De vering van je mountainbike is een belangrijk onderdeel dat je veel rijplezier en comfort kan geven mits deze goed afgesteld is. Maar hoe stel je nu precies je vering van je mountainbike goed af?
Elke vering, zowel je voorvork als eventuele achterdemper (bij een fullsuspension) hebben een bepaalde veerweg (ook wel travel genoemd). De veerweg is de totale afstand die de vork of demper in totaal kan veren of inzakken.
Afhankelijk van het type mountainbike dat je hebt kan de veerweg verschillen van 60mm tot wel meer dan 200mm. Een voorvork van een hardtail, die in onze contreien het vaakst gebruikt wordt, heeft meestal een veerweg tussen de 80 en 120mm.
Voor je iets aan je afstelling gaat veranderen moet je natuurlijk weten wat je precies wil gaan veranderen afhankelijk van het probleem dat je hebt. Er zijn twee mogelijkheden:
- Te weinig druk, waardoor je niet je hele veerweg kan gebruiken.
- Te veel druk, waardoor je meer dan de maximale veerweg dreigt te gaan gebruiken en zodoende door je vering heen gaat. Hierdoor kan je vering ernstig beschadigt worden.
Beide problemen wil je dus niet zowel voor je eigen veiligheid, comfort als rijplezier. Om dit op te lossen moet je dus de luchtdruk in je vering gaan regelen. De belangrijkste parameter die je hiervoor nodig hebt is de “sag”.
Wat is sag?
Sag is de hoeveelheid of afstand die de vering indrukt wanneer je op de mountainbike zit met je standaarduitrusting (dus ook met helm, schoenen en rugzak met inhoud als je die gebruikt). De sag kan je makkelijk zelf bepalen al heb je misschien wel wat hulp nodig zodat je niet tegen de grond gaat.
In plaats van de tabel, die mogelijk op je voorvork staat, te volgen kan je de sag op de volgende manier gaan bepalen en afstellen:
Zo stel je de sag van je voorvork of demper af
Om de sag te bepalen ga je op je fiets zitten en laat je iemand anders je stuur vasthouden. Ga een paar keer op en neer en ga dan rustig op het zadel zitten en schuif de o-ring (rubberen ringetje dat rond de demper zit) helemaal naar beneden tot tegen de afdichting van de vorkpoot.
Door op je zadel te gaan zitten, zakt de voorvork door je lichaamsgewicht (inclusief uitrusting) een beetje in. Stap nu rustig van je fiets en controleer hoeveel cm van de vorkpoot zichtbaar is tussen de o-ring en de afdichting.
Bij een hardtail moet de sag ongeveer 15 à maximum 20% van je totale veerweg bedragen. Bij een downhillbike mag je rekenen op 25 à 30% omdat je met een dowhillbike op ruiger terrein fietst. Heb je een voorvork met een veerweg van 100mm op je hardtail, dan is de ideale sag voor jouw voorvork 15 à 20mm.
Voor de achtervering van een xc-fully of trailbike kan je starten met sag tussen 20 à 25% van de totale veerweg.
Heb je geen o-ringetje meer om je vorkpoot of demper zitten om één of andere reden dan kan je een colsonbandje (spanbandje) of elastiekje gebruiken. Gebruik je een colsonbandje, trek dit dan zeker niet té strak aan zodat je je vorkpoot niet onnodig beschadigt.
Wanneer de afstand groter is dan 15 à 25% van je totale veerweg, dan moet je wat extra lucht in je vering doen. Dit kan je eenvoudig zelf doen met een vork- of demperpomp. Is er te weinig afstand tussen afdichting en o-ring dan moet je een beetje lucht uit je vering laten.
Een te hoge sag zorgt er dus voor dat je mogelijk teveel veerweg (travel) krijgt. Je merk dit meteen aan het gedrag van je mountainbike. Sturen en rijden voelt ongemakkelijker en traag aan en je hebt meer energie nodig om vooruit te komen. De vork slorpt veel van je energie op indien deze te snel inveert.
Heb je een te hoge sag dan is het aan te raden een beetje lucht bij te pompen en nogmaals je sag te bepalen. Een te lage sag zorgt er voor dat je niet het volledige potentieel van je voorvork kan gebruiken. Om dat op te lossen dien je dus wat lucht uit de vering te laten.
Doe dit in kleine stapjes en meet tussendoor nog een keer de sag zodat je zeker bent dat er niet teveel lucht uit de vork is en je sag daardoor misschien veel hoger is dan je initieel wou.
Eénmaal de sag afgesteld is kan je ook nog de rebound gaan instellen en afregelen. In het artikel “wat is rebound en hoe stel je dat af?” kom je er alles over te weten.
De Ultieme mountainbike gids
Met een goede basis wordt mountainbiken alleen maar leuker. Geef je kennis, skills en beleving meteen een boost, schakel een versnelling hoger en neem een voorsprong op jezelf!