Hoeveel bar moet er in een fietsband? Bepaal de beste bandenspanning voor jouw mtb

Hoeveel bar moet er in een fietsband

Je haalt het meeste plezier uit fietsen en mountainbiken wanneer je fiets volledig in orde is. Wat echter wel eens over het hoofd gezien wordt is de bandenspanning van de mtb. Hoe hard of zacht je de banden best oppompt hangt af van verschillende factoren. De juiste bandenspanning voor de mountainbike is bij iedereen anders.

In dit artikel ontdek je alle factoren om rekening mee te houden bij het bepalen van de bandenspanning voor jouw mountainbike. Daarnaast ontdek je de handigste tools om de exacte druk in jouw banden te pompen, zowel thuis als onderweg.

De juiste bandenspanning voor je mountainbike

Om vlot door het bos en over obstakels te kunnen rijden is het belangrijk de banden van jouw mountainbike op de juiste bandenspanning te zetten. Hierbij moet je rekening houden met de volgende factoren:

  • Gewicht

Of je het nu graag hoort of niet maar gewicht is een belangrijke factor voor het bepalen van de juiste bandenspanning. Ben je een lichtgewicht dan kan je met minder druk in je banden rijden. Ben je wat zwaarder dan is het aan te raden de bandenspanning wat te verhogen.

  • Ondergrond

Omdat je op de mountainbike veel verschillende soorten terrein in één rit kan tegenkomen is het dikwijls een compromis zoeken. Bestaat je rit uit gravelpaden, bospaden en stukken asfalt zonder obstakels dan kan je je banden wat harder zetten zodat je minder rolweerstand hebt.

Heb je veel wortels, stenen en andere obstakels op het terrein dan kan je wat zachter gaan zodat je band de obstakels kan absorberen in plaats van dat je er overheen stuitert.

Mountainbiken op moeilijk terrein met veel stenen

Indien je met binnenbanden rijdt is het wel aan te raden geen te lage bandenspanning te kiezen want dan heb je meer kans op lekke banden door stootlekken. Tubeless rijden is hiervoor de ideale oplossing.

  • De omstandigheden

Ook de omstandigheden waarin jij gaat mountainbiken hebben een invloed op de bandenspanning voor de mtb. In modderige en natte omstandigheden wil je immers meer grip. Een lagere bandenspanning is dan zeker een goed idee. In droge omstandigheden kan je de bandenspanning weer wat naar boven brengen.

  • Volume van de band

Hoe breder de band hoe minder lucht er in moet. Een brede band op 3 bar voelt harder aan dan een smallere band op 3 bar. (Vergelijk de stads- of racefietsbanden maar een keer met je mountainbikebanden)

  • Velgen

Ook hier geldt, hoe breder de velg, hoe minder lucht er in moet. Een brede velg geeft meer ondersteuning aan de band ten opzichte van een smallere velg. Daarnaast zijn bredere velgen ook steviger. Een bredere velg zorgt er ook voor dat de hielen van de band verder uit elkaar staan. Hierdoor valt de band breder uit.

  • Techniek

Ben jij een technisch wonder dan kan je met lagere bandenspanning rijden. Ben je wat minder technisch dan is het aan te raden om je banden net wat harder op te pompen. Zo voorkom je lekke banden, stootlekken en problemen met je velgen.

Bandenspanning mtb tabel

Het is dus vrij moeilijk om een exact getal te plakken op de ideale bandenspanning. Om je toch een idee te geven zal ik je vertellen hoe hard of zacht ik mijn banden oppomp. Ik rijd tubeless en weeg 72 kg. Meestal rijd ik over een mix van terreinsoorten tijdens mijn ritten en voornamelijk in drogere omstandigheden.

Mijn banden zijn 2,25″ en de velgen zijn 25 mm breed. Hieronder een overzicht van de bandenspanningen waarmee ik rijd:

Ruw / technischGravel / bospadenBaan / gravel
Voorband1,5 -1,61,7 – 1,81,8 – 2,0
Achterband1,7 – 1,81,9 – 2,02,0 – 2,3
Bandendruk met tubeless banden en een lichaamsgewicht van 72 kg

Heb je hier wat aan? Waarschijnlijk niet zo heel erg veel. Jouw set-up kan helemaal anders zijn net als het terrein en de omstandigheden tijdens jouw mtb ritten. Ook jouw gewicht, skills en bandbreedte kan afwijken van mijn gegevens.

Voor- en nadelen van lage bandenspanning op de mtb

Voordelen

  • Meer grip
  • Meer comfort
  • Lage rolweerstand op ruw terrein en bij obstakels
  • Minder of helemaal niet meer stuiteren over obstakels

Nadelen

  • Hogere rolweerstand op asfalt
  • Meer kans op lekke banden en stootlekken (tenzij je tubeless rijdt)
  • Meer risico om de velg te beschadigen

Je gaat het meeste plezier aan het mountainbiken beleven wanneer je met lage bandendruk over obstakels kan rijden. Stel je maar eens voor dat je met een harde band over een wortel of steen rijdt. Dit gaat heel oncomfortabel aanvoelen omdat je erover heen gaat stuiteren.

Wanneer je band platter staat gaat de band de wortel of steen “opnemen”. De band gaat zich vormen rond het obstakel, waardoor jij er zonder moeite overheen kan rijden.

Tip: Het beste is je achterband wat harder op te pompen ten opzichte van de voorband. Het meeste gewicht komt terecht op je achterband. Iets meer druk in je achterband gaat er ook voor zorgen dat deze minder snel zal slijten.

Wil je nu optimaal van deze voordelen profiteren dan komen we automatisch bij het topic van tubeless rijden uit. Je kan er de dag van vandaag niet meer omheen. Tubeless rijden is niet meer weg te denken en steeds meer mountainbikers maken de switch naar tubeless banden.

Het is trouwens ook enorm makkelijk en het kan je onderweg een hoop lekke banden besparen. Ben je nog niet helemaal thuis in de wereld van tubeless mountainbiken, bekijk dan zeker onze complete gids en ontdek hoe, naast de vele voordelen, ook hoe makkelijk je je mountainbike banden tubeless kan maken.

MTB tubeless maken; hoe doe je dat? >>

Bandenspanning mtb berekenen

Met welke bandenspanning jij gaat rondfietsen is natuurlijk een persoonlijke keuze. Als je nog geen idee hebt wat voor jou werkt, dan is het belangrijk een beetje te experimenteren met de bandenspanning op jouw mtb.

Op die manier vind je na verloop van tijd wel een goed uitgangspunt. Vanuit dat punt kan je telkens vertrekken, rekening houdend met andere factoren zoals terreinsoort en omstandigheden, om de juiste bandenspanning te bepalen.

Schwalbe Pressure Prof; bandenspanning calculator mtb

Op de website van Schwalbe staat een handige tool voor het berekenen van de juiste bandenspanning voor de mtb. Deze tool houdt rekening met de belangrijkste factoren. Kernwetenschap is het natuurlijk niet, maar het kan jou wel ongeveer een idee geven betreffende de bandenspanning voor jouw mountainbike.

Uiteraard moet je ook hier weer mee experimenteren en de bandenspanning verder afstellen op jouw wensen, rijderscapaciteiten, de ondergrond en de verschillende omstandigheden waarin jij gaat mountainbiken.

Bereken de bandenspanning voor jouw mtb met de Pressure Prof van Schwalbe >>

Hoe pomp je een band op?

Er zijn verschillende manieren om je banden op te pompen. Je kan het gewoon op gevoel doen, wat voor je stadsfiets nog wel zou kunnen. Pomp je je banden van je mountainbike of racefiets op gevoel op, dan ga je mogelijk met teveel of te weinig druk rijden.

Het is dus beter een pomp of compressor te gebruiken om je band op te pompen en op de voor jou beste bandenspanning te zetten. Eerst en vooral moet je kijken naar het soort ventiel dat je op je fiets hebt. Er zijn 3 soorten ventielen:

  • Hollands of Dunlop ventiel

Dit ventiel vind je vooral op stadsfietsen. Een band met dit ventiel pomp je heel makkelijk op. Je haalt de ventieldop eraf en je kan meteen beginnen pompen. Hiervoor heb je een pomp nodig die ofwel op het ventiel klikt of op het ventiel geschroefd moet worden.

  • Presta of Frans ventiel

Dit ventiel komt het vaakst voor op racefietsen en mountainbikes. Om je banden op te pompen verwijder je het ventiel dopje. Daarna moet je nog het pennetje van het ventiel losdraaien.

Presta of Frans ventiel

Om te controleren of het los staat, kan je het pennetje naar beneden drukken. Als je dan lucht hoort ontsnappen ben je klaar om de band op te pompen. Vergeet het pinnetje zeker niet terug dicht te draaien alvorens de ventieldop er terug op te zetten.

  • Schräder ventiel (auto)

Dit ventiel komt het meest voor bij auto’s. Op oudere mountainbikes zie je dit type ventiel ook wel. Echter is dit ventiel bij fietsen stilaan aan het verdwijnen.

Moet je nu voor elk soort ventiel een andere pomp kopen? Nee hoor. De meeste moderne fietspompen zijn compatibel met de 3 soorten ventielen.

Fietspomp met drukmeter

Je banden nauwkeurig en op de exact gewenste bandenspanning oppompen gaat het best met een fietspomp met drukmeter (manometer). Ook hier heb je weer verschillende mogelijkheden:

  • Digitale drukmeter

Bij deze lees je de druk af op een digitaal schermpje.

Fietspomp met digitale drukmeter
  • Drukmeter met wijzer

Bij dit soort pompen wordt de druk met een wijzer aangeduid, let er dan wel op dat je vanuit de juiste hoek de druk afleest.

Dat je een pomp met drukmeter nodig hebt staat vast, zo heb je altijd de druk in je banden die jij wil. Digitaal of niet, dat kies je natuurlijk zelf. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden voor je een pomp koopt is de schaal van je drukmeter en hoe nauwkeurig deze precies is.

Houdt ook rekening met de maximale druk die de pomp aan kan. Sommige pompen gaan bijvoorbeeld tot 5 bar, ideaal voor je stadsfiets of mountainbike, echter schiet je dan te kort voor je racefiets. Dit is zeker belangrijk wanneer jij meer dan alleen maar een mountainbike hebt.

Elektrische fietspomp of compressor

Wist je trouwens ook dat er elektrische fietspompen bestaan? Met een elektrische fietspomp kan jij de gewenste druk, die jij in je banden wil, instellen. De pomp doet daarna al het werk voor jou.

Op die manier kan jij, bijvoorbeeld na een lekke band, de band weer op exact de gewenste druk instellen. Zeker wanneer je met tubeless banden rijdt is het erg handig om niet zomaar lukraak je banden op te pompen.

Hoewel je minder snel lek zal rijden met een setje tubeless banden, kan het toch zomaar gebeuren door bijvoorbeeld in een scherp voorwerp te rijden. Kan de sealant het gat niet dichten dan ben je genoodzaakt een plug te gebruiken of een binnenband te steken.

Om dan de band weer op de juiste druk te krijgen is een pompje met drukmeter of een elektrische fietspomp erg handig.

Hoe vaak moet je je bandenspanning van de mtb controleren?

Je banden oppompen of even de druk controleren is echt maar een minuut werk. Toch wordt het vaak niet gedaan. Ik raad je toch aan om voor elke rit, maak er zoals mij een gewoonte of ritueel van, je bandenspanning te controleren.

In de meeste gevallen gaat je bandendruk nog goed zijn na de vorige rit. Om echt zeker te zijn kan je dit beter toch nog een keer controleren. Zoek je ander terrein op dan bij je vorige rit of zijn de omstandigheden helemaal anders, dan mag je dit zeker niet vergeten!

Tip: Heb je je banden pas tubeless gemaakt, dan kan het goed zijn dat je banden, door stil te staan, nog een beetje lucht verliezen. Controleer dus zeker je bandenspanning van je tubeless banden alvorens je weer op pad gaat.

Hoe bepaal je de bandenspanning voor je racefiets?

Op de racefiets heb je harde banden nodig omdat je zo weinig mogelijk rolweerstand wil. Als we er van uitgaan dat je enkel asfalt tegenkomt op je wegritten kan je volgende regel toepassen om al een indicatie van een goede bandendruk te krijgen. Deel je eigen lichaamsgewicht door 10. Voor iemand van 75kg is de bandenspanning dan 7 bar.

Als je dit berekent hebt kan je verder gaan experimenteren zodat je uiteindelijk de spanning vindt die voor jou het beste voelt. Let er wel op dat je tussen de minimale en maximaal aangegeven druk blijft die op je band vermeldt staat.

Ga je over kasseien of gravelpaden rijden dan is het verstandig de druk een beetje te verlagen. Om een voorbeeld te geven, Fabian Cancellara reed in 2013 over de kasseien in Parijs-Roubaix met 27mm brede velgen met een bandendruk van 5 bar vooraan en 6 bar achteraan. Met een lagere bandendruk voorkom je dat je alle kanten opstuitert.

Parijs-Roubaix kan je pas winnen als je materiaal en je banden heel blijven, vaak zie je renners langs de kant staan met lekke banden. Dat is de keerzijde van minder druk in je banden. Het ideale compromis vinden, en een beetje geluk hebben is dan noodzakelijk.

Bandenspanning van je stadsfiets?

Voor een stadsfiets is het aangewezen je banden wat harder te zetten. Vaak rijden mensen in de stad rond op veel te platte banden omdat ze vergeten hun banden op te pompen of omdat ze gewoon niet beter weten.

Hoe hard je je banden precies moet oppompen kan je aflezen op de zijkant van je banden. Meestal zal er ongeveer 3,5 tot 4,5 bar als referentie aangegeven worden. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van het merk, type en de breedte van je band.

Hoe hard of zacht pomp jij je banden op? Ik ben alvast benieuwd. Laat het me daarom zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“Zonder zorgen de winter door”