Bij Sigma zitten ze niet stil en dat is te merken aan de resem nieuwe producten die ze eind 2021 op de markt brachten. Het Sigma Blaze Flash intelligente achterlicht is er daar eentje van. Blaze Flash is hun nieuwste achterlicht voor fietsers en zorgt voor nog meer veiligheid en zichtbaarheid in vergelijking met zijn voorganger Blaze. Daarnaast heeft het achterlicht ook slimme functies zoals een remlichtfunctie, een helderheidssensor en vier verschillende modi.
Sigma gaf ons de kans om hun nieuwste achterlicht grondig te testen. Wij waren alvast benieuwd of de slimme functies van de Blaze Flash ook in de praktijk tot de verbeelding spraken. In onderstaande review kom je er alles over te weten!
Dit is het Sigma Blaze Flash intelligente achterlicht
Naast een voorlicht, voor je eigen gemak, is het natuurlijk ook handig om een goed en duidelijk achterlicht op jouw fiets te hebben. Autobestuurder en andere weggebruikers zullen je dankbaar zijn. En natuurlijk is het ook goed voor jouw eigen veiligheid.
Ook op de mountainbike kan een achterlicht goed van pas komen, zeker in de wintermaanden wanneer het lang en snel donker wordt. Beschik je nog niet over een degelijk achterlicht, dan moet je zeker het Blaze Flash slimme achterlicht van Sigma een keertje bekijken.
Eigenschappen en functies van het Sigma Blaze Flash achterlicht
Het Blaze Flash achterlicht van Sigma heeft verschillende toffe, handige en nuttige functies. De belangrijkste functies en eigenschappen hebben we op een rijtje gezet in onderstaand overzicht.
Remlichtfunctie
Het speerpunt van het Blaze Flash achterlicht is ongetwijfeld de remlichtfunctie. het remlicht kan je tevens zowel in het donker als tijdens de dag gebruiken. Dit kan erg nuttig zijn wanneer je ook in groep rijdt. De drie krachtige led-lampen in dit achterlicht geven aan wanneer je met de fiets remt. Dit werkt via de geïntegreerde bewegingssensor die in het Blaze Flash achterlicht zit.
Van dit remlicht kan je ook tijdens de dag gebruik maken zelfs zonder dat het licht permanent hoeft te branden. Wanneer je in de remmen gaat zullen achterligger het achterlicht meteen feller zien op lichten.
Deze functie werkt trouwens bij alle 4 de modi van het achterlicht en zal altijd gedurende 3 seconden in werking treden wanneer de bewegingssensor geactiveerd wordt.
Automatische lichtsensor
Het Blaze Flash achterlicht van Sigma detecteert niet alleen beweging maar past zich ook aan het omgevingslicht aan. Dankzij de lichtsensor gaat het licht automatisch inschakelen wanneer je bijvoorbeeld door een donkere tunnel of door het bos rijdt. Kom je weer uit de tunnel of uit het bos dan zal het achterlicht ook weer uit schakelen (na ca. 4 minuten).
Dankzij de lichtsensor hoef je het achterlicht nooit permanent in te schakelen gedurende de dag of tijdens wisselende omstandigheden. Op die manier zal de accu op zijn beurt ook weer een pak langer mee gaan.
2 flash-modi
Naast de standaard modus waarbij het Blaze Flash achterlicht permanent brandt zijn er nog twee andere modi beschikbaar namelijk:
- Pulse flashing
- Eco flashing
Bij de pulse flash modus gaan de 3 led-lampen snel na mekaar blijven flashen en dit tot wel 11 uur lang. In de eco flashing modus gaat enkel de bovenste led-lamp flikkeren. Omdat deze minder snel na elkaar flikkert ten opzichte van de pulse flashing modus kan je het achterlicht in deze modus tot wel 50 uur lang gebruiken. De eco flashing modus is voornamelijk handig bij langere of zelfs meerdaagse tochten.
In de standaard modus is de accuduur zo’n 9 uur.
Accuduur en -indicator
Op de zijkant van het achterlicht kan je de accu-indicator bekijken. De indicator gaat blauw oplichten wanneer de accu onder de 30% zit. Dit is een teken dat het achterlicht opgeladen moet worden. Dit kan trouwens erg makkelijk via USB en neemt zo’n 3 uur in beslag.
Tijdens het laden zal de gele indicatorlamp continu oplichten. Wanneer de Blaze Flash volledig opgeladen is zal de indicator weer uitgaan.
Sigma Blaze vs Sigma Blaze Flash
Het Sigma Blaze Flash achterlicht is de opvolger van de gewone Sigma Blaze. Uiterlijk verschillen deze twee achterlichten amper. Het verschil zit voornamelijk in de functies.
Zo beschikt de nieuwe Blaze Flash over de twee flash-modi terwijl de Blaze het enkel met de Auto en Always-on modus moest doen. Beide achterlichten beschikken wel over de remlichtfunctie.
Een ander verschil is de accuduur. Waar de Blaze maximaal 7 uur kon branden, kan de Blaze tot wel 50 uur lang meegaan. De 50 uur haal je wel enkel in de Eco-flash modus. De standaard brandtijd van de Blaze Flash is 9 uur, wat toch ook weer 2 uur meer is dan bij de Blaze.
De Sigma Blaze Flash is dus zeker en vast een geslaagde verbetering ten opzichte van zijn voorganger.
Geschikt voor montage op elke zadelpen
Ongeacht welke fiets of fietsen je in je bezit hebt, het Sigma Blaze Flash achterlicht past op elke zadelpen. Door het compacte formaat en lage gewicht merk je helemaal niets van het achterlicht op de zadelpen. Dankzij dit slanke design is ook de zichtbaarheid vanaf de zijkant een heel stuk beter in vergelijking met andere achterlichten.
Het achterlicht bevestig je snel en makkelijk op je zadelpen met de siliconenband. Je hebt voor de montage dus helemaal geen gereedschap nodig. Dit maakt het ook makkelijk om het Blaze Flash achterlicht op verschillende fietsen te gebruiken.
IPX4 spatwaterdicht
Het Blaze Flash achterlicht is spatwaterdicht (IPX4) waardoor het bestand is tegen opspattend water en slechte weersomstandigheden. Een ritje door de regen en modder is daardoor zeker geen probleem.
Zichtbaarheid
Het Blaze Flash achterlicht is zichtbaar tot 500 meter en is dankzij het ontwerp ook vanaf de zijkant erg goed zichtbaar. Hierdoor val je ook op voor verkeer dat uit zijstraten komt.
RAI keurmerk fietsverlichting
Het nieuwste achterlicht van Sigma draagt het RAI keurmerk voor fietsverlichting. Dit wil zeggen dat het Blaze Flash achterlicht aan de vereiste ISO-normen voldoet en geboekt staat als kwalitatieve hoogstaande fietsverlichting die ook nog eens verkeersveilig is.
Combineren met een Sigma voorlicht
Het Blaze Flash achterlicht kan je combineren met alle voorlichten uit het gamma van Sigma. Voor de beste zichtbaar kan je bijvoorbeeld kiezen voor het Aura 80 voorlicht. Dit voorlicht draagt eveneens het RAI keurmerk voor fietsverlichting en zorgt ervoor dat je altijd zichtbaar bent voor andere weggebruikers.
Sigma Blaze Flash test & review; hoe presteert dit achterlicht in de praktijk?
Voor ik het Blaze Flash achterlicht op mijn mountainbike monteerde wou ik toch eens even testen hoe goed de bewegingssensor, in functie van het remlicht, echt werkt. En dat gaf eigenlijk best een verbluffend resultaat. Door het achterlicht, in eender welke stand, even heen en weer te bewegen en tot stilstand te laten komen ging het remlicht meteen in werking.
Je kan er dus van uit gaan dat het systeem goed werkt. Je kan dit uiteraard zelf niet zien wanneer je aan het fietsen bent. Binnenkort volgt nog een filmpje waarin wij tonen dat dit echt werkt zoals beschreven.
Montage
De montage is super simpel en gaat volledig zonder gereedschap. Het Sigma Blaze Flash achterlicht pas op elke zadelpen en door het slimme ontwerp schijnt het licht naar achtere en niet op de achterband of naar de grond.
Dankzij het flexibele maar strakke siliconen bandje verroerde het achterlicht geen vin mee gedurende de volledige rit. Het achterlicht stond na afloop van de rit nog steeds in dezelfde positie als bij de aanvang van de rit.
Bediening
Auto-mode
Voor je vertrekt moet je natuurlijk eerst de gewenste modus inschakelen. Als het nog licht is en niet meteen donker gaat worden kan je kiezen voor de auto mode. Deze activeer je door éénmaal op de aan-/uitknop te drukken. Deze functie zorgt ervoor dat wanneer het plots donker wordt, bijvoorbeeld in een tunnel of onder een brug, dat het achterlicht gaat branden. Wordt het terug lichter dan gaat de lamp na ca 4 minuten weer uit. Het remlicht blijft ondertussen wel actief.
Ben je niet zeker dat deze modus geactiveerd is dan kan je moet je even controleren of het gele lichtje in het achterlicht brandt. Is dat het geval dan is de modus in werking en zal het rode achterlicht aan gaan wanneer er weinig licht is.
Always-on modus
Wil je, voor je eigen veiligheid, het achterlicht continu laten branden dan dien je tweemaal op de knop te drukken. De bovenste led van het achterlicht zal dan continu branden.
Pulse en Eco flash modus
Door nog een keertje op de knop te drukken activeer je de pulse flashing mode. Nog een klikje verder kan je de eco flashing mode inschakelen.
Sigma Blaze Flash uitschakelen
Om het achterlicht uit te schakelen dien je opnieuw op de aan-/uit-knop te drukken.
Conclusie
Eénmaal je de verschillende modi kent werkt dit gewoon voortreffelijk. Met het Sigma Blaze Flash achterlicht kan je dus vol vertrouwen de duisternis tegemoet rijden. Dankzij het remlicht kunnen achterliggers makkelijk reageren wanneer jij de remhendels dichtknijpt.
In vergelijking met zijn voorganger, de Sigma Blaze, heeft deze Blaze Flash voornamelijk een veel langere brand- en batterijduur. Een hele week naar het werk fietsen of een langere dagtocht in guur winterweer is met de Sigma Blaze Flash dus zeker en vast geen probleem. Deze Sigma BlazeFlash is dus zeker de ideale metgezel om veilig door het donker te kunnen fietsen… Bestellen kan snel en makkelijk via onderstaande webshops: