Tenzij je een retro of verouderde mountainbike hebt deze uitgerust met een Ahead balhoofd. Wat dat precies is en wat de functie ervan is kom je in dit artikel te weten.
Het balhoofd bevindt zich tussen je stuur en je voorvork en zorgt voor de verbinding van je voorvork met je frame. Het balhoofd is uitgerust met lagers zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de balhoofdbuis. Het zijn deze lagers die ervoor zorgen dat je je stuur en voorvork soepel heen en weer kan bewegen. Dit is vanzelfsprekend erg belangrijk om veilig te kunnen mountainbiken.
Er zijn verschillende soorten balhoofden maar het meest voorkomende, zeker bij mountainbikes, is het Ahead systeem. Daarbij kan je nog twee verschillende soorten Ahead systemen onderscheiden namelijk het gewone systeem met cups en een geïntegreerd systeems (met vaste cups).
Het grote verschil ten opzichte van een traditioneel systeem is dat de stuurpen langs de buitenzijde gemonteerd wordt. Hierdoor krijg je deze nagenoeg altijd weer makkelijk los en is er geen kans op corrosie wat je bij een traditioneel systeem wel vaak hebt omdat de stuurpen daarbij in het systeem zit.
Een Ahead systeem heeft bovenop de stuurpen een topcap of afdekplaatje waarmee je de speling kan afstellen (aan de hand van een inbusbout). Daarnaast heeft je stuurpen één of twee bouten waarmee je je stuurpen vastklemt op de vorkbuis. Het grote voordeel van dit systeem is dat je dit supersnel kan monteren en demonteren.
Er is natuurlijk ook een keerzijde of nadeel aan een ahead balhoofd en dat is dat je beperkt bent in hoogte. Dit kan je enigszins wel oplossen door het gebruik van spacers of door een andere stuurpen te monteren (bijvoorbeeld een stuurpen met een bepaalde hoek).
Uit welke onderdelen bestaat een Ahead balhoofd?
- Ahead kap met bout
- Afdekplaatje
- Centreerring
- Bovenste conus
- Lager
- 2 cups of vaste cups (als je een geïntegreerd* Ahead systeem hebt)
- Lager
- Vorkconus
*Bij een geïntegreerd Ahead balhoofd zitten de cups vast in de balhoofdbuis en glijden de andere onderdelen gewoon op hun plaats.
Een Ahead balhoofd systeem vergt weinig aandacht, maar het is verstandig om de lagers af en toe eens allemaal proper te maken. De vaste onderdelen van het geïntegreerde balhoofd kan je beter door een specialist laten vervangen aangezien hier wel extra gereedschap voor nodig is.
Een vaak voorkomend probleem is dat er vuil tussen de onderdelen komt te zitten waardoor je last krijgt van een soort kraak of schuurgeluid. In een het artikel “Waarom kraakt mijn fiets? >>” kom je te weten wat je dan precies moet doen om dit te verhelpen:
De Ultieme mountainbike gids
Met een goede basis wordt mountainbiken alleen maar leuker. Geef je kennis, skills en beleving meteen een boost, schakel een versnelling hoger en neem een voorsprong op jezelf!