Hey, een zadelpen kraakt nooit zomaar, ook niet bij jouw fiets. Bloedirritant, dat wel hé?! Ik help je graag om dat even snel op te lossen want in vele gevallen is de oplossing hiervoor gewoon echt simpel.
Ik heb het inmiddels al zo vaak meegemaakt dat het voor mij peanuts is geworden om dit probleempje op te lossen. Ik ga je daarom uitleggen welke stappen je kan ondernemen om van die krakende zadelpen verlost te raken.
Lees dus zeker mijn artikel tot het einde zodat jij daarna perfect weet welke onderdelen jij moet controleren en wat je precies moet doen om van die vervelende kraakjes verlost te geraken.
Inhoud
Zadelpen kraakt? Ben je daar zeker van?
Voor je de volgende stappen gaat doorlopen moet je natuurlijk eerst zeker zijn dat het gekraak ook daadwerkelijk afkomstig is van de zadelpen. Een makkelijke manier om dat te controleren is door te gaan fietsen.
Hoor je het gekraak enkel als je op het zadel zit? Dan kan je er haast van uit gaan dat het gekraak afkomstig is van je zadelpen. Is het gekraak ook hoorbaar als je op de trappers staat dan is de kans groot dat je naar andere onderdelen moet gaan kijken. Denk hierbij aan het bottom bracket, wiellagers, balhoofdlagers, losse of te vast aangedraaide bouten etc…
Heb je geen idee wat je nog allemaal kan checken qua onderdelen om van vervelende piepjes en kraakjes af te komen, check dan zeker onderstaand artikel:
Een krakende zadelpen; zo los je dat op
Een zadelpen kraakt niet zomaar, dat heb ik uit ervaring ondertussen wel geleerd. Er is dus altijd wel een reden of oorzaak voor. Maar om het toch iets moeilijker te maken zijn het toch nog twee dingen die je zal moeten nakijken.
Enerzijds kan het gekraak afkomstig zijn uit de verbinding van de zadelpen met het zadel. Anderzijds kan het ook de verbinding van je zadelpen en het frame zijn dat voor irritant gekraak zorgt.
Als beide problemen enkel voorkomen als je op het zadel zit, dan is het meestal ook echt de zadelpen. Zoals ik eerder al aanhaalde moet je het probleem elders zoeken wanneer je het gekraak ook hoort als je op de trappers staat…
Ik adviseer je, als je toch bezig bent, om gewoon beide verbindingen te controleren en beide oplossingen (zie verder) toe te passen. Het is immers vrij moeilijk om exact te zeggen welke van de twee oorzaken daadwerkelijk de bron van het gekraak is.
Verbinding tussen de zadelpen en het zadel
Komt het gekraak uit je zadel dan is het zaak om de bouten, rails en verbindingen te controleren. Met controleren bedoel ik dan het boeltje losmaken, schoonmaken en controleren op beschadigingen zoals bijvoorbeeld scheuren of barsten.
In de meeste gevallen zal modder, vuil en/of stof de oorzaak zijn van het gekraak. Ook te los of te strak aangedraaid zadelbouten kunnen gekraak veroorzaken. Toch is het verstandig om het geheel af en toe eens goed schoon te maken. Het zal je verbazen hoeveel vuil en prut je hier tussenuit zal halen.

Hoe ga je te werk?
- Draai de bouten los en demonteer het zadel
- Maak de bouten, rails en verbindingsstukken goed schoon
- Breng een dun laagje montagepasta aan
- Monteer het zadel opnieuw en zet de bouten vast met een momentsleutel
De bouten waarmee het zadel gemonteerd is zijn in de meeste gevallen inbusbouten. Deze kan je dus makkelijk los draaien met behulp van een inbussleutel.
Je zal merken dat er best wat vuil op deze onderdelen zit. Maak de onderdelen goed proper en verwijder ook restanten van vet en/of montagepasta.
Pro Tip nummer 1: Bij hardnekkig vuil durf ik al eens wat remmenreiniger gebruiken om onderdelen weer echt goed proper te krijgen. Remmenreiniger gebruik ik eigenlijk wel vaker om andere onderdelen (dan de remschijven) mee schoon te maken. Ik gebruik hiervoor Brake Booster van Dynamic, maar eender welk merk will do the trick.
Als alles goed schoon is, maak dan zeker ook de bovenkant van de zadelpen een keertje goed schoon.
Alvorens vervolgens alles weer in elkaar te knutselen is het belangrijk om een dun laagje montagepasta aan te brengen op de onderdelen. Heb je een zadel met carbon onderdelen, gebruik dan een carbon montagepasta of eentje die geschikt is voor alle materialen.
Breng een dun laagje montagepasta aan op de zadelrails (waar de verbindingen komen te zitten) en op de schroefdraad van de bouten.
Draai daarna de bouten aan met behulp van een momentsleutel. Op die manier kan je de bouten met de juiste kracht vastzetten en zitten ze niet te vast of te los. In de meeste gevallen zal de maximale kracht in Newtonmeter (Nm) aangeduid staan op of in de buurt van de bouten.
Pro Tip nummer 2: Door alles goed schoon te maken kan het euvel verholpen zijn. Echter is er nog iets wat je kan controleren en dat zijn de verbindingen van de zadelrails met het zadel zelf. Hiervoor gebruik ik altijd een multispray (Mechanics Magic). Door een beetje multispray op de verbindingen aan te brengen kan je eventueel gekraak ook verhelpen.
Door een testritje te maken, al zittend op het zadel, kan je nu controleren of het gekraak weg is. Is het niet weg dan moet je zeker en vast de volgende stap nog even volgen. Is het gekraak weg dan zat de oorzaak van het gekraak vermoedelijk ergens in de verbinding tussen zadel en zadelpen. Toch is het zeker niet onverstandig om alsnog de volgende stap ook uit te voeren.
Zadelpen kraakt in frame
Het gekraak kan ook afkomstig zijn uit de verbinding tussen zadelpen en frame. Ook dit is weer relatief eenvoudig op te lossen. Je raadt het misschien al, in dit geval is het dus ook zaak om hier eens grote schoonmaak te houden.
Hoe ga je te werk?
- Maak de zadelpenklem los
- Haal de zadelpen uit het frame
- Maak zowel de zadelpen, klem, bout als het frame goed schoon
- Voorzie de zadelpen, binnenkant van het frame en de bout van een laagje montagepasta
- Plaats de zadelpen terug in het frame en bevestig de klem
- Zet het zadel recht en draai de klem vast met de bout. Gebruik hiervoor een momentsleutel
Pro Tip nummer 3: voor je de zadelpen los maakt is het verstandig om met een stukje tape je zadelhoogte te markeren. Plak de tape op de rand van de zadelpen waar deze het frame in gaat. Door de zadelhoogte aan te duiden hoef je naderhand niet te gaan meten en gaat het allemaal een heel pak sneller.
De bout van de zadelpenklem kan zowel een inbus als een torxbout zijn. Zorg er dus voor dat je de juiste sleutel hiervoor gebruikt om te voorkomen dat je de kop stuk draait of beschadigt.
Haal vervolgens de zadelpen uit het frame.
Pro Tip nummer 4: heb je een mechanische dropper seatpost, dus eentje met kabel, dan wordt het iets interessanter. Je zal immers de zadelpen mogelijk niet volledig uit je frame kunnen halen. Je zit namelijk met de kabel die tot aan je stuur loopt. Om de zadelpen toch uit je frame te krijgen kan je de dropper bediening losmaken. Op die manier heb je meer kabel en kan je de zadelpen mogelijk wel helemaal uit het frame krijgen. Je kan ook de kabel gewoon losmaken maar zorg er dan zeker voor dat je weet hoe je deze terug kan installeren.
Maak vervolgens de zadelpen, de klem en de bout goed schoon. Vergeet ook niet om de opening in het frame, waar de zadelpen weer in moet, ook goed schoon te maken. Wederom kan je hiervoor bijvoorbeeld remmenreiniger gebruiken.
Voor je alles weer gaat monteren kan je je potje of tube montagepasta er weer bijnemen. Heb je carbon onderdelen zorg dan voor een carbon compatibele montagepasta. Leg een dun laagje montagepasta op de zadelpen (op het gedeelte dat in het frame moet). Breng ook wat montagepasta aan op de binnenkant van het frame.
Vervolgens kan je de zadelpen weer in het frame stoppen. Hopelijk heb je je zadelhoogte afgeplakt en weet je hoe ver de zadelpen in het frame moet.
Vervolgens is het zaak om je zadel goed te zetten qua richting en daarna de bout van de klemring vast te zetten. De bout van de klem moet niet pot vast staan en normaal gezien staat het juiste moment hier wel op aangeduid. Veelal zal dit om en bij de 4 Nm zijn. Gebruik dus zeker een momentsleutel om deze bout aan te draaien.

Samengevat
Onderstaand geef ik je nog een korte samenvatting van de oorzaken en de oplossingen als je last ondervindt van een krakende zadelpen. De oorzaken heb ik gerangschikt in volgorde waarin ze het vaakst voor zullen komen. Afsluitend toon ik je alle tools en producten die ik gebruik om van een krakende zadelpen verlost te raken.
Zadelpen kraakt: oorzaken
Een krakende zadelpen kan verschillende oorzaken hebben waaronder:
- Vuil, modder, stof tussen verbindingen zadelpen – zadel en/of zadelpen – frame
- Losse bouten
- Te vast aangedraaide bouten
- Beschadigde onderdelen
Oplossingen
- Onderdelen schoonmaken en controleren op schade
- Montagepasta aanbrengen + alles terug monteren
- Bouten met het juiste moment vastdraaien
- Indien onderdelen stuk; vervangen
Mijn zadelpen rescue kit
Onderstaand geef ik je nog graag de tools en hulpmiddelen mee die ik gebruik om een krakende zadelpen te verhelpen:
- Inbussleutel 6mm
- Torxsleutel T25
- Momentsleutel (BBB BTL-73)
- Dynamic Galactic Grease (carbon safe)
- Dynamic Brake Booster
- Dynamic Mechanics Magic (multispray)
- Dynamic Microfibre cloth
- Reparatietape (om zadelhoogte te markeren)

Pro Tip nummer 5: de producten van Dynamic kan je met 20% korting in huis halen als je bij het afrekening mijn kortingscode “mountainbikevibes20” gebruikt. De korting is geldig op alle producten, maar niet cumuleerbaar met andere kortingen.
Zadelpen kraakt nog steeds?
Heb je de bovenstaande handelingen uitgevoerd en heb je nog steeds last van die vervelende kraakjes? In dat geval zal het gekraak afkomstig zijn van één van de andere onderdelen op jouw mountainbike of fiets. Vervelend maar je kan het ook positief bekijken, want de zadelpen kan je nu zeker en vast al uitsluiten als oorzaak van het gekraak.
Zoals ik je in het begin van dit artikel al vertelde is het in dit geval zaak om andere onderdelen te controleren. In de meeste gevallen zal vuil, stof of modder de oorzaak zijn. Echter kan het ook voorkomen dat onderdelen, zoals bijvoorbeeld lagers, aan vervanging toe zijn of zelfs versleten of stuk zijn en dus dienen vervangen te worden. Slecht onderhouden of kapotte onderdelen kunnen immers ook voor irritante piepjes en kraakjes zorgen.
Voor de dropper seat post bezitters, is een periodiek onderhoud van dit onderdeel ook geen overbodige luxe. Dit is een bewegend onderdeel en zal na verloop van tijd ook minder goed beginnen werken. Mogelijk zou dit ook voor irritante geluiden kunnen zorgen.
Tot slot
Een krakende zadelpen kan bloed irritant zijn, maar zoals ik je in dit artikel haarfijn heb uitgelegd is de oplossing (in de meeste gevallen) bijster simpel. Een zadelpen kraakt niet zomaar en de oplossing hiervoor ligt in de controle van de verbindingen tussen enerzijds de zadelpen en het zadel en anderzijds de zadelpen en het frame
In de meeste gevallen zal vuil, stof en modder de oorzaak zijn en zal het euvel verholpen zijn door alles eens goed schoon te maken, te voorzien van verse montagepasta en alle bouten correct en met het juiste moment weer vast te zetten.
Uiteraard kan een zadelpen, zadel of een verbinding tussen deze onderdelen ook stuk gaan en dus kraakjes veroorzaken. In de praktijk heb ik dit echter nog nooit zelf meegemaakt en was de oorzaak altijd aan vuil, stof en/of modder te wijten.
Hoor je tijdens het fietsen, wanneer je op het zadel zit, kraakjes dan is het misschien wel (hoog) tijd om de boel weer eens een keer goed schoon te maken. Er is overigens niets mis met een tussentijdse controle en schoonmaak van je zadelpen. Zo kan je die vervelende kraakjes misschien wel voor zijn…
Hopelijk heb ik je met dit artikel van je krakende zadelpen kunnen verlossen. Ik ben alvast benieuwd of dat het geval is. Laat het me zeker weten in een reactie onderaan dit artikel.