De ultieme mountainbike gids

mountainbike-tips-en-tricks

MTB tips and tricks, die je al veel eerder had willen weten

Mountainbike tips

Voor ik begon met mountainbiken had ik me al een beetje geïnformeerd en wat opzoekingswerk allerhande verricht. Al merk ik nu wel dat er nog veel dingen zijn die je pas te weten komt wanneer je al een tijdje bezig bent.

Je pikt uiteraard dingen op van je fietsmaatjes, je gaat specifieker opzoeken… De evolutie qua fietsmateriaal en mogelijkheden staat uiteraard ook niet stil.

Nu ik hierop terugkijk wou ik dat ik veel van deze dingen al veel eerder had geweten. Hieronder vind je 10 tips die, voor mij persoonlijk, het mountainbiken in het algemeen handiger en leuker gemaakt hebben.

Tip 1: Tubeless rijden

Tubeless rijden betekent simpelweg zonder binnenbanden rijden. Je velgen zijn luchtdicht en er zit een sealant (antilek vloeistof) in die gaatjes dicht wanneer je bv in een nagel rijdt (en deze er uithaalt).

Is je wiel nog niet tubeless dan moet je een velglint monteren om de spaakgaten af te dichten en tubeless ventielen kopen en hiermee je velg tubeless ready maken. Hoe je dit allemaal in een vingerknip doet, kom je in dit compleet stappenplan te weten. Handiger, maar prijziger, is nieuwe velgen kopen die al tubeless zijn.

De sealant vul je best bij om het half jaar, 50 à 60 ml of na het dichten van een gat (als je bijvoorbeeld een nagel verwijdert zal er wat sealant uit je band spuiten / lekken). Bijvullen kan je met een plastic spuit door via het tubeless ventiel de vloeistof in de band te spuiten.

Bij de jaarlijkse grote schoonmaak of wanneer je tubeless banden aan vervanging toe zijn, kan je je velgen volledig proper maken, banden terug monteren, sealant bijvullen en oppompen.

Heb je een niet al te dure mountainbike, dan zitten er waarschijnlijk ook niet de beste wielen in. In deze situatie is het misschien wel DE moment om een nieuwe wielset te kopen, die al tubeless is. Ben je van plan je eerste of een nieuwe mountainbike aan te kopen, kies dan voor eentje die al tubeless wielen heeft of koop er een tubeless wielset bij.

Enkele voordelen van tubeless rijden:

  • Je kan met lagere bandendruk rijden, wat je veel meer grip oplevert.
  • Minder rolweerstand omdat er geen wrijving is tussen binnen- en buitenband, waardoor je vlotter rijdt.
  • Geen lekke banden meer onderweg.

Rijdt je nu toch lek onderweg, bijvoorbeeld door een grote nagel in je band. Dan kan je deze er gewoon uittrekken en als je dan je wiel ronddraait gaat de sealant het gat voor je dichten.

Is het gat te groot voor de sealant om het dicht te krijgen dan is het handig om een dynaplug setje op zak te hebben. Dit is een klein tooltje waarmee je een plug in het gat bevestigd, waardoor dit gat weer luchtdicht afsluit. Met behulp van een CO2-patronen en de dynaplug toolt is de band zo weer opgepompt.

Dynaplug set voor tubeless banden

Hoe werkt zo’n dynaplug:

  • Steek een plug in het uiteinde van de tool.
  • Draai een CO2-patronen op de achterkant.
  • Zoek het gat in je band en steek de tool met plug volledig in het gat. Zorg ervoor dat de twee gaatjes in de tool volledig in de band zitten (hier gaat de lucht van je CO2-patronen door)
  • Draai je CO2-patronen linksom zodat de band opgepompt wordt.
  • Is de band opgepompt trek dan de tool uit de band, je zal merken dat de plug zelf in de band blijft zitten en zo het gat heeft opgevuld. Het stukje van de plug dat uitsteekt kan je thuis met een breekmes verwijderen.

Zo simpel is het, je kan binnen 5 minuten je rit zonder zorgen weer verder zetten. Deze handige tool is een must als je met tubeless banden op pad gaat, klik hieronder om een dynaplug set te kopen.

Tip 2: Klikpedalen

Er zijn voor- en tegenstanders en zo is dat bij alles. Ik ben zelf meteen begonnen met klikpedalen, hoewel ik er een hemelse schrik voor had. En ja, ik ben in het begin ook regelmatig tegen de grond gegaan omdat ik niet uit mijn klikpedaal geraakte.

Jaren later heb ik er nog steeds geen spijt van dat ik direct met klikpedalen gestart ben. In mijn ogen heeft het enkel maar voordelen:

  1. Je voeten hangen vast aan je pedalen, hierdoor zal je niet van je pedaal schieten en heb je veel meer controle over je fiets.
  2. Omdat je vast hangt aan je pedalen kan je bij steile beklimmingen aan je pedalen “trekken”, hierdoor zal je vlotter boven geraken.
  3. Obstakels kan je vlotter nemen, bv over een boomstam springen.

Net zoals fietsen en autorijden, wordt uit je pedaal klikken na een tijdje gewoon een automatisme.

De meest gebruikte klikpedalen bij mountainbiken zijn de SPD klikpedalen van shimano. Hiervoor heb je wel speciale fietsschoenen nodig waar je schoenplaatjes op kan bevestigen. Deze schoenplaatjes heb je nodig om in het pedaal te kunnen klikken.

Tip 3: Camelbak

Tenzij je gaat bikepacken hang je best niet teveel tasjes en opbergzakjes aan je fiets. Ook ik ben begonnen met een zadeltasje, maar als je wat slimmer wordt dan ga je na verloop van tijd merken dat eender wel zadeltasje toch net wat te klein is om alles wat je nodig hebt te kunnen meenemen.

Daarom heb ik resoluut gekozen voor een camelbak met drinksysteem. Hierdoor heb je alles direct bij de hand en zit alles samen op 1 plek.

De beste camelbak rugzakken bekijken >>

Tip 4: Fietsendrager

Na verloop van tijd wil je wel eens wat verder dan het plaatselijke bos, of heb je misschien wel een fietsvakantie geboekt. Tenzij je met een bestelbus rijdt is een fietsendrager dan een echte must have. Er zijn vele merken op de markt maar ik verkies toch de meest bekende en dat is Thule.

Thule heeft fietsendragers specifiek voor mountainbikes. Dit wil zeggen dat ze bredere “goten” hebben zodat de dikkere band van de fiets er mooi in past. De Thule VeloSpace 918 fietsendrager die ik heb kan je ook omklappen zodat wanneer je fiets er al opstaat , je de koffer van de auto toch nog open krijgt.

Deze fietsendrager kan je op de trekhaak vergrendelen met een sleutel net als de houders waar je de fiets mee vastzet. Een belangrijke tip: doe deze ook op slot wanneer je gaat rijden. De draaiknop zou zomaar kunnen los trillen indien deze niet op slot is. Zorg er ook voor dat je een fietsendrager koopt met de juiste elektrische aansluiting voor je lichten en richtingaanwijzers van je auto.

Thule heeft ondertussen een nieuwe versie van deze fietsendrager, namelijk de Thule VeloSpace XT 938. Deze drager heeft plaats voor 2 fietsen met een maximaal laadvermogen van 60kg. Dus je elektrische fietsen of Fatbikes kunnen ook mee! Deze VeloSpace kan je ook uitbreiden door middel van de XT Bike Adapter, hierdoor kan je maar liefst 3 fietsen vervoeren.

De frameadapters zijn afneembaar en het geheel is te locken met een sleutel zodat je dit met een gerust hart kan achterlaten op je auto. Dit fietsenrek is kantelbaar, voor gemonteerd en uitgerust met een 13-polige elektriciteits aansluiting.

Tip 5: Neem voldoende materiaal mee

Al vaak heb ik mountainbikers stil zien staan in het bos, met de handen in het haar. Niet omdat ze jeuk hebben, maar omdat ze in panne staan en niets bij zich hebben om een kleine reparatie uit te voeren.

Indien jij je mountainbike goed onderhoudt is de kans op pech onderweg al een pak kleiner. Maar het kan toch altijd gebeuren dat er eens iets misloopt. Dan is het handig als je dit ter plekke snel kan oplossen en je rit kan verderzetten, of in het slechtste geval toch nog thuis kan geraken.

Deze tools moet je zeker hebben >>

Wat neem je nu best mee qua materiaal:

  • Minstens 1 reserveband en 2 of 3 bandenlichters (ook als je tubeless rijdt). Toen ik nog niet tubeless reed had ik er standaard 3 bij. (Klinkt veel maar ik heb ze ooit allemaal op 1 rit eens nodig gehad… zo zie je maar)
  • Pomp en/of CO2-patronen om je banden op te pompen.
  • Tie wraps, hiermee kan je bijvoorbeeld losgekomen onderdelen tijdelijk mee vastmaken.
  • Multitool met kettingpons. Een multitool om kleine herstellingen onderweg uit te voeren, al is het maar iets losdraaien en terug vastzetten. Een kettingpons heb je nodig wanneer je ketting breekt. Met een pons haal je de slechte schakels eruit en kan je met een missing link je ketting weer vastmaken.
  • Missing link, zie hierboven. Zorg er wel voor dat je het juiste formaat ketting link hebt? Bv een 10-speed ketting link gebruik je wanneer je een cassette met 10 kransjes hebt.
  • Dynaplug en CO2-patronen (indien je tubeless rijdt).
  • Zwarte ducttape. Idem als de tiewraps kan je hiermee vaak kleine problemen tijdelijk en snel oplossen onderweg.

Dit alles stop je dus niet zomaar weg in een zadeltasje, zeker wanneer je ook nog wat voeding meeneemt. Hiervoor is een camelbak, eventueel met gereedschapstasje, de ideale oplossing.

Tip 6: Vervang tijdig je draaiende onderdelen

Je cassette, ketting en kettingbladen gaan slijten, dit kan je niet vermijden. Het is dan ook belangrijk dat je deze tijdig gaat vervangen. Dit is trouwens een klus die je makkelijk zelf kan doen.

Controleer dan ook regelmatig de slijtage van je tandwielen. Je kan deze beter 100 km te vroeg dan 100 km te laat vervangen. Je tandwielen zijn aan vervanging toe wanneer de tanden scherp beginnen te worden. In het slechtste geval, maar dan ben je al te laat, gaat je ketting doorschieten op je kettingbladen en/of cassette. Dit is trouwens ook zeer gevaarlijk en kan zware valpartijen veroorzaken.

Bekijk alle onderhoudstips >>

Tip 7: Jaarlijks onderhoud

Kleine herstellingen door het jaar kan je zelf uitvoeren. Ook je fiets regelmatig poetsen, zal ervoor zorgen dat je fiets steeds in goede staat is voor je volgende rit.

Echter is het wel verstandig om elk jaar een groot onderhoud uit te (laten) voeren. Alle onderdelen controleren, eventueel vervangen, poetsen en terug voorzien van het nodige vet of montagepasta. Uiteraard kan niet iedereen dit zelf, hiervoor kan je terecht bij je fietshandelaar.

Onderhoud zelf doen aan je fiets

Tip 8: Snel vergeten onderdelen vervangen

Buiten je tandwielen en ketting zijn ook andere onderdelen onderhevig aan slijtage. Veel van deze onderdelen zijn makkelijk zelf te vervangen. Deze onderdelen kan je best regelmatig controleren op slijtage:

  • Banden, indien deze niet voldoende profiel meer hebben is het tijd om deze te vervangen, standaard gaat je achterband het snelst verslijten.
  • Remblokken, zeer belangrijk om tijdens al je ritten voldoende remkracht te hebben. Controleer regelmatig je remblokken, indien deze te ver afgesleten zijn kan je deze best vervangen. Dit zal ook de levensduur van je schijfremmen ten goede komen.

    Wanneer je je remblokken vervangt kan je best ook weer je schijf centreren en je remblokken in remmen. Dat kan je trouwens makkelijk zelf doen, via onderstaande link kom je te weten hoe dat moet:
    Remblokken en remschijven vervangen >>
  • Handvaten of grips, de grips op je stuur gaan na verloop van tijd ook slijten. Deze zijn makkelijk te vervangen. Je schuift ze gewoon over het uiteinde van je stuur. Sommige handvaten moet je ook vastzetten met een klein boutje.

Tip 9: Draag de juiste kleding

Het weer is een factor die we zelf niet in de hand hebben, daarom is het belangrijk dat je voor verschillende weersomstandigheden de juiste kledij hebt. Het is belangrijk om je zo te kleden dat je het niet te warm of te koud krijgt tijdens je rit. Ook is het belangrijk je te beschermen tegen verschillende regen, wind, sneeuw, hagel, zon etc…

Naast je fietsbroek, schoenen en handschoenen, is het belangrijk om je te kleden in lagen:

  1. Baselayer, best een strak “zweet shirt”.
  2. Fietsshirt, met lange of korte mouwen (afhankelijk van het seizoen)
  3. Fietsjas (wind en waterdicht), voor de winter en koudere dagen

Varieer hiermee tot je voor jou de perfecte combinatie hebt voor elk weerstype. Bovenstaande setup is ideaal zonder rekening te houden met weersomstandigheden en buiten temperatuur.

Daarom neem ik altijd een regenjas mee in mijn camelbak. Uiteraard check je voor je vertrekt best het weerbericht en eventueel buienradar.

Regenjassen bekijken >>

Het is altijd beter teveel bij te hebben dan te weinig. Heb je het te warm dan kan je wat kledij uitdoen. Heb je het te koud maar niets extra bij, dan heb je een probleem.

Tip 10: De gouden opberg tip voor je fiets

Gouden tip voor je fiets

Je denkt er misschien nooit echt over na hoe je je fiets ergens neerzet of achterlaat. Toch is het belangrijk je fiets op de juiste manier weg te zetten om schade of extra en onnodige slijtage te voorkomen:

  1. Ontspan je derailleur, zet je fiets steeds zo weg met de ketting vooraan op het kleinste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje (dit met de minste tanden) van je cassette. Zo staat er geen spanning op je derailleur wanneer je fiets op stal staat.
  2. Waarschijnlijk zorg je er altijd wel voor dat je fiets niet kan omvallen… Maar iedereen heeft het al wel eens meegemaakt dat dit per ongeluk toch gebeurt, misschien zelfs door toedoen van iemand anders. (bv op een bevoorrading van een drukke toertocht). Daarom is het nuttig even na te denken hoe je je fiets ergens gaat wegzetten. Zet je fiets altijd zo, dat deze niet op de kant van de derailleur kan vallen. Als deze dan toch omvalt, valt hij naar links en beschadig je je derailleur niet. Een kromme derailleur, pad of kooi krijg je niet zomaar weer recht.

15 extra tips

Pas begonnen? Naast de tips in dit artikel heb ik nog 15 tips om vlot te beginnen met mountainbiken.

Gebruik jij zelf deze tips al of heb je hier wat van opgestoken, laat het me dan zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids

Mijn favoriete producten

Nieuwste artikels

Partners

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”