Een selecte groep prof mountainbikers was al geruime tijd met het prototype van de nieuwe Eagle transmission aan het testen en rijden. Op 21 maart 2023 werden de nieuwe MTB schakelgroepen van SRAM officieel aan het grote publiek voorgesteld. Je kon er op social media niet omheen en ook de vele profs mochten de Eagle Transmission op hun profiel in de verf zetten.
De Eagle Transmission van SRAM is best revolutionair te noemen, want schakelen op de mountainbike gaat nooit meer hetzelfde zijn. In deze blog ontdek je waarom dat het geval is, wat er precies allemaal veranderd is en welke opties je allemaal hebt binnen deze nieuwe SRAM Eagle Transmission groepen.
Wat is Eagle Transmission?
Net zoals de SRAM AXS groepsets is de nieuwe Eagle Transmission (T-Type) eveneens een draadloze schakelgroep. Het systeem werkt met dezelfde SRAM AXS batterijen. De XX1 Eagle groepset is niet langer meer het paradepaardje bij SRAM…
De nieuwe Eagle Transmission is robuuster dan ooit tevoren en laat de vervloekte derailleurhanger achterwege. De derailleur is volledig geïntegreerd in de achteras van het wiel en wordt zo direct aan het frame bevestigd. Momenteel is het systeem al compatibel met meer dan 200 verschillende mountainbikes met universele derailleurhangers. Via deze link kan je checken of jouw mountainbike compatibel is met de nieuwe SRAM Eagle Transmission.
Geen derailleurhanger meer om aan gort te rijden en daardoor te voet naar de auto of naar huis te stappen. Echter stopt het daar niet mee want dankzij de nieuwe Eagle Transmission hoef je ook nooit meer te klooien met de high en low limit schroeven of de B-adjust schroef, simpelweg omdat ze er niet meer zijn… Handig hé?!
Een laatste troef van de Eagle Transmission is dat je nu ook feilloos kan schakelen zelfs wanneer je maximale kracht op de pedalen uitoefent.
Welke Eagle Transmission groepen zijn er?
Bij de release van de nieuwe Eagle Transmission heb je meteen de keuze uit 3 verschillende opties:
Het verschil tussen de 3 groepen zit hem wederom voornamelijk in de gebruikte materialen en dus ook het gewicht van de onderdelen. De profs die hebben uiteraard de XX SL (super light) groep op hun mountainbikes staan. De XX SL en XX Eagle transmission lijken erg hard op elkaar maar toch zijn er enkele kleine verschillen.
De X0 groep ziet er toch wat anders uit en richt zich wat meer op enduro en trail mountainbikes. De cranks zien er volledig anders uit en het geheel is wat robuuster, net zoals dat bij de X01 AXS groepset ook het geval is.
De groepen zijn ook te verkrijgen met powermeter en daarnaast is er van elke groep ook een versie voor de E-MTB.
Een goedkopere of in elk geval meer betaalbare groep of upgrade kit zoals bij de vorige generatie Eagle groepen (GX) het geval was, was er bij de release van de Eagle Transmission helaas nog niet.
Wat is er nog meer nieuw aan de Eagle Transmission groepsets?
Naast de vernieuwde derailleur zien ook de andere onderdelen van de Eagle Transmission groepsets er wat anders uit. Zoals je van SRAM gewoon bent zitten er tussen de groepen ook bij deze Eagle Transmission groepen kleine verschillen. De nieuwigheden en meteen ook de verschillen tussen de XX SL, XX en X0 groepen kan je hieronder ontdekken.
Flattop chain
Deze nieuwe groepen kregen een nieuw type ketting. De Eagle Transmission Flattop chain heeft, zoals de naam doet vermoeden, een vlakke bovenkant. Dit ziet er niet alleen erg gelikt uit maar het heeft ook enkele voordelen.
Dankzij de holle pinnen en uitsparingen (bij de XX SL ketting) is deze lichter en tegelijk veel robuuster. De Eagle Transmission flattop kettingen zijn de sterkste kettingen die SRAM tot nu toe op de markt heeft gebracht. De vorm van de ketting zorgt daarnaast ook nog eens voor maximale schakelprestaties.
De verschillende tussen de 3 kettingen zit in de gebruikte materialen die meteen ook invloed hebben op het totale gewicht. Hieronder vind je een vergelijk tussen de 3 kettingen:
Eagle Transmission flattop ketting | XX SL | XX | X0 |
---|---|---|---|
Materiaal buitenkant | Nickel | Nickel | Nickel + PVD |
Materiaal binnenkant | Chroom | Chroom | Chroom + PVD |
Kleur | Silver | Silver | Dark polar |
Pin variant | Hollow pin | Hollow pin | Solid pin |
Powerlink | T-Type BLK PVD | T-Type BLK PVD | T-Type BLK PVD |
Gewicht (op basis van 114 links) | 240 gram | 247 gram | 256 gram |
Aantal links | 126 | 126 | 126 |
Adviesprijs (SRAM) | €180 | €150 | €120 |
Eagle Transmission cassette
Ook bij de cassettes zijn er merkbare verschillen. Zo zijn de 3 grootste kransjes bij de XX SL cassette gemaakt van aluminium terwijl de andere 9 kransjes gemaakt zijn van superlicht gehard staal. Deze XX SL cassette is de lichtste Eagle cassette ooit gemaakt.
De XX cassette moet het met 1 aluminium kransje doen en is daardoor net weer wat zwaarder. De X0 Eagle cassette is de zwaarste uit de serie en heeft net als de XX cassette 1 aluminium tandwiel (het grootste kransje).
De cassettes draaien nog steeds op de bekende SRAM XD body en zijn eveneens geschikt om te gebruiken op een compatibele E-MTB.
Deze cassettes zijn enkel te verkrijgen met de 520% range. De vertandingen lopen wel een klein beetje anders dan bij de eerdere Eagle cassettes. De sprongen tussen de laatste 3 kransjes zijn lichtjes veranderd en zien er nu als volgt uit:
- 10 – 12 -14 – 16 – 18 – 21 – 24 – 28 – 32 – 38 – 44 – 52 (Eagle AXS Transmission)
- 10 – 12 -14 – 16 – 18 – 21 – 24 – 28 – 32 – 36 – 42 – 52 (Eagle AXS)
De grote sprong van 10 tanden van het voorlaatste naar het laatste kransje is nu verkleint tot 8 tanden.
Eagle Transmission cassette | XX SL | XX | X0 |
---|---|---|---|
Gewicht | 350 gram | 385 gram | 385 gram |
Aantal aluminium kransjes | 3 | 1 | 1 |
Kleur | zwart / grijs | zwart / grijs | zwart |
Adviesprijs (SRAM) | €720 | €660 | €480 |
Het enige verschil dat we konden vinden tussen de XX en X0 cassette is dat bij de XX cassette de 44 en 38 krans vastgemaakt zijn aan lichtere aluminium kransje. Of dat het volledige en best grote prijsverschil kan verklaren laten we nog even in het midden…
Magic Wheel
Naast het revolutionaire systeem zonder derailleurhanger is er nog iets opmerkelijks te vinden bij de nieuwe derailleurs. Het onderste derailleurwieltje kreeg de prachtige naam Magic Wheel omwille van het volgende:
Dit derailleurwieltje blijft gewoon verder draaien als er bijvoorbeeld een stok of ander voorwerp tussen het wieltje komt te zitten…
AXS Pod controller
Een nieuwe derailleur daar hoort ook weer een nieuwe shifter bij. De AXS Pod controller ziet er misschien wat lomp uit maar deze is net zoals de nieuwe derailleur ook best revolutionair.
Zo kan je de controller zowel links als rechts op je stuur plaatsen en kan je eveneens de positie helemaal finetunen zodat deze in de voor jou perfecte positie komt te staan. De shifter knoppen kan je via de AXS app instellen zoals je dat zelf het liefste hebt of gewoon bent. Er zijn twee mounts beschikbaar om de Pod controller op het stuur te monteren.
De Pod controller is, niet geheel verrassend, ook weer wat lichter (totaal gewicht 50 gram) dan de huidige AXS controllers. De Pod controller is identiek voor alle drie de Eagle Transmission groepen en heeft een adviesprijs van €180 – €240.
Crankset
De Eagle Transmission groep maak je helemaal compleet met de nieuwe cranksets. Hierin heb je bij elk van de groepen de keuze uit een crankset met of zonder powermeter. Die powermeter zit netjes geïntegreerd in de opening van de linker crankarm (X0 en XX). Bij de XX SL crank bevindt de powermeter zich op de spindel. Laatstegenoemde is daarnaast ook een dubbelzijdige powermeter.
Zowel bij de X0 als XX cranks kan je optioneel kiezen voor bashguards voor extra bescherming tegen rotsen, stenen, boomstammen en andere obstakels op de trails.
De cranks kan je verkrijgen in 3 verschillende maten; 165, 170 en 175 mm. De direct mount kettingbladen zijn voor alle drie de groepen gemaakt uit aluminium. De XX SL crankset heeft het ruimste bereik qua grootte van het tandwiel.
Onderstaand een compleet overzicht en vergelijk van de verschillende cranksets:
Eagle Transmission cranksets | XX SL powermeter | XX SL | XX powermeter | XX | X0 powermeter | X0 |
---|---|---|---|---|---|---|
BCD | Direct Mount | Direct Mount | Direct Mount | Direct Mount | Direct Mount | Direct Mount |
Materiaal | Aluminium | Aluminium | Aluminium | Aluminium | Aluminium | Aluminium |
Chainring size | 32T – 38T | 32T – 38T | 32T – 36T | 32T – 36T | 30T – 34T | 30T – 34T |
Bashguard | – | – | Ja, mogelijk | Ja | Ja, mogelijk | Ja |
Powermeter type | Spider | Geen, wel mogelijk | Spindle | Geen, wel mogelijk | Spindle | Geen, wel mogelijk |
Accuraatheid powermeter | +- 1,5% | – | +-3% | – | +-3% | – |
Type batterij | CR2032 | – | AAA lithium | – | AAA lithium | – |
Batterijduur | 200 uur | – | 400+ uur | – | 400+ uur | – |
Adviesprijs (SRAM) | €1260 | €660 | €900 – €1140 | €600 | €480 | €360 |
Sram Eagle Transmission; kopen of niet?
Nieuwe speeltjes zoals deze Eagle Transmission van SRAM zijn uiteraard voorzien van een aardig prijskaartje. Heb je geen compatibele mountainbike, met UDH systeem, dan kan je deze Eagle Transmission al meteen vergeten. Is jouw mountainbike wel compatibel dan kan je er uiteraard eens goed over nadenken.
Het weglaten van de derailleurhanger is revolutionair en ongezien. In verschillende berichten en posts merkte ik wel enige bezorgdheid. Want waar vroeger de derailleurhanger voornamelijk in de klappen deelde bij een crash komt die kracht nu eerder op de achteras en het frame terecht. Althans is dat de bezorgdheid van verschillende criticasters online.
Of die kritiek terecht is laat ik nog even in het midden. De komende maanden zal daarover meer duidelijk worden. Al denk ik dat het nog wel zal meevallen. SRAM is niet aan zijn proefstuk toe en over dit nieuwe systeem is volgens mij wel heel erg goed nagedacht….
Voor de liefhebbers van een beetje extra bling bling is er helaas niet zo’n goed nieuws. Waar de AXS Eagle onderdelen zoals de cassette en ketting nog in verschillende kleuren zoals rainbow, gold en copper te verkrijgen waren is dat bij de Eagle Transmission helaas (nog) niet het geval.
Dan rest er nog de prijs van zo’n volledige Eagle Transmission groepset. Een volledige X0 Eagle AXS Transmission groep heeft een adviesprijs van €1900 (zonder powermeter). Best even schrikken en de X0 groep is dan nog de goedkoopste van de drie sets. Goedkoop is misschien niet het juiste woord, want de groepset alleen is haast duurder dan de gemiddelde mountainbike die je in België en Nederland over de trails ziet razen…
Voor een XX Eagle groep tel je €2450 zonder en €2750 met powermeter neer. De XX SL groep tikt dit bedrag nog wat omhoog tot €2650 zonder en €3250 met powermeter. Bedragen om U tegen te zeggen, maar hoe dan ook moet je natuurlijk helemaal zelf beslissen of deze groepsets de prijs voor jou al dan niet waard zijn.
Mix & Match?
Mixen en matchen tussen de 3 Eagle Transmission (XX SL, XX en X0) groepen is geen enkel probleem. Dit was bij de vorige Eagle groepen ook het geval. Helaas kan je je huidige Eagle groep niet mixen met de nieuwe Eagle Transmission. Enkel de shifter kan je blijven gebruiken. Het nieuwe T-Type systeem en onderdelen zijn dus niet compatibel met bestaande (AXS) Eagle aandrijvingen op de originele shifter of rocker paddle na dan.
SRAM Eagle Transmission installeren & afstellen
De Eagle Transmission installeren vergt misschien wel een beetje werk, het afstellen van de derailleur is dan weer doodsimpel. Dit is te danken aan het feit dat de derailleur geen high limit, low limit en b-adjust schroef heeft.
Het installatie proces kan je zoals steeds en aan de hand van video’s terug vinden op de website van SRAM, YouTube of gewoon hieronder:
Conclusie
SRAM gooit met de nieuwe Eagle Transmission de derailleurhanger voorgoed overboord. Ongezien en mogelijk wordt dit wel een nieuwe standaard. Al moet jouw mountainbike wel compatibel zijn anders kan je de nieuwe derailleur niet op je mtb monteren.
Naast het revolutionaire derailleur systeem zijn ook de andere onderdelen zoals de flattop chain, de pod controller, cranksets en cassettes nagelnieuw, licht en robuust. Het ontbreken van limit schroeven en de B-adjust schroef maak het afstellen van deze aandrijving makkelijker dan ooit.
De Eagle AXS Transmission groepsets zijn de nieuwe paradepaardjes binnen het assortiment SRAM groepen voor de mountainbike. Of deze meteen alle oerdegelijke AXS Eagle groepen gaan vervangen is erg te betwijfelen, althans toch bij de gewone man zoals jij en ik. Ook al ziet het er allemaal erg gelikt en bovenal heel erg functioneel uit, van het prijskaartje daarentegen moet je toch even goed slikken…
Ben je toe aan een volledig nieuwe aandrijving inclusief crankset dan kan je uiteraard overwegen om voor dit nieuwe staaltje technologie te kiezen, mits je mountainbike compatibel is uiteraard…
Ik ga deze voorlopig nog even laten passeren tot ik toe ben aan een nieuwe derailleur en crankstel. Maar ik ben zeker wel benieuwd hoe jij over deze Eagle Transmission groepen denkt. Laat het dus zeker weten in een reactie onderaan de pagina.
Eén reactie
Inderdaad een prijzig beestje. A little bit too much voor de modale offroader denk ik.
Maar voor de echte semi-pro een uitweg.
Dank voor het mooie en volledige overzicht