Heb jij de vele voordelen van tubeless banden al ontdekt? Tubeless banden zijn de laatste jaren de standaard geworden. Binnenbanden, die zie je nog maar amper. En zelfs instapmodellen kan je meteen al tubeless laten maken. Kortom, om tubeless kan je niet meer heen…
Met de opkomst en toenemende populariteit van tire inserts krijgt het tubeless verhaal wel wat concurrentie. Het monteren en demonteren is echter toch nog iets complexer dan een standaard tubeless setup.
In dit artikel neem ik je mee doorheen het hele tubeless verhaal en toon ik je stap voor stap hoe je je banden tubeless maakt en wat je hiervoor precies nodig hebt.
Zelf fiets ik toch al meer dan 5 jaar met een tubeless setup en ik zou nooit nog anders willen. Van één ding heb ik wel spijt, en dat is dat ik het niet vroeger ontdekt heb…
Inhoudstabel
Voordelen van tubeless banden
Voor ik je laat zien hoe je te werk gaat wil ik je toch nog een keer de voordelen van tubeless banden meegeven. Als ik er nu op terugkijk is switchen naar tubeless banden veruit één van mijn beste mountainbike upgrades tot nu toe geweest.
Eigenlijk kan je deze voordelen beter bekijken als één gigantisch voordeel. Omdat je met minder druk in de banden kan rijden heb je automatisch meer grip en controle. Omdat je banden platter staan heb je een groter raakvlak met de ondergrond waardoor je dus meer grip creëert.
Meer grip geeft je automatisch meer vertrouwen. Leg je maar eens plat in een bocht als je banden vrij hard opgepompt zijn… De kans is groot dat je daarna zelf ook plat ligt.
Doe je het niet omwille van de bovenstaande voordelen doe het dan zeker om snakebites eindelijk vaarwel te zeggen. Rijd je zonder binnenband, dan kan deze ook niet tussen je velg en de buitenband klem komt te zitten. Ook kleine gaatjes door bijvoorbeeld een doorn, stuk glas of een verdwaalde spijker houden je niet meer tegen van zodra jij je binnenbanden vaarwel zegt.
Waarom ik uiteindelijk de switch maakte
Op een bepaald moment reed ik wekelijks lek op één van mijn vaste routes. Het toppunt was 3 lekke banden op één en dezelfde rit. In die rit zat een vrij technische afdaling met veel losse stenen. Toen ik in die afdaling zowel mijn voor- als achterband lek reed had ik het echt gehad.
Nog diezelfde week bestelde ik een nieuw setje velgen die tubeless-ready waren, want de velgen op mijn toenmalige mountainbike waren dat nog niet…
Toen ik enkele jaren later een nieuwe mountainbike kocht zaten er standaard binnenbanden in. De velgen waren wel tubeless-ready, maar ik besloot de binnenbanden toch nog even te laten zitten.
Op zich was het een goede les om nog eens met binnenbanden te rijden. Ik besefte toen pas echt wat ik miste en dat ik zo snel mogelijk terug zonder binnenbanden wou gaan rijden.
Ik merkte wel dat ik hierdoor voorzichtiger en met minder vertrouwen aan het mountainbiken was. Niet veel later heb ik de binnenbanden er uitgehaald en er tubeless banden opgeknald, een verademing!
In 2022 kocht ik wederom een nieuwe mtb en die werd netjes volledig tubeless afgeleverd. Zo hoort het!
Zijn er dan echt geen nadelen aan tubeless?
In mijn ogen niet! Al zijn er wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden:
Bovenstaande zijn in mijn ogen niet echt nadelen, maar eerder bijkomstigheden.
Een tubeless band gaat inderdaad wat moeilijker van de velg. Maar wanneer moet je je tubeless band van je velg halen…? Juist. Ik heb het tot nu toe één keer moeten doen in het bos, toen er een vrij grote spijker langs twee kanten doorstak… Brute pech kan natuurlijk wel eens een keertje voorvallen.
Er is trouwens een handig trucje waarmee je een tubeless band supersnel van je velg krijgt maar dat geheim vertel ik je pas later in dit artikel.
Wat kan er mis gaan?
Ik hoor wel eens horrorverhalen van mensen waarbij het tubeless maken van hun banden een beetje misgelopen is. Misgelopen in de zin van een met sealant besmeurde muur of plafond… Maar neem het van mij aan dat dit uitzonderingen zijn.
Ik heb ondertussen al vaker banden tubeless gemaakt en nooit zulke dingen meegemaakt. Een druppeltje sealant morsen, ja dat overkomt me wel een keer. Vergelijk het met het nieuws op tv, daar hoor je ook enkel de miserie. Van alle keren dat het goed ging hoor je helemaal niets.
Aandachtspunten
Tubeless banden vergen een klein beetje aandacht qua onderhoud.
Na een half jaartje (of sneller afhankelijk van welke sealant jij gebruikt) wat sealant bijvullen en elk jaar alles eens goed proper maken en opnieuw monteren, that’s it!
Dat veel mensen dat een nadeel vinden of daar zo erg tegenop zien kan ik echt niet begrijpen. Elke week door de modder ploegen met een grote schoonmaakbeurt als gevolg, hoort er volgens velen dan wel weer bij….
Maak je, zoals mij, best veel kilometers op de mountainbike, dan zijn je banden na een jaartje toch aan vervanging toe. Dat is dan weer de ideale gelegenheid om alles proper te maken. Niet echt een nadeel lijkt me, eerder een voordeel. Een beetje sealant bijvullen duurt trouwens welgeteld twee minuten…
Als ik je hiermee nog steeds niet overtuigd heb van het nut en gebruiksgemak van tubeless banden, dan geef ik me gewonnen. Heb ik je wel overtuigd dan kan je met onderstaand stappenplan meteen van start.
Maar niet te snel, voor je echt van start kan gaan moet je nog één ding controleren…
Tubeless of tubeless-ready wielen?
Om meteen aan het tubeless verhaal te kunnen beginnen is het belangrijk dat jouw mountainbike tubeless of tubeless-ready wielen heeft.
Hoe je dat precies kan zien?
Wel, een tubeless wiel heeft standaard geen spaakgaten, maar deze zijn wel een pak duurder.
Een tubeless-ready wiel heeft wel spaakgaten en is dan weer goedkoper. Een tubeless(-ready) wiel heeft een diepere/hogere velgrand waar de tubeless band moet in grijpen.
Is je wiel tubeless dan zijn de spaakgaten al afgedicht en dus luchtdicht. Het kan ook zijn dat jouw velg een dubbele wand heeft waardoor deze al van zichzelf luchtdicht is.
Zijn de spaakgaten nog niet afgedicht dan kan je dat met een speciaal tubeless velglint alsnog doen.
Wat als je geen tubeless(-ready) velgen hebt?
De meeste nieuwe fietsen, uitgezonderd de echt goedkopere instapmodellen, hebben tegenwoordig minstens tubeless-ready velgen. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden wanneer jij je eerste mountainbike nog moet kopen.
Heb je een oudere mountainbike zonder tubeless-ready wielen dan is een nieuwe (tubeless(-ready)) wielset kopen de beste oplossing.
Dat laatste is dan ook exact wat ik bij mijn eerste mountainbike heb moeten doen. Een nieuwe wielset, ik zie je wenkbrauwen als fronsen maar dat hoeft echt niet overdreven veel te kosten.
Ik kocht een setje tubeless-ready Mavic Crossmax wielen van om en bij de 300€, echt niet te gek dus. Ik ben er in elk geval altijd super tevreden van geweest.
Wat heb je precies allemaal nodig?
Om je banden tubeless te monteren heb je wel wat extra dingetjes nodig. Hieronder vind je een overzicht van wat je precies nodig hebt:
Velglint
Zit er al tubeless velglint in je velgen dan kan je dit eerste gedeelte overslaan. Als er al een velglint in zit, check dan even of het daadwerkelijk om een tubeless velglint gaat. Ben je niet zeker, vraag het dan even na bij de fabrikant of aan degene waarbij je de fiets of wielset hebt aangekocht.
Waar moet je op letten?
Nog voor je iets aan je wielen gedaan hebt moet je even heel goed nadenken zodat je zeker en vast het juiste velglint in huis haalt. Je moet hierbij op de 3 volgende dingen letten:
De juiste breedte
Om de juiste breedte van je velglint te bepalen moet je de interne breedte van je velg meten (dit kan je ook terugvinden bij de specificaties van de wielen van je mountainbike).
Op basis daarvan koop je dan velglint van exact dezelfde breedte of de afmeting die het dichtst in de buurt komt. Is je velgbreedte 25mm dan koop je velglint van 25mm of kleiner. Probeer zo dicht mogelijk bij de breedte van je velg te zitten.
De juiste lengte
Je mountainbike heeft twee wielen, heb je zelf al een idee hoeveel velglint je dan precies nodig hebt?
Een 29” wiel heeft een omtrek van om en bij de 230cm. Met een simpele optelsom kom je dan uit op 460 cm. Echter moet je er rekening mee houden dat het velglint
Tubeless velglint
Zorg dat je tubeless velglint koopt in plaats van gewoon velglint. Qua merk maakt het niet zo heel erg veel uit. Bekende merken die tubeless velglint in hun assortiment hebben zijn bijvoorbeeld Muc-Off, Schwalbe, Peaty’s, MILKIT en DT Swiss
Tubeless ventielen
Om je velg bij het ventielgat volledig luchtdicht te krijgen heb je speciale tubeless ventielen nodig. Deze ventielen kan je in verschillende lengtes kopen. De lengte maak op zich niet zo heel veel uit. Met een langer ventiel is het wel makkelijker om je band op te pompen.
Waar moet je op letten?
De meeste tubeless ventielen zijn standaard Franse / presta ventielen met verwijderbare kern. Let er zeker op dat je de kern van het ventiel kan verwijderen. Op die manier is het later veel makkelijker om je tubeless band op te pompen/op de velg te knallen en sealant toe te voegen.
Wil je zeker zijn dat het ventiel goed aansluit op je velg koop dan tubeless ventielen van hetzelfde merk als je wielen. Is dat echter niet mogelijk dan koop je best universele tubeless ventielen.

Bij sommige merken, zoals bijvoorbeeld Muc-Off, kan je de ventielen in verschillende kleuren verkrijgen en matchen met je velgen of de accentkleuren van je mountainbike.
Het artikel kan je hier bekijken.
Tubeless sealant
Om ervoor te zorgen dat kleine gaatjes en lekken gedicht worden terwijl je aan het fietsen bent heb je tubeless sealant nodig. Dit wordt ook wel vloeibare latex of gewoonweg melk of pap genoemd. Dit is een afdichtingsmiddel dat je in de buitenband doet.
Rijd je in een spijker, doorn of ander scherp voorwerp dan zal de sealant dat gat dichten. Blijft het voorwerp in je band steken, dan kan je dit er gewoon uittrekken. Als je daarna je wiel even rond laat draaien zal de sealant dat gat dichten en kan je weer zonder zorgen verder fietsen.
Hoe het in zijn te werk gaat om de sealant in je band te krijgen leg ik je verderop in dit artikel in detail uit. Eerst en vooral moet je één grote of meerdere kleine verpakkingen sealant in huis halen.
Waar moet je op letten?
Een grote verpakking is handig en meestal ook veel voordeliger qua prijs. Dit is voornamelijk handig wanneer je meerdere wielsets tubeless gaat maken. Met behulp van een trechter, spuit of bijgeleverde tool kan je de sealant dan makkelijk in de band gieten of spuiten.
Er zijn ook kleine verpakkingen waarvan het uiteinde op of in de opening van het ventiel past. Hierdoor kan je zonder morsen de sealant via het ventiel (met verwijderde ventielkern) in de band gieten.
Heb je nog geen flauw idee welke sealant je best in je banden doet? Dan help ik je daarmee graag op weg. In dit artikel heb ik 19 verschillende merken tubeless sealant met elkaar vergeleken op verschillende vlakken. Daarnaast vertel ik je ook over mijn ervaringen met 3 van deze merken.
Tubeless kit
In plaats van alles apart te kopen en verschillende merken te mixen kan je alle benodigdheden (velglint, ventielen en sealant) ook in een complete tubeless kit kopen.
Enkele voorbeelden van merken die een complete tubeless kit aanbieden zijn: Muc-Off, SKS, Joe’s No Flats en Stans.
Tubeless buitenbanden
Tegenwoordig zijn de meeste buitenbanden standaard geschikt om tubeless te monteren. Het staat trouwens ook altijd aangegeven op de band zelf of deze geschikt is om tubeless te maken.
Naast tubeless-ready (TLR of TR) heb je bij bijvoorbeeld bij Schwalbe ook Tubeless-easy (TLE) banden. Bij tubeless easy banden zijn de wangen van de banden nog beter luchtdicht.
Welke buitenbanden je moet gebruiken is uiteraard een persoonlijke keuze. Zelf heb ik voornamelijk ervaring met het tubeless maken van Schwalbe banden.
Zo heb ik tot op heden al diverse verschillende Schwalbe banden tubeless gemaakt zonder enige vorm van problemen. Denk hier bij aan de topcombo Racing Ray & Racing Ralph (2.25″), maar ook mijn huidige combo Wicked Will & Racing Ralph in de respectievelijk iets bredere 2.4″ en 2.35″ versies.
Ik lees wel eens dat deze banden moeilijk tubeless te krijgen zijn. Daar is, in mijn ogen, dus helemaal niets van aan!
Compressor of pomp
Om de band goed in de velg te krijgen heb je vrij veel luchtdruk in één keer nodig. Met een compressor moet je zelf geen moeite doen, het werk wordt voor jou gedaan.
Met een vloerpomp kan het ook lukken maar dat is al wat moeilijker, tenzij het een specifiek tubeless model is). Een CO²-patroon of bommetje is ook een optie maar dan moet de inhoud groot genoeg zijn.
Heb je nog geen compressor, dan kan je je banden toch nog tubeless maken op de andere manieren. Een compressor maakt het, naar mijn ervaring, enkel een heel pak eenvoudiger en sneller.
Ik gebruik hiervoor een gewone compressor uit de doe-het-zelf-zaak met een tankinhoud vna 24 liter en een maximale druk van 8 bar. Dit volstaat ruimschoots.
Afwasmiddel of remmenreiniger (optioneel)
Met behulp van een beetje remmenreiniger of afwasmiddel kan je de velg ontvetten en schoonmaken alvorens je de band gaat monteren.
Banden tubeless maken, hoe doe je dat?
Tijd om de banden tubeless op de velg te leggen. Dit kan je uiteraard helemaal zelf als je alle benodigde items (zie hierboven) reeds in huis hebt. Door de 6 onderstaande stappen uit te voeren ga je er van schrikken hoe makkelijk en snel deze klus geklaard zal zijn.
Indien er al tubeless velglint aanwezig is, kan je de tweede stap uiteraard overslaan. Wel is het slim om ook in dit geval stap 1 nog even toe te passen en alles grondig schoon te maken.
Stap 1: Velg ontvetten en proper maken
Voor je met je velglint aan de slag gaat is het belangrijk je velgen goed proper te maken. Op een propere velg gaat je velglint beter blijven zitten. Om je velg proper te maken kan je een sopje van water en afwasmiddel gebruiken. Doe een beetje het sopje op een doek en maak je velg proper. Zorg dat al het vuil en stof verwijderd is.
Je kan ook, zoals ik wel eens doe, remmenreiniger gebruiken om je velg schoon te maken. Met remmenreiniger krijg je het vuil en stof eveneens goed weg en het is ook een zeer goede ontvetter.
Stap 2: Velglint monteren
Als je velgen weer blinken is het tijd om het velglint in je velg te plakken. Ga als volgt te werk:
Indien dit allemaal gelukt is kan je naar de volgende stap.
Stap 3: Het tubeless ventiel in de velg plaatsen
Als de vorige stappen goed gegaan zijn zit er nu ter hoogte van het ventielgat een gat in het velglint. Neem je tubeless ventiel en steek het ventiel door het gat.
Vervolgens is het belangrijk om de andere kant hier goed op aan te laten sluiten. Enkel als deze aansluiting in orde is gaat je velg volledig luchtdicht zijn. Een veel voorkomend probleem is luchtverlies bij het ventiel. Deze stap is dus cruciaal.
Alvorens het ventiel vast te zetten moet je eerst een o-ring over het ventiel tot tegen de velg schuiven. Daarna kan je met het moertje het ventiel vastzetten door deze handvast aan te draaien. Zorg dat je de o-ring niet vergeet want dit zorgt er voor dat de borgmoer niet kan loskomen.
Stap 4: Tubeless band op de velg leggen
Nu komt het echte werk, waar iedereen de eerste keer voor vreest; de band op de velg leggen.
Het begin is uiteraard heel erg makkelijk. Eén kant van de band op de velg leggen is doodsimpel. Let natuurlijk wel op dat je de band in de juiste richting monteert…
Op elke band staat de richting van montage aangegeven door middel van een pijl. Aan de positionering van de noppen kan je overogens ook vaak afleiden hoe de band op de velg moet.
Zorg dat je je wiel in de juiste richting houdt wanneer je de band er op gaat leggen, rekening houdend met de positie van de pijl. Kortom, als je je wiel terug op je mountainbike monteert, moet de schijfrem altijd aan de linkerkant zitten en zou de pijl naar voor ( richting de rijrichting) moeten wijzen.
Het moeilijke gedeelte
De andere kant van de band op de velg leggen is net wat moeilijker maar met de juiste techniek is dit uiteindelijk ook nog relatief makkelijk.
Je kan ook preventief, of als het wat stroef gaat, de rand van de band insmeren met afwasmiddel of remmenreiniger. Mogelijk gaat het dan (nog) vlotter.
Vooral het allerlaatste stukje van de band in de velg krijgen vereist wel een beetje handigheid. Het heeft me zelf ook wat tijd en moeite gekost alvorens ik de exacte techniek onder de knie had.
Onderstaand vind je mijn geheime tip, waarover ik het eerder in dit artikel al had, om de band makkelijk te kunnen monteren.
Afhankelijk van hoe strak of los de band is en uiteraard je eigen handigheid (na verloop van tijd heb je de techniek wel onder de knie) kan dit wat tijd in beslag nemen of net supersnel gaan.
Extra tips
Probeer altijd eerst de band te monteren zonder bandenlichters te gebruiken. Is de band toch echt te strak, dan kan je een zeepsopje of remmenreiniger gebruiken zoals eerder uitgelegd.
Lukt het dan nog niet, dan kan je een bandenlichter gebruiken. Gebruik enkel plastic bandenlichters zodat je zeker je velglint en velg niet beschadigt. Vermijd ten alle tijde scherpe voorwerpen want de kans bestaat dat je weer van vooraf kan beginnen moest je je velglint beschadigen.
Eénmaal de band in de velg ligt zit de moeilijkste taak er alweer op. Je ziet dus dat het allemaal best wel meevalt.
Stap 5: band oppompen
Om te zorgen dat je band luchtdicht in je velg komt te liggen moet je de band als het ware in de velg laten schieten. Om dit vlot te laten gebeuren heb je de eerste keer veel lucht in één keer nodig.
Daarom gebruik je dus best een compressor. Met een voetpomp zou het ook kunnen lukken, maar dat zou mogelijk een stevige work-out kunnen worden.
Werkwijze
Hebben je ventielen, zoals ik reeds adviseerde, een verwijderbare ventielkern dan draai je deze er nu best even uit. Op die manier krijg je een grotere opening waar je veel meer lucht in één keer doorheen kan laten gaan.
Zet de slang of pistool van je compressor op het ventiel en pomp de band op. Als alles goed luchtdicht is en er dus nergens lucht ontsnapt hoor je vrij snel enkele luide knallen. Dat is dan ook het moment om te stoppen met pompen. Die knallen laten je weten dat de hiel van de band zich in de velg heeft vastgezet.
Hoeveel knallen je te horen krijgt kan verschillen per band en per keer. Ik heb het al met één knal voor elkaar gekregen maar ook al met twee of drie knallen.
Controleer vervolgens of de band overal goed in de velg ligt. Zit de compressor nu voor jou wat in de weg dan kan je deze losmaken, je band zal dan wel weer afgaan, maar dat is niet erg.
Monteer de ventielkern terug in het ventiel. Daarna kan je met je voetpomp de band weer oppompen. Om goed te kunnen zien of de band overal goed in de velg ligt pomp je de band nu best wat harder op dan je normaal gezien zou doen. 2 à 3 bar zou moeten volstaan.
Controle
Daarna kan je nogmaals controleren of de band goed ligt. Als je enkele knallen gehoord hebt gaat de band hoogstwaarschijnlijk wel goed liggen, althans dat is mijn ervaring.
Wat je precies moet doen als de band toch niet goed in je velg geschoten is kom je te weten onderaan het artikel bij het overizcht van de mogelijke problemen en oplossingen.
Stap 6: Sealant toevoegen
In principe kan je na de vorige stap al gaan fietsen met je tubeless banden. Al is het wel een risico wanneer je zonder sealant in je banden gaat fietsen. Indien je dan toch eens lek rijdt heb je meteen gedaan met fietsen.
Sealant of latex zorgt er namelijk voor dat wanneer er een gaatje in je band komt dit onmiddellijk gedicht wordt. De sealant kruipt in het gaatje en gaat dan uitharden waardoor het gat weer dicht is.
Het is daarom altijd verstandig om sealant in je tubeless banden te doen. Het is helemaal niet moeilijk zeker wanneer je tubeless ventielen met een verwijderbare kern hebt.
Twee manieren
Heb je geen verwijderbare ventielkern dan moet je de sealant in stap 5, voor je de band volledig in de velg knalt, al in de band gieten.
Op deze manier kan het wel eens een zooitje worden, zeker als de band er niet meteen op knalt. Ik raad dan ook altijd aan om de sealant toe te voegen via het ventiel. Dit is de makkelijkste en meest propere manier.
Heb je een grotere verpakking gekocht dan heb je nog een spuitje of trechter nodig om de vloeistof via het ventiel naar binnen te spuiten of te gieten. Mogelijk zit er een opzetstukje bij waardoor je de latex ook gewoon door het ventiel kan gieten. Helaas is dat niet bij elk merk het geval.
Een klein busje sealant kan je makkelijk zo naar binnen gieten omdat het voorzien is van een spitse kop die netjes in het ventiel past.
Volg de instructies op de verpakking om te weten hoeveel sealant je precies in de band moet doen, dit kan per merk een beetje verschillen. Toch is het aan te raden om de eerste keer zeker genoeg sealant in de band te doen. Hoewel de band luchtdicht in je velg ligt kan het toch zijn dat er hier en daar minuscule lekjes zijn die je niet meteen opmerkt.
Ik giet ik er eigenlijk altijd minstens 120 à 140 ml sealant in.
Nadat je de sealant in de band hebt gedaan kan je de ventielkern terug monteren en je band weer oppompen. Pomp deze ook nu weer voldoende hard op.
Voor je gaat fietsen
Nu is het van groot belang dat je het wiel goed gaat schudden, draaien of nog beter er mee gaat stuiteren alsof je aan het basketballen bent. Op die manier kan de sealant overal komen en worden kleine lekjes, die er mogelijk nog zijn, afgedicht.
Je wiel laten ronddraaien in je fiets is echt niet voldoende. Schud je wiel echt alle kanten en richtingen uit zodat er geen enkel plekje overgeslagen kan worden. Dit is enorm belangrijk. Doe je dit goed dan minimaliseer je de kans op extra drukverlies.
Leg het wiel een tijdje op zijn kant. Draai het in tussentijd ook een keertje naar de andere kant. Laat de sealant nog even zijn werk doen alvorens je het wiel terug in je fiets steekt.
Is er hier en daar nog een lekje niet gedicht dan kan het zijn dat je je band de volgende dag lek aantreft. Dit is natuurlijk niet erg. Terug oppompen en fietsen maar…
Bij mijn vorige achterband duurde het twee weken vooraleer echt alles goed afgedicht was en ik geen groot drukverlies meer had als mijn fiets stilstond.
Ga regelmatig fietsen met je pas gemonteerde tubeless banden. Tijdens het rijden gaat de sealant rond in je band en dicht het zo ook de laatste lekjes of gaatjes.
Bij de tubeless-easy banden die ik nu op mijn fiets heb liggen had ik opvallend minder drukverlies. Een goede en kwaliteitsvolle tubeless band is dus ook heel belangrijk.
Mogelijke problemen en oplossingen
Onderstaand vind je nog een overzicht van mogelijke problemen die kunnen voorkomen tijdens of na het tubeless maken van banden. Ik geef je bij elk probleem ook een pasklare oplossing.
Drukverlies
Dit is eigenlijk geen probleem maar volkomen normaal. Maak je er dus niet meteen druk over. Pomp je band gewoon elke keer weer op. Na een tijdje ga je merken dat het drukverlies tot een minimum vermindert of zelfs helemaal weg gaat.
Blijf je toch veel druk verliezen, controleer dan of er geen lucht ontsnapt aan je ventiel.
Zit je ventiel goed stevig vast? Draai het wat strakker aan indien nodig. Je kan ook controleren of er een lek is door een sopje van water en afwasmiddel over het ventiel te doen. Merk je dat er luchtbellen tevoorschijn komen dan zit je met een lek aan je ventiel.
Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat een ventiel blijft lekken. Lukt het toch niet met bovenstaande tips dan is het mogelijk dat je de verkeerde afdichting gebruikt hebt of de o-ring beschadigt is.
Controleer echt alles alvorens je weer helemaal opnieuw gaat beginnen. Toch is geduld hier van groot belang. Indien je mijn stappenplan goed opgevolgd hebt komt het in 99% van de gevallen wel goed.
Band ligt niet goed in de velg
Hiermee ging ik je ook nog even verder helpen. Ligt de band volgens jou niet goed in de velg, dan zit er niets anders op dan weer opnieuw te beginnen.
Maak één kant van de band weer los en duw deze uit de velg. Je kan eventueel de andere kant ook losmaken en echt weer van vooraf aan beginnen.
Laat de band na montage weer in de velg schieten. Zorg er voor dat je minstens één luide knal hoort. Controleer goed of de band nu wel goed in de velg ligt en ga dan verder met het stappenplan.
Band pompt slecht op
Onlangs kreeg ik mijn achterband nog amper opgepompt. Het was even zoeken hoe dit precies kwam tot ik de ventielkern uit het ventiel haalde. Er hing een vrij grote brok opgedroogde sealant aan de ventielkern. Nadat ik deze verwijderd had pompte de band weer makkelijk op.
Profiel van de buitenband versleten
Afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt en op welke ondergrond je fietst gaan je banden na verloop van tijd natuurlijk slijten.
Bij de één gebeurd dit al wat sneller dan bij iemand anders. Maar je gaat er hoe dan ook een keertje aan toe zijn. Een nieuwe set banden wil zeggen dat je weer opnieuw kan beginnen. Gelukkig heb je het al een keertje, of meerdere keren gedaan, en zal je merken dat het elke keer weer vlotter zal gaan.
Toch lek gereden onderweg
Als het goed is heeft de sealant dan zijn werk gedaan en is het gat tijdens het fietsen weer vanzelf gedicht. Het gevolg van af en toe een lek te moeten dichten is dat er na verloop van tijd wat minder sealant in je band zal zitten.
Het is dan ook aan te raden om na een aantal lekke banden en zeker halfjaarlijks een beetje extra sealant toe te voegen. Dit kan je uiteraard gewoon weer via het ventiel doen.
Lek gereden en de sealant spuit uit de band
Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt en hoop het ook nooit mee te moeten maken. Toch is het mogelijk dat je eens lek rijdt en dat het gat te groot is. Als het gat echt te groot is, is het mogelijk dat de sealant dit niet dicht krijgt.
Ook in dit geval moet je helemaal niet panikeren want ook hier is weer een simpele oplossing voor. Door middel van een “tubeless repair kit met pluggen of bandenwormen” kan je ook grotere gaten dichten en je rit toch nog verder zetten.
Het zou geen complete gids en stappenplan zijn als je niet te weten komt hoe je dit precies doet en wat je er voor nodig hebt…
Krijg je het gat niet dicht met 1 plug of bandenworm, herhaal dan de stappen hierboven tot het gat wel dicht is. Er zijn ook tools met grotere pluggen waarmee je een groot gat in één keer dicht krijgt.

Een deeltje van de plug of strip zal uit je band steken maar dit is niet erg. Dit kan je achteraf thuis met een mesje afsnijden.
Heb je nog geen tubeless repair kit op zak, dan adviseer ik je wel om er eentje in huis te halen. In het beste geval heb je deze nooit nodig. Heb je toch een keertje pech, dan ben je zo weer op weg. Hier vind je een overzicht van enkele steengoede en betrouwbare tubeless tools. Zelf heb ik altijd de Dynaplug Air op zak. Wil je daarover meer weten? Check dan zeker mijn review.
Jaarlijks onderhoud
Zoals je al kon lezen is een jaarlijks onderhoud wel nuttig als je met tubeless banden fietst. De sealant blijft ook niet voor eeuwig werken. Kom je net een jaartje toe met je bandenset dan heb je meteen twee vliegen in één klap.
Doe je langer met één set banden, laat je dan niet vangen en doe toch minstens één maal per jaar een onderhoud bij jouw tubeless uitrusting.
In onderstaande video laat ik je zien dat een tubeless band vervangen echt niet moeilijk is en zeker geen klus van lange duur hoeft te zijn. In werkelijkheid duur de dit niet eens 10 minuten (per band).
Mijn tubeless set-ups
Om deze tubeless gids af te sluiten laat ik je nog even mijn volledige tubeless set-up zien. Heb je exact dezelfde spullen nodig of moet je deze set-up helemaal kopiëren? Tuurlijk niet.
Deze set-up werkt voor mij en ik heb er in al die jaren amper of zelfs geen problemen mee gehad.
Zowel de wielen van mijn hardtail als fully waren beide al voorzien van tubeless velglint. Dit is nog steeds intact en heb ik nog niet vervangen en zit er ondertussen toch al meer dan 4 jaar (hardtail) en 2 jaar (fully) in.
Hardtail:
- Schwalbe Rocket Ron 2.25″ / Racing Ralph 2.25″
- Muc-Off universele tubeless ventielen (rood)
- Muc-Off No Puncture tubeless sealant (140 ml pouches)
Full suspension:
- Schwalbe Wicked Will 2.4″ / Racing Ralph 2.35″
- Dynamic Barkeeper tubeless ventielen
- Dynamic Barkeeper tubeless sealant
Tubeless repair kit:
- Dynaplug Air
Tot slot
Ben je tot hier blijven lezen dan krijg je mijn eeuwige respect, maar het is ook slim van je…
Je weet nu echt alles over het hele tubeless verhaal. Zo weet je exact wat je moet doen en wat je nodig hebt om je banden tubeless te maken.
Ik garandeer je dat dit veruit de beste upgrade is die je kan doen. Na je eerste rit met tubeless banden ga je vloeken en jezelf afvragen waarom je nu pas overgeschakeld bent. Er zal een nieuwe wereld voor je open gaan, geloof me!
Laat me zeker weten hoe het gegaan is en of je nog ergens tegen aan gelopen bent. Ik lees het graag in een reactie onderaan de pagina.
ik kan jou volledig volgen ivm tubless want ik ben dit jaar ook overgeschakeld maar toch wil ik iets kwijt inde vorm van een vraagje: na ong half jaar tubless gereden stond ik op een bepaald moment plat achteraan, dacht geen probleem band nagekeken op doorn of dergelijke, niks gevonden heb dan met co2 patroon opgepompt en na 1 beurt (patroon volledig leeg 16 gr voor 29”) en kreeg de band niet opgepompt integendeel hij ging vrij snel af ter hoogte van ventiel dat was duidelijk ! dus de achterband was er niet afgeweest, op zicht geen gaatje ofzo ….dan nog een 2 de poging gedaan met patroon en helaas ze zijn mij met de auto moeten komen halen waar ik onmiddelijk met compressor de band probeerde op te pompen maar geen geluk de band eraf gedaan en ventiel ook en toen zag ik dat mijn velg terhoogte ventielgat beschadigd was onder de vorm van een ster, dus geen mooi rond gat waarschijnlijk na te lang vastzitten van het ventiel en gecorrodeerd ventielgat ! wat raad u mij aan ?
Luc,
Dat is natuurlijk niet erg leuk. Als er lucht blijft ontsnappen is er wel degelijk wat mis. Uit je verhaal leid ik af dat het ventielgat het probleem is. Je kan het eens laten zien aan je fietsenmaker. Misschien is het nog te redden als je een nieuw velglint plaatst? Moeilijk te zeggen zonder het te zien.
Gr
Beste Geert,
Dank voor je duidelijke artikel. Binnenkort hoop ik een nieuwe ATB te kunnen kopen en na het lezen van jouw artikel ben ik overtuigd van de voordelen van het tubeless rijden op de ATB.
Ik begreep uit een ander artikel dat het gebruik van CO2 patronen juist wordt afgeraden, als de latex eenmaal is toegevoegd, vanwege de koude temperatuur en de slechte invloed die dit hierdoor heeft op de latex.
(Zodra je latex toe hebt gevoegd aan je MTB-band mag je geen CO2-patroon meer gebruiken. Die geeft erg koude lucht die de eigenschappen van de latex aantast.)
Wat is jouw ervaring hiermee?
Ik gebruik namelijk al jaren CO2 patronen en dit bevalt mij vele malen beter dan een handpomp. Dus ik zou dit gebruik graag voortzetten.
Hey Herman,
Fijn om te horen dat mijn artikel je heeft overtuigd om tubeless te gaan!
Wat betreft het gebruik van CO2 patronen klopt het wat je zegt.
MAAR, wanneer je je banden tubeless maakt raad ik je aan deze met een compressor op de velg te leggen (geen C02 dus).
Eén van de grote voordelen van tubeless is, zoals je ondertussen zeker weet, dat je niet snel meer lek zal rijden.
In de praktijk ga je je CO2 pompje dus niet snel nodig hebben onderweg.
In al de jaren dat ik tubeless rijd heb ik nog nooit mijn band onderweg moeten oppompen. In noodgevallen gebruik ik de tubeless repair kit (met CO2 patronen) die in het artikel ook aan bod komt. Daarna kan je thuis de sealant vervangen door nieuwe.
Nog een voordeel van tubeless rijden is dat je je niet teveel zorgen moet maken 😉
Groeten
Dag Geert,
Je artikel heeft me overgehaald….ik wil overstappen naar Tubeless. Maar ik weet niet of mijn velgen geschikt zijn. Ik heb een specialized Epic van ca 4 jaar oud. Op de velgen staat niets vermeld (zelfs geen merknaam), er kleeft een velglint in met vermelding BLISS READY. Enig idee of deze velgen geschikt zijn voor tubeless-banden ?
Groeten, Erwin.
Erwin,
Leuk te horen dat mijn artikel je overtuigd heeft van de voordelen van tubeless!
Bliss Ready is het standaard tubeless-ready velglint van Specialized. Daarom vermoed ik wel dat je velgen tubeless-ready zijn.
Let er natuurlijk wel op dat je tubeless ventielen gebruikt.
Mvg,
Geert
Niet iedereen heeft een compressor. Lukt het uiteindelijk ook met een voetpomp?
Dat klopt. Ikzelf heb speciaal een compressor aangeschaft om vlot te kunnen werken zowel voor tubeless banden als om mijn mtb droog te kunnen blazen na het poetsen. Een kleine investering die qua gebruiksgemak zichzelf meteen terugbetaald.
Er zijn wel speciale tubeless voetpompen waarmee het zeker zou moeten lukken. Met een simpele voetpomp lijkt het me moeilijk aangezien je veel druk in 1 keer nodig hebt, heb het zelf nog nooit op die manier gedaan.
Ik heb het altijd met een compressor en dan duurt het welgeteld 5 seconden en de band ligt er netjes op.
Ik zie dat er ook kleine compressors zijn, zelfs op 12v of met accu. Zijn deze ook geschikt of heb je echt een redelijk grotte nodig?
Nog nooit geprobeerd met een klein model dus ik kan er niets van zeggen. Het belangrijkste is dat de compressor een voldoende groot volume heeft.
Mijn compressor heeft een tankinhoud van 24 liter en een maximale werkdruk van 8 bar en dat werkt feilloos.
Dag Geert, ik woon in Zwitserland en rij met latexbinnenbanden. Voordeel: erg licht en je kunt even goed met een lage bandenspanning(2 bar) rijden. Nadeel: je moet bij elke rit je bandenspanning controleren(al kan dit ook een voordeel zijn, omdat je dan altijd met de juiste bandenspanning op pad gaat) eea. ook afhankelijk van het weer. Ik woon hier nu 2 jaar en heb nog geen enkele lekke band gehad, wel heeft mijn achterband bijna geen noppen meer. Ik rij met Specialized SWorks Fast Track en vervang ze binnenkort door Nobbi Nic(voor) en Racing Ralph(achter). Ik heb overwogen tubeless te gaan rijden, maar de latex die ik zou moeten bijvullen weegt ongeveer hetzelfde als de latex binnenband.
Hey Fred,
Bedankt voor je bericht.
Van Latex binnenbanden heb ik ook al wat gehoord. Ik ga het in de nabije toekomst zeker eens van naderbij bekijken.
Bandenspanning controleer ik overigens ook voor elke rit bij mijn tubeless banden.
Kan je niet lager gaan dan 2 bar op de ondergronden waar jij rijdt? Neem aan dat de ondergrond in Zwitserland wel wat anders is dan in Vlaanderen…
Groeten
Dag Geert,
Interessant artikel. Hoe meer je evolueert hoe meer fietsen de stempel “instapmodel ” krijgen wss.
Maar als er op je fiets velgen “tube type only” met Rapid Rob banden liggen. Is het dan einde verhaal voor een eventuele conversie? Natuurlijk is een band is minder wegens de “obvious” slijtage.
Groet
Jorge
Hoi Jorge,
Ik vermoed dat het inderdaad einde verhaal is als er tube type only op staat. Een upgrade naar een nieuwe wielset is dan de beste oplossing. Zo heb ik het bij mijn vorige mtb ook gedaan en heb me toen enkel beklaagd dat ik het niet. eerder gedaan had.
Hopelijk heb je er wat aan,
Geert
Dag Geert,
Fabrikanten moeten keuzes maken om aantrekkelijk geprijsd te zijn. Ze kiezen allemaal wel iets om de prijs te drukken veronderstel ik. Maar een nieuwe wielset zal nog niet voor direct zijn vrees ik.
Mvg,
Jorge
Hoi Geert
Goed artikel over het tubeless maken/rijden.
Ik heb vorig jaar een TREK Supercaliber gekocht en meteen tubeless laten maken, met een druk van 1,3 – 1,4 bar rijdt het fantastisch, voldoende om makkelijk over boomwortels te rijden en goede grip in zand ondanks de naar mijn idee mindere Bontrager X2R banden. Ik heb nog een set Swalbe Racing Ron en Ralph van mijn vorige mountainbike en die gaan er eerdaags onder.
Om een tubeless band op te pompen bestaan ook zgn air-boosters (een tankje dat je met een fietspomp op druk brengt) heb jij daar ervaring mee ??
Hey Ton,
Fijn om te horen dat je het een goed artikel vindt!
Zelf heb ik geen ervaring met zulke air-boosters, omdat ik hiervoor altijd een compressor gebruik.
De Topeak Joe Blow Booster blijkt na wat research en lezen van vele reviews wel een erg goede airbooster te zijn om banden vlot tubeless te maken, al kost zo’n pomp wel een aardige duit.
Maak het je in elk geval zo makkelijk mogelijk, dan heb je er het meeste plezier van. Succes!
Hallo Geert, Ik heb met veel interesse de volledige blog uit gelezen. Is het ook interessant bij racewielen? Vriendelijke groeten, Danny.
Hey Danny,
Ik heb zelf geen racefiets maar als jouw wielen geschikt zijn voor tubeless lijkt me dat altijd wel interessant. De kans op lekke banden is misschien wel wat kleiner dan bij gravel of mtb.
Persoonlijk zou ik op geen enkele fiets nog binnenbanden gebruiken, mits dat natuurlijk mogelijk is.
Groeten
Ik was benieuwd hoeveel bar er max in mag om te “knallen”. En moet je elke 3, 6 maanden of 1x per jaar alleen bijvullen met sealant of moet de band er helemaal af, oude sealant er uit en alles schoonmaken en nieuwe er in? Of te wel wat voor soort onderhoud moet ik doen? Ik rij zelf ongeveer 1500km per jaar.
Hoi Remko,
Het maximale aantal bar staat weergegeven op de band. In principe zou de band er op moeten knallen voor je dat getal bereikt hebt. In de praktijk is dat bij mij altijd al zo gegaan.
Sealant bijvullen is het makkelijkst via het ventiel, dan moet je de band er niet afhalen. Als mijn banden versleten zijn en ik ze vervang, dan maak ik alles schoon.
Bijvullen doe ik als ik merk dat gaten niet meer goed gedicht worden of wanneer ik een belangrijke rit gepland heb en de sealant er toch al wat langer in zit.
Moest de sealant toch niet werken of het gat te groot zijn, dan heb ik altijd pluggen bij.
Een exacte wetenschap is dit in mijn ogen dus niet. Elk merk beveelt wel iets anders aan…
Hopelijk heb je hier wat aan.
groeten