschaffen die veelal waterbestendig is. Handig wanneer je je tas snel mee wil nemen vanaf je fiets naar binnen.
Voor zwaardere en grotere goederen is zo’n tas minder geschikt. Neem je met regelmaat zaken mee met een afwijkende vorm of met wat meer lengte, dan kun je wellicht het beste kiezen voor een aanhangermodel. Dat is een fietsaanhanger met afneembare / open voorkanten en zonder bovenkant.
Inklapbaar en flexibel
Wil je je fietskar mee kunnen nemen in een andere vervoersmiddel, dan raden wij je aan bewust te kiezen voor een lichtgewicht en inklapbaar systeem (inklapbare fietskar) of een opvouwbare fietskar. Sowieso hebben alle systemen met een flexibele tas of inklapbare laadruimte een opbergvoordeel tot gevolg.
Voor wie snel wil kunnen switchen (rijden met of zonder aanhanger), is het van belang om vooraf de fietskar aansluiting goed te onderzoeken. Let er in zo’n geval op dat je de koppeling snel geheel of gedeeltelijk kunt monteren, zonder dat je meteen je hele achteras hoeft te verwijderen. Het gekozen bevestigingssysteem bepaalt hoe snel je je fietskar aan je fiets kunt bevestigen.
Extra functies van de fietskar voor bagage
Er zijn tweewielige karren te koop met extra functionaliteit. Zo wordt de kar soms geleverd met een handvat aan de achterzijde en eventueel met extra te monteren fietskarwielen voor aan de voorkant. Op die manier transformeer je je kar snel en eenvoudig in een wagen (trolly) die je ook handmatig vooruit kunt duwen tijdens een wandeling of zelfs in de supermarkt.
Fietskar voor de racefiets; let op!
Ben je op zoek naar een fietskar voor je racefiets? Een fietskar achter je racefiets is mogelijk, maar let dan extra goed op het gewicht van je kar en hoeveel je meeneemt.
Een racefiets is immers van nature net als een F1-auto niet gemaakt voor trekbelasting. Een mountainbike – vergelijk die het beste met een tractor – is daar van nature een stuk geschikter voor. Een frame belastende koppeling raden wij voor racefietsen daarom sowieso af.
Voor- en nadelen van een fietskar voor bagage
Met een fietskar voor bagage blijft je fiets zelf vrij van bagage en ben je in staat om relatief veel spullen op gemakkelijke wijze mee te nemen. Doordat de meeste karren snel eenvoudig zijn af te koppelen, hoef je je fiets niet telkens helemaal te transformeren, hetgeen bij gebruik van framefietstassen wel noodzakelijk is.
Je fiets blijft met een fietskar behoorlijk goed bestuurbaar, al is het rijden over hele smalle paden wel minder goed mogelijk.
Ten opzichte van rijden met fietstassen zien wij weinig nadelen, hooguit dat je wat langer en (meestal) breder bent en daar rekening mee moet houden. Vanzelfsprekend wordt je remweg langer. Je fietst nimmer zo vrij als op een fiets die volstrekt onbeladen is.
Maar al met al zien wij een fietskar voor bagage die je achter de mountainbike hangt als een zeer waardevolle toevoeging die de functionaliteit van je fiets aanmerkelijk vergroot. Ten opzichte van andere bagagesystemen zoals fietstassen, geniet de fietskar in vele gevallen absoluut onze voorkeur.
Beste fietskar voor bagage: onze top 10 (2023)
Wil je een fietskar kopen, dan heb je diverse opties. Wij stelden een lijst samen van de beste fietskarren voor bagage die je in 2023 kunt aanschaffen. Bekijk onze top 10 die is weergegeven in chronologische volgorde, en lees hoe de verschillende aanhangers zich van elkaar onderscheiden.
Topeak fietskar; beste voor offroad
Topeak Journey Trailer and Drybag
De Topeak Journey Trailer and Drybag is een eenwielige lichtgewicht fietskar voor fietsen met een standaard achteras met tussenruimte van 13 cm of 13,5 cm en met 26 inch, 700c of 29 inch wielen. Deze Topeak fietskar is geschikt voor mountainbikes met standaard quick-release naven. De trailer weegt nog geen 5 kg en de bijgeleverde tas net 1,5.
De bijbehorende tas heeft een capaciteit van ruim 65 liter en kan een maximaal gewicht van 32 kg dragen. Deze is vervaardigd van waterdichte stof met gelaste naden en voorzien van een draaghandgreep waarmee je hem snel in en uit het frame haalt.
Voor extra veiligheid op de weg is een vlag bijgeleverd. Een achterlampje kun je los bij bestellen. De snelspankoppeling wordt meegeleverd.
Topeak Journey Trailer TX and Drybag
Voor fietsen met relatief nieuwe steekassen van 12mm tot een lengte van 180 mm of naafversnellingen, is er een aparte uitvoering beschikbaar in de vorm van de Topeak Journey Trailer TX and Drybag. Het hiertoe benodigde speciale steekassysteem wordt hierbij meegeleverd.
Extra onderdelen of steekasadapters zijn ook makkelijk verkrijgbaar.
Croozer fietskar; met vering!
De Croozer Cargo Tuure Cargo Trailer is een tweewielige fietstrailer met een bagagevolume van maar liefst 135 liter. Daar zet je je tas en spulletjes gewoon in. Ben je hem even beu, dan klap je het device in tot een pakketje van slechts 26 cm hoog met de wielen erin (breedte en lengte blijven 68 * 87 cm). Met deze kar neem je tot wel 45 kg mee.
Door middel van een apart aan te schaffen trekbeugel en voorwieltje maak je van deze aanhanger eenvoudig een bolderkar. Het systeem is universeel toepasbaar door een brede selectie trekhaken waardoor je de Croozer bijna met elk type fiets gebruiken. Het systeem is razendsnel aan en af te koppelen.
Speciaal voor hobbelige wegen: De Croozer AirPad® vering past zich automatisch aan de belasting aan. Dit veersysteem absorbeert schokken en trillingen en zorgt voor een soepele rit, zelfs offroad!
De Croozer Cargo Tuure Cargo Trailer is een pracht van een aanhanger maar wel een van de duurdere in onze selectie.
Burley fietskar
Burley heeft maar liefst 3 fietskarren voor ons beschikbaar die zeker de moeite en het bekijken waard zijn. Burley houdt zich al vanaf de jaren 80 bezig met manieren om een autovrij leven te leiden. Diverse fietskarinnovaties kwamen vanuit die behoefte voort.
Burley Coho XC; extra stabiel met standaard
Net als de Topeak Journey Trailer and Drybag is de Burley Coho XC een lichtgewicht en wendbare, eenwielige fietsaanhanger voor fietsen met naafbreedtes van 126 tot maar liefst 197 mm. Deze fietsaanhanger is voorzien van een standaard waarmee je je fiets en aanhanger rechtop kunt laten staan. De laadruimte bestaat uit een lichtgewicht bak, niet te verwarren met ‘bag’ die maar liefst 90 kilo kan meezeulen.
De ophanging van de Burley Coho XC is uitgevoerd met een spiraalveersysteem dat zorgt voor stabiliteit van de aanhanger en de bagage. Een soepel- rij en stuurgedrag is het resultaat. Er dient een aparte as los te worden aangeschaft voor het gebruik van dit systeem. Je kunt kiezen uit een conventioneel of, speciaal voor ons mountainbikers, een offroad wiel.
Wij zijn geneigd om te zeggen dat deze fietskar vooral goed geschikt is voor casual, dagelijks gebruik. Ten behoeve van fietsvakanties zijn er modellen met meer gerichte, specifieke features om je lading droog te vervoeren.
Burley Nomad; speciaal ontwikkeld voor fietsreizen
Burley houdt niet star vast aan het principe van één wiel. De Burley Nomad is daar het bewijs van. Dit is een robuuste en lichte aanhanger, speciaal ontwikkeld voor fietsreizen. Functioneel gezien heeft deze veel weg van de Croozer fietskar, ook qua afmetingen, inhoud en inklapbaarheid. Door de waterdichte afdekking fiets je ook met je reisspullen door de regen zonder dat de boel doorweekt raakt.
Offroad nadeeltje t.o.v. de Coozer: op de Burley Nomad konden wij geen veersysteem ontdekken.
Burley Flatbed; best geschikt voor een diversiteit aan spullen
Tja, bij Burley willen ze gewoon alles met de fiets kunnen doen. En je weet niet altijd vooraf wat je mee moet gaan nemen op je aanhanger. Speciaal daarvoor is de Burley Flatbed ontwikkeld.
Met een soortgelijke koppeling als de Burley Nomad, realiseer je in no time een open, tweewielige aanhanger waarin je diverse spullen kunt meenemen. Je wordt hierbij niet belemmerd door de breedteschotten, want die zijn er niet. Zet je spullen wel even vast met behulp van de bijgeleverde spanbanden.
Door de open vorm krijg je alles er wel in. De laadcapaciteit is 45 kg terwijl de aanhanger zelf slechts 7 kg weegt. Dit type fietsaanhanger is vooral geschikt wanneer je grote, ongelijk gevormde spullen mee wilt kunnen nemen. Let er wel op dat ze niet te zwaar zijn en voldoende in balans blijven. Je lading kan er relatief gemakkelijk vanaf vallen.
De prijs van de Burley Flatbed is een stuk vriendelijker dan die van menig andere fietskar. Zijn mogelijkheden zijn desondanks groot. Maar hij lijkt ons vooral geschikt voor stadsvervoer.
M-Wave fietskar
M-Wave is een van de merken die het Duitse bedrijf Messingschlager, een traditioneel familiebedrijf, op de markt brengt. Hierbij focust men zich voornamelijk op het realiseren van een prettiger leven voor bikers. Techniek en design worden gecombineerd tot hoogwaardige functionaliteit.
M-Wave Carry all box; volledig waterdicht & afsluitbaar
De M-Wave Carry all box is de enige in deze selectie die voorzien is van een ‘harde schil’. Deze tweewielige, harde bagagekoffer doet denken aan de dakkoffer van een auto. Het design inclusief deksel met hydraulische openingsstangen, biedt een aantal voordelen. De fietsaanhanger is namelijk volledig waterdicht en tevens als enige echt (goed) afsluitbaar. Veilige stootvoorzieningen voorkomen dat je met de wielen blijft haken. Deze fietskar is ook te gebruiken als handkar en winkel-trolley.
De 20″ wielen met luchtbanden zijn snel afneembaar met een snelspanner maar wel wat groot voor offroad toepassingen. Die gaan vast stuiteren want ze missen ook demping. Bovenop het deksel is een extra mogelijkheid voor belading. De totale maximale belading bedraagt 25 kg.
M-Wave Single 40 fietskar voor bagage; beste prijs/kwaliteit
De M-Wave Single 40 Fietskar is een behoorlijk aantrekkelijk geprijsde aanhanger met 1 wiel. Deze is voorzien van een 16 inch wiel. De totale constructie is inklapbaar. De aanhanger heeft wel wat weg van een ‘chariot’, oftewel een Romeinse strijdwagen.
De scharnierende aanhanger zelf biedt geen bescherming aan je spullen, maar je kunt er wel veel op kwijt. De meegeleverde bagagetas van ongeveer 114 liter is waterafstotend. Je kan deze fietskar voor bagage ook zonder de M-Wave tas aankopen en gewoon je eigen bagagetassen gebruiken.
Door middel van de quick-release-as is deze aanhanger snel aan het achterwiel van jouw fiets te bevestigen.
De M-Wave Single 40 biedt ogenschijnlijk een mooie prijs-kwaliteitverhouding. Wij hebben nog geen informatie over de degelijkheid van de stalen constructie en de lassen op langere termijn. Dat zou wel eens een aandachtspunt van deze fietskar kunnen zijn schatten wij in.
Andere merken fietskar voor bagage
M-Wave, Burley, Croozer en Topeak zijn allen gerenommeerde merken op het gebied van fietsaccessoires waaronder bagagesystemen. Zij bieden meerdere fietskarren aan in hun assortiment. Maar er zijn meer aanbieders.
Schwinn Day Tripper Cargo trailer; universeel & multifunctioneel
De Schwinn Day Tripper Cargo trailer is een tweewielige fietskar die door middel van een eenmalige installatie van de universele koppeling in een oogwenk kan worden aan- en afgekoppeld aan de linkerkant van de achteras van de fiets.
De laadruimte is eenvoudig te wijzigen en multifunctioneel bruikbaar door het dekseldoek op te rollen en eventueel de achterklep te verwijderen. Met spanbanden wordt de lading gezekerd.
Het frame is opvouwbaar, evenals de ‘koffer’. Er is geen sprake van een veersysteem. De 16-inch luchtgevulde banden zullen de eventuele offroad klappen dus zelf moeten opvangen.
De Schwinn Day Tripper Cargo trailer vormt een alternatief voor de Burley Nomad en de Croozer fietskar. Laatstgenoemde schatten wij wat hoger in door de speciale offroad-features. Maar die is ook wat duurder.
Roland Traveler; met ruime laadmogelijkheden
Ook de Roland Traveler tweewieler biedt ruime laadmogelijkheden. Deze verschillen per toepassing. Gebruik je hem als fietsaanhanger dan is de trekkoppeling belastbaar tot 40 kg. Er kan echter 130 liter en dus ook meer gewicht in. Als handmatige trolley is hij belaadbaar tot bijna 100 kg voordat hij pas door zijn onderstel zakt. En dat voor een karretje van zelf maar 10 kg.
De bak van de kar is vervaardigd van waterafstotende nylon, evenals het dekzeil en oogt zeer solide. Ook deze fietskar is weer 1 op 1 vergelijkbaar met de Burley Nomad en de Schwinn Day Tripper, ook qua aanschafprijs.
Bob Yak 28; voor echte avonturiers
De laatste fietskar in dit overzicht is de Bob Yak 28. Het mogelijk maken van een avontuurlijk gezinsleven, dat staat centraal in de missie van BOB Gear®. Het bedrijf specialiseert zich dan ook al ruim 20 jaar in het ontwikkelen van innovatieve toepassingen om je kinderen en al je spullen mee te nemen, waar je ook gaat. Dus ook op de fiets.
De Bob Yak Bike Trailer 28 is een van de innovaties die uit dat streven is voortgevloeid. Het lage zwaartepunt zorgt voor een betere hanteerbaarheid van het fietsframe en de fietskar is niet breder dan de schouderpartij.
Bob Gear levert een speciale tas bij deze fietskar met 94 liter inhoud. Je kunt hem ook aanschaffen zonder tas en je spullen er gewoon in vastzetten met spanbanden of een waterdichte tas van jezelf in de aanhanger zetten. De aanschafprijs liegt er niet om bij dit exemplaar.
Onze conclusie & advies m.b.t. de beste fietskar voor bagage
Er zijn meerdere fietskarsystemen beschikbaar. Zoek je snelheid en aerodynamica, ga dan voor een éénwielige trailer die het meeste fietscomfort geeft. De Burley Coho XC is met zijn specifieke veringsysteem het meest geschikt voor offroad. De Topeak Journey Trailer heeft niet zo’n veersysteem maar wel een zeer fraaie, bijpassend te integreren dry bag om al je spullen waterdicht in op te kunnen slaan. Kies de M-Wave Single 40 fietskar wanneer je een ruime, eenwielige kar zonder vering wilt die wel gunstig geprijsd is.
Voor meer laadvermogen en stabiliteit maar minder snelheid, kies je wellicht het beste een fietskar met 2 wielen. De Croozer Cargo is hierin het meest uitgebreide model, geschikt voor een verre fietsreis waarbij je de nodige accessoires mee wilt nemen. Met de Burley Nomad Fietsaanhanger, de Schwinn Day Tripper Cargo Trailer en de Roland Traveler kom je ook met al je spullen aan op je bestemming. Dat tegen een iets zachter aanschafprijsje dan dat van de Croozer, maar ook net iets minder comfortabel.
De M-Wave Carry all box is de variant met de harde schil. Volstrekt waterwerend en stevig voor wie daar van houdt maar vooral voor op de weg. De ware aanhanger onder de fietskarren is echter de Burley Flatbed. Dat is een bagagefietskar waarop je in principe goederen van iedere lengte mee kunt nemen. Zelfs geschikt voor houthakkers.
IMAGE | PRODUCT | DETAILS | |
---|---|---|---|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|