Een full suspension mountainbike heeft zowel voor- als achteraan vering of demping waardoor je meer comfort zal hebben tijdens het mountainbiken over ruig en technisch terrein. En dat is nog maar één van de vele voordelen van een full suspension mountainbike…
Uiteraard zijn er ook wat nadelen, zeker in vergelijking met de nog steeds erg populaire hardtail mountainbikes… Ben je er nog niet helemaal uit of wil je er wat meer info over? Dan kunnen de voor- en nadelen van een (crosscountry) full suspension mtb je misschien wel helpen om de knoop door te hakken.
Wat is een full suspension mountainbike?
In tegenstelling tot een hardtail mtb heeft een full suspension mountainbike naast een verende voorvork ook een achterdemper of shock. De shock helpt de hobbels en bobbels van het terrein en de ondergrond te absorberen. Hierdoor wordt het mountainbiken over dergelijk terrein veel comfortabeler gezien de shock de schokken opvangt. Daarnaast draagt de shock ook bij aan extra tractie en controle.
De shock kan zich op enkele verschillende plaatsen bevinden wat kan verschillen per merk. Enerzijds kan de shock net onder de bovenbuis gepositioneerd zitten en anderzijds evenwijdig of parallel met de zitbuis. Bij de nieuwere Scott Spark’s zit de shock zelfs in het frame geïntegreerd.
Bij crosscountry en trail mtb’s zal je voornamelijk luchtgeveerde shock’s zien terwijl enduro en downhill bikes ook wel eens uitgerust zijn met een coil of spiraalveer.
En ook qua veerweg is er enorm veel keuze. Zo kan je voor een minimale veerweg van 60 mm (deze vind je terug bij de Supercaliber van TREK) tot een veerweg van wel 120 mm gaan. Dit is uiteraard het geval bij de zogenaamde crosscountry fully’s en downcountry mountainbikes.
Bij de andere soorten mountainbikes zoals trail, enduro en downhill mountainbikes is de veerweg uiteraard nog groter gezien het ruigere terrein waarover je zal fietsen met dit type mountainbikes.
Een full suspension mountainbike bestaat in principe uit twee delen: het hoofdframe en de achterbrug. De shock wordt aan beide delen van het frame bevestigd via koppelingen en draaipunten. Hoeveel koppelingen en hoe en waar de shock bevestigd wordt kan ook erg verschillen per merk.
Voordelen van een full suspension mountainbike
Een full suspension mountainbike heeft vele voordelen. Het is ook niet voor niets dat zelfs in de crosscountry wedstrijden steeds vaker voor de full suspension wordt gekozen. Dit is sinds enkele jaren toch wel de standaard aan het worden, en dat is niet gek gezien de parcoursen ook gewoon veel technischer geworden zijn.
Als beginnende mountainbiker, met mogelijk een beperkt budget, lijkt een full suspension misschien wat teveel van het goede. Echter als je de voordelen ervan kent is het misschien toch de moeite om er toch over na te denken.
Onderstaand vind je de vele voordelen van een full suspension mountainbike:
- Betere, makkelijkere controle en meer tractie op moeilijk terrein
- Rijgedrag is voorspelbaarder
- Comfortabeler op ruig terrein, minder belastend voor het lichaam, de rug en botten
- Geeft meer vertrouwen en is vergevingsgezinder
- Sneller op moeilijk en technisch terrein
- Makkelijker om jumps en drops te nemen
- Meer geavanceerde technologie, onderzoek en ontwikkeling omdat de meeste profs voor een fully kiezen
- Meer fun, veiliger en stabieler bergafwaarts
- Ook zeer geschikt voor lange en meerdaagse ritten door het extra comfort
- Ziet er cool en stoer uit
- Beter contact houden met de ondergrond en het terrein
- Overal inzetbaar (zeker met een lockout modus)
Extra comfort, meer tractie, controle en vertrouwen
Zoals je kan zien zijn er dus best wat voordelen te bedenken voor een full suspension mountainbike. Het belangrijkste voordeel is misschien wel het extra comfort dat een dubbel geveerde mountainbike je geeft. Op die manier is het mountainbiken niet alleen leuker maar ook minder belastend voor het lichaam, zeker op technisch en ruiger terrein.
Daarnaast is het meteen ook wat aangenamer om jumps en drops, die je misschien met de hardtail links laat liggen, toch een keertje mee te pikken. De shock zal de landing wat aangenamer maken.
Een full suspension mountainbike geeft je ook meer controle, is vergevingsgezind en heeft een betere tractie op moeilijk en technisch terrein. Dit alles zorgt ervoor dat je met veel meer vertrouwen zal kunnen mountainbiken en zowel vlotter als sneller over technisch terrein zal kunnen fietsen.
Vlotter, sneller, en veiliger afdalen
En ook bergafwaarts biedt de full suspension mountainbike veel voordelen. Zo zal je veiliger kunnen afdalen en zal de mountainbike veel stabieler aanvoelen. Een fully houdt beter het contact met de ondergrond en absorbeert alle hindernissen. Dit zorgt er rechtstreeks voor dat afdalen nog leuker en ook sneller zal verlopen.
Een full suspension mountainbike is multi-inzetbaar
Dankzij het extra comfort is een full suspension mountainbike ook erg geschikt voor een mtb marathon en meerdaagse wedstrijden. Heb je een lockout voorvork en demper dan is de full suspension eigenlijk op elk terrein inzetbaar en dus ook op het gematigde of vlakke terrein dat we in Vlaanderen en Nederland natuurlijk ook hebben.
Nadelen van een full suspension mountainbike
De vele voordelen van een full suspension mountainbike doen je ogen misschien al fonkelen. Echter is er ook hier een keerzijde aan de medaille. Een full suspension mtb heeft ook verschillende nadelen. Ook die zijn natuurlijk belangrijk gezien ze een doorslaggevende factor kunnen zijn om al dan niet voor een fully te kiezen.
- Een fully is duurder in aankoop
- Minder stijf en dus minder efficiënt en trager op makkelijk terrein
- Frame is zwaarder in vergelijking met een gelijkaardig afgemonteerde hardtail
- Meer en complexer onderhoud nodig
- Omdat de fully vergevingsgezind is en meer vertrouwen geeft kan dit nefast zijn voor het ontwikkelen van je skills
Een full suspension mtb is duurder
Voor een full suspension mountainbike zal je altijd wat dieper in de geldbuidel moeten tasten. Zo kost een fully al gauw minstens €1500 meer ten opzichte van een gelijkwaardig afgemonteerde hardtail.
Voorbeeld: voor een Scott Spark RC Team Issue met GX AXS groep betaal je €6599 (adviesprijs). Voor de hardtail equivalent van deze mountainbike de Scott Scale RC Team Issue met dito GX AXS groep betaal je €4799 (adviesprijs). Uiteraard spelen andere onderdelen zoals een dropper post, carbon of aluminium wielset etc… ook een rol in de uiteindelijke prijs.
Zwaarder en minder efficiënt op makkelijk terrein
Fiets je enkel op makkelijkere trails en paden dan is een full suspension mountainbike mogelijk eerder een blok aan je been dan een meerwaarde. Het frame van een fully is ook weer wat zwaarder en dat is niet onlogisch gezien de extra vering. Op vlak en makkelijk terrein moet dat extra gewicht natuurlijk ook verplaatst worden en is de fully hierdoor vaak in het nadeel.
Het minder stijve karakter van een full suspension mountainbike zorgt er ook voor dat je minder efficiënt zal fietsen op vlakker terrein.
Uiteraard kan je ook een ultralichte full suspension mountainbike in huis halen. Maar je moet appelen niet met peren vergelijken, want het hardtail equivalent van die fully zal hoe dan ook weer wat lichter zijn…
Meer en complexer onderhoud
Het afstellen van de vering, zowel van de voorvork als shock, kan je makkelijk zelf. Het onderhoud van de voorvork en shock toch weer een ander paar mouwen. Vanzelfsprekend zal dit onderhoud wat duurder zijn gezien zowel de voorvork als de shock periodiek een onderhoudsbeurt vereisen.
Uiteraard kan je ook dit onderhoud zelf doen al is hiervoor wel de nodige kennis vereist. Deze skills en kennis kan je uiteraard op YouTube opdoen of je kan een fietsenmaker opleiding volgen.
Geschikt voor beginners, of toch niet?
Omdat een full suspension mtb een wat grotere foutenmarge heeft en een rij- of stuurfout sneller recht zal trekken krijg je automatisch meer vertrouwen tijdens het mountainbiken. Voor beginnende crosscountry mountainbikers een zegen zou je denken…
Door de extra controle en vertrouwen heb je echter minder pure skills nodig. Net daarom is beginnen met een xc hardtail vaak een betere keuze gezien je op die manier beter je skills kan ontwikkelen.
Je kan het vergelijken met het nemen van een bunny hop met enerzijds platformpedalen of anderzijds klikpedalen. Met flat pedals moet je echt de techniek onder de knie hebben terwijl je met klikpedalen een extra zetje kan geven gezien je voeten vastzitten aan de pedalen…
Mijn ervaringen met een full suspension mountainbike
Zowel ritten in mijn eigen omgeving als in de Ardennen en het buitenland heb ik jarenlang met de hardtail gedaan, zonder veel problemen. De langere marathon’s zoals de Stoneman Arduenna en Frans Claes Marathon route deden me toch verlangen naar wat extra comfort. Hoewel het allemaal goed te doen was op een hardtail ben ik toch blij dat ik ondertussen een full suspension mountainbike heb.
Zo reed ik onlangs de marathon wedstrijd La Hallonienne, in modderige en natte omstandigheden, en was ik maar wat blij met het extra comfort en extra vertrouwen dat de fully me gaf in de toch wel technische afdalingen! Mountainbiken in de Ardennen werd dankzij de fully gewoon nog leuker!
En ook in mijn eigen omgeving geniet ik volop van het extra comfort en dito vertrouwen zeker op technischer steiler terrein.
Mijn hardtail, die momenteel op mijn Elite Direto XR fietstrainer gemonteerd staat, heeft sinds de switch naar een full suspension mountainbike geen paadjes en trails meer gezien. Misschien dat ik er in de toekomst wel een soort gravelbike van zal maken met smallere en snellere banden…
Omdat ik een fully in een hogere prijsklasse aangeschaft hebt is er van extra gewicht helemaal geen sprake. De vering kan zowel voor- als achteraan gelocked worden waardoor ik ook op vlak terrein of zelfs op de weg erg efficiënt kan fietsen. Ik zie voor mezelf dus niet meteen redenen om de hardtail boven de full suspension te kiezen… Hardtail vs full suspension, ik weet het dus wel!
Ik ben dus ontzettend blij met mijn full suspension mountainbike en kan nu al zeggen dat ik nooit nog wat anders wil. Het extra comfort, stabiliteit en vertrouwen dat een fully me geeft is voor mij echt een meerwaarde. De fully compenseert op het moeilijkste terrein ook mijn iets mindere technische skills, wat ook weer win-win is. Het extra onderhoud neem ik er graag bij want daar kan je uiteraard niet omheen.
Ohja, voor ik een fully aangeschaft heb, heb ik er enkele getest zodat ik er zeker van zou zijn dat het me zou bevallen. Zo testte ik onder andere een Scott Spark via mijn local bike shop en de BH Lynx Race EVO op de BH Bikes testdagen in Roosendaal (NL). Ben je zelf ook aan het twijfelen of een fully al dan niet wat voor jou is, dan raad ik je zeker aan om er eens eentje (of meerdere) te testen.
Conclusie
Een full suspension moutainbike heeft naast de traditionele voorvork ook nog een schokdemper achteraan. Deze shock verbindt het frame met de achterbrug en zorgt ervoor dat alle hobbels en bobbels in het terrein opgevangen worden door de vering in plaats van door je eigen rug.
Daarnaast zorgt een crosscountry fully voor meer vertrouwen en een stabieler rijgedrag zowel in afdalingen als over erg technisch terrein. Het is immers niet voor niets dat enduro en downhill mountainbikes ook een dubbele vering (met nog meer veerweg) hebben…
Naast de vele voordelen zijn er natuurlijk ook wel wat nadelen aan een full suspension mountainbike. Ze zijn vaak wat zwaarder en op vlakker terrein minder efficiënt. En ook het onderhoud wordt iets complexer.
Hoewel je in België en Nederland met een hardtail ook goed uit de voeten kan is een full suspension in mijn ogen zeker geen overkill, tenzij je natuurlijk voor een downhill bike kiest. De switch van hardtail naar full suspension mountainbike heb ik me nog geen seconde betreurd en heeft het mountainbiken voor mij alleen maar leuker gemaakt!
Mountainbike jij met een fully of ben je misschien van plan er eentje aan te kopen? Laat ons zeker weten hoe jij erover denkt! Wij zijn alvast erg benieuwd…