Wat er zeker in jouw fietsreparatieset voor onderweg moet zitten!

fietsreparatieset voor onderweg

Sta jij bij pech hulpeloos en met de handen in je haren langs de kant? Of ben je steeds afhankelijk van jouw fietsmakkers? In dat geval is het hoogtijd om een fietsreparatieset voor onderweg samen te stellen.

Maar wat stop je er als mountainbiker precies allemaal in? Welke spullen heb je zeker nodig en kunnen je bij pech weer op weg helpen? In dit artikel ontdek je hoe een complete fietsreparatieset voor mountainbikers er uitziet en tonen we je wat er bij mij altijd mee gaat onderweg.

Fietsreperatieset voor onderweg kopen; vermijd deze fout!

Het is natuurlijk erg verleidelijk om een standaard fietsreparatiesetje voor onderweg aan te schaffen. Met zo’n setje ga je hoogstwaarschijnlijk wel wat problemen onderweg kunnen oplossen afhankelijk van wat er allemaal in zo’n setje zit. Denk hierbij maar aan het plakken van een band of een schroefje hier en daar weer vastzetten.

Voor je halsoverkop zo’n setje in huis haalt is het belangrijk om te weten wat je precies nodig hebt. Zo’n setje is pas handig en praktisch als er ook daadwerkelijk de tools in zitten die jij nodig hebt en die bij jouw fiets passen. Door hier extra aandacht aan te besteden voorkom je dat je een setje in huis haalt waarvan de helft van de tools en onderdelen onbruikbaar is.

Een andere optie is om jouw fietsreparatieset voor onderweg helemaal zelf samen te stellen. Het grote voordeel hiervan is dat je niet opgezadeld zit met tools en accessoires die je helemaal niet nodig hebt of voor jou onbruikbaar zijn. Ook in dit geval is het belangrijk om eerst even te bekijken wat er allemaal thuishoort in jouw setje!

Zelf zijn wij ook voorstander van de bovenstaande optie. Hoewel dit zeker niet de goedkoopste oplossing is, is het wel de beste en meest praktische en heb je meteen alle tools op zak die ook echt nut hebben.

Wat kan er misgaan onderweg? De meest voorkomende problemen

Voor je je hele hebben en houden in je fietsrugzak of zadeltasje gaat proppen moet je natuurlijk even jouw gezond verstand gebruiken. Als je weet wat er zoal mis kan gaan, dan weet je ook meteen welke tools je onderweg nodig kan hebben en zeker in jouw fietsreparatieset voor onderweg zouden moeten zitten.

De meest voorkomende problemen zijn natuurlijk problemen met de banden, ketting en eventueel het schakelsysteem. Heb je de juiste tools op zak dan is het een koud kunstje om deze problemen op te lossen en jouw rit weer lekker verder te zetten.

Fietsbanden repareren onderweg

Ongeacht of je met binnenbanden of tubeless banden rijdt, een lekke band kan je altijd overkomen. Gelukkig kan je dat in de meeste gevallen ook meteen weer repareren, mits je natuurlijk de juiste tools op zak hebt.

Daarnaast moet je ook het onderscheid maken tussen tubeless banden en binnenbanden. Afhankelijk daarvan zal ook het benodigde materiaal een beetje verschillen.

Fietsbanden reparatieset voor onderweg

Ben je onderweg met binnenbanden dan is het aangewezen om tenminste één, maar liefst zelfs meerdere reserve binnenbanden mee te nemen. Twee of zelfs drie lekke banden in één en dezelfde rit, het kan!

De snelste manier om een lekke band te vervangen is door deze te vervangen door een nieuwe. Hierbij is het wel belangrijk dat je de oorzaak van het lek te weten komt. Steekt er bijvoorbeeld een doorn in jouw buitenband dan moet je deze natuurlijk eerst verwijderen, anders zal je snel weer langs de kant staan.

Je kan er ook voor kiezen om een bandenplakset in jouw fietsreparatiesetje te stoppen. Echter is dit wel een klus die wat meer tijd in beslag zal nemen. Wil je toch jouw binnenband recupereren dan kan je deze altijd thuis weer plakken.

Werd de lek veroorzaakt door een snakebite of stootlek dan is het belangrijk om de bandendruk te controleren en deze eventueel iets te verhogen. Daarnaast kan dit ook aan jouw rijstijl te wijten zijn. Een andere oplossing hiervoor is over te schakelen naar tubeless banden. Dit laatste kan natuurlijk niet zomaar onderweg.

Om een binnenband te vervangen heb je de volgende tools nodig:

Om jouw band weer op de juiste bandendruk te krijgen is het verstandig om een pompje met drukmeter te gebruiken. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een elektrische fietspomp, zo hoef je zelf niet meer te pompen en kan je de bandendruk erg nauwkeurig instellen.

Om een gat in de buitenband weer dicht te krijgen, wanneer je met binnenbanden fietst, is een bandenplakset natuurlijk wel een must.

Tubeless repair kit mtb

Tubeless banden zijn meer en meer de standaard aan het worden in de mountainbikewereld en steeds meer mensen ontdekken de vele voordelen van tubeless banden. Wanneer je met tubeless banden gaat mountainbiken heb je in elk geval minder kans op lekke banden. Er zomaar van uit gaan dat er jou niets meer kan overkomen is natuurlijk ook niet het meest verstandige idee.

Hoewel de kans kleiner is kunnen tubeless banden ook lek gaan. In de meeste gevallen worden deze lekken veroorzaakt door scherpe voorwerpen op de trails. Denk hierbij maar aan glas, scherpe takken, nagels of een doorn.

In het geval van een klein gaatje zal de tubeless sealant, die in de band zit, het gaatje wel dichten. Wordt het gat niet volledig gedicht door de sealant dan moet je zelf aan de slag.

Om een groter gat in een lekke tubeless band te repareren heb je een tubeless repair kit nodig. Zo’n tubeless repair kit bestaat uit een tooltje en pluggen waarmee je het gat in de buitenband weer kan dichten.

Beste tubeless repair kit >>

Daarna is het natuurlijk ook belangrijk om de band weer op de juiste druk te zetten.

Hiervoor kan je een aparte fietspomp gebruiken of je kan voor een tubeless repair kit kiezen waarmee je het gat kan dichten én meteen de band kan oppompen. De Dynaplug Air tubeless repair kit is zo’n twee in één setje.

Dynaplug Air tubeless repair kit

Wil je meer te weten komen over het hele tubeless verhaal? Bekijk dan zeker onze complete tubeless gids met de nodige tips, tools en info!

Kettingbreuk

Een ander vaak voorkomend probleem, zeker bij beginnende mountainbikers, is kettingbreuk. Gelukkig is dat probleem ook eenvoudig op te lossen mits een beetje basiskennis en natuurlijk de juiste tools.

Om een gebroken ketting onderweg te repareren heb je de volgende tools nodig:

  • Kettingpons
  • Missing link (Shimano/KMC) of SRAM powerlink

Optioneel kan je ook een extra stukje ketting of schakels meenemen om de ketting weer op de perfecte lengte te maken.

Met een missing link of powerlink kan je de ketting weer aan elkaar vastmaken. Om de missing link of powerlink te kunnen monteren moet je eerst zorgen dat de ketting twee identieke uiteindes heeft om de missing link te kunnen plaatsen. Hiervoor zal je dus de kapotte schakel (waar de ketting gebroken is) en mogelijk een extra schakel moeten verwijderen. Daarvoor heb je een kettingpons nodig.

Wil je geen grote kettingpons meenemen dan kan je ook gebruik maken van de kettingpons die op verschillende multitools aanwezig is. Let er wel op dat de kettingpons op een multitool vaak iets compacter is dan een groter model. Ben je niet zo handig dan is een groter exemplaar mogelijk wat praktischer voor jou.

Let er zeker op dat je de juiste “speed” missing link of powerlink op zak hebt. Heb je een 12-speed aandrijving/ketting dan heb je vanzelfsprekend een 12-speed missing link/powerlink nodig.

Het belang van een goede multitool in jouw fietsreparatieset voor onderweg

Uiteraard zijn er nog andere zaken die je kunnen overkomen tijdens het mountainbiken. Enkele voorbeelden daarvan zijn spaakbreuk en losgekomen, beschadigde of afgebroken onderdelen bijvoorbeeld na een valpartij of botsing met een obstakel op de trails.

In zulke gevallen kan een goede multitool vaak het verschil betekenen tussen verder fietsen of te voet naar huis of terug naar de auto gaan. Een multitool bevat de voornaamste gereedschappen die je nodig kan hebben om kleine herstellingen aan jouw fiets of mountainbike uit te voeren. Denk hierbij maar aan inbus- en torxsleutels, een kettingponsje, bandenlichter, spaaksleutels en schroevendraaiers.

Ook in dit geval moet je natuurlijk weer kijken welke multitool het beste bij jouw fiets past en de tools heeft die je ook daadwerkelijk kan gebruiken. De betere multitools hebben tot 20 of zelfs meer verschillende tools en functies. Een handig overzicht van de beste multitools kan je bekijken via onderstaande link:

Beste multitool top 5 >>

Brute pech kan natuurlijk altijd en een mulitool heeft ook zijn limieten. Toch kan het een verschil maken als je de juiste tools, de nodige kennis en een beetje handigheid/ervaring hebt. Daarnaast is het ook zo dat je veel van dit soort ernstige problemen kan voorkomen door voldoende (tussentijds) onderhoud uit te (laten) voeren.

Dit zijn de tools die zeker in jouw fietsreparatieset voor onderweg horen!

Met de volgende tools in jouw fietsreparatieset voor onderweg ga je in de meeste gevallen je rit wel kunnen verderzetten:

  • Binnenbanden(en)
  • Bandenlichters
  • Bandenpomp
  • Tubeless repair kit
  • Kettingpons
  • Missing link / Powerlink
  • Multitool
  • Optioneel: reparatietape en tiewraps

Ga je vooral in groep mountainbiken dan kan je bovenstaande tools onder elkaar verdelen. Je hebt immers genoeg aan één pompje, multitool en kettingpons. Ga je vaak alleen op pad dan is het handig als je jezelf kan verder helpen en neem je maar best voldoende materiaal mee.

In de meeste gevallen zal je al deze tools niet nodig hebben en zullen deze vooral extra ballast zijn. Heb je toch een keertje pech dan ga je zeker en vast blij zijn dat je deze tools toch op zak hebt.

Tiewraps en reparatietape hebben we ook toegevoegd aangezien deze in de gekste of meest onfortuinlijke situaties altijd van pas kunnen komen.

Zo ziet onze fietsreparatieset voor onderweg er uit!

In onderstaand overzicht vind je de tools terug die ik altijd op zak heb.

fietsreparatieset voor onderweg
  • Binnenband (you never know, zelfs met tubeless banden)
  • Bandenlichters
  • Kettingpons
  • Missing link + extra stukje ketting
  • Multitool
  • Missing link tang
  • Inbussleutel 6mm (deze gebruik ik om de steekas van het achterwiel los en weer vast te zetten om het achterwiel te (de-) monteren).
  • Tiewraps en reparatietape
  • Dynaplug tubeless repair kit + CO2-patronen
  • Pomp-e elektrische fietspomp

Het lijkt misschien een beetje veel of zelfs overkill, maar het geeft me wel een gerust gevoel wetende dat ik de meeste problemen kan oplossen met behulp van de bovenstaande tools. Wanneer alles netjes ingepakt is ziet het er in elk geval al minder overweldigend uit. In de sok rechts zit een binnenband. Zo voorkom je dat deze beschadigt raakt door schuren of bewegen in de rugzak.

fietsreparatieset voor onderweg

Het spreekt voor zich dat alle bovenstaande tools niet in een zadeltas passen. Links op de bovenstaande foto zie je de CamelBak Tool Organizer. Dit is een handige organizer waar je best veel tools in kan opbergen. Bij de meeste CamelBak fietsrugzakken krijg je deze standaard meegeleverd, erg handig!

De missing link tang heb je in principe niet nodig aangezien je de meeste links ook wel met de hand of door een trap op de pedalen dicht kan krijgen. Ik vind het persoonlijk praktischer om het tangetje te gebruiken. Ook de grote kettingpons vind ik handiger in gebruik.

Omdat ik voorheen geen drukmeter had op mijn fietspompje gebruik ik sinds enige tijd de Pomp-e elektrische fietspomp. Rijd je toch een keer lek dan kan je weer op pad met de, voor jou, perfecte bandendruk. Daarnaast hoef je je ook niet helemaal suf te pompen… bespaart je weer wat energie!

Conclusie

Een fietsreparatiesetje voor onderweg stel je in onze ogen maar beter zelf samen. Op die manier heb je altijd de nodige tools op zak die JIJ nodig hebt of kan gebruiken voor jou mountainbike of fiets. Daarnaast ben je nooit meer afhankelijk van anderen en kan jij hoe dan ook altijd je plan trekken en in geval van pech jouw rit nog verderzetten.

Brute pech of een ter plekke onherstelbaar euvel overkomt iedereen en is mij ook al overkomen, daar moet je je dan maar bij neerleggen. In alle andere gevallen is het ook gewoon leuk dat je een klein probleempje supersnel en vlot kan oplossen, it’s part of the game, niet waar?

Bekijk dus zeker even welke tools jij precies nodig hebt zodat jij jouw fietsreparatieset voor onderweg volledig op maat kan samenstellen! Succes!

Meer info en tips over het herstellen, voorkomen en oplossen van probleempjes onderweg vind je in de bonus e-book “pech onderweg” die je gratis krijgt bij onze e-book: “de ultieme mountainbike gids“.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“Zonder zorgen de winter door”