Cross Duathlon; mountainbiken met een extra dimensie

Cross Duathlon

Wist je dat er veel mountainbikers ook vaak een paar hardloopschoenen in hun kast hebben staan? Het is helemaal niet gek om als mountainbiker bijvoorbeeld in de winter ook een rondje te gaan hardlopen. Zeker wanneer het sneller donker wordt of er net wat tijd te weinig is voor een ritje op de mountainbike. Als je dan toch beide sporten beoefent is een cross duathlon, of run – bike – run, misschien ook wel wat voor jou?

Wat is cross duathlon?

Iedereen kent natuurlijk de triathlon, een combinatie van zwemmen, fietsen en hardlopen. Iets minder bekend, maar daarom zeker niet minder interessant, is de cross duathlon. Een cross duathlon bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit twee disciplines. Echter ga je bij een cross duathlon wel drie maal aan de bak moeten, vandaar dat cross duathlon ook wel bekend staat als run – bike – run.

Een cross duathlon is een combinatie van (zo goed als) volledig offroad mountainbiken en trailrunnen. Bij een cross duathlon ga je dus eerst hardlopen/trailrunnen om daarna te switchen naar de mountainbike en te eindigen met wederom een rondje trailrunnen.

Hoe ziet een cross duathlon er precies uit?

Duathlon (op de weg) heeft geen Olympische status maar er worden wel Europese en Wereldkampioenschappen georganiseerd. Bij deze kampioenschappen zijn de afstanden steeds hetzelfde. De sprintduathlon bestaat uit 5km lopen, 20km fietsen en 2,5km lopen. De standaard afstand bestaat uit 10km lopen, 40km fietsen en 5km lopen.

Zoals je kan zien bestaat de eerste loopsessie uit het dubbele aantal kilometers ten op zichte van de tweede run. Echter is dit niet altijd het geval en kunnen de afstanden best variëren, zeker in het geval van cross duathlon.

De Hel van Kasterlee; de zwaarste duathlon ter wereld!

Bij cross duathlon is het dus voornamelijk afhankelijk van de wedstrijd welke afstanden er dienen gelopen en gefietst te worden. Een mooi voorbeeld van zo’n cross duathlon is De Hel van Kasterlee. Dit is een winterduathlon die jaarlijks in december georganiseerd wordt in Kasterlee (België).

De Hel van Kasterlee is de zwaarste cross duathlon ter wereld. Dit heeft hij niet alleen te danken aan de soms hallucinante omstandigheden waarin deze plaatsvindt, maar ook aan de tot de verbeelding sprekende afstanden die er afgelegd moeten worden.

De Hel van Kasterlee bestaat uit, hou je vast, 15km lopen, 117km mountainbiken en afsluiten doe je met 30km lopen.

Deelnemen aan een cross duathlon

Ook als recreatieve mountainbiker/trailrunner kan je deelnemen aan verschillende cross duathlon wedstrijden. Er zijn natuurlijk wel regels waaraan je je dient te houden. Zo moeten de banden van jouw mountainbike een minimale breedte hebben, moet je in elk geval met een mountainbikestuur rijden en moet je zelf instaan voor reparaties in geval van pech. Ook bij het lopen kunnen er bepaalde regels gelden.

Wanneer je gaat deelnemen aan een cross duathlon is het belangrijk om de wedstrijdregels goed door te nemen. Op die manier ga je geen onnodige fouten maken waardoor je mogelijk zelfs uitgesloten kunt worden. Bij officiële cross duathlons zijn er scheidsrechters die de wedstrijd in goede banen leiden.

Ook in de wisselzones gelden er steeds bepaalde regels die opgevolgd dienen te worden.

Individueel of als duo deelnemen?

Hoewel een cross duathlon het meest uitdagend is wanneer je hem solo of individueel volbrengt, zijn er ook cross duathlons waaraan je in teamverband, meer bepaald in duo’s, kan deelnemen. In het laatste geval neemt één persoon de beide looponderdelen voor zijn rekening en de andere het mountainbikegedeelte. Dit kan handig zij wanneer jij niet de beste hardloper bent of gewoon graag met je kameraad wil deelnemen.

Hoe registreer je jouw cross duathlon prestatie?

Wanneer je aan een corss duathlon deelneemt wil je natuurlijk je prestaties tracken en dat is natuurlijk helemaal niet zo moeilijk met de technologie die tegenwoordig beschikbaar is. Maar wat is nu precies de handigste manier om een corss duathlon te registreren?

Enerzijds maak je waarschijnlijk al gebruik van een sporthorloge bij het hardlopen of multisporten en van een fietsnavigate bij het mountainbiken. Twee verschillende toestellen dus ook twee verschillende registraties. Als je daar tevreden mee bent kan je natuurlijk beide devices gebruiken voor de verschillende disciplines.

Wil je jouw cross duathlon in één geheel registreren dan is de beste keuze een multisporthorloge. Zo’n multisporthorloge kan vaak uit zichzelf detecteren wanneer je van sport of discipline verandert. Je hoeft dus helemaal niets zelf te doen. Het enige wat jij dan hoeft te doen is de timer te starten en te stoppen bij start en aankomst.

Daarnaast is het ook handig als jouw horloge over GPS-registratie beschikt en jouw hartslag kan meten. Eventueel kan je ervoor kiezen om een hartslagband te dragen in plaats van de polsslagmeting van de sporthorloge te gebruiken.

Cross duathlon kalender; waar en wanneer kan je deelnemen?

Zowel in België als Nederland worden er jaarlijks verschillende cross duathlon wedstrijden georganiseerd. Vaak kan je kiezen tussen een korte of lange afstand en kan je solo of als duo deelnemen. Natuurlijk kan dit allemaal per organisatie en per wedstrijd verschillen. Bekijk dus zeker op voorhand wat er mogelijk.

Om je een idee te geven waar en wanneer je aan een cross duathlon kan deelnemen hebben we er vast enkele op een rijtje gezet:

  • Cross Run Bike Run Langeloër Duinen/Norg in Groningen: 5km – 20km – 2,5km
  • RBR Borne in Drenthe (augustus): 6,7km – 30km – 5,2km (individueel/duo)
  • Posbank in Velp (september): 4,5km – 11km – 2km (individueel/duo) of 7km – 22km – 3km (individueel/duo)
  • Berg & Dal in het Rijk van Nijmegen (oktober): 4km – 14km – 3km (individueel/duo) of 7km – 21km – 4km (individueel / duo)
  • Reusel (november): 14km – 64km – 7km (vanaf 18 jaar vrij toegankelijk, ook alternatieve korte afstanden)
  • Damse Duivelshond (november): 5km – 20km – 5km of 10km – 60km – 10km (ook in duo mogelijk)
  • Hel van Beringen (november): 6km – 52km – 14km (individueel/duo)
  • Hel van Kasterlee (december): 15km – 117km – 30km

Bovenstaande is een kleine greep uit het steeds breder wordende aanbod cross duathlon wedstrijden.

Cross Duathlon Series

Naast de bovenstaande cross duathlon wedstrijden is er in België ook een heuse Cross Duatlon Series die bestaat uit 6 verschillende wedstrijden van verschillende afstanden. Neem je aan minstens 3 wedstrijden deel dan wordt je uitgenodigd voor het slotfeest van het wedstrijdseizoen. De wedstrijden vinden plaats in Wachtebeke, De Panne, Zeebrugge, Westrozebeke, Hofstade en retie. Deze competitie vindt plaats van november tot en met maart.

Wat heb je nodig voor een cross duathlon?

Ben je zowel mountainbiker als trailrunner of ga je regelmatig hardlopen dan heb je nagenoeg alles al in huis om meteen te kunnen deelnemen aan een cross duathlon.

Een paar hardloop- en mountainbike, fiets- en loopkledij en natuurlijk jouw mountainbike zijn de belangrijkste items die je nodig hebt voor een cross duathlon. Hou hierbij ook rekening met de weersomstandigheden zodat je niet te warm of niet te koud aangekleed bent.

Loopbroek, fietsbroek met zeem of trisuit?

Echter is er, naast de vanzelfsprekende items, toch één accessoire waarbij iets meer aandacht vereist is. Ga jij namelijk fietsen in je loopbroek of lopen in je fietsbroek of kies je voor de gulden middenweg met een trisuit?

Maakt de tijd niet zo heel erg veel voor je uit dan kan je natuurlijk in de wisselzone van broek wisselen. let er wel op dat je dit dan tweemaal dient te doen.

Voor- en nadelen van een trisuit

De beste oplossing, maar meteen ook de duurste, is een trisuit. Het voordeel van een trisuit is dat de broek met een dunne zeem is uitgerust. De zeem helpt jou om comfortabel te kunnen fietsen. Wanneer je overschakelt naar het hardlopen zal je merken dat de dunne zeem je niet of veel minder in de weg zit in vergelijking met een specifieke fietsbroek. Dit is ook zo bij het zwemmen, in het geval je ook aan triathlon doet.

Kies je voor een trisuit dan moet je nog even voor jezelf uitmaken welk type trisuit je gaat gebruiken bij de cross duathlon. je kan kiezen uit een één- of tweedelig trisuit.

Cross duathlon trisuit

Een tweedelig trisuit is handig wanneer je verschillende maten van broek en shirt draagt of wanneer je verschillende kleuren wil combineren. Dat laatste lijkt ons een beetje gek aangezien gebruiksgemak het altijd superieur zou moeten zijn aan kleur.

Daarnaast is een tweedelig trisuit ook handiger om een plaspauze te maken en zit het ook wat minder strak dan een ééndelig trisuit. Een tweedelig trisuit wordt het vaakst gebruikt en is het meest praktisch voor de langere afstanden.

Een ééndelig trisuit zal altijd strakker en beter aansluiten waardoor het ook meteen veel aerodynamischer zal zijn. Een ééndelig trisuit wordt het vaakst gebruikt bij wedstrijden en door profs. Voornamelijk op korte afstanden is een ééndelig trisuit de keuze bij uitstek.

Bekijk de top 10 trisuits >>

Voor- en nadelen van een loopbroek

Je hardloopbroek ga je meestal het langst moeten dragen tijdens een cross duathlon. Daarom is het niet onverstandig om voor een zo comfortabel mogelijk loopbroek te kiezen. Het nadeel van een loopbroek tijdens een cross duathlon ga je ondervinden tijdens het mountainbiken.

Omdat een loopbroek niet over een zeem beschikt kan het net iets minder comfortabel fietsen zijn. Op een korte afstand is dit meestal niet zo’n probleem. Is de afstand van de mountainbikerit tijdens de cross duathlon toch wat langer dan kunnen er mogelijk wel ongemakken, zoals zadelpijn, de kop opsteken.

Voor- en nadelen van een fietsbroek

Ga je van start in je fietsbroek met zeem dan is het belangrijk om goed te letten op de dikte van de zeem die je gebruikt. Met een dikke zeem kan het minder comfortabel lopen zijn. Je moet er immers rekening mee houden dat je tijdens een cross duathlon best lang aan het hardlopen bent. Een gulden middenweg hier is te kiezen voor een dunnere zeem.

Van een fietsbroek met zeem ga je enkel en alleen maar tijdens het mountainbiken de vruchten plukken. Een fietsbroek met zeem geeft je meer zitcomfort wat voornamelijk van pas komt als de mountainbike discipline van de cross duathlon van langere duur is.

Cross duathlon mtb

Hoe maak je de beste keuze?

Om de beste keuze te kunnen maken en vooral geen spijt te krijgen van die keuze wanneer je aan de cross duathlon bezig bent is het belangrijk om dit op voorhand goed te testen en uit te proberen. Ook de totale afstand van de cross duathlon(s) waaraan jij gaat deelnemen kan in de uiteindelijke keuze een rol spelen.

Ga dus zeker een keertje hardlopen met je fietsbroek en fietsen met je hardloopbroek. Op die manier kan je voor jezelf uitmaken wat jij het prettigst vindt.

Tips & tricks voor je eerste cross duathlon

Een goede voorbereiding is cruciaal om je eerste of zoveelste cross duathlon tot een goed einde te brengen en er ook nog van te kunnen genieten. Wanneer je een datum geprikt hebt voor je eerste of volgende cross duathlon kan je je specifiek hiervoor gaan voorbereiden.

Training en voorbereiding

Het spreekt voor zich dat je op beide disciplines moet oefenen en trainen. Zorg er ook steeds voor dat je in de loop van de trainingen, en zeker wanneer de wedstrijd in het vizier komt, regelmatig in je wedstrijdkledij te oefenen. Last minute omschakelen naar andere kledij, schoenen of zelfs een andere mountainbike is nooit een goed idee.

Om je goed te kunnen voorbereiden is het belangrijk om zowel het mountainbiken alsook het hardlopen zoveel mogelijk offroad en zelfs in heuvelachtig en technisch gebied te trainen. Op die manier kom je nooit voor verrassingen te staan op de dag van de wedstrijd.

Een trainingsschema kan altijd handig zijn, al is je gezond verstand gebruiken natuurlijk ook al goede manier om naar je eerste cross duathlon toe te werken. Afhankelijk van je persoonlijke doel, uitlopen of een scherpe tijd neerzetten, kan je er voor kiezen al dan niet een schema te volgen.

Trailrunnen

Paklijst voor de cross duathlon

Door gebruik te maken van een paklijst kan je voorkomen dat je cruciale dingen vergeet mee te pakken naar de wedstrijd. Wanneer je enkele dagen voor de cross duathlon reeds alle spullen die je nodig hebt begint te verzamelen heb je nog tijd zat om ontbrekende spullen bij elkaar te zoeken of extra bij aan te kopen. Wacht je tot op de dag van de wedstrijd dan ben je hopeloos te laat.

Wat moet er zoal op je paklijst staan?

Hoewel een paklijst vaak nogal straightforward is is het toch handig om er gebruik van te maken. Een paklijst voor een cross duathlon kan er als volgt uitzien:

Algemene items:

  • Kledij om na afloop te dragen
  • Douchegerief (indien er accommodatie is om te douchen)
  • Trainingsoutfit (makkelijk om uit te doen net voor de start)
  • Geld (voor drank en versnaperingen achteraf)
  • Plastic box of zak om je spullen veilig en overzichtelijk op te bergen in de wisselzone

Hardloop- en mtb-items:

Optionele items en accessoires:

Zoals je kan zien best een hele waslijst om rekening mee te houden. Er zijn spullen die je hoe dan ook nodig hebt terwijl er ook veel spullen optioneel zijn. Of je die daadwerkelijk nodig hebt zal vooral afhangen van de verwachte weersomstandigheden, je persoonlijke keuze en de lengte van de cross duathlon.

Hoe dan ook is het handig om goed op voorhand deze paklijst af te kunnen vinken. Op die manier kan jij zorgeloos naar de start van de cross duathlon toeleven.

Materiaal check

Een materiaal check enkele dagen voor de wedstrijd is ook een erg goed idee. Zo voorkom je dat je last minute nog dingen moet repareren of vervangen. Na je laatste mountainbike training is het belangrijk je mountainbike goed schoon te maken en weer opnieuw te smeren.

Zorg ervoor dat alle onderdelen nog in goede staat zijn. Merk je tijdens je trainingen dat er onderdelen stroef werken of stuk zijn, vervang deze dan tijdig zodat je ook nog een testrit kan doen met de nieuwe onderdelen.

The day before

Tijdens de laatste 24 uur vóór de start kunnen de zenuwen en nervositeit mogelijk al beginnen opspelen. Heb je echter de twee vorige tips niet in de wind geslagen dan is er haast geen reden om nerveus te zijn en ben jij optimaal voorbereidt.

Wat je in deze laatste uren voor de wedstrijd best kan doen is je hele paklijst nog een keertje overlopen en alles al in een sporttas stoppen zodat ‘s morgens niets meer moet inpakken.

The day before gebruik je voornamelijk om te rusten waardoor je niet heel erg actief hoeft te zijn die dag. Een korte wandeling of een minimale fysieke inspanning kan natuurlijk nooit kwaad.

Eventueel kan je nog wat extra koolhydraten (energie) eten waarvan je tijdens de wedstrijd dan gebruik kan maken. Daarnaast is een goede nachtrust misschien wel het allerbelangrijkste.

Wedstrijdag

Een goede en vertrouwde maaltijd of ontbij is erg belangrijk op de dag van de wedstrijd. Op die manier doe je al de nodige energie op. Probeer niet te vroeg maar ook niet te laat te eten voor de start van de cross duathlon.

Vertrek op tijd en zorg dat je tijdig ter plaatse aanwezig bent. Ga tijdig naar de inschrijving en controle waar je mountainbike en helm gecontroleerd zullen worden. Vergeet ook zeker niet je startnummer op de juiste manier te bevestigen. Let er op dat het startnummer bij het hardlopen vooraan dient te gangen en bij het mountainbiken achteraan. Mogelijk krijg je ook een apart nummerplaatje voor op de fiets. Dit laatste is afhankelijk van de organisatie.

Voor de start van de wedstrijd kan je al wat gaan loslopen of losrijden op de fiets. Doe vooral geen gekke dingen zodat je niet vermoeid aan de start komt te staan.

Wisselzone

Wanneer je je mountainbike in de wisselzone hebt geplaatst probeer dan een herkenningspunt te zoeken zodat je je mountainbike makkelijk kan vinden na het eerste hardloopgedeelte. Plaats ook meteen een gevulde bidon in één van je bidonhouders. Wanneer je voor een opvallende bidon kiest kan dit ook een herkenningspunt zijn.

Cross duathlon wisselzone

Bekijk ook goed op voorhand waar de in- en uitgang van de wisselzone zich bevindt en hoe je er in en uit kan komen. Wanneer je van het hardlopen overschakelt naar mountainbiken, hou er dan rekening mee dat je pas op de fiets mag stappen wanneer je de wisselzone verlaten hebt. Dit wordt meestal wel duidelijk aangegeven zodat je je hierin niet kan vergissen.

Zorg ervoor dat je schoenen, bij regen, afgedekt in de wisselzone staan. Daarnaast is het ook belangrijk dat je zo snel mogelijk kan “instappen”. Positioneer je schoenen op een manier waarvoor het voor jou het makkelijkst is om ze aan te trekken. Vergeet zeker je helm niet op te zetten. Wil je zo weinig mogelijk tijd verliezen maak de bandjes dan al op voorhand los en leg je de helm met de bovenkant naar onderen.

Geniet van de wedstrijd

Ongeacht wat je doel is van de cross duathlon waar jij aan gaat deelnemen, het belangrijkste is natuurlijk dat je, hoe zwaar en vermoeiend het ook is, er ook van kan genieten. Vergeet dat dus zeker niet te doen.

Daarnaast is het bij een cross duathlon erg belangrijk om de wedstrijd goed in te delen. Ga niet te snel van start en ga zeker niet (meteen) over je eigen grenzen.

Hou ook de route goed in de gaten zodat je niet verkeerd loopt of fietst. Wordt het parcours wat technischer anticipeer dan en ga nooit voorbij je eigen grenzen. Een stukje wandelen of een keertje afstappen is geen schande als je daardoor domme of ongelukkige valpartijen of schuivers kan voorkomen.

Conclusie

Een cross duathlon kan een leuke afwisseling zijn op het mountainbiken of hardlopen als aparte sporttak of hobby. Doe je beide disciplines graag dan is een cross duathlon zeker en vast wat voor jou. Ondanks het wedstrijdelement van een cross duathlon kan je ook gewoon als recreatieve sporter deelnemen, het moet immers leuk blijven, toch?

Met dit artikel hopen we je alvast warm gemaakt te hebben voor deze erg leuke offroad discipline. Met de tips & tricks uit dit artikel ben je meteen van alles op de hoogte en kan jij zonder zorgen toewerken naar jouw eerste cross duathlon. Wij zijn alvast erg benieuwd of cross duathlon jou ook aanspreekt. Ben je van plan om mee te doen aan een cross duathlon of heb je dat reeds gedaan, laat het ons dan zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

Heb je nog ideeën, praktische tips of een leuke aanvulling dan vullen wij het artikel graag aan met de nodige info en tips!

BLACK FRIDAY staat voor de deur: check nu al de beste BLACK FRIDAY deals & kortingen >>

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+

Ook lezen?

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids
E-Power Torq

Sportvoeding

10% korting met code:

mountainbikevibes10

Meest gelezen:

Onze favoriete producten

Nieuwste artikels

Black Friday MTB en fiets deals