Geen tijd om te sporten? Maak jezelf niets wijs!

Klok-geen-tijd

Eén van de meest gebruikte excuses waarom mensen niet sporten is dat ze geen tijd hebben. Ik kijk altijd bedenkelijk wanneer iemand dat tegen mij zegt. Ze vertellen dan wel doodleuk dat ze in hun vrije tijd uren op café zitten, een volledige serie op netflix bingewatchen of tot in de late uurtjes gamen en ‘s ochtends niet uit hun bed geraken.

Je ziet dus dat “geen tijd” een makkelijk excuus is, maar het is vaak niet de echte reden dat mensen niet sporten. Als je dan even doorvraagt blijkt nogmaals dat mensen echte gewoontedieren zijn. Sporten integreren in je leven vraagt om een aanpassing, en vaak is die aanpassing net dat beetje teveel. Een nieuwe “verplichting” in je leven, je minder goede of slechte gewoontes doorbreken, je moet er echt de juiste mindset voor hebben.

Geen tijd = Geen prioriteit

Een reden die mensen vaak gebruiken is dat ze geen energie meer hebben na een drukke werkdag. Het kan goed zijn dat je een fysiek zware job hebt maar als je geen energie meer hebt, heb je ofwel te weinig voedingsstoffen binnen ofwel ben je dood.

Helemaal gek wordt het als mensen met een bureaujob mentale moeheid bovenhalen als excuus om niet te gaan sporten. Sport is net DE manier om je gedachten te verzetten. Neem eens een pauze tijdens het werk en beweeg of ga sporten, je zal merken dat het werk daarna dubbel zo vlot gaat.

De beste ideeën voor mijn business krijg ik tijdens het sporten, niet wanneer ik naar mijn scherm aan het turen ben….

Denk er dus eens over na vooraleer je steeds weer datzelfde excuus gebruikt.

12 tips om makkelijk tijd te maken

Dus je zou toch willen sporten maar “je hebt geen tijd”, dan is het hoogtijd dat je hiervoor tijd gaat maken. En dat is helemaal niet zo moeilijk als je denkt.

Tijd tevoorschijn toveren kan niemand, maar door je tijdsbesteding eens onder de loep te nemen kan je jouw tijd een pak efficiënter gebruiken. Als je 8 uur per dag werkt en evenveel uren slaapt, dan heb je nog steeds 8 uur over voor andere dingen. Analyseer de dingen die je in die vrije 8 uur doet eens goed. Zijn dit allemaal belangrijke dingen, dingen die echt moeten of noodzakelijk zijn? Ik ben er zeker van dat het antwoord op die vraag “nee” is.

Als je onderstaande tips toepast in je dagelijkse leven is een excuus als geen tijd niet meer te verantwoorden. Het vraagt enkel maar een kleine aanpassing en mits de juiste mindset wordt sporten en bewegen snel een onderdeel van een nieuwe levensstijl.

Maak een weekplanning

Plan de activiteiten en taken die je, naast je werk, volgende week wil uitvoeren. Maak van je sportieve activiteit een belangrijke afspraak en duid deze extra aan.

Het is makkelijker om iets te doen als het op papier staat. Op zich is het ook al een goed voornemen om tegen jezelf te zeggen dat je deze week gaat joggen. Echter staat het nergens opgeschreven dus is het lastiger je eraan te houden. Plan je sportsessie(s) dus op voorhand en schrijf ze in je agenda.

Verander je ochtendroutine

Een half uurtje extra in de ochtend kan wonderen doen. In plaats van overhaast te ontbijten, de kinderen in alle haast naar school te brengen en vol stress naar je werk te vertrekken kan je het ook anders aanpakken.

Sta eens een half uurtje vroeger op en doe een workout, ga wandelen of joggen. Door ‘s morgens te sporten ga je de dag met meer energie en focus door komen,, dit gaat je werk enkel maar ten goede komen.

Beweeg tijdens je lunchpauze

Waarom maak je eens geen wandeling tijdens je lunchpauze? Je kan ook ter plekke joggen of enkele simpele oefeningen doen. Leg die krant of dat roddelblaadje opzij en besteed je tijd nuttig. Wat je tijdens je lunchpauze gedaan hebt moet je dan ‘s avonds na je werk niet doen. Zo win je dus zelfs tijd.

Meteen na het werk sporten

Laat de auto een keertje staan en ga met de fiets naar je werk. Op die manier kan je na je werk bijvoorbeeld met een omweg naar huis fietsen.

Doe een home workout

Je hoeft niet naar een sportclub om te bewegen. Thuis, binnen of in de tuin, kan je evengoed bewegen, en je hebt er zeker en dure fitnesstoestellen voor nodig. Een hiit-workout kan je makkelijk thuis doen en je hebt er niet eens veel tijd voor nodig.

Maak eten voor meerdere dagen

Na een zware werkdag heb je waarschijnlijk wel wat honger, je moet nog gezond koken, je wil nog gaan sporten en je vrienden verwachten ook nog wat van je… Dat kan wel eens erg druk worden. Kook daarom op een vrij moment eens een dubbele portie of maak wat extra’s. De tijd die je dan de volgende dag niet in de keuken staat kan je ook weer spenderen aan lichaamsbeweging.

Zet de televisie eens een keertje uit

In plaats van in de zetel te ploffen en energieloos naar het scherm te turen, eventueel met een zak chips, kan je beter gaan sporten. Ga wandelen, fietsen, joggen of doe een workout, het levert je veel meer op.

Hou je progressie bij

Hoe meer je gaat sporten hoe beter je gaat worden. Je prestaties keer op keer verbeteren geeft je automatisch meer zin om te sporten. Daarom is het verstandig je prestaties bij te houden door ze op te schrijven of makkelijker nog, door een activity tracker te dragen.

Maak je uitjes met het gezin sportief

Een dagje uit met het gezin kan je makkelijk avontuurlijk en sportief maken. Het is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor je kinderen.

Sport met je partner of een vriend(in)

Spreek met je partner; een vriend of vriendin een dag en tijdstip af om te gaan sporten. Je zal merken dat je niet snel geneigd zal zijn een dag over te slaan of een afspraak af te zeggen. Je wil je partner niet teleurstellen. Op die manier motiveer je elkaar en blijf je toch bezig.

Speel mee met je kinderen

Hopelijk heb jij actieve kinderen die niet de ganse dag met een tablet of smartphone rondlopen. Als dat zo is, speel dan eens een keer met hun mee als ze buiten aan het ravotten zijn. Jij hebt je beweging en je kinderen zullen dit ook leuk vinden.

Beweeg nu en pluk later de vruchten

Je bent op pensioen en je valt van het ene kwaaltje in het andere, dokter na dokter bezoeken en een paar keer per jaar naar het ziekenhuis. Je ziet het vaak en je herkent het misschien in je omgeving. Dat is dus iets wat je echt niet wil. De jaren na je carrière zouden de mooiste moeten zijn.

Begin daarom nu al met bewegen en sporten zodat je later fit en gezond van je pensioen kan genieten.

Stop met scrollen!

We zijn teveel en te vaak bezig met scrollen. Facebook, instagram, noem maar op. Stop eens een keertje met scrollen en andermans doen en laten onder de loep te nemen. In plaats daarvan kan je je eigen momenten maken en beleven, het zal je meer voldoening geven!

Ben jij aan de slag gegaan met deze tips en beweeg jij jezelf nu sportief door het leven, laat het me dan zeker weten hoe het je bevalt.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+

Ook lezen?

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids
E-Power Torq

Sportvoeding

10% korting met code:

mountainbikevibes10

Meest gelezen:

Onze favoriete producten

Nieuwste artikels

Partners

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”