Op 21 maart 2023 bracht SRAM de nieuwe en revolutionaire Eagle Transmission groep op de markt. Net zoals bij de XX1 en X01 Eagle groepen was het ook afwachten of en wanneer de budgetvriendelijkere optie zou komen. In tegenstelling tot bij de GX Eagle upgrade kit en groepset was het dit keer niet zo lang wachten.
Een kleine 4 maand na de release van de XX en X0 transmission kan je nu de iets goedkopere GX Eagle Transmission op je mountainbike monteren,… mits jouw mtb een UDH (universele derailleurhanger) heeft natuurlijk…
Budgetvriendelijk en dezelfde voordelen als de duurdere broertjes? Is dit dan de beste mtb drivetrain van dit moment? Wij hebben alvast eens gekeken naar de verschillen (tov de duurdere groepen), specificaties en natuurlijk de prijs van deze GX Eagle Transmission. In dit overzicht kom je er meteen alles over te weten.
Wat zijn de verschillen tov XX en X0?
Robuust, betrouwbaar en perfect schakelen in alle omstandigheden. Je zou denken dat de nieuwe GX Eagle Transmission helemaal niet moet onder doen voor de eerder gelanceerde XX (SL) en X0 groepen…
GX derailleur
Net als bij de grotere broertjes kan je de nieuwe GX Eagle Transmission derailleur rechtstreeks aan het frame bevestigen via de UDH. Daarnaast kan je verschillende kwetsbare onderdelen van de derailleur vervangen of zelfs upgraden met onderdelen van de XX of X0 derailleur.
Het grote verschil zit hem uiteraard in het gewicht en de gebruikte materialen. De GX Eagle Transmission onderdelen zijn zwaarder dan de XX en X0 onderdelen. Maar net om die reden is de GX groep meteen ook een heel stuk betaalbaarder.
Eagle Transmission Derailleur | GX | X0 | XX | XX SL |
---|---|---|---|---|
Gewicht (met batterij) | 491 g | 476 g | 464 g | 440 g |
Prijs (adviesprijs SRAM) | €480 | €660 | €700 | €700 |
Qua looks en ontwerp is er wel één groot verschil tussen de GX en de andere transmission derailleurs. Met name de locatie waar je de AXS batterij moet plaatsen is bij de GX derailleur best vernuftig te noemen. Deze zit als het ware in de derailleur, bovenop de motor en zit op die manier echt heel erg goed beschermd.
Bij de andere transmission groepen zit deze nog steeds achteraan en op dezelfde plaats als bij elke andere SRAM Eagle AXS groepset.
Een dealbreaker is dat misschien niet meteen want hoe vaak rijd je een AXS batterij aan gort? Mij is het in elk geval nog niet overkomen (hout vasthouden). Echter is het wel heel erg vernuftig en ziet het er ook best mooi en strak uit in mijn ogen.
Een ander klein verschil is het ontbreken van het “Magic Wheel”; het derailleurwieltje dat gewoon blijft verder draaien wanneer er iets tussen komt te zitten. Bij de GX Eagle Transmission derailleur is dit magische derailleurwieltje niet inbegrepen. Uiteraard kan je de GX derailleur wel upgraden met een andere kooi inclusief het Magic Wheel.
GX cranks
De GX cranks zijn verkrijgbaar in drie verschillende maten; 165, 170 en 175 mm en het tandwiel is voorzien van 2 bashguards uit composiet voor extra bescherming. Deze bashguards kan je uiteraard ook verwijderen. Je kan de composiet bashguards ook upgraden naar de aluminium versies die onder andere op de X0 versie te vinden zijn.
De GX crank is niet compatibel met de DUB Power spindle maar kan je wel voorzien van de powermeter die je op de spider kan monteren.
De crankset is compatibel met alle SRAM MTB wide DUB bottom brackets. Het tandwiel is direct mount en heeft 8 bevestigingsbouten.
Qua looks leunt het GX crankstel het hardst aan bij de X0 versie al zijn de crankarmen iets lichter van kleur.
Beide cranksets zijn gemaakt uit aluminium. De XX en XX SL variant zijn gemaakt uit carbon om gewicht te besparen. Op vlak van prijs en gewicht is er ook hier weer een erg groot verschil tussen de verschillende opties, vooral ten opzichte van de XX-versies.
Eagle Transmission Crankset | GX | X0 | XX | XX SL |
---|---|---|---|---|
Gewicht (170mm / 32T / 2x bashguards) | 740 g | 685 g | 560 g | 475 g* |
Prijs (adviesprijs SRAM) | €240 | €360 | €600 | €660 |
GX cassette
De GX cassette heeft net als de andere transmission cassettes een bereik van 520% en de grotere tandwielen werden eveneens geoptimaliseerd. Op die manier is de sprong van het voorlaatste naar het laatste kransje 2 tanden kleiner gemaakt en maakt deze een sprong van 8 tanden in plaats van 10, wat bij de gewone Eagle cassettes het geval is.
Ook de GX cassette draait nog steeds op de SRAM XD body en deze cassette is eveneens voorzien van een gemarkeerd kransje om het installeren van deze aandrijving te vergemakkelijken. Het grote verschil en hetgeen ook voor het extra gewicht zorgt is dat de GX cassette gebruikt maakt van een mini cluster constructie.
Enkel de 4 kleinste kransjes zijn gemaakt uit één stuk staal terwijl bij de andere opties bijna de volledige cassette uit één stuk staal gemaakt is.
De kransjes van de GX cassette zijn zilverkleurig en gecoat in nikkel. Dit zorgt voor extra hardheid en duurzaamheid. Daarnaast ziet het er ook heel erg shiny uit, al is dat laatste misschien niet voor iedereen een pluspunt. Ik vind het qua looks minder mooi ogen dan de bijvoorbeeld de donkere X0 cassette.
Eagle Transmission Cassette | GX | X0 | XX | XX SL |
---|---|---|---|---|
Gewicht | 445 g | 385 g | 385 g | 350 g |
Prijs (adviesprijs SRAM) | 300€ | 480€ | 660€ | 720€ |
GX flattop ketting
SRAM claimt dat hun flattop kettingen de sterkste ketting zijn die ze ooit gemaakt hebben. Deze GX versie heeft geen extra coating en uiteraard ook geen holle pinnen zoals bij de lichtste XX en XX SL opties. Omdat de X0 ketting ook solid pins gebruikt is het verschil in gewicht tussen deze twee opties onbestaande.
Eagle Transmission FlatTop chain | GX | X0 | XX | XX SL |
---|---|---|---|---|
Gewicht (126 links + powerlock) | 285 g | 285 g | 274 g | 266 g |
Prijs (adviesprijs SRAM) | 60€ | 120€ | 150€ | 180€ |
AXS Pod controller
Om de gehele aandrijving ook echt optimaal te benutten heb je uiteraard nog een shifter nodig. Net zoals bij de XX en X0 groepen gebruik je ook bij de GX groep de AXS Pod controller. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de reguliere AXS controller of de AXS Rocker controller te (blijven) gebruiken.
De AXS Pod controller is voor alle varianten van de Eagle Transmission hetzelfde. Je kan de shifter volledig naar wens instellen via de AXS app. Deze shifter kan je zowel links als rechts op je stuur monteren. De Pod controller weegt slechts 50 gram en is daarmee lichter dan de andere AXS controllers.
Is het de investering waard?
Met de nieuwe GX Eagle Transmission wordt deze nieuwe evolutie in de MTB-wereld toch weer een stukje goedkoper. Echter spreken we wel nog steeds over een complete aandrijving die je (momenteel) toch meer dan €1000 in totaal zal kosten…
In vergelijking met de eerder gelanceerde SRAM Eagle Transmission groepen kan je nu wel een aardige duit besparen mits je het extra gewicht er wel wil bijnemen.
Eagle Transmission groepset (zonder powermeter) | GX | X0 | XX | XX SL |
---|---|---|---|---|
Gewicht (met 170 mm crankarmen en 32T kettingblad) | 2011 g | 1881 g | 1733 g | 1581 g |
Prijs (adviesprijs SRAM) | 1300€ | 1900€ | 2450€ | 2650€ |
Met de nieuwe GX Eagle Transmission kan je dus al minstens een mooie €600 besparen. Voor dat bedrag moet je er wel wat extra gewicht bijnemen, maar hoe groot is die extra “last” dan precies. Dat wou ik zelf ook wel weten want eerlijk, zowel de prijzen van de X0 als XX groepen vind ik zelf toch net wat teveel van het goede…
GX vs X0
De crankset, cassette en derailleur van de X0 groep zijn iets lichter qua gewicht. Bij de ketting is er geen verschil. In totaal zit er slechts 140 gram verschil tussen beide opties. Die 140 gram kost of bespaart je €600.
GX vs XX
Bij de XX transmission krijg je meteen ook een iets lichtere ketting dankzij de hollow pins. Op de cassette bespaar je geen extra gewicht in vergelijking met de X0 cassette. De XX SL cassette is dan wel weer lichter. De SL versie heeft standaard geen bashguards dus daarop bespaar je ook weer wat gewicht.
Het verschil in gewicht tussen de GX Eagle Transmission en de meer dan dubbel zo dure XX versie bedraagt ongeveer 278 gram.
Beste keuze?
Ik schrok er zelf van hoe klein het verschil qua gewicht is tussen de verschillende groepen. Het verschil in prijs tussen slechts enkele honderden grammetjes is, als je er even bij stilstaat, toch best hallucinant. Moest ik in de toekomst overschakelen naar de T-Type transmission dan staat mijn keuze, met de release van deze GX Eagle Transmission, toch al vast.
Qua looks zou ik nog durven overwegen om voor de X0 te gaan gezien deze qua kleur wat minder opvallend is. Maar of dat €600 extra waard is durf ik toch te betwijfelen. Tijdens het mountainbiken zie je er toch niets van…
GX Transmission vs GX AXS
Heb je al een AXS Eagle aandrijving en UDH op jouw mountainbike, dan ben je misschien net als ik wel aan het dromen van deze nieuwe technologie en een upgrade aan het overwegen… In dat opzicht is het ook nuttig om een vergelijk te maken tussen de bestaande AXS Eagle groepen en de nieuwe T-Type transmissions.
GX Eagle Transmission | GX Eagle AXS | |
---|---|---|
Cassette | €300 | €244 |
Ketting | €60 | €36 |
Crankstel | €240 | €167 (aluminium)* |
Derailleur | €480 | €406 |
Controller | €240 | €164 |
Totaal gewicht | 2011 gram | 1843 gram |
Totaal prijs (adviesprijs vd onderdelen) | 1260€ | €1017 |
Erg groot is het prijsverschil niet tussen beide GX groepen. Qua gewicht wint de GX Eagle AXS groep (+-1843 gram) het wel van de nieuwe GX Eagle Transmission (+- 2011 gram). Het verschil bedraagt echter maar een kleine 168 gram. Dit gewichtsverschil zit voornamelijk in de derailleur en het crankstel.
Wil je je huidige GX Eagle groep upgraden naar de GX Eagle Transmission dan moet je uiteraard wel alles vervangen. Uiteraard kan je de derailleur nog wel verpatsen om zo de aankoopprijs van de nieuwe onderdelen toch enigszins te drukken.
Heb je nog de mogelijkheid om te kiezen tussen beide opties dan wordt de keuze al wat moeilijker. Persoonlijk zou ik dan altijd kiezen voor de GX Eagle Transmission, zeker gezien het kleine prijsverschil.
Upgraden of is het downgraden?
Zelf heb ik momenteel een bijna volledige X0 Eagle AXS afmontage op mijn mtb maar toch overweeg ik deze op termijn in te ruilen voor de GX Eagle Transmission.
Tegen dat het zover is zullen de onderdelen ook wel wat goedkoper te verkrijgen zijn net zoals dat nu bij de X0 onderdelen, die ik nu gebruik, het geval is. De kleine 500 gram extra gewicht moet ik er dan wel bijnemen, maar op zich vind ik dat helemaal geen probleem.
Qua gewicht is het dan wel een downgrade maar ik ben echt wel benieuwd of het qua gebruik misschien toch eerder een upgrade zal blijken,… De toekomst zal het misschien uitwijzen…
Conclusie: is dit de beste drivetrain van dit moment?
Met de release van de nieuwe GX Eagle Transmission wordt de T-Type aandrijving meteen ook voor de gewone mountainbiker iets meer betaalbaar. Je krijgt er dezelfde voordelen bij als bij de eerder uitgebrachte XX en X0 versies. De derailleurhanger is verdwenen en wat er niet is kan je ook niet langer kapot rijden. Daarnaast kan je met de SRAM Transmissie onder volle kracht schakelen.
Het installeren is makkelijk en er komt haast geen afstelwerk meer aan te pas. De derailleur heeft immers geen high, low en B-tension schroef meer. Via de tool op de website van SRAM wordt je doorheen het volledige installatieproces gegidst.
De SRAM Eagle Transmission is de nieuwe standaard aan het worden, en is dat zelfs al geruime tijd bij de profs, en ga je ongetwijfeld meer en meer zien op nieuwe mountainbikes (in de hogere prijsklasse).
Voor de recreatieve en fanatieke mountainbiker is de nieuwe GX Eagle Transmission in onze ogen zeker en vast de beste keuze als je tenminste een elektronische schakelgroep op jouw mtb wil hebben. Zeker als je niet zo bezig met gewicht en enkele grammetjes extra je niet veel kunnen schelen… Eénmaal de groep geïnstalleerd is moet je er in feite niet meer naar om kijken.
Wil je toch wat meer bling of rijd je een keertje wat stuk aan de derailleur dan kan je losse onderdelen gewoon vervangen en hoef je, in het slechtste geval, niet meteen een volledig nieuwe derailleur in huis te halen…
Veel voordelen, een scherpe(re) prijs en maar weinig nadelen… Is dit dan de allerbeste (elektronische) drivetrain van dit moment? Ik neig alvast naar ja maar wil er toch eerst eens een keertje mee gaan testen…
Benieuwd hoe jij erover denkt, laat het ons zeker weten. Heb je zelf al met de Eagle Transmission gefietst laat dan zeker weten of het de investering waard is…