De ultieme mountainbike gids

Hoe maak je je MTB tubeless?

MTB tubeless maken – Hoe doe je dat? Complete gids met stappenplan

Mijn mond viel open toen ik Peter Sagan op de olympische spelen in 2016 met een lekke band aan de kant zag staan. En dat net in de finale van het crosscountry mountainbiken. Hoezo een platte band dacht ik toen bij mezelf, waarom rijden ze niet tubeless? Ik begreep er niks van.

Fast forward naar enkele dagen geleden… De worldcup wedstrijd xc in Nové Mesto bij de dames. Wederom zag ik verschillende dames met lekke banden aan de kant staan. Ik dacht dat tubeless ondertussen net zo standaard geworden was als 12 speed aandrijvingen met een single kettingblad… Blijkbaar sloeg ik de bal daar volledig mis.

De arme dame met de platte achterband verloor trouwens immens veel tijd, zeker als je weet dat de steekas van het achterwiel met een inbussleutel los- en daarna weer vastgemaakt moest worden…

Anyway, als recreatieve mountainbiker maakt het op zich niet veel uit als je eens plat rijdt en het eventjes duurt vooraleer je weer op pad bent. Maar toch kan je niet om de voordelen van tubeless banden heen. Ook ik heb lang getwijfeld om te switchen maar achteraf heb ik enkel maar spijt gehad dat ik het niet veel eerder gedaan had.

Toch hoor ik nog vaak mensen zeggen dat ze geen zin hebben in dat tubeless gedoe met hun banden. Zonder het geprobeerd te hebben vinden ze het te moeilijk of hebben ze schrik voor het kleine beetje onderhoud dat er bij komt kijken.

Als je jezelf hierin ook maar een beetje herkent geef ik je de raad dit hele artikel grondig door te nemen. Ik ga je stap voor stap uitleggen hoe je nu precies je mountainbike tubeless maakt. Je zal zien dat het echt niet zo moeilijk is zoals je misschien dacht…

Voordelen van tubeless banden

Voor we aan de slag gaan wil ik je toch nog een keer de voordelen van tubeless rijden meegeven. Als ik er nu op terugkijk is switchen naar tubeless banden veruit mijn beste mountainbike upgrade tot nu toe geweest.

  • Rijden met minder druk
  • Meer grip en controle
  • Met meer vertrouwen rijden
  • Geen snakebites meer

Eigenlijk kan je deze voordelen beter bekijken als één gigantisch voordeel. Omdat je met minder druk in de banden kan rijden heb je automatisch meer grip en controle. Omdat je banden platter staan heb je een groter raakvlak met de ondergrond waardoor je dus meer grip creëert.

Meer grip geeft je automatisch meer vertrouwen. Leg je maar eens plat in een bocht als je banden vrij hard opgepompt zijn… De kans is groot dat je daarna zelf ook plat ligt.

Doe je het niet voor bovenstaande feiten, doe het dan zeker om snakebites eindelijk vaarwel te zeggen. Rijd je zonder binnenband, dan kan deze ook niet tussen je velg en de buitenband klem komt te zitten. Ook kleine gaatjes door bijvoorbeeld een doorn, stuk glas of een verdwaalde spijker houden je niet meer tegen van zodra jij je binnenbanden vaarwel zegt.

Ik weet nog goed dat ik op een bepaald moment bijna wekelijks met een lekke band, of zelfs meerdere op één rit, aan de kant stond. Eénmaal je wat ruiger terrein met losse stenen, wortels en andere obstakels begint op te zoeken wordt de kans op lekke banden alleen maar groter.

Het toppunt en ook de druppel om eindelijk tubeless te gaan kwam er na een rit met drie lekke banden, waarvan twee (voor en achter tegelijk) in een afdaling waar ik voorheen wel vaker lek was gereden.

Als je dan even de optelsom maakt kan je meteen al een zogenaamd nadeel van tubeless onmiddellijk schrappen. Ik hoor wel eens dat tubeless zo duur is. Wel ik kan je vertellen dat, wanneer je regelmatig lek rijdt, met binnenbanden rijden pas echt duur is.

Oh ja als je straks de knoop doorgehakt hebt ga je ook nooit meer terug willen naar binnenbanden. In maart van dit jaar mocht ik mijn nieuwe mountainbike gaan afhalen. Een fiets uit de fabriek wordt, ongeacht of er tubeless velgen op zitten, standaard met binnenbanden afgeleverd.

Op zich was het een goede les om nog eens met binnenbanden te rijden. Ik besefte toen pas echt wat ik miste en dat ik zo snel mogelijk terug zonder binnenbanden wou gaan rijden. Ik ging voorzichtiger rijden en had een pak minder vertrouwen op de trails. En laat dat nu net iets zijn wat je weer een beetje moet gaan opbouwen wanneer je met een nieuwe mountainbike op pad gaat.

Zijn er dan echt geen nadelen aan tubeless?

In mijn ogen niet! Al zijn er wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Een tubeless band gaat wat moeilijker van de velg.
  • Rijd je met veel te lage druk dan kan je je velg beschadigen.
  • Geknoei met de sealant als je als een kip zonder kop te werk gaat.
  • Je hebt een speciale tool nodig om grote lekken, die niet gedicht kunnen worden door de sealant, te kunnen dichten.
  • Na een tijdje moet je een beetje sealant bijvullen en jaarlijks je velgen eens proper maken.

Ik zie geen nadelen enkel wat bijkomstigheden, ik leg je uit waarom ik het zo zie, dan kijk jij er daarna misschien ook wel anders tegenaan.

Een tubeless band gaat inderdaad wat moeilijker van de velg. Maar wanneer moet jij je tubeless band van je velg halen…? Juist. Ik heb het tot nu toe één keer moeten doen in het bos, toen er een vrij grote spijker langs twee kanten doorstak… Brute pech kan natuurlijk wel eens een keertje voorvallen.

Er is trouwens een handig trucje waarmee je een tubeless band supersnel van je velg krijgt maar dat geheim vertel ik je pas later in dit artikel.

Ik hoor wel eens horrorverhalen van mensen waarbij het tubeless maken van hun banden een beetje misgelopen is. Misgelopen in de zin van een met sealant besmeurde muur of plafond… Maar neem het van mij aan dat dit uitzonderingen zijn.

Ik heb ondertussen al vaker banden tubeless gemaakt en nooit zulke dingen meegemaakt. Een druppeltje sealant morsen, ja dat overkomt me wel een keer. Vergelijk het met het nieuws op tv, daar hoor je ook enkel de miserie. Van alle keren dat het goed ging hoor je helemaal niets.

Tubeless banden vergen een klein beetje aandacht qua onderhoud.
Na een half jaartje (of sneller afhankelijk van welke sealant jij gebruikt) wat sealant bijvullen en elk jaar alles eens goed proper maken en opnieuw monteren, that’s it!

Dat veel mensen dat een nadeel vinden of daar zo erg tegenop zien kan ik echt niet begrijpen. Elke week door de modder ploegen met een grote schoonmaakbeurt als gevolg, hoort er volgens velen dan wel weer bij….

Maak je, zoals mij, best veel kilometers op de mountainbike, dan zijn je banden na een jaartje toch aan vervanging toe. Dat is dan weer de ideale gelegenheid om alles proper te maken. Niet echt een nadeel lijkt me, eerder een voordeel. Een beetje sealant bijvullen duurt trouwens welgeteld twee minuten…

Als ik je hiermee nog steeds niet overtuigd heb van het nut en gebruiksgemak van tubeless banden, dan geef ik me gewonnen. Heb ik je wel overtuigd dan kan je met onderstaand stappenplan meteen van start.

Maar niet te snel, voor je echt van start kan gaan moet je nog één ding controleren:

Tubeless of tubeless-ready wielen?

Heeft jouw mountainbike tubeless of tubeless-ready wielen? Hoe kan je dat precies zien? En tubeless wiel heeft standaard geen spaakgaten, maar deze zijn wel een pak duurder. Een tubeless-ready wiel heeft wel spaakgaten en is dan weer goedkoper. Een tubeless(-ready) wiel heeft een diepere/hogere velgrand waar de tubeless band moet in grijpen.

Is je wiel tubeless dan zijn de spaakgaten al afgedicht en dus luchtdicht. Het kan ook zijn dat jouw velg een dubbele wand heeft waardoor deze al van zichzelf luchtdicht is. Zijn de spaakgaten nog niet afgedicht dan kan je dat met een speciaal tubeless velglint alsnog doen.

De meeste nieuwe fietsen, uitgezonderd de echt goedkopere instapmodellen, hebben tegenwoordig minstens tubeless-ready velgen. Zeker iets om rekening mee te houden wanneer jij je eerste mountainbike nog moet kopen. Heb je een oudere mountainbike zonder tubeless-ready wielen dan is een nieuwe (tubeless(-ready)) wielset kopen de beste oplossing.

Dat is dan ook exact wat ik bij mijn vorige mountainbike gedaan heb en dat hoeft zelfs niet overdreven duur te zijn. Ik kocht een set tubeless-ready Mavic Crossmax wielen van om en bij de 300€, echt niet te gek dus, maar wel altijd super tevreden van geweest. Tubeless wielen, zoals bij mijn huidige mountainbike, maken het nog net wat makkelijker omdat het velglint er al inzit.

TIP: Weet je niet zeker of je wielen tubeless of tubeless-ready zijn raadpleeg dan de specificaties van je mountainbike of vraag het aan je LBS (local bike store). Op de website van het merk van je mountainbike vind je dit soort informatie zeker terug.

Wat heb je precies allemaal nodig?

Zorg ervoor dat je alles al bij de hand hebt zodat het lekker vlot vooruit kan gaan en je snel van de voordelen van tubeless banden kan genieten. Wat heb je precies allemaal nodig?

  • Velglint
  • Tubeless ventielen
  • Sealant
  • Tubeless buitenbanden
  • Compressor, voetpomp of CO²-patronen
  • Optioneel: afwasmiddel en/of remmenreiniger

Velglint

Zit er al tubeless velglint in je velgen dan kan je dit gedeelte overslaan.

Waar moet je op letten?

Nog voor je iets aan je wielen gedaan hebt moet je even heel goed nadenken zodat je zeker en vast het juiste velglint in huis haalt. Je moet hierbij op de 3 volgende dingen letten:

  • De juiste breedte
  • De lengte
  • Tubeless velglint

De juiste breedte

Om de juiste breedte van je velglint te bepalen moet je de interne breedte van je velg meten (dit kan je ook terugvinden bij de specificaties van de wielen van je mountainbike).

Afhankelijk daar van koop je dan velglint van die exacte breedte of de afmeting die het dichtst in de buurt komt. Is je velgbreedte 25mm dan koop je velglint van 25mm of kleiner. Probeer zo dicht mogelijk bij de breedte van je velg te zitten qua breedte van je velglint.

BELANGRIJK! Koop je velglint zeker niet te smal, dit kan problemen geven qua luchtdichtheid. Heb je een vrij diepe velg dan kan het raadzaam zijn je tape toch iets breder te kopen.

De juiste lengte

Je mountainbike heeft twee wielen, heb je zelf al een idee hoeveel velglint je dan precies nodig hebt? Een 29” wiel heeft een omtrek van om en bij de 230cm, een simpele optelsom vertelt ons dan dat je een kleine 5 meter nodig hebt voor twee wielen (houdt er altijd rekening mee dat het velglint een aantal cm moet overlappen)

Koop tubeless velglint

Dit spreekt wel voor zich neem ik aan. Koop enkel velglint dat geschikt is voor tubeless gebruik.

Met deze bovenstaande criteria in je achterhoofd kan je alvast het juiste velglint voor jouw wielset kopen:

Tubeless velglint koopgids

DT Swiss tubeless ready velglint

  • Verschillende breedtes: 19, 21, 23, 25, 27, 29, 32, 37, 42mm
  • Lengte 10 meter
  • Geschikt voor volgende wielmaten: 26″, 27.5″, 28″, 29″
  • Zelfklevend
  • DT Swiss is één van de grootse namen qua fietswielen

Tubeless ventielen

Om je velg bij het ventielgat volledig luchtdicht te krijgen heb je speciale tubeless ventielen nodig. Deze ventielen kan je in verschillende lengtes kopen. De lengte maak op zich niet zo heel veel uit. Met een langer ventiel is het wel makkelijker om je band op te pompen.

Waar moet je op letten?

De meeste tubeless ventielen zijn standaard Franse/ presta ventielen met verwijderbare kern. Let er zeker op dat je de kern van het ventiel kan verwijderen. Op die manier is het later veel makkelijker om je tubeless band op te pompen en sealant toe te voegen.

Wil je zeker zijn dat het ventiel goed aansluit op je velg koop dan tubeless ventielen van hetzelfde merk als je wielen. Is dat echter niet mogelijk dan koop je best universele tubeless ventielen. Leuk bij de universele ventielen zijn de verschillende kleuren waaruit je kan kiezen.

Mijn tubeless wiel met het rode, universele tubeless ventiel van Muc-Off

Op mijn mountainbike heb ik Syncros wielen, dus had ik Syncros ventielen kunnen kopen. Maar omdat zowel mijn kader als mijn wielen rode accenten hebben, heb ik gekozen voor de rode universele tubeless ventielen van muc-off. Bij deze ventielen zaten ook verschillende dichtingen zodat ze zeker op elke velg passen.

Tubeless ventielen koopgids

Muc-off

Deze rode versie gebruik ik momenteel op mijn mtb!

  • Universeel 44 mm en 60 mm ventiel

  • 8 kleuren: rood, zwart, oranje, groen, paars, blauw, goud, roze

  • 3 verschillende dichtingen

  • Tool om ventielkern te verwijderen

  • Set van 2 ventielen




Schwalbe

  • Universeel 40 mm ventiel

  • 1 kleur: zwart

  • 3 verschillende dichtingen

  • Tool om ventielkern te verwijderen

  • Set van 2 ventielen

Stans NoTubes

  • Universeel 35 mm, 44 mm en 55 mm ventiel

  • 5 kleuren: blauw, rood, oranje, zilver, zwart

  • Verwijderbare ventielkern

  • Set van 2 ventielen

  • Dichting sluit zeer goed af

Tubeless sealant

Om ervoor te zorgen dat kleine gaatjes en lekken gedicht worden terwijl je aan het rijden bent heb je sealant nodig. Dit wordt ook wel vloeibare latex of gewoonweg melk of pap genoemd. Dit is een afdichtingsmiddel dat je in je buitenband doet.

Rijd je in een spijker, doorn of ander scherp voorwerp dan zal de sealant dat gat dichten. Blijft het voorwerp in je band steken, dan kan je dit er gewoon uittrekken. Als je daarna je wiel even rond laat draaien zal de sealant dat gat dichten en kan je weer zonder zorgen verder fietsen.

Hoe het in zijn te werk gaat om de sealant in je band te krijgen leg ik je verderop in dit artikel in detail uit. Eerst en vooral moet je één grote of meerdere kleine verpakkingen sealant in huis halen.

Waar moet je op letten?

Een grote verpakking is handig (en voordeliger) wanneer je meerdere wielsets tubeless gaat maken. Met behulp van een trechter, spuit of bijgeleverde tool breng je de sealant dan makkelijk in de band.

Kleinere verpakkingen hebben vaak een spits uiteinde dat in de opening van je ventiel past. Hierdoor kan je zonder morsen de sealant via je ventiel (met verwijderde ventielkern) in je band gieten.

Tubeless sealant koopgids

Muc-Off No Punture

Deze zit momenteel in mijn tubeless banden!

  • Ultieme bescherming

  • Biologisch afbreekbaar

  • UV detectie systeem om lekken sneller op te sporen

  • Tool om ventielkern te verwijderen

  • Maataanduiding op achterkant

  • Kleine verpakking 140 ml (vult één 29" wiel)



Schwalbe Doc Blue

  • Geproduceerd door Stans No Tubes

  • Kwaliteit en betrouwbaarheid van Schwalbe

  • Tool om ventielkern te verwijderen

  • Kleine verpakking 60 ml

  • Ideale maat om bij te vullen


Stans No Tubes

  • Tweemaal meer kristallen dan bij andere sealant

  • Snellere en betere afdichting

  • XL- en standaardkristallen

  • Dicht ook grotere gaten

  • 946 ml

Joe's No-Flats

  • Sluit kleine gaatjes en scheurtjes sneller dan andere sealants

  • Dicht gaten tot 6 mm

  • Kleine verpakking 125 ml (vult één 29" wiel)

  • Verpakking van 500 ml om bij te vullen

Tubeless kit

In plaats van alles apart te kopen en verschillende merken te mixen kan je alle benodigdheden (velglint, ventielen en sealant) in een tubeless kit kopen. Let bij aankoop van een kit vooral op de juiste breedte van het velglint.

Tubeless kit koopgids

Stans No Tubes

  • Velglint van 25 of 30 mm

  • 2 prestaventielen

  • Sealant 946 ml

  • Velglint (9,14 meter) voor vier 29" wielen




Joe's No-Flats

  • Velglint van 21 of 25 mm

  • 2 prestaventielen

  • 2 x 125 ml sealant

  • Ventieladapter inbegrepen

  • Geschikt voor twee wielen

  • Eco (groen) of super (rood) sealant


SKS tubeless kit

  • Velglint (9 meter) van 25 mm breedte

  • 2 x 125 ml sealant

  • 2 prestaventielen

  • Tool om ventielkern te verwijderen

  • Reserve ventielkern

  • Adapter voor Dunlop en Schrader ventiel

  • 2 vulslangetjes

  • Geschikt voor 2 wielen 

Tubeless buitenbanden

De dag van vandaag zijn de meeste banden geschikt om tubeless te monteren. Het staat trouwens ook altijd aangegeven op de band zelf of deze geschikt is om tubeless te maken. Naast tubeless-ready (TLR of TR) heb je bij Schwalbe ook Tubeless-easy (TLE) banden. Bij tubeless easy banden zijn de wangen van de banden nog beter luchtdicht.

Welke banden je nu precies op je velgen moet leggen is een persoonlijke keuze, waar ik reeds verschillende artikels over geschreven heb.

Zelf rijd ik met de supercombo Racing Ray & Racing Ralph van Schwalbe. Deze banden lagen trouwens in een vingerknip tubeless op mijn velgen.

Omdat het niet altijd droog en zomer is zocht ik ook de beste mountainbike banden voor de modder voor je uit. Deze zijn ook allemaal makkelijk tubeless te maken.

Compressor

Om de band goed in de velg te krijgen heb je vrij veel luchtdruk in één keer nodig. Met een compressor moet je zelf geen moeite doen, het wordt voor jou gedaan. Met een voetpomp kan het ook lukken maar dat is al wat moeilijker. Een CO²-patroon of bommetje is ook een optie maar dan moet de inhoud groot genoeg zijn.

Heb je nog geen compressor, dan kan je je banden toch nog tubeless maken op de andere manieren. Een compressor maakt het enkel een heel pak eenvoudiger en sneller.

Afwasmiddel of remmenreiniger (optioneel)

Hiermee gaan we overduidelijk wat dingen moeten schoonmaken. Wat en hoe kom je te weten in de allereerste stap.

Banden tubeless maken, hoe doe je dat?

  1. Velg ontvetten en proper maken
  2. Velglint monteren
  3. Tubeless ventiel in de velg plaatsen
  4. Tubeless band op de velg leggen
  5. Band oppompen
  6. Sealant toevoegen

Stap 1: Velg ontvetten en proper maken

Voor je met je velglint aan de slag gaat is het belangrijk je velgen goed proper te maken. Op een propere velg gaat je velglint beter blijven zitten. Om je velg proper te maken kan je een sopje van water en afwasmiddel gebruiken. Doe een beetje het sopje op een doek en maak je velg proper. Zorg dat al het vuil en stof verwijdert is.

Je kan ook, zoals ik wel eens doe, remmenreiniger gebruiken om je velg schoon te maken. Met remmenreiniger krijg je het vuil en stof eveneens goed weg en het is ook een zeer goede ontvetter.

Stap 2: Velglint monteren

Als je velgen weer blinken is het tijd om het velglint in je velg te plakken. Ga als volgt te werk:

  • Start niet te dicht bij het ventielgat, bij voorkeur er tegenover.
  • Plaats het velglint strak in je velg
  • Ga zo breed mogelijk over alle spaakgaten, dit lukt zonder probleem als je de juiste breedte van velglint gekocht hebt.
  • Ga helemaal rond en zorg voor een ruime overlapping met het gedeelte waar je gestart bent. 15 à 20cm zal ruim volstaan.
  • Controleer of er geen plooien of rimpels in het velglint zitten en dat het goed aangedrukt in de velg ligt.
  • Maak een gat in het velglint waar het ventielgat is.

Indien dit allemaal gelukt is kan je naar de volgende stap.

Stap 3: Het tubeless ventiel in de velg plaatsen

Als de vorige stappen goed gegaan zijn zit er nu ter hoogte van het ventielgat een gat in het velglint. Neem je tubeless ventiel en steek het ventiel door het gat. Zorg er ook voor dat er een afdichting tussen zit (bij universele ventielen zitten wel eens verschillende afdichtingen, neem dan degene die het best op je velg aansluit).

Nu is het belangrijk om de andere kant hier goed op laten aan te sluiten. Enkel als deze aansluiting in orde is gaat je velg volledig luchtdicht zijn. Een veel voorkomend probleem is luchtverlies bij het ventiel. Alvorens het ventiel vast te zetten moet je eerst een o-ring over het ventiel tot tegen de velg schuiven. Daarna kan je met het moertje het ventiel vastzetten door de deze handvast aan te draaien.

BELANGRIJK! Zorg dat je de o-ring niet vergeet want dit zorgt er voor dat de borgmoer niet kan loskomen.

Stap 4: Tubeless band op de velg leggen

Nu komt het echte werk, de band op je velg leggen.

Het begin is makkelijk, één kant van de band op je velg leggen is doodsimpel. Let natuurlijk wel op dat je de band in de juiste richting monteert. Op elke band staat aangegeven (“rotation” en een pijl) in welke richting deze moet draaien. Vaak kan je het ook aan de positie van de noppen afleiden hoe de band op de velg moet.

Zorg dat je je wiel in de juiste richting houdt wanneer je de band er op gaat leggen, rekening houdend met de positie van de pijl. Kortom, als je je wiel terug in je mtb steekt, zit je schijfrem altijd aan de linkerkant en zou de pijl naar voor ( richting de rijrichting) moeten wijzen.

BELANGRIJK! Het is nu het moment om dit nog even te dubbel checken. Als je band straks in de velg geploft is wil je er niet achter komen dat hij toch andersom moest liggen. Dubbel check dus of de rijrichting juist is.

De andere kant van de band op de velg leggen is net wat moeilijker maar met de juiste techniek is dit ook super simpel.

Je kan ook preventief, of als het wat stroef gaat, de rand van de band insmeren met afwasmiddel of remmenreiniger. Mogelijk gaat het dan (nog) vlotter.

Vooral het allerlaatste stukje van de band in de velg krijgen vereist wel een beetje handigheid. Het heeft me zelf ook wat tijd en moeite gekost alvorens ik de exacte techniek onder de knie had. Met de volgende techniek gaat het echt zeer vlot:

TIP: Om het laatste gedeelte van de band over en in je velg te krijgen moet je niet aan de band gaan trekken maar de band over de velg drukken. Blijf ook niet steeds op dezelfde plaats drukken. Werk zowel met je linker als rechterhand naar binnen toe.

Afhankelijk van hoe strak of los de band is en je eigen handigheid (na verloop van tijd heb je de techniek wel onder de knie) kan dit wat tijd in beslag nemen of net supersnel gaan.

Probeer altijd eerst de band te monteren zonder bandenlichters te gebruiken. Is de band toch echt te strak, dan kan je een zeepsopje of remmenreiniger gebruiken zoals eerder uitgelegd.

OPGELET! Lukt het dan nog niet, dan kan je een bandenlichter gebruiken. Gebruik enkel plastic bandenlichters zodat je zeker je velglint niet beschadigt. Vermijd ten alle tijde scherpe voorwerpen want de kans bestaat dat je weer van vooraf kan beginnen moest je je velglint beschadigen.

Eénmaal de band in de velg ligt zit de moeilijkste taak er alweer op. Je ziet dus dat het allemaal best wel meevalt.

Stap 5: band oppompen

Om te zorgen dat je band luchtdicht in je velg komt te liggen moet je de band als het ware in de velg laten schieten. Om dit vlot te laten gebeuren heb je dus de eerste keer veel lucht in één keer nodig. Daarom gebruik je dus best een compressor. Met een voetpomp zou het ook kunnen lukken, maar dat zou mogelijk een stevige work-out kunnen worden.

Hebben je ventielen, zoals ik je aanraadde, een verwijderbare ventielkern dan draai je deze er nu best even uit. Op die manier krijg je een grotere opening waar jij veel meer lucht in één keer doorheen kan laten gaan.

Zet de slang of pistool van je compressor op het ventiel en pomp de band op. Als alles goed luchtdicht is en er dus nergens lucht ontsnapt hoor je vrij snel enkele luide knallen. Dat is dan ook het moment om te stoppen met pompen. Die knallen laten je weten dat de hiel van de band zich in de velg heeft vastgezet.

Hoeveel knallen je te horen krijgt is verschillend. Ik heb het al met één knal voor elkaar gekregen maar ook al met twee of drie knallen.

Controleer nu of de band overal goed in de velg ligt. Zit de compressor nu voor jou wat in de weg dan kan je deze losmaken, je band zal dan wel weer afgaan, maar dat is niet erg.

Monteer de ventielkern terug in het ventiel. Daarna kan je met je voetpomp de band weer oppompen. Om goed te kunnen zien of de band overal goed in de velg ligt pomp je de band nu best wat harder op dan je normaal gezien zou doen. 3 à 4 bar zou moeten volstaan.

Nu kan je controleren of de band goed ligt. Als je enkele knallen gehoord hebt gaat de band hoogstwaarschijnlijk wel goed liggen, althans dat is mijn ervaring.

Wat je precies moet doen als de band toch niet goed in je velg geschoten is kom je te weten onderaan het artikel bij de mogelijke problemen en oplossingen daarvoor.

Let op: Hou er rekening mee dat dit mijn persoonlijke manier van werken is. Het werkt voor mij, dus het werkt 100% zeker ook voor jou. Mogelijk zijn er andere en/of betere manieren, die mag je dan zelf ontdekken.

Stap 6: Sealant toevoegen

In principe kan je na de vorige stap al gaan fietsen met je tubeless banden. Al is dat wel een risico wanneer je zonder sealant in je banden gaat fietsen. Indien je dan toch eens lek rijdt heb je meteen gedaan met fietsen.

Sealant of latex zorgt er namelijk voor dat wanneer er een gaatje in je band komt dit onmiddellijk gedicht wordt. De sealant kruipt in het gaatje en gaat dan uitharden waardoor het gat weer dicht is. Dus het is altijd verstandig om sealant in je tubeless banden te doen. Het is helemaal niet moeilijk zeker wanneer je tubeless ventielen met een verwijderbare kern hebt.

Heb je geen verwijderbare ventielkern dan moet je de sealant in stap 5, voor je de band volledig in de velg knalt, al in de band gieten. Op deze manier kan het wel eens een zooitje worden. Ik raad dan ook altijd aan om de sealant toe te voegen via het ventiel. Dit is de makkelijkste en meest propere manier.

Nogmaals: Maak het je niet te moeilijk en koop dus zeker tubeless ventielen met verwijderbare ventielkern.

Heb je nu een grotere verpakking gekocht dan heb je nog een spuitje of trechter nodig om de vloeistof via het ventiel naar binnen te spuiten of te gieten. Mogelijk zit er een opzetstukje bij de verpakking waardoor je de latex ook gewoon in je ventiel kan gieten. Helaas is dat niet bij elk merk het geval.

Een klein busje sealant kan je makkelijk zo naar binnen gieten omdat het voorzien is van een spitse kop die netjes in je ventiel past.

Volg de instructies op de verpakking om te weten hoeveel sealant je precies in de band moet doen, dit kan per merk een beetje verschillen. Toch is het aan te raden om de eerste keer zeker genoeg sealant in de band te doen. Hoewel de band luchtdicht in je velg ligt kan het toch zijn dat er hier en daar minuscule lekjes zijn die je niet meteen opmerkt.

De eerste maal giet ik er minstens 120 ml sealant in.

Zit de latex er nu in dan kan je je ventielkern terug monteren en je band weer oppompen. Pomp deze ook nu weer voldoende hard op.

Nu is het van groot belang dat je het wiel goed gaat schudden, draaien en eventueel laten stuiteren zodat de sealant overal kan komen. Op die manier gaan de kleine lekjes, die er mogelijk nog zijn, afgedicht worden door de latex.

BELANGRIJK! Je wiel laten ronddraaien in je fiets is echt niet voldoende. Schud je wiel echt alle kanten en richtingen uit zodat er geen enkel plekje overgeslagen kan worden. Dit is enorm belangrijk. Doe je dit goed dan minimaliseer je de kans op extra drukverlies.

Leg het wiel even weg op zijn kant. Draai het in tussentijd ook een keertje naar de andere kant. Laat de sealant nog even zijn werk doen alvorens je het wiel terug in je fiets steekt.

Is er hier en daar nog een lekje niet gedicht dan kan het zijn dat je je band de volgende dag lek aantreft. Dit is natuurlijk niet erg. Terug oppompen en fietsen maar. Het kan dan enkele dagen duren voor alles echt 100% goed dicht zit. De band moet zich natuurlijk ook nog een beetje zetten, het komt dus allemaal wel goed!

Bij mijn vorige achterband duurde het twee weken vooraleer echt alles goed afgedicht was en ik geen groot drukverlies meer had als mijn fiets stilstond. Ga dus zeker regelmatig fietsen met je pas gemonteerde tubeless banden. Tijdens het rijden gaat de sealant rond in je band en dicht het zo ook de laatste lekjes of gaatjes.

Bij de tubeless-easy banden die ik nu op mijn fiets heb liggen had ik opvallend minder drukverlies. Een goede en kwaliteitsvolle tubeless band is dus ook heel belangrijk.

Ik geef je nog graag volgende tip mee, omdat deze je op termijn wel eens veel geld zou kunnen besparen:

Koop je je sealant in een grote verpakking, zorg er dan voor dat je deze volledig opgebruikt op korte termijn. Ik merk dat wanneer de verpakking geopend is de sealant na een tijdje gaat klonteren en dus niet meer bruikbaar is. Zonde van het geld als de bus niet eens half is, toch?

Met een grote verpakking kan ik mijn banden na een half jaar niet meer bijvullen omdat de vloeistof dan aan het klonteren gegaan is. Hou dus zeker rekening met de hoeveelheid sealant die je denkt nodig te hebben. Neem het natuurlijk iets ruimer zodat je niet zonder komt te zitten moest je toch een keer morsen.

Mogelijke problemen en oplossingen

Drukverlies

Dit is eigenlijk geen probleem maar volkomen normaal. Maak je er dus niet meteen druk over. Pomp je band gewoon elke keer weer op. Na een tijdje ga je merken dat het drukverlies tot een minimum vermindert of zelfs helemaal weg gaat.

Blijf je toch veel druk verliezen, controleer dan of er geen lucht ontsnapt aan je ventiel.

Zit je ventiel goed stevig vast? Draai het wat strakker aan indien nodig. Je kan ook controleren of er een lek is door een sopje van water en afwasmiddel over het ventiel te doen. Merk je dat er luchtbellen tevoorschijn komen dan zit je met een lek aan je ventiel.

Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat een ventiel blijft lekken. Lukt het toch niet met bovenstaande tips dan is het mogelijk dat je de verkeerde afdichting gebruikt hebt of misschien de o-ring beschadigt is.

Controleer echt alles alvorens je weer helemaal opnieuw gaat beginnen. Toch is geduld hier van groot belang. Indien je mijn stappenplan goed opgevolgd hebt komt het in 99% van de gevallen wel goed.

Band ligt niet goed in de velg

Hiermee ging ik je ook nog even verder helpen. Ligt de band volgens jou niet goed in de velg, dan zit er niets anders op dan weer opnieuw te beginnen.

  • Maak één kant van de band weer los en duw deze uit de velg. Je kan eventueel de andere kant ook losmaken en echt weer van vooraf aan beginnen.

Laat de band na montage weer in de velg schieten. Zorg er voor dat je minsten één luide knal hoort. Controleer goed of de band nu wel goed in de velg ligt en ga dan verder met het stappenplan.

Band pompt slecht op

Onlangs kreeg ik mijn achterband nog amper opgepompt. Het was even zoeken hoe dit precies kwam tot ik de ventielkern uit het ventiel haalde. Er hing een vrij grote brok opgedroogde sealant aan de ventielkern. Nadat ik deze verwijdert had pompte de band weer makkelijk op.

Wat je uit dit voorbeeld zeker moet onthouden is dat je niet te snel moet panikeren. Met even rustig en logisch nadenken los je de meeste problemen vrij snel op. Banden tubeless maken is echt geen kernfysica.

Profiel van de buitenband versleten

Afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt en op welke ondergrond je rijdt gaan je banden natuurlijk slijten.

Bij de één gebeurt dit al wat sneller dan bij iemand anders. Maar je gaat er hoe dan ook een keertje aan toe zijn. Een nieuwe set banden wil zeggen dat je weer opnieuw kan beginnen. Gelukkig heb je het al een keertje, of meerdere keren gedaan, en zal je merken dat het elke keer weer vlotter zal gaan.

Toch lek gereden onderweg

Als het goed is heeft de sealant dan zijn werk gedaan en is het gat tijdens het fietsen weer vanzelf gedicht. Het gevolg van af en toe een lek te moeten dichten is dat er na verloop van tijd wat minder vloeibare sealant in je band zal zitten.

Het is dan ook aan te raden om na een aantal lekke banden en zeker halfjaarlijks een beetje extra latex toe te voegen. Dit doe je uiteraard gewoon weer via het ventiel.

Lek gereden en de sealant spuit uit de band

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt en hoop het ook nooit mee te moeten maken. Toch is het mogelijk dat je eens lek rijdt en dat het gat te groot is. Als het gat echt te groot is, is het mogelijk dat de sealant dit niet dicht krijgt.

Ook nu moet je helemaal niet panikeren want ook hier is weer een simpele oplossing voor. Door middel van een “tubeless repair kit met pluggen of strips” kan je ook grotere gaten dichten en je rit toch nog verder zetten. Het zou geen complete gids en stappenplan zijn als je niet te weten komt hoe je dit precies doet en wat je er voor nodig hebt…

  • Steek een plug of strip in de tool van je herstelkit.
  • Steek de tool met plug of strip in het gat.
  • Sommige tools zijn compatibel met een CO²-patroon waardoor je de band meteen al kan oppompen.
  • Trek de tool daarna weer uit de band.
  • Pomp de band weer op (tenzij je dit al hebt kunnen doen).

Krijg je het gat niet dicht met 1 plug of strip, herhaal dan de stappen hierboven tot het gat wel dicht is. Er zijn ook tools met grotere pluggen / strips waarmee je een groot gat in één keer dicht krijgt. Een deeltje van de plug of strip zal uit je band steken maar dit is niet erg. Dit kan je achteraf thuis met een mesje afsnijden.

Tubeless repair kit koopgids.

Er is behoorlijk wat verschil en dus ook een ruime keuze. Het is natuurlijk wel zo dat dit een tool is die je niet vaak, misschien zelfs nooit, gaat nodig hebben. Toch kan er een groot verschil zijn qua gebruiksgemak. Dit merk je dan ook weer aan de prijs. Hoe completer een tool, hoe hoger de prijs.

Hieronder heb ik enkele tools op een rijtje gezet zodat je de verschillen kan zien. Ik laat je ook nog zien welke tool ik elke rit op zak heb en waarom ik precies die tool gekocht heb.

Dynaplug Air

Steeds op zak... Dit is onze keuze!

  • 4 standaard plugs

  • 2 CO²-patronen (16 gram)

  • Gat dichten en band oppompen in één beweging

  • Verlengslang om de band op te pompen met  een CO²-patroon

  • Opbergtasje 

Dynaplug Racer


  • 3 standaard pluggen 

  • 2 megapluggen (ronde punt)

  • Niet compatibel met CO²-patronen, pompje nodig

  • Compact en makkelijk mee te nemen

Nukeproof

  • 5 dunne strips (1,5 mm)

  • 5 dikke strips (3,5 mm)

  • Heel compact en makkelijk op te bergen

  • 6 kleuren: koper, blauw, grijs, paars, zwart, rood

  • Niet compatibel met CO²-patronen, pompje nodig

Lezyne

  • Instructies op de tool

  • 5 strips

  • Compact en makkelijk mee te nemen

  • Niet compatibel met CO²-patronen, pompje nodig

Joe's No-Flats

  • 5 dunne strips (1,5 mm)

  • 5 dikke strips (3,5 mm)

  • Compact en past in je zak

  • Niet compatibel met CO²-patronen, pompje nodig

De keuze van mountainbikevibes

Zoals je in bovenstaande tabel kan zien gebruik ik zelf de Dynaplug Air tubeless tool. Er is één grote reden waarom ik voor deze tool gekozen heb, ook al is het de duurste. Je kan met deze tool namelijk in één beweging het gat in je band dichten en meteen ook de band oppompen.

Wat ook erg handig is zijn de pluggen. In tegenstelling tot de strips die bij andere merken gebruikt worden, werkt een plug veel sneller en makkelijker.

Dynapliug Air tubeless tool

Nu heb ik mijn Dynaplug Air tool nog nooit nodig gehad, maar voor ik deze in huis haalde stond ik wel een keer aan de kant met twee grote gaten (door een dikke spijker) in mijn tubeless band. Einde rit dat begrijp je wel. Ik wil maar even zeggen dat zo’n tool een onmisbaar deel van je uitrusting is voor onderweg.

Ik heb, ook al heb ik de tool nog nooit onderweg moeten gebruiken, geen seconde spijt van mijn aankoop. Met deze tool altijd op zak weet ik gewoon dat als ik een keer pech heb ik binnen 5 minuten weer verder kan. Die wetenschap vind ik zijn geld meer dan waard!

Jaarlijks onderhoud

Zoals je al kon lezen is een jaarlijks onderhoud wel nuttig als je tubeless rijdt. De sealant blijft ook niet voor eeuwig even goed werken. Kom je net een jaartje toe met je bandenset dan heb je meteen twee vliegen in één klap. Doe je langer met één set banden, laat je dan niet vangen en doe toch minstens één maal per jaar een onderhoud van je tubeless uitrusting.

In onderstaande video laat ik je zien dat een tubeless band vervangen echt niet moeilijk is en zeker geen klus van lange duur hoeft te zijn. In werkelijkheid duur dit niet eens 10 minuten (per band).

ONTHOUD DIT! Voorkomen is beter dan langs de kant staan omdat je sealant geen enkel gat, hoe klein dan ook, meer dicht krijgt.

Tubeless kooptips

Ik vertelde je al dat tubeless vaak de stempel krijgt van enorm prijzig te zijn. Als je van 0 moet beginnen is alles in eerste instantie duur. Ga je voor het eerst tubeless dan moet je inderdaad alles nog aankopen. Enkele potjes sealant of enkele binnenbanden per jaar, een extreem groot verschil zal het niet zijn. En dan heb ik de frustratie van lekke banden onderweg nog niet eens meegeteld.

Dit ga je misschien niet graag lezen maar het is echt oh zo belangrijk:

“Koop alsjeblief geen goedkope brol of rommel!”

Goedkoop is niet alleen duurkoop op termijn, het kan er ook voor zorgen dat jouw banden tubeless maken een karwei van lange adem wordt. Je gaat ongetwijfeld veel meer problemen hebben zowel thuis als onderweg. Je moet het echt bekijken als een investering in je rijplezier en comfort. En geloof me, dat is elke euro meer dan waard, zeker wanneer je vaak en al eens wat langer op je mountainbike zit.

Mijn tubeless set-up

Om deze tubeless gids af te sluiten laat ik je nog even mijn volledige tubeless set-up zien. Heb je exact dezelfde spullen nodig of moet je deze set-up helemaal kopiëren, tuurlijk niet. Deze set-up werkt voor mij en ik heb er na de laatste bandenwissel ondertussen meer dan 5000km mee gereden zonder ook maar één probleem.

Het tubeless velglint (25 mm) in mijn Syncros Silverton 2.5 wielset zat er al in dus dat heb ik niet meer zelf moeten doen. Heb je nog geen velglint, kijk dan even terug in de koopgids in dit artikel.

Rocket Ron Addix SpeedGrip Super Ground

Racing Ralph Addix Speed Super Race

Muc-Off universele tubeless ventielen

Muc-Off No Puncture Tubeless Sealant

Dynaplug Air

Trivio CO²-patronen

Ben je tot hier blijven lezen dan krijg je mijn eeuwige respect, maar het is ook slim van je. Je weet nu echt alles over tubeless en je weet exact wat je moet doen en wat je nodig hebt om je mountainbike tubeless te maken. Ik garandeer je dat dit veruit de beste upgrade is die je kan doen. Na je eerste rit met tubeless banden ga je vloeken en jezelf afvragen waarom je nu pas overgeschakeld bent. Er gaat een nieuwe wereld voor je open, geloof me!

Ja, maar ik heb nog nooit lek gereden!?

Dan heb je ofwel geluk of je banden zijn extreem hard opgepompt. Ik kan niet iedereen overtuigen van het nut van tubeless banden. De voordelen spreken in ieder geval voor zich, het is aan jou om er al dan niet iets mee te doen. Heb je genoeg plezier op de trails en in de bossen met binnenbanden? Even goede vrienden, want daar draait het uiteindelijk toch om hé?!

Hoor jij al bij de tubeless-familie of ben je dat na dit artikel eindelijk van plan? Laat het me zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

15 reacties

  1. ik kan jou volledig volgen ivm tubless want ik ben dit jaar ook overgeschakeld maar toch wil ik iets kwijt inde vorm van een vraagje: na ong half jaar tubless gereden stond ik op een bepaald moment plat achteraan, dacht geen probleem band nagekeken op doorn of dergelijke, niks gevonden heb dan met co2 patroon opgepompt en na 1 beurt (patroon volledig leeg 16 gr voor 29”) en kreeg de band niet opgepompt integendeel hij ging vrij snel af ter hoogte van ventiel dat was duidelijk ! dus de achterband was er niet afgeweest, op zicht geen gaatje ofzo ….dan nog een 2 de poging gedaan met patroon en helaas ze zijn mij met de auto moeten komen halen waar ik onmiddelijk met compressor de band probeerde op te pompen maar geen geluk de band eraf gedaan en ventiel ook en toen zag ik dat mijn velg terhoogte ventielgat beschadigd was onder de vorm van een ster, dus geen mooi rond gat waarschijnlijk na te lang vastzitten van het ventiel en gecorrodeerd ventielgat ! wat raad u mij aan ?

    1. Luc,

      Dat is natuurlijk niet erg leuk. Als er lucht blijft ontsnappen is er wel degelijk wat mis. Uit je verhaal leid ik af dat het ventielgat het probleem is. Je kan het eens laten zien aan je fietsenmaker. Misschien is het nog te redden als je een nieuw velglint plaatst? Moeilijk te zeggen zonder het te zien.

      Gr

  2. Beste Geert,

    Dank voor je duidelijke artikel. Binnenkort hoop ik een nieuwe ATB te kunnen kopen en na het lezen van jouw artikel ben ik overtuigd van de voordelen van het tubeless rijden op de ATB.

    Ik begreep uit een ander artikel dat het gebruik van CO2 patronen juist wordt afgeraden, als de latex eenmaal is toegevoegd, vanwege de koude temperatuur en de slechte invloed die dit hierdoor heeft op de latex.
    (Zodra je latex toe hebt gevoegd aan je MTB-band mag je geen CO2-patroon meer gebruiken. Die geeft erg koude lucht die de eigenschappen van de latex aantast.)

    Wat is jouw ervaring hiermee?

    Ik gebruik namelijk al jaren CO2 patronen en dit bevalt mij vele malen beter dan een handpomp. Dus ik zou dit gebruik graag voortzetten.

    1. Hey Herman,

      Fijn om te horen dat mijn artikel je heeft overtuigd om tubeless te gaan!

      Wat betreft het gebruik van CO2 patronen klopt het wat je zegt.
      MAAR, wanneer je je banden tubeless maakt raad ik je aan deze met een compressor op de velg te leggen (geen C02 dus).

      Eén van de grote voordelen van tubeless is, zoals je ondertussen zeker weet, dat je niet snel meer lek zal rijden.
      In de praktijk ga je je CO2 pompje dus niet snel nodig hebben onderweg.
      In al de jaren dat ik tubeless rijd heb ik nog nooit mijn band onderweg moeten oppompen. In noodgevallen gebruik ik de tubeless repair kit (met CO2 patronen) die in het artikel ook aan bod komt. Daarna kan je thuis de sealant vervangen door nieuwe.

      Nog een voordeel van tubeless rijden is dat je je niet teveel zorgen moet maken 😉

      Groeten

  3. Dag Geert,
    Je artikel heeft me overgehaald….ik wil overstappen naar Tubeless. Maar ik weet niet of mijn velgen geschikt zijn. Ik heb een specialized Epic van ca 4 jaar oud. Op de velgen staat niets vermeld (zelfs geen merknaam), er kleeft een velglint in met vermelding BLISS READY. Enig idee of deze velgen geschikt zijn voor tubeless-banden ?
    Groeten, Erwin.

    1. Erwin,

      Leuk te horen dat mijn artikel je overtuigd heeft van de voordelen van tubeless!
      Bliss Ready is het standaard tubeless-ready velglint van Specialized. Daarom vermoed ik wel dat je velgen tubeless-ready zijn.
      Let er natuurlijk wel op dat je tubeless ventielen gebruikt.

      Mvg,

      Geert

    1. Dat klopt. Ikzelf heb speciaal een compressor aangeschaft om vlot te kunnen werken zowel voor tubeless banden als om mijn mtb droog te kunnen blazen na het poetsen. Een kleine investering die qua gebruiksgemak zichzelf meteen terugbetaald.
      Er zijn wel speciale tubeless voetpompen waarmee het zeker zou moeten lukken. Met een simpele voetpomp lijkt het me moeilijk aangezien je veel druk in 1 keer nodig hebt, heb het zelf nog nooit op die manier gedaan.
      Ik heb het altijd met een compressor en dan duurt het welgeteld 5 seconden en de band ligt er netjes op.

      1. Ik zie dat er ook kleine compressors zijn, zelfs op 12v of met accu. Zijn deze ook geschikt of heb je echt een redelijk grotte nodig?

        1. Nog nooit geprobeerd met een klein model dus ik kan er niets van zeggen. Het belangrijkste is dat de compressor een voldoende groot volume heeft.
          Mijn compressor heeft een tankinhoud van 24 liter en een maximale werkdruk van 8 bar en dat werkt feilloos.

  4. Dag Geert, ik woon in Zwitserland en rij met latexbinnenbanden. Voordeel: erg licht en je kunt even goed met een lage bandenspanning(2 bar) rijden. Nadeel: je moet bij elke rit je bandenspanning controleren(al kan dit ook een voordeel zijn, omdat je dan altijd met de juiste bandenspanning op pad gaat) eea. ook afhankelijk van het weer. Ik woon hier nu 2 jaar en heb nog geen enkele lekke band gehad, wel heeft mijn achterband bijna geen noppen meer. Ik rij met Specialized SWorks Fast Track en vervang ze binnenkort door Nobbi Nic(voor) en Racing Ralph(achter). Ik heb overwogen tubeless te gaan rijden, maar de latex die ik zou moeten bijvullen weegt ongeveer hetzelfde als de latex binnenband.

    1. Hey Fred,

      Bedankt voor je bericht.

      Van Latex binnenbanden heb ik ook al wat gehoord. Ik ga het in de nabije toekomst zeker eens van naderbij bekijken.
      Bandenspanning controleer ik overigens ook voor elke rit bij mijn tubeless banden.

      Kan je niet lager gaan dan 2 bar op de ondergronden waar jij rijdt? Neem aan dat de ondergrond in Zwitserland wel wat anders is dan in Vlaanderen…

      Groeten

  5. Dag Geert,
    Interessant artikel. Hoe meer je evolueert hoe meer fietsen de stempel “instapmodel ” krijgen wss.
    Maar als er op je fiets velgen “tube type only” met Rapid Rob banden liggen. Is het dan einde verhaal voor een eventuele conversie? Natuurlijk is een band is minder wegens de “obvious” slijtage.

    Groet

    Jorge

    1. Hoi Jorge,

      Ik vermoed dat het inderdaad einde verhaal is als er tube type only op staat. Een upgrade naar een nieuwe wielset is dan de beste oplossing. Zo heb ik het bij mijn vorige mtb ook gedaan en heb me toen enkel beklaagd dat ik het niet. eerder gedaan had.

      Hopelijk heb je er wat aan,

      Geert

      1. Dag Geert,

        Fabrikanten moeten keuzes maken om aantrekkelijk geprijsd te zijn. Ze kiezen allemaal wel iets om de prijs te drukken veronderstel ik. Maar een nieuwe wielset zal nog niet voor direct zijn vrees ik.

        Mvg,

        Jorge

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids

Meest gelezen:

Onze favoriete producten

Nieuwste artikels

Partners

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”