Schwalbe Wicked Will getest; review (2022)

blog-template-uitgelicht

De Wicked Will is één van de nieuwere telgen binnen het reeds zeer uitgebreide banden assortiment van Schwalbe. Deze veelzijdige band combineert grip en controle met een verrassend lage rolweerstand. Zowel voor de pure racer, allrounder als meer trailgerichte mountainbiker is er een Wicked Will te verkrijgen.

De Wicked Will combineert het beste van twee werelden en is de gulden middenweg tussen crosscountry en trail, oftewel een rasechte “downcountry” band.

Ik was zelf erg benieuwd naar de Wicked Will en had hem al een tijdje in huis. Sinds kort ligt deze als voorband op mijn fully en heb ik er al wat kilometers mee kunnen maken. In deze review kom je alles te weten over deze veelzijdige band en kom je te weten wat ik ervan vond.

Dit is de Schwalbe Wicked Will

De Wicked Will is een veelzijdige band die de profieldiepte van crosscountry banden combineert met schoudernoppen die afkomstig zijn van downhill banden.

Door de geringe profieldiepte en de schuine noppen is de rolweerstand van de Wicked Will minimaal waardoor deze erg snel en goed bolt.

De schoudernoppen zorgen op hun beurt voor enorm veel tractie en grip in de bochten.

Schwalbe Wicked Will

De combinatie van dit noppenprofiel zorgt ervoor dat de Wicked Will een snelle en agressieve band is. De band is weliswaar minder snel dan een rasechte crosscountry band en daarnaast iets minder agressief dan een trailband. Hij combineert dus de beste eigenschappen van beide disciplines, waardoor je hem onder de steeds populairder wordende noemer downcountry zou kunnen plaatsen…

Wicked Will maatvoering, compounds en karkaseigenschappen

Maatvoering

Toen de Wicked Will gereleased werd was deze enkel te verkrijgen in 29 inch versie met een breedte van 2,4 inch. Ondertussen is er ook een 27,5 inch optie en kan je eveneens kiezen voor twee andere bandbreedtes waaronder: 2,25 en 2,6 inch.

Compounds

De Wicked Will is momenteel te verkrijgen in 2 compounds, namelijk Addix SpeedGrip (EVO) en Addix (Performance). De Addix SpeedGrip compound herken je aan de blauwe streep op de band. De gewone Addix compound heeft geen streep en is de goedkoopste versie van de Wicked Will. Laatstgenoemde heeft ook de minst goede eigenschappen qua rolweerstand, grip en lekbescherming.

Er is ook een Addix Soft compound welke meer gericht is op enduro en downhill. Maar ook voor trail, allmountain en e-bikes is deze soft compound uiterst geschikt. Deze soft compound zat ook al exclusief op de Scott Spark 900 serie zowel voor- als achteraan. Wanneer deze Soft compound precies beschikbaar wordt voor het grote publiek is nog niet duidelijk.

Wicked Will Addix SpeedGrip

Karkas

De Wicked Will is momenteel te verkrijgen met 3 verschillende karkaseigenschappen. Door deze verschillende karkassen is er voor elk type mountainbiker wel een geschikte uitvoering van deze band te vinden. De Wicked Will kan je verkrijgen in de volgende uitvoeringen:

  • Super Race
  • Super Ground
  • Super Trail

Super Race

De naam verraadt het al een beetje, het Super Race karkas is bedoeld voor de echte racers. Bij deze uitvoering ligt de nadruk op souplesse en uiteraard een zo laag mogelijk gewicht. Deze uitvoering is met 820 gram de lichtste van de drie uitvoeringen.

De Super Race Wicked Will heeft de minste rolweerstand en is de snelste Wicked Will die je op je mtb kan monteren. De band gebruikt hetzelfde noppenprofiel als de andere en biedt dus net zoveel grip. Door de verbeterde soepelheid van dit karkas moet je wel lichtjes inboeten op lekbescherming en duurzaamheid.

Super Ground

De Super Ground versie van de Wicked Will is de allrounder in het gezelschap en biedt een gulden middenweg tussen rolweerstand, gewicht, lekbestendigheid en duurzaamheid. Deze band is slechts 10 gram zwaarder dan de race-variant.

Dit is ook de versie die ik zelf momentel gebruik en waarover je verderop meer te weten komt.

Schwalbe Wicked Will Super Ground tl-easy EVO

Super Trail

De Super Trail versie is, zoals de naam al doet vermoeden, de go to Wicked Will voor het wat ruigere werk. Deze versie van de Wicked Will is met 920 gram de zwaarste en ook de traagste van de drie. Daar tegenover biedt deze wel de meeste lekbescherming en is hij even duurzaam als de Super Ground versie.

Voor welk terrein en voor wie is de Wicked Will geschikt?

De Wicked Will is een erg veelzijdige band die geschikt is voor mountainbikers die zowel een snelle band willen met weinig rolweerstand maar net zo goed vol vertrouwen willen afdalen. Dankzij de verschillende karkassen kan je de Wicked Will helemaal afstemmen op het terrein waarop jij het meest gaat mountainbiken.

Ben je voornamelijk te vinden op de meest uitdagende trails en in de bergen dan is de Super Trail de betere keuze. Voor de allrounders is de Super Ground altijd een goede keuze. Voor de rasechte racers en wedstrijdrijders is er de soepele en lichtgewicht Super Race.

Wicked Will bandencombinaties

De Wicked Will kan je zowel voor- als achteraan monteren maar uiteraard kan je deze ook naar hartelust combineren met andere Schwalbe banden. In het uitgebreide bandenarsenaal van Schwalbe kan je de Wicked Will het beste plaatsen tussen de Nobby Nic en de Racing Ralph.

Als je het banden assortiment van Schwalbe een beetje kent zal je merken dat tussen de bovenstaande banden ook de Rocket Ron en de Racing Ray zitten.

Afgaande op de bandenreader van Schwalbe zijn de Racing Ray en Wicked Will qua terreingebruik identiek. De Rocket Ron daarentegen presteert net wat beter in nattere omstandigheden en is wat trager op harde en droge ondergrond. Zowel de Racing Ray als de Rocket Ron zijn echte racebanden terwijl deze vernieuwde Schwalbe telg zich meer in het fun en tour segment bevindt.

Trailcombo’s

De Super Trail wordt vaak gekozen als (snelle) achterband in combinatie met een agressievere voorband. Afhankelijk van het type trails waarop jij je begeeft kan je de Wicked Will als achterband combineren met een Nobby Nic (trail) of zelfs een Magic Mary (enduro) als voorband.

Crosscountry combo’s

Ben je meer een crosscountry mountainbiker dan kan je de Wicked Will als voorband combineren met een Racing Ralph. Wil je de allersnelste combo dan botst de Wicked Will al snel tegen de Racing Ray aan, welke een rasechte en supersnelle voorband is.

Voor heel modderige omstandigheden is de Rocket Ron of zelfs een Nobby Nic dan weer meer geschikt.

De bandencombo Wicked Will en Racing Ralph is een snelle cross- en downcountry bandencombo die zeker en vast op de Belgische en Nederlandse parcoursen goed kan presteren. Een echte allrounder dus.

Schwalbe Racing Ralph

Mooie theorie natuurlijk, maar de praktijk kan net zo goed een ander beeld geven… Ik was alvast benieuwd…

Wicked Will Super Ground getest

Ik had al een tijdje de Wicked Will in de Super Ground versie in huis. Het enige wat me nog te doen stond was deze tubeless monteren. Dit had ik ondertussen al zo vaak gedaan, eveneens met banden van Schwalbe, dat het haast routine is geworden.

Wicked Will tubeless monteren

De band op de velg plaatsen was niet zo heel erg moeilijk. Zoals gebruikelijk is het laatste stukje een beetje wroeten en wringen maar het lukte vrij snel. In eerste instantie kreeg ik de band niet helemaal in de 30mm velg gepompt, waardoor deze er weer gedeeltelijk af moest. Een herpositionering later knalde de band er als vanouds en erg vlot op.

Ook achteraan monteerde ik een nieuwe band. Dat is de Racing Ralph Addix Speed Super Ground 2.35 inch (met rode streep) geworden. Deze ging er meteen van de eerste keer op. Bij deze band had ik wel voor de eerste maal een bandenlichter nodig om het laatste gedeelte in de velg te wippen.

Lang verhaal kort, ik kon weer op pad met een setje nieuwe Schwalbe banden en natuurlijk de Wicked Will grondig gaan testen.

Schwalbe Wicked Will Super Ground

Wicked Will getest op verschillende ondergronden

De Wicked Will is dan wel een allrounder en erg veelzijdig, toch zijn er ook (in theorie) limieten aan deze band. Volgens de mtb-reader op de website van Schwalbe is deze voornamelijk op harde, droge en gemengde ondergronden een uitstekende keuze. Op nattere ondergronden kan je hem vergelijken met de Racing Ray en presteert hij iets minder in vergelijking met bijvoorbeeld de Rocket Ron of Nobby Nic.

Gelukkig heb ik altijd de keuze qua ondergronden kan ik zowel de nattigheid als droge zandgrond opzoeken. Uiteraard heb ik de Wicked Will op alle soorten ondergrond getest.

Droge en snelle ondergrond

Bij de eerste rit, om ook een beetje te wennen aan het nieuwe rubber, koos ik voor een stevig ritje over droge en goed berijdbare zandgrond, wat mulle zandpassages en hier en daar een paadje toegedekt met bladeren.

Op de weg is de band veel stiller qua geluid en de rolweerstand vond ik te vergelijkbaar met de Rocket Ron en zelfs met de Racing Ray.

Een slipper op een wortel op steen wordt snel opgevangen en de band grijpt zich snel terug vast in de ondergrond. Dit gevoel had ik voordien ook met de Rocket Ron.

Op droge singletracks bolt de band heel erg goed en is hij ook snel. Op vochtige ondergrond (met bladeren) heb je nog steeds meer dan voldoende grip. Ook in snelle bochten waar je wat schuiner doorheen kan bieden de zijnoppen heel erg veel grip.

Waar de Wicked Will me het hardst verraste was in mulle zandpassages. De band snijdt er doorheen als een mes door zachte boter, ongelooflijk!

Gemixte ondergrond

Natuurlijk is het nooit overal droog en goed berijdbaar en is de ene omgeving niet de andere. Een volgende testrit was meteen de ultieme test voor de Wicked Will. Voor de volgende test ging ik een hele andere richting uit met een heel ruime diversiteit aan paden, wegen en ondergronden.

Een rit van dik 140 km met alles erop en eraan was meteen de ultieme test en waardemeter voor de Wicked Will. Brede veldwegen, gravelpaden, singletracks, technische afdalingen, steile beklimmingen en een mix van droge, natte en extreem modderige paden, zo zag het testterrein en de route van de Frans Claes Classic 2022 er uit. Allrounder kan je het niet hebben me dunkt…

Net zoals tijdens de eerste test en alle ritjes tussenin viel het me op dat de Wicked Will foutjes of slippertjes snel corrigeert en heel erg snel weer grip vindt. Dit is natuurlijk erg goed voor het vertrouwen.

Ook een vochtig bladerdek was wederom voor deze band geen enkel probleem. Hoewel ik er niet om stond te springen was ik ondertussen wel erg benieuwd geworden hoe deze veelzijdige band op nog nattere trails en in de modder zou presteren.

In de modder en nattigheid zou hij in theorie wat iets minder goed presteren volgens Schwalbe, echter heb ik daar weinig van gemerkt. Ook op slipperige wortels, stenen en technischere afdalingen gaf de band voldoende vertrouwen. In mijn ogen presteerde deze vernieuwde band op dit type ondergrond quasi identiek aan de Rocket Ron.

De modder en het vuil bleef ook niet te fel aan de band plakken.

Schwalbe Wicked Will bandendruk

Bandendruk is natuurlijk erg persoonlijk. Tijdens de verschillende testritten reed ik met ongeveer 1.3-1.35 bar in de Wicked Will (ik weeg ongeveer 72kg). Ook al zit er relatief weinig lucht in de band toch voelt deze erg stevig en best stroef. Daarom vermoed ik dat ik nog wel wat lager in bandendruk kan gaan. Zo kan de stugge band nog wat beter vervormen en zou ik op die manier nog meer grip moeten krijgen. Dit ga ik de komende tijd nog verder testen.

Wicked Will test en in combo met de Racing Ralph

De Wicked Will heeft me na enkele 100en kilometers wel kunnen overtuigen, met name dus als voorband in diverse omstandigheden en op verschillende soorten ondergronden. Het Super Ground karkas bleek in alle omstandigheden die ik voor de wielen kreeg zijn mannetje wel te staan. De ergste modderpartijen die vermijd ik sowieso, maar daar lijkt deze me ook niet meteen voor bedoeld te zijn.

De Wicked Will Super Ground is naar mijn ervaring een uitstekende band die nagenoeg hetzelfde presteert als de Rocket Ron. Op droge ondergrond is de Racing Ray wel de snellere band, maar dat is dan ook een rasechte wedstrijdband. Op vlak van grip lijkt deze band wel meer vertrouwen te geven dan de Racing Ray.

In combinatie met een Racing Ralph achteraan krijg je een uitstekende mtb banden combinatie die eigenlijk op de meeste soorten ondergrond en zelfs in de Ardennen goed uit de voeten zal kunnen. Naar dat laatste ben ik ook nog erg benieuwd.

Conclusie

De Wicked Will blijft deze winter wel op mijn mtb zitten, of hij in het voorjaar (of wanneer hij aan vervanging toe is) de plaats van de Racing Ray of Rocket Ron in gaat nemen dat moet ik nog even bekijken.

Laatstgenoemde is niet alleen een band waarop je kan vertrouwen qua grip, daarnaast rolt hij ook erg lekker en vind ik het gewoon een super fijne band om als voorband op de mtb te hebben liggen…

De Wicked Will is met 2.4 inch dan wel een tikkeltje breder maar de andere banden uit het Schwalbe assortiment zijn ook te verkrijgen in het iets bredere 2.35 inch model. Een echt argument in het voordeel van deze downcountry en trail band is dat dan ook weer niet.

Ik geef deze stevig genopte voorband deze winter nog het voordeel van de twijfel, mede omdat hij er nu toch op ligt. Daarna zien we wel weer…

Heb jij de Wicked Will al getest of ben je dat van plan? Laat ons dan zeker weten wat je ervan vond…

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“Zonder zorgen de winter door”