Hiit For Fit – Annelies De Groef: Review

Hiit For Fitt Annelies De Groef

Tot voor kort had ik zelf nog nooit van hiit gehoord. Na wat opzoekwerk kwam ik er al wat meer over te weten. Het sprak me meteen aan, zoveel zelfs dat ik me nog wat verder wou verdiepen in het hiit-principe. Ik besloot daarom het boek Hit For Fit van Annelies De Groef te lezen en er een review over te schrijven.

Wie is Annelies De Groef?

Annelies De Groef is kinesist van opleiding en heeft een eigen praktijk. Ze weet dus precies hoe belangrijk sporten is, en dat benadrukt ze dan ook steeds bij haar patiënten.

Door haar drukke job en de geboorte van haar twee kinderen, kwam sporten er niet meer van. Er was telkens wel een excuus om toch maar weer niet te sporten. Zo begon ze zich futloos en slecht in haar vel te voelen.

Met sporten in groep en lopen had ze haar ding nog niet gevonden, tot ze bij haar zoektocht op Hiit stuitte. Drie maal 20 minuten per week sporten en superfit worden? Dat wekte haar interesse, en de rest is geschiedenis in de vorm van haar eigen boek: HiitForFit.

Hiit For Fit Boek

Nog niet bekend met Hiit (high intensity interval training)? Dan gaat er met dit boek zeker en vast een nieuwe wereld voor je open. Het boek begint met een vlotte en leuk geschreven inleiding waardoor je meteen de motivatie krijgt om aan je eerste Hiit-workout te beginnen.

Hoewel dat uiteindelijk wel de bedoeling van dit boek is, is het toch interessant om even op de rem te gaan staan en bij het begin te beginnen. Je komt te weten wat hiit precies inhoud, wat de voordelen zijn en waarom het goed en gezond voor je is.

HiitForFit boek van Annelies De Groef

Omdat het allemaal simpel en zonder moeilijke woorden uitgelegd wordt, leest het enorm makkelijk en snel. Qua motivational talk kan dit deel ook al tellen, je krijgt meteen zin om met de oefeningen te starten.

Omdat een hiit zeer intensief is zou je denken dat dit niet voor iedereen weggelegd is, bijvoorbeeld voor beginners, hartpatiënten, senioren of mensen met overgewicht. Dat is nu net het grote voordeel aan een hiit-workout, je maakt het zo zwaar en intensief als je zelf wil. En dat maakt de schrijfster, die door haar job zonder twijfel weet waarover ze spreekt, meteen duidelijk.

Alvorens echt te beginnen met je eerste hiit-workout krijg je een overzicht van de belangrijkste hiit-oefeningen zoals de plank, buikspieroefeningen, push-ups en squats. Handig hierbij zijn de foto’s, met duidelijke uitleg, die je tonen hoe een oefening juist uitgevoerd wordt en misschien nog belangrijker, hoe het zeker niet moet. Als je dit even rustig doorneemt alvorens te beginnen, maak je zeker geen fouten en loop je geen blessures op.

HiitForFit Boek

Hiit workout schema

De trainingsschema’s in het boek, zowel voor beginnende als gevorderde sporters, kan je eigenlijk gewoon overnemen, dan hoef je daar zelf al geen tijd in steken.

In het boek krijg je een hiit-schema van 10 weken voorgeschoteld, waarbij elke workout 10 oefeningen bevat. Bij elke oefening vind je, naast een duidelijke how-to foto, ook manieren om de oefeningen makkelijker en/of moeilijker te maken. Je krijgt ook tips waar je tijdens de oefening extra op moet letten. Bij sommige oefeningen heb je een flesje water nodig, en dat is het enige wat je echt nodig hebt om van start te gaan.

HiitForFit oefening
Work-out 1, oefening 1: Kniel-strek-kniel

De spotify playlist bij elke work-out is een leuke extra. Elke work-out kreeg de naam van een bekend nummer. Elke lijst bevat een leuke mix van catchy popsongs tot stevige rocknummers waarop je het beste van jezelf kan geven.

Met de juiste muziek kom je snel in de mood om te sporten en worden de oefeningen alleen maar leuker en zelfs minder zwaar. Je kan zeker inspiratie halen uit haar playlists en je eigen favoriete nummers toevoegen.

Met het trainingsschema van tien weken ben je wel even zoet. Als je dan dacht dat het boek daarmee stopt, ben je volkomen mis. Ik schrok er zelf van hoeveel informatie er daadwerkelijk in het boek staat.

Het hoofdstuk over kwaaltjes en hoe we deze vaak gebruiken als excuus om onze sportkledij toch maar in de kast te laten liggen, is er echt knal op. Iedereen die dit leest zal zichzelf wel in minstens één van de situaties herkennen. Soms moet je gewoon even met de neus op de feiten gedrukt worden om te beseffen dat je verkeerd bezig bent, dat het beter kan en beter moet.

Wat ik vooral ook onthouden heb uit dit deel is dat kwaaltjes zoals overbelasting, rugklachten, pijnlijke knieën of voeten een oorzaak hebben die vaak niet ver te zoeken is. Annelies De Groef bespreekt deze uitvoerig en geeft de nodige tips en info over hoe je deze problemen kan oplossen en voorkomen, uiteraard met de nodige Hiit-oefeningen.
Hoewel dit deel iets anatomischer is, blijft alles, dankzij de goede uitleg, duidelijke afbeeldingen en grafieken, toch makkelijk te begrijpen.

De meest voorkomende excuses zoals overgewicht, geldgebrek, ouderdom, het hebben van kinderen en negativisme veegt ze ook meteen van tafel.

Hiit workout at home

Ben je ondertussen nog steeds niet begonnen aan je eerste hiit-workout? Met de huis-, tuin- en keukenwork-outs heb je geen enkel excuus meer. Een stoel en twee handdoeken en je bent vertrokken, simpeler kan niet.

De new mom workout en de back to back workout (voor mensen met rugproblemen) zijn, hoewel niet specifiek voor iedereen, toch een leuke meerwaarde (en weer wat extra oefeningen die je aan jouw workout kan toevoegen). Ook hierbij vind je weer een hele resem oefeningen voorzien van duidelijke foto’s en uitleg.

Het boek wordt afgesloten met een echte apotheose, namelijk de buddybootcamp. Elf hiit-oefeningen die je met je partner, vriend, vriendin of buddy kan uitvoeren, superleuk toch?!

Hiit For Fit Buddybootcamp
Oefening 8 van de buddybootcamp: synchroonsjotten

Hoewel je elke hiit-workout met z’n tweeën of in groep kan uitvoeren, is deze toch een beetje anders. Bij deze oefeningen moet je echt gaan samenwerken om ze uit te voeren. Je workout wordt alleen maar leuker en je kan elkaar lekker oppeppen en motiveren, zo ga je zeker tot het uiterste.

Conclusie: een dikke hiit!

Omdat er tegenwoordig een immense hoeveelheid informatie op het internet te vinden is, sta ik altijd een beetje sceptisch tegenover boeken. Echter moet ik met dit boek mijn mening toch herzien. Ik heb me er toch aan gewaagd en ik heb er geen seconde spijt van.

Het is een compleet boek, boordevol nuttige informatie en enorm veel verschillende oefeningen. Deze zijn allemaal voorzien van duidelijke foto’s en uitleg. Je kan het boek openslaan en meteen aan de slag gaan. Toch raad ik je aan, om net zoals mij, het boek eerst van begin tot einde te lezen alvorens met de workouts te starten. Je zal merken dat je na het lezen van dit boek gaat overlopen van energie en super gemotiveerd aan de hiit-workouts wil beginnen.

HiitForFit workout oefening
Workout 1, oefening 3: Hieltikplank

Hoewel ik niet veel ervaring had met dit soort oefeningen, kon ik niet anders dan me aan een hiit-workout te wagen om deze review te schrijven. Mijn conditie is vrij goed waardoor de oefeningen al bij al vrij vlot gingen. De verschillende oefeningen waren, ook voor mij, zeer intensief en vermoeiend, maar heel leuk om te doen.

De buddybootcamp was ook een groot succes zowel bij mezelf als bij mijn vriendin. Dit gaan we zeker en vast vaker samen doen. Dankzij dit boek heb ik weer een nieuwe, snelle, en efficiënte manier van trainen ontdekt. Ik ben fan!

Heb je het soms moeilijk om je drukke agenda en je dagelijkse leven te combineren met sporten of wil je korte maar intensieve intervaltrainingen aan je eigen sportschema toevoegen, dan is hiit echt iets voor jou. Superfit worden door 3 maal per week slechts 20 minuten te sporten. Met haar boek leert Annelies De Groef je hoe je efficiënt kunt trainen en snel resultaat ziet. Het enige wat jij nodig hebt is een flesje water en een sportieve mindset.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”