Remblokken en remschijven van je mtb vervangen

Remschijven en remblokken vervangen

Hoewel het wel eens vergeten wordt zijn de remblokjes van je remschijven een belangrijk en slijtagegevoelig onderdeel. Daarom moet je deze regelmatig controleren en tijdig vervangen.

Ook dit is weer een klusje dat je snel en makkelijk zelf kan uitvoeren.

Wanneer moet je je remblokken vervangen?

Slijtage van je remblokken kan je natuurlijk niet tegenhouden. Hoelang je precies met één setje doet ligt helemaal aan jezelf. De slijtage is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin jij rijdt en het terrein waarop jij gaat mountainbiken. Rijd graag jij door modder, regen en sneeuw dan gaan je remblokken sneller slijten.

De beste manier om te controleren of je remblokken aan vervanging toe zijn is door het slijtagevlak op de remblok te bekijken. Bij een afgesleten remblokje is het oppervlak veel dunner dan bij een remblokje dat nog goed is.

remblokjes van een mountainbike schijfremsysteem
Het rechtse blokje is duidelijk dunner en versleten.

Je kan ook aan je rij- en remgedrag merken dat het tijd is om je remblokken te vervangen.

Heb je één of meerdere van volgende problemen dan kan je best even je remblokken controleren.

  • minder remkracht, het duurt langer vooraleer je tot stilstand komt.
  • Je moet je remhendel zeer ver inknijpen om te remmen.
  • Piep- en/of schuurgeluid tijdens het remmen

Controleer bij bovenstaande problemen eerst je remblokken en vervang ze indien nodig. Is het probleem hiermee niet opgelost of zijn je remblokken niet versleten dan moet je verder zoeken. Andere oorzaken kunnen zijn:

De twee laatste vergen iets meer kennis en kan je bij voorkeur door een fietsenmaker laten controleren en preventief laten onderhouden tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Welke remblokken moet je kopen?

Je hebt in de winkel of online vast al wel eens door het assortiment remblokken gekeken en gemerkt dat het werkelijk oneindig is. Welke remblokken moet je nu precies kopen?

Om zeker de juiste remblokken te kopen kan je best even kijken welke remblokken er momenteel op je fiets gemonteerd zijn. Makkelijkheidshalve kan je dan gewoon weer dezelfde kopen.

Houdt echter wel rekening met de hardheid van je remblokken en welke compatibel zijn met je schijven. Er zijn drie verschillende soorten hardheid:

  • Hard (metaal)
  • Medium (semi-metaal)
  • Zacht / Resin / Organisch

De meeste merken houden het bij twee keuzes, namelijk hard of zacht. Een harde remblok gebruik je bij lange afdalingen en downhill/enduro en in extreme weersomstandigheden. Zachte remblokken gebruik je bij vlakke(re) ritten en in normale omstandigheden. Bij lange afdalingen is er kans dat zachte remblokken oververhit geraken.

Controleer ook of jouw remschijven compatibel zijn met de remblokken die je gaat kopen. Op sommige remschijven staat welke remblokken compatibel zijn. bv “Resin pad only”

Resin pad remschijf
Bij deze remschijf mag je enkel de zachte “resin” remblokken gebruiken.

Hoe vervang je je remblokken?

Wat heb je nodig?

  • Tang (een punttang werk het handigst) of inbussleutel
  • Pistonfix of platte schroevendraaier
  • Nieuwe remblokken

Werkwijze

  1. Haal het wiel uit je fiets
  2. Verwijder de borgpen
  3. Verwijder de oude remblokjes
  4. Plaats de nieuwe remblokjes
  5. Plaats de borgpen terug
  6. Remschijf ontvetten en wiel terugplaatsen
  7. Eindcontrole

Haal het wiel uit je fiets

Het is mogelijk de remblokken te vervangen zonder je wiel uit de fiets te halen. Echter werkt het een stuk vlotter je wiel toch even te demonteren.

LET OP! Wanneer je wiel uit je fiets is raak je best je rem niet meer aan. Anders gaan de zuigers dichten komen deze tegen elkaar te staan waardoor je extra werk hebt om deze weer uit elkaar te krijgen.

Verwijder de borgpen

Neem de kop van de borgpen vast met een tang en trek het uit je remklauw. Het is ook mogelijk dat jouw fiets een inbusboutje als borgpen heeft. Gebruik dan een inbussleutel om deze te verwijderen. Als het uiteinde van de borgpen omgeplooid is, plooi dit dan eerst recht met behulp van de tang zodat je de pen er makkelijk uit kan trekken.

Borgpen remblokken
Borgpen

Borgpen met inbuskop
Borgpen met inbuskop

Verwijder de oude remblokken

Duw de oude remblokken uit je remklauw, dit kan je makkelijk met je vingers.

Plaat de nieuwe remblokken

Monteer de blokjes tussen het veersysteem dat in de verpakking zat. Duw de blokken nu samen en steek ze tussen je remklauw. Zorg ervoor dat de gaatjes voor de borgpen op één rij staan.

Tip: krijg je de remblokken niet tussen de remklauw dan moet je de zuigers een beetje terugduwen met behulp van een pistonfix of platte schroevendraaier. Een pistonfix is speciaal ontworpen voor deze klus en hiermee kan je niets misdoen. Met een platte schroevendraaier is het opletten geblazen dat je de zuiger niet scheef en/of vastdrukt.

Pistonfix BTL-115

Plaats de borgpen terug

Steek de borgpen nu in dezelfde richting in de remklauw. Plooi met je tang één van de uiteindes omhoog, hierdoor kan de borgpen niet uit de remklauw vallen en blijven je remblokjes op hun plaats.

Remschijf ontvetten en wiel terugplaatsen

Nu je je wiel toch uit je fiets hebt is kan je ook even de tijd nemen om je remschijf te ontvetten. Dit kan je snel met remmenreiniger en een propere doek. Spuit een beetje remmenreininger op een doek en reinig de schijf. Plaats daarna je wiel terug.

Muc-off remmenreiniger

Eindcontrole

Als je nieuwe remblokken gemonteerd zijn draai dan even je wiel rond en luister of je schijf al dan niet tegen de remblokken schuurt. Hoor je de schijf tegen de blokken schuren dan moet je je remklauw opnieuw centreren.

Belangrijk! Ook al hoor je geen geluid bij het testen, toch is het dan ook aan te raden je remklauw opnieuw te centreren. Zo zorg je ervoor dat de blokjes altijd gelijktijdig afslijten.

Remklauw centreren

Wat heb je nodig?

Inbussleutel of momentsleutel

Werkwijze

  1. Inbusbouten op de remklauw losdraaien
  2. Remhendel inknijpen
  3. Inbusbouten vastdraaien
  4. Testen

Inbusbouten losdraaien

De makkelijkste manier om deze klus te klaren is door je fiets in een montagestandaard te hangen zodat je wiel vrij kan ronddraaien.

Op je remklauw bevinden zich twee inbusbouten, draai deze los (draai ze er niet volledig uit!).

Remhendel inknijpen

Knijp nu de desbetreffende remhendel in en houdt deze ingeknepen

Inbusbouten vastdraaien

Draai nu de inbusbouten terug vast. Draai deze gelijkmatig vast (dus niet eerst één volledig vast en dan de volgende, maar beide steeds een beetje vastdraaien). De leuze is ook hier “vast is vast” maar wil je toch zeker zijn dat alles correct vast staat dan kan je hiervoor een momentsleutel gebruiken.

Als de bouten weer vastzitten mag je de remhelden weer loslaten.

Testen

Draai nu je wiel rond en controleer of de schijf nog ergens schuurt. Hoor je toch nog een geluid, herhaal dan bovenstaande stappen en test opnieuw.

Bij je eerst volgende rit is het aangeraden om je nieuwe remblokken eerst nog even in te remmen. Dit is belangrijk voor de levensduur en remkracht van de remblokken. De blokken in remmen doe je als volgt:

  • Rijdt hard
  • Rem stevig en gelijkmatig
  • Herhaal 10 à 20 keer

Wanneer moet je je remschijf vervangen?

Meestal ga je je remblokken sneller (en vaker) moeten vervangen dan je remschijven. Toch moet je de slijtage van je schijven goed in de gaten houden.

De meeste remschijven hebben een dikte van ongeveer 1,80mm. Afhankelijk van het merk kan dit iets meer of iets minder zijn. Met een schuifmaat kan je de exacte dikte meten en dus ook tussentijds controleren.

Wanneer een schijf 10% van haar dikte verloren heeft is het tijd om de schijven te vervangen. Laat je ze toch zitten dan ga je, hoe dunner de schijf wordt, steeds meer remkracht verliezen. Is de schijf nog maar 1,40mm dik dan moet je ze gaan vervangen.

Minimum dikte remschijf
De minimum dikte (TH=thickness) bij bovenstaande remschijf is 1,50 mm

Daalt de dikte onder 1,20mm dan zet je je eigen veiligheid op het spel, de schijf zou door oververhitting zomaar kunnen stukspringen. Ik moet het je waarschijnlijk niet vertellen, maar zo’n dingen gebeuren het vaakst in afdalingen….

Belangrijk: wanneer je je remschijven gaat vervangen, vervang dan ook de remblokken. Remblokken zijn gemaakt van hars met stukjes metaal en kunststof in.

Nieuwe remblokken moet je altijd inremmen omdat ze dan een laagje hars achterlaten op de remschijven. Dit laagje zorgt ervoor dat de schijven beter gaan werken en langer zullen meegaan.

Bij oude remblokken is dat laagje al deels verdwenen en zal het dus geen laagje leggen op je nieuwe remschijven.

Welke remschijven moet je kopen?

Net zoals bij veel mountainbike-onderdelen zijn er ook weer twee soorten remschijven beschikbaar. Om de juiste remschijven te kopen moet je enkel even naar je huidige schijven kijken. Er zijn twee types remschijven:

  • 6-gaats
  • Centerlock

Het verschil zit hem in de bevestiging. Een 6-gaats remschijf bevestig je aan de hand van 6 inbusbouten. Een centerlock schijf bevestig je rechtstreeks op de wielnaaf. Er bestaan ook adapters waarmee jij je 6-gaats schijf op een centerlock naaf kan monteren.

Los van adapters kan je dus niet missen bij de aankoop van remschijven, of toch?

Waar je ook rekening mee moet houden is de diameter van je remschijven. Die hebben voor en achter niet (altijd) dezelfde diameter. Controleer dus de diameter van je huidige remschijven alvorens nieuwe te kopen.

6 gaats remschijf met een diameter van 160mm
6-gaats remschijf met een diameter van 160mm

Zoals je in mijn stukje over de remblokken al hebt kunnen lezen is de keuze van de remschijf ook afhankelijk van het soort remblokjes die je gebruikt of wil gebruiken. Let er dus op dat je remblokken en remschijven compatibel zijn met elkaar.

Hoe vervang je je remschijven?

Wat heb je nodig?

Voor een 6-gaats remschijf:

Voor een centerlock-schijf

Een centerlock remschijf kan een interne of externe bevestiging hebben. Afhankelijk van de soort bevestiging heb je volgend materiaal nodig:

  • Cassettesleutel (interne centerlock)
BTL-12 centerlock sleutel
  • Trapassleutel (externe centerlock)
Trapas sleutel om een externe centerlock remschijf te demonteren

Werkwijze

6-gaats remschijf

  1. Haal het wiel uit de fiets
  2. Remschijf demonteren
  3. Nieuwe remschijf monteren
  4. Plaats het wiel terug

Haal het wiel uit de fiets

Om aan de 6 bouten te kunnen moet je je wiel uit je fiets halen. Dit doe je door de quick-release te openen of de steekas te verwijderen.

Remschijf demonteren

Gebruik de juiste torx-sleutel om de bouten los te draaien. Hoewel er bij een nieuwe remschijf ook nieuwe boutjes zitten is het verstandig je oude bouten bij te houden als reserve. In het geval er eens wat misgaat heb je altijd reserve.

De ultieme mountainbike gids

De Ultieme mountainbike gids

Met een goede basis wordt mountainbiken alleen maar leuker. Geef je kennis, skills en beleving meteen een boost, schakel een versnelling hoger en neem een voorsprong op jezelf!

Nieuwe remschijf monteren

Alvorens de nieuwe schijf te monteren kan je de naaf en het gebied waar de remschijf moet komen eens goed proper maken.

Leg nu de remschijf op de as van het wiel zodat de gaatjes overeenkomen. Doe een beetje montagepasta aan de schroefdraad van de boutjes, zo krijg je ze achteraf ook weer makkelijk los. Houdt hierbij wel rekening met de juiste draairichting van de remschijf. Deze staat met een pijl aangeduid op de schijf. De pijl moet met de rijrichting meedraaien.

Draai ze nu met behulp van een torx- of momentsleutel weer vast. Als je de eerste bout vastdraait, draai dan afwisselend ook de bout die er tegenover staat vast. Dat doe je dan precies 3 keer.

6-gaats remschijf
Draai bijvoorbeeld eerst de bouten van de rode lijn vast, daarna groen en als laatste de 2 bouten van de blauwe lijn.

De bouten zijn relatief klein dus vrij gevoelig. Ik raad je aan deze toch met een momentsleutel vast te draaien al was het maar om problemen te voorkomen. Als het aantal Nm niet aangeduid staat op de remschijf (normaal gezien staat het erop) is 4 Nm zeker en vast voldoende. Dat is echt niet veel, dus als je toch een torx-sleutel gebruikt, doe dan zeker niet te gek.

Plaats het wiel terug

Plaats je wiel terug in je fiets en controleer of je schijf recht gemonteerd is door je wiel rond te draaien. Schuurt deze nergens dan is je schijf goed gemonteerd. Als je de bouten vast gedraaid hebt zoals hierboven beschreven heb je niet snel problemen.

Centerlock schijfrem

  1. Haal het wiel uit de fiets
  2. Demonteer de remschijf met de juiste sleutel
  3. Monteer de nieuwe remschijf
  4. Draai de lockring vast met de juiste sleutel
  5. Plaats het wiel terug

Haal het wiel uit de fiets

Om aan de lockring te kunnen moet je je wiel uit je fiets halen. Dit doe je door de quick-release te openen of de steekas te verwijderen.

Demonteer de remschijf

Gebruik de juiste sleutel om de lockring van de remschijf los te draaien. Het is mogelijk dat je best wat kracht moet zetten om er beweging in te krijgen.

Monteer de nieuwe remschijf

Maak de omgeving rondom de remschijf goed proper nu de remschijf van de naaf af is. Plaats daarna de remschijf en houdt rekening met de juiste draairichting van de schijf. Deze staat aangeduid met een pijl op de schijf. De pijl moet met de rijrichting meedraaien.

Draai de lockring vast

Gebruik de juiste sleutel om de lockring weer vast te zetten. Deze mag tot 40Nm vastgedraaid worden. Dit is dezelfde kracht waarmee je een cassette vastzet, vrij stevig dus. Je kan dit gewoon op gevoel doen, houdt dan altijd het volgende in het achterhoofd: “vast is vast”.

Plaats het wiel terug

Plaats het wiel terug in je fiets en laat het ronddraaien. Controleer of de schijf recht gemonteerd is en goed vastzit.

Remschijven en remblokken vervangen is zoals je hebt kunnen lezen echt niet moeilijk. Controleer deze onderdelen regelmatig op slijtage. Een verminderde of slechte remkracht is niet enkel gevaarlijk maar zal ook een deel van het plezier van het mountainbiken wegnemen.

Vervang jij deze onderdelen zelf of ben je dat nu zeker eens van plan, laat me dan zeker weten, in een reactie onderaan de pagina, hoe het ging.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+

Ook lezen?

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

Eén reactie

  1. Superbedankt om dit zo gedetailleerd uit te leggen, ik heb er enorm veel aan gehad 😉 ik liep namelijk (onder andere) omtrent dit specifieke onderwerp al een hele tijd mijn hoofd te breken en vond nergens duidelijkheid, dit brengt me dus eindelijk weer een stapje dichter naar de afwerking van mijn o zo mooie seven (waarop ik al 3,5 jaar passief loop te vloeken gezien mijn onervarenheid ;D) nu nog leren hoe ik zo’n bleedkit moet gebruiken en dan is het einde eindelijk in zicht normaal 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids
E-Power Torq

Sportvoeding

10% korting met code:

mountainbikevibes10

Meest gelezen:

Onze favoriete producten

Nieuwste artikels

Partners

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”