Slapende voeten tijdens het fietsen? Zo los je dat makkelijk op!

Slapende voeten tijdens het fietsen

In ons artikel over slapende handen tijdens het fietsen maakten wij al oorzaken en oplossingen voor dit vervelende fietsverschijnsel inzichtelijk. Maar ook je voeten, die andere lichaamsuiteinden die je tijdens het mountainbiken, gravelbiken of wielrennen veelvuldig gebruikt, kunnen gaan tintelen. Slapende voeten bij het fietsen? Zo los je dat gemakkelijk op!

Slapende voeten tijdens het fietsen, hoe voelt dat?

Slapende of tintelende voeten tijdens het fietsen ervaar je als een soort afklemming van de zenuwen aan de midden- en onderzijde van je voet en soms van een of meer tenen. Meestal is het niet heel pijnlijk – het voelt dan als minuscule, oppervlakkige speldenprikjes – maar wel hinderlijk. Je voeten worden er namelijk gevoelloos van. 

Zo’n beknelling kan in beginsel geen kwaad. Als deze langdurig aanhoudt kan echter op den duur mogelijk wel zenuwschade ontstaan. Hoe dan ook, slapende voeten tijdens het fietsen, dat wil je voorkomen.

Oorzaken van en oplossingen voor slapende voeten bij het fietsen

Zenuwbeknelling die leidt tot tintelende, dove voeten of voetzones tijdens het wielrennen of mountainbiken kan diverse oorzaken hebben. Iedere oorzaak voor slapende voeten kent zijn eigen specifieke oplossing. 

1. Verkeerde afstelling schoenplaatjes

Veelal is de oorzaak van slapende voeten tijdens het sporten gelegen in verkeerd gebruik van je uitrusting en materiaal. Slapende voeten op de (race)fiets worden bijvoorbeeld dikwijls veroorzaakt door verkeerd afgestelde klikpedalen.

Wanneer de schoenplaatjes bijvoorbeeld te veel aan de voorzijde van de voet gemonteerd worden, ontstaat er te veel druk op de bal van de voet tijdens het trappen. Lees hier hoe je je Shimano klikpedalen optimaal moet afstellen zodat je hier geen last van krijgt. 

Het is trouwens sowieso maar de vraag of je als (beginnend) mountainbiker voor klikpedalen moet kiezen of niet. Je fietsbeweging wordt weliswaar consequenter en effectiever d.m.v. klikpedalen, maar er zijn ook nadelen aan verbonden zoals valgevaar. Ga je wel voor de aanschaf van klikpedalen, gebruik dan onze koopgids voor klikpedalen als leidraad.

2. Verkeerde schoenkeuze

Slapende voeten tijdens met name het wielrennen op je racefiets maar ook tijdens andere fietsdisciplines zoals mountainbiken, komen ook vaak voort uit een keuze voor te smal schoeisel. Daardoor wordt je voet met name in de breedte samengetrokken waardoor de bal van je voet naar beneden zakt en er daardoor te veel druk ontstaat op 1 specifieke plek van de onderkant van je voet.

Kies dus de juiste mountainbikeschoenen of gravelbikeschoenen in de juiste maat met voldoende ruimte in de lengte, de hoogte en vooral de breedte.

Flat pedal schoenen zonder fietsplaatjes zijn dikwijls wat elastischer en wat breder qua model en minder dwingend voor je voet. Ze zijn ontworpen om ook goed mee te kunnen lopen. Dat kan een uitkomst zijn voor iemand met een wat bredere voet, al zou iedereen in onze visie ook geschikte SPD-schoenen moeten kunnen vinden.  

3. Opgezwollen voeten als gevolg van warmte

Het materiaal waar je schoenen van gemaakt zijn is mede bepalend voor de mate van hittegeleiding. Wanneer je voeten te warm worden in je fietsschoenen, bijvoorbeeld in de zomer, dan zullen ze opzwellen met beknelling en slapende voeten tot gevolg.

Kies dus voor schoenen die voldoende ventileren zodat dit niet gebeurt. De toepassing van materialen als leder en mesh kunnen dit extra stimuleren.

Ook de keuze voor de juiste mountainbikesokken en eventueel toepassing van ademende, vocht absorberende en warmte afvoerende inlegzooltjes kan hierbij van belang zijn.

4. Voetafwijkingen

In alle voorgaande gevallen is de oorzaak voor slapende fietsvoeten gelegen in een verkeerde materiaalkeuze of een verkeerde afstelling daarvan. Het probleem kan echter ook primair aan jouw specifieke anatomie als mountainbiker of wielrenner liggen.

Heb je bijvoorbeeld een doorgezakte voorvoet, oftewel een platvoet? In dat geval is er bij jou geen sprake van een voetboog en rust de hele zool op de grond. Door een speciale voetzool te laten aanmeten door een podoloog, zal je voetboog door het pedaal van je racefiets worden opgeduwd en krijgen zenuwen aan de onderzijde van je voet weer meer ruimte.

Wat doen in geval van chronische klachten van tintelende fietsvoeten?

In alle voorgaande gevallen liggen zowel oorzaak als oplossing voor slapende fietsvoeten in de voetzone zelf. De keuze en afstelling van het materiaal zijn de belangrijkste factoren. Ook in geval van platvoeten is dat heel eenvoudig aan te pakken door de aankoop van een maatwerkzooltje. Je bent dan snel van je tintelende fietsvoeten af. 

Soms echter kunnen de voettintelingen meer chronisch van aard zijn. Ze verergeren tijdens het fietsen maar gaan daarna niet direct of helemaal niet weg. In dat geval is het raadzaam om specialistische medische hulp in te roepen van huisarts of fysiotherapeut. De oorzaak van de voettintelingen tijdens het fietsen kan namelijk ook in het ruggedeelte gelegen zijn.

Zeker tijdens het wielrennen en gravelbiken zul je over het algemeen een zo aerodynamisch mogelijke positie in proberen te nemen op je racefiets. Ook wanneer je bergaf gaat tijdens het mountainbiken hang je dikwijls sterk naar voren. Daardoor kan er spanning opgebouwd worden in de zone van de onderrug en het bekken waardoor spierstijfheid in deze zones ontstaat. Dit kan vervolgens zorgen voor zenuwbeknelling vanuit de rugzone die je voelt en ervaart als tintelingen in de voetzone tijdens het fietsen.

De primaire oplossing voor dit probleem is om je fietspositie onder de loep te nemen. Check zeker een keertje hoe de zadelhoogte en zithouding zelf kan afstellen. Overigens kan ook dit probleem zijn oorzaak kennen in specifieke anatomische kenmerken zoals (onder)rugstijfheid.

Heb je daar last van dan kunnen allerlei oefeningen ter bevordering van een sterke en stabiele core, oftewel je buik-, bil-, rug- en heupspierzone, de klachten ook verminderen. 

Slapende voeten bij het fietsen: onze conclusie 

Slapende voeten tijdens het fietsen maken je rit niet comfortabeler. Toch komt dit fenomeen nogal eens voor en je ervaart dan tintelingen, gevoelloosheid of kleine steekpijntjes in de midden- en onderkantzone van je voet(en).

In de meeste gevallen is de oorzaak hiervan gelegen in een verkeerde keuze van je materiaal, zoals te smalle of te weinig ventilerende schoenen. Ook verkeerde afstelling van je schoenplaatjes is hier vaak oorzaak aan. Door extra aandacht te schenken aan aspecten als afstelling, maatvoering en ventilatie los je dat op.

Is de oorzaak van je slapende voeten vooral anatomisch, bijvoorbeeld doordat je kampt met een doorgezakte voet of last hebt van een stijve core-zone? Ook dan is de oplossing vaak gelegen in de aanschaf van additionele voorzieningen zoals een speciale voetboogzool. Tintelende voeten die voortkomen uit problemen met de rugzone kunnen worden opgelost door een juiste fietsafstelling en het doen van core-versterkende oplossingen.

Heb jij last van tintelende voeten bij het fietsen? Dat zou je met behulp van dit artikel moeten kunnen oplossen. Is dat het geval, laat het ons dan zeker weten!

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“Zonder zorgen de winter door”