SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 getest; dit is de nieuwe generatie SKS fietspompen

SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 test en review

SKS Germany is één van de bekendste fietspompenproducenten ter wereld. De nieuwe generatie vloerpompen die ze onlangs lanceerden zijn een must-have voor elke fanatieke fietser! De SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 is het topmodel uit deze reeks.

Deze vloerpomp heeft een uiterst nauwkeurige digitale drukmeter die de druk tot op twee cijfers na de komma weergeeft. Zeer interessant voor elke fietser maar misschien nog meer voor de echte mountainbikers waarbij de juiste bandendruk een wereld van verschil kan maken.

Naast de sublieme kwaliteit die SKS altijd in hun pompen stopt hebben de pompen dit keer ook een duurzaam karakter.

Deze nieuwe generatie vloerpompen heeft een speciaal mechanisch ontwerp waarvan de onderdelen makkelijk te vervangen zijn. Hierdoor kan de pomp een leven lang meegaan en hoef je in principe nooit meer een nieuwe pomp te kopen. De onderdelen van deze SKS vloerpompen zijn én blijven altijd leverbaar!

In dit artikel laten we je kennismaken met deze nieuwe generatie vloerpompen van SKS. Daarnaast hebben we zelf het paradepaardje, de Air-X-Plorer Digi 10.0 uitvoerig getest. Wat we ervan vonden ontdek je in deze uitgebreide review.

Ontdek de nieuwe generatie SKS vloerpompen

De nieuwe vloerpompen van SKS zijn geschikt voor alle fietsen. De Rennkompressor, die al iets ouder is, wordt door veel professionele teams gebruikt en is de absolute nummer 1 bij SKS. De 5 nieuwe fietspompen komen net onder de Rennkompressor te staan maar zijn zeker en vast ook het bekijken waard!

De nieuwe fietspompen zijn voorzien van een multi valve-kop “MV Easy”. Deze kop is versterkt met glasvezel en is geschikt voor alle soorten ventielen. De pompen zijn zelfs met één hand te bedienen. Naast het lichtjes verschillende uiterlijk zijn er ook qua functionaliteiten verschillende tussen de 5 modellen.

SKS vloerpompen nieuwe generatie

SKS Airkompressor 10.0 en Compact 10.0

De SKS Airkompressor compact is de meest compacte fietspomp van de nieuwe lichting en vergelijkbaar met de Air-X-Press 8.0. Deze fietspomp heeft een kunststof voet en dito handgreep. De duidelijke manometer gaat tot maximaal 10 bar.

SKS Airkompressor 10.0
Airkompressor Compact 10.0 vs Airkompressor 10.0

De Airkompressor 10.0 is iets groter dan de Compact en heeft een grotere 80 millimeter display. Ook deze pomp kan pompen tot en met 10 bar.

SKS Airmotion 12.0

Heb je meer dan 10 bar druk nodig dan is de SKS Airmotion 12.0 de geschikte fietspomp voor jou. Daarnaast heeft deze fietspomp een hoger geplaatste manometer waardoor je de druk nog beter en duidelijker kan aflezen. Dankzij de extra lange hogedrukslang, de multi-valve kop en de soft-touch handgreep pomp je elke keer opnieuw met het beste comfort.

SKS Airmotion 12.0
SKS Airmotion 12.0

De Airmotion 12.0 kan makkelijk tot 12 bar pompen en is eveneens voorzien van de erg stevige Multi Valve Easy pompkop. Deze fietspomp zal je, net als de Rennkompressor vaak terugzien in werkplaatsen en bij wedstrijden in verschillende fietsdisciplines.

SKS Air-X-Plorer 10.0 en Digi 10.0

Net als de Airkompressor kan je de SKS Air-X-Plorer in twee verschillende modellen verkrijgen. Het grootste verschil tussen beide pompen is natuurlijk de digitale weergave van de druk bij de Air-X-Plorer Digi 10.0. Het spreekt voor zich dat je voor dit extra staaltje technologie ook wat extra moet betalen. Hoeft het niet per sé digitaal te zijn voor jou dan is de Air-X-Plorer 10.0, in de analoge versie, ook zeker en vast de moeite waard.

SKS Air-X-Plorer Digi vs 10
SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 vs Air-X-Plorer 10.0

Beide pompen zijn uitgerust met de MV Easy pompkop, een extra lange hogedrukslang en de soft-touch handgreep.

De Digi 10.0 meet de druk erg nauwkeurig en geeft deze, op het duidelijke digitale scherm, weer in Bar of PSI, tot op twee cijfers na de komma. De cijfers worden weergegeven in de gekende oranje kleur van SKS.

Om de druk accuraat weer te geven is de pomp uitgerust met hightech sensortechnologie. Naast de 5 jaar fabrieksgarantie krijg je bij deze fietspomp ook twee jaar garantie op de elektronica.

SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 test & review

Omdat wij als mountainbikers onze tubeless banden nauwkeurig willen afstellen kozen we ervoor om de SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 een keertje uit te testen.

Wij kregen deze fietspomp toegestuurd om ze te testen en er een review over te schrijven. Deze review is volledig geschreven op basis van onze eigen ervaringen met deze SKS fietspomp.

Eerste indruk en eigenschappen van de SKS Air-X-Plorer Digi 10.0

Naast de immens grote verpakking viel het ons meteen op dat deze fietspomp best groot van formaat is. Wanneer je de pomp voor de eerste keer vast neemt merk je meteen dat deze van erg hoge kwaliteit is. De pomp is zeker niet licht en daardoor ook heel erg stevig.

Met de handgreep ingedrukt is de pomp zo’n 71 cm hoog. De fietspomp heeft een brede metalen voet, een metalen cilinderbuis en een handgreep uit soft-touch kunststof.

De manometer zit onderaan op de voet en het scherm heeft een diameter van iets meer dan 5 cm. De aan/uit knop zit in het schermpje verwerkt. Met diezelfde knop kan je eveneens switchen tussen bar en psi.

De manometer werkt op 2 AAA-batterijen (deze zijn inbegrepen). Dit vond ik wel een minpuntje. Tegenwoordig kan je zowat alles via usb opladen, echter heb ik geen idee of dat bij fietspompen van dit kaliber ook al kan.

De extra lange slang is meer dan 1 meter lang en kan je vastklikken op de pompbuis. Aan de onderzijde kan je het gedeelte net boven de pompkop ook vastklikken. Op die manier kan je de pomp makkelijk verplaatsen zonder dat de slang rondslingert of de pompkop ergens tegenaan botst.

De multi valve pompkop heeft twee openingen waarop de compatibele ventielen visueel afgebeeld staan. De ene opening is geschikt voor Auto of Schräder ventielen terwijl de andere zowel voor Presta als Dunlop ventielen geschikt is. Het maakt dus helemaal niets uit welke ventielen er op jouw mtb- of fietsbanden zitten, de SKS Air-X-Explorer fietspomp past altijd!

De SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 getest in de praktijk

De eerste indruk van deze SKS fietspomp was in elk geval best indrukwekkend. Hoogtijd om de pomp en keertje te testen. Banden aflaten en pompen maar!

De multi valve pompkop op het ventiel plaatsen is doodeenvoudig. Je moet enkel het juiste gaatje kiezen, in mijn geval was dat de presta-opening. Voor je de pomp kan aansluiten op het ventiel moet je eerst nog de stevige hendel van de pompkop openen.

Multi Valve Easy pompkop

De pompkop blijft meteen zeer goed en stevig op het ventiel zitten. Voor je gaat pompen moet je de hendel nog even terug naar beneden klikken zodat de pompkop vast zit op het ventiel.

SKS multi Valve Easy pompkop

Volgens SKS kan je de pomp makkelijk met één hand bedienen, en daarin hebben ze helemaal gelijk. Het gebruiksgemak van deze fietspomp was vanaf de eerste pompslag meteen al verbluffend. De handgreep is heel erg stevig en ligt goed in de handen. Het pompen gaat gewoon supervlot en makkelijk.

SKS multi Valve Easy pompkop

De pompkop is van heel erg hoge kwaliteit en blijft ook tijdens het pompen onaangeroerd op het ventiel zitten. Bij andere pompen durfde de kop al eens meebewegen tijdens het pompen. Dat was met deze multi-valve kop helemaal niet het geval. De kans om het ventiel te beschadigen met deze pompkop is in mijn ogen quasi nihil, wat een serieus pluspunt is!

Digitale drukmeter

Het speerpunt van deze SKS fietspomp is natuurlijk de digitale drukmeter. Ik was er in elk geval erg benieuwd naar. Door de aan/uit knop op het schermpje even in te drukken kan je het scherm inschakelen. Meteen daarna kan je beginnen pompen.

SKS Air-X-Plorer Digi 10.0

Bij elke pompslag zie je de cijfertjes veranderen. Om de exacte en huidige druk weer te geven moet je de handgreep loslaten. Daarna krijg je meteen de huidige bandendruk te zien.

De druk wordt in bar weergegeven tot op twee cijfers na de komma. Op zich hoeven de banden ook weer niet zo minutieus afgesteld te zijn, althans toch niet voor mij. Ik had ook al tevreden geweest met 1 cijfertje na de komma. Een verschil van 0,0x bar maakt mij niet heel erg veel uit.

Ik vond het in elk geval wel erg handig om geen wijzertje meer af te moeten lezen. Afhankelijk van de schaalverdeling blijft dat toch altijd een beetje nattevingerwerk. Bij deze SKS fietspomp met digitale drukmeter is dat probleem meteen van de baan. En ook al staat de manometer onderaan op de voet van de pomp, de cijfers zijn erg duidelijk en (voor iedereen) makkelijk af te lezen.

Deze pomp kan tot 10 bar pompen, wat meer dan voldoende is voor eender welke type fietsbanden, zeker voor tubeless mountainbikebanden…

SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 review

Voor ik de SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 getest had, had ik nooit eerder een SKS fietspomp gebruikt. Het verschil met de andere fietspompen die ik wel al heb gebruikt is enorm. De kwaliteit straalt niet alleen van deze pomp af, je voelt ze ook vanaf de eerste pompslag.

Deze fietspomp met digitale manometer is de duurste pomp uit de nieuwe SKS serie, maar je krijgt er wel wat voor in de plaats.

De digitale drukweergave is in mijn ogen echt ontzettend praktisch. Het enige jammere is dat het schermpje op batterijen werkt. Het scherm is dan wel weer duidelijk afleesbaar en meet nauwkeurig tot op twee cijfers na de komma.

De bandendruk minutieus tot op 0,01 bar nauwkeurig afstellen lijkt me wel een uitdaging. Daarvoor zou je erg precies moeten gaan pompen. Voor mij steekt het niet op 0,05 bar dus is dat zeker geen issue. Het feit dat je geen wijzertje moet aflezen is voor mij meer dan voldoende.

De Multi-Vale Easy pompkop is ook echt easy in gebruik. Daarnaast is hij erg stevig en blijft hij perfect op het ventiel zitten zonder het ventiel te beschadigen of mee te bewegen tijdens het pompen. De extra lange slang zit hier natuurlijk ook voor iets tussen.

SKS Air-X-Plorer Digi 10.0

De SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 is zeker en vast een meerwaarde voor mij en deze fietspomp zal ik in de toekomst zeker blijven gebruiken. Een ander pluspunt van alle SKS fietspompen is dat de onderdelen ervan altijd te verkrijgen zijn. Hierdoor ga je, moest er eens wat stuk gaan, niet meteen een nieuwe fietspomp in huis moeten halen.

Hoe duurzaam de SKS fietspompen op vlak van levensduur zijn kan ik je helaas nog niet meegeven. Aangezien er 5 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar garantie op de elektronica van de Air-X-Plorer Digi 10.0 gegeven wordt lijken ze bij SKS op dat vlak wel zeker van hun stuk te zijn!

Conclusie

Dat de fietspompen van SKS wereldwijd in het fietswereldje gebruikt worden wil natuurlijk al wel wat zeggen over de kwaliteit. Met deze nieuwe generatie fietspompen maakt SKS de keuze er natuurlijk niet makkelijker op. Heb je de Pro Rennkompressor, de Air-Express 8.0 of een andere SKS fietspomp in huis dan is het niet per sé nodig om te switchen naar één van deze nieuwe fietspompen.

Ben je echter op zoek naar een oerdegelijke fietspomp waar je heel erg lang op zal kunnen vertrouwen, dan moet je zeker een kijkje nemen tussen deze nieuwe SKS fietspompen. Welke van de 5 je in huis moet halen kunnen wij niet in jouw plaats beslissen. Wel kunnen we je vertellen dat wij absoluut te spreken zijn over de kwaliteit en het gebruiksgemak van de Air-Explorer Digi 10.0!

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Eén reactie

  1. Beste
    Interessant artikel. Nadeel aan heel wat (voet)pompen is het kliksysteem om de pomp op het ventiel te plaatsen. Iedereen maakte het al eens mee, dat het kopje van het ventiel komt scheefzitten of erger nog, afbreekt. Dat heb je niet bij de Lezyne-pomp, waar je de kop van de pomp op het ventiel schroeft én waar je bovendien de overdruk uit de leiding door middel van een drukknop kunt verwijderen. Kortom het ei van Columbus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”