Zwift Mont Ventoux review; de moeite waard of toch niet?

Zwift Mont Ventoux

Of je nu een Zwift gebruiker bent of niet, elke fietsliefhebber kent de Mont Ventoux; de mythische col bekend uit de Tour de France. Tegenwoordig hoef je je huis zelfs niet meer uit om deze col te beklimmen. De “Ven-Top” route in Zwift is een replica van de echte Mont Ventoux en is 20,9 km lang en heeft 1539 hoogtemeters. Deze route stond al lang op mijn to-do lijstje. In deze review ontdek je wat ik van de Zwift Ventoux route vond en of ze de moeite waard is om (nog een keer) te fietsen. Verwacht zeker geen KOM’s, duizelingwekkende gemiddelden of brute wattages want dat ga je hier niet vinden…

Zwift Ventoux route

De Ven-Top route, zoals deze route heet in Zwift, kan je rijden wanneer de map van Frankrijk beschikbaar is. Daarnaast kan je deze ook tijdens events rijden. De route is een replica van de echte Mont Ventoux beklimming vertrekkende vanuit Bédoin. Of de ervaring te vergelijken is kan ik je niet vertellen want tot op heden heb ik de echte beklimming nog niet gereden.

Zwift Ventoux

De Ven-Top route behoort samen met de Alpe du Zwift tot de zwaarste routes die je tot op heden kan rijden in Zwift. Er zijn daarnaast ook nog andere routes die verschillende klimpartijen en col’s aan elkaar koppelen.

De Zwift Ventoux route is 20,9 km lang en heeft een korte aanloop van zo’n 1,8 km. Deze aanloop is een goede opwarming en gaat over ligt hellende wegen, in de volksmond ook wel vals plat genoemd.

Het Strava segment “Zwift Mont Ventoux KOM” begint pas te tellen na de aanloop. De klim van de Zwift Ventoux bedraagt in totaal zo’n 19,05 km aan een gemiddeld stijgingspercentage van 7,7%.

Hoogteprofiel van de Ven-Top route in Zwift

Ven-Top route; mijn ervaring

Hoewel deze route al een tijdje op mijn to-do lijstje stond was het toch een last minute ingeving om deze te rijden. Mede dankzij het slechte weer en omdat de map van Frankrijk net beschikbaar was besloot ik de route toch last-minute te rijden.

De aanloop

Ik kan je alvast wel vertellen dat ik me toch een beetje heb laten verrassen door deze beklimming. De korte aanloop en de eerste kilometers van de Ven-Top route verliepen nog aardig vlot en het tempo kon ik er toen nog goed inhouden. Met een gemiddelde stijging van 7,7% dacht ik dat het verdere verloop van de Zwift Ventoux nog wel zou meevallen, was ik even mis…

De eerste helft van de Ven-top route

Vanaf kilometer 5 kwam ik snel met de voetjes terug op de grond toen ik de kleur van het stijgingspercentage plots rood zag worden. Tot en met kilometer 12 werd het rood maar amper weer oranje (<8%), laat staan geel (<6%) of wit (3% of minder). De stijgingspercentages schommelden hier constant tussen de 9 en 12% met enkele uitschieters tot 13 en zelfs 14%. Het tempo van de eerste 5 kilometer kon ik hier al lang niet meer vasthouden.

Zwift Ventoux 13%

Gelukkig gebruik ik bij zulke taferelen wel altijd mijn gezond verstand en droeg ik mijn hartslagmeter. Op die manier kon ik er voor zorgen dat ik niet te diep zou gaan, want ik was op kilometer 12 nog maar net voorbij halfweg en ik had geen flauw idee wat er nog zat aan te komen.

Het zweet gutste ondertussen uit mijn lichaam, wat niet geheel vreemd is wanneer je het beste van jezelf geeft op een fietstrainer. Ik gebruik trouwen de Elite Direto XR smart fietstrainer en heb er mijn oude mountainbike op gemonteerd staan.

Net voor half weg zonk de moed me even in de schoenen omwille van de best wel verrassend hoge stijgingspercentages. Maar opgeven doe ik niet snel dus zocht ik een prettige versnelling en trapte ik “rustig” verder. Ik hoopte dat deel twee van de Zwift Ventoux wat minder gortige stijgingspercentages zou hebben, een man die aan het afzien is mag al eens hopen hé…

Zwift Ventoux; tweede helft tot de top

Het “halfweg dipje” had ondertussen plaats geruimd voor nieuwe en goede moed want het stijgingspercentage kleurde oranje, om dan naar geel te gaan. Helaas was dat maar van korte duur want en kleurde het cijfertje sneller dan gehoopt weer rood. In het tweede deel van de Ven-Top klim zit wel wat meer variatie en kan je regelmatig terug wat harder doortrappen.

Wanneer je minutenlang percentages van 10 tot 14% wegtrapt voelt 6 à 8%, ook al is het maar voor even, echt lekker aan!

De aanmoedigende slogans die je onderweg op het virtuele tarmac tegenkomt zorgen er wel voor dat je blijft verder trappen. En hoewel de Zwift wereld er wat video-game-achtig uitziet is er rondom je altijd wel wat om te bekijken.

Zo spotte ik enkele sportwagens naast het parcours en werd ik regelmatig aangemoedigd door een virtueel publiek. Uiteraard kom je ook andere Zwifters tegen. Het gaf me in elk geval wel moed dat ik er regelmatig ook zelf eentje voorbij stak.

Met nog een 6-tal kilometer voor de boeg passeer je Chalet Reynard, waar ik toch maar besloot om geen tussenstop te maken. Gezwind zette ik mijn tocht naar de top verder. De klim vlakt hierna een beetje af met wat lagere stijgingspercentages, al zitten er toch nog pittige stukjes van 10% tussen. Echter kon ik in dit gedeelte de snelheid regelmatig weer een beetje opvoeren.

Het was verleidelijk om op deze vlakkere stukken een rustiger tempo aan te houden. Toch besloot ik om de marteling, die het stilaan aan het worden was, sneller voorbij te laten gaan door toch een duwtje extra te geven op deze iets vlakkere wegen.

Als je denkt dat het ergste reeds voorbij is kom je wel bedrogen uit. Op kilometer 18 van de Zwift Ventoux beklimming rijd je door een tunnel. Na die tunnel volgt de apotheose van de klim met wederom stijgingspercentages boven 10%, hoera! Gelukkig vlakt het hier en daar toch nog een beetje af.

Na 21 km en 1542 hoogtemeters reed, of strompelde, ik na meer dan 2 uur fietsen over de finishlijn. Ik had het gehaald!

Zwift Ventoux gemiddelde tijd

Mijn tijd van ruim over de 2 uur komt lang niet in de buurt van de gemiddelde of betere tijden die gereden worden. Het was in elk geval ook niet mijn bedoeling om een bepaalde tijd neer te zetten. Uitrijden was mijn doel, net zoals dat bij vele andere Zwift-gebruikers het geval zal zijn.

Wat wel hallucinant is, wanneer je richting de finishlijn rijdt, is het blokje dat links in beeld verschijnt… In dat overzicht krijg je de beste 15 tijden van dat moment te zien (live results). Had ik een petje op dan had ik het spontaan afgedaan, halleluja wat een tijden!

Zwift Ventoux live results

Zwift Ventoux KOM

Achteraf was ik toch wel benieuwd wat nu (februari 2022) precies de snelste tijd is op de Zwift Mont Ventoux. Met een gemiddelde snelheid van 26,3 km/u en een tijd van 43.26 is de KOM best indrukwekkend te noemen. Ook bij de vrouwen staat de QOM erg scherp met een tijd van 58.52, goed voor een gemiddelde snelheid van 19,4 km/u.

Wat heb je nodig om de Zwift Ventoux te rijden?

Wil je zelf de virtuele Ventoux ook een keertje beklimmen, dan kan dat ook gewoon. Je hebt er wel wat spullen voor nodig.

Zwift en smart trainer

In de eerste plaats heb je een Zwift abonnement en een compatibele smart fietstrainer nodig. Een smart trainer zorgt ervoor dat het vermogen automatisch zal aangepast worden aan het terrein en dus ook aan de stijgingspercentages op de Ven-top beklimming. Hierdoor krijg je een realistisch(er) gevoel alsof je echt de Mont Ventoux op aan het rijden bent. Uiteraard heb je ook een compatibele fiets nodig om op de smart trainer te zetten.

Ventilator en mat

Wanneer je indoor gaat fietsen zal je merken dat je snel zal beginnen zweten. Om dit een beetje binnen de perken te houden en oververhitting tegen te gaan kan je een ventilator (schuin) op jezelf richten. De beste positie om de ventilator te zetten is schuin op jezelf gericht. Daarnaast kan je best een trainermat of handdoek onder de fiets leggen. Zo voorkom je dat het zweet rechtstreeks op de vloer terechtkomt.

Comfortabele en praktische kleding

Draag zeker ook niet teveel kleding. Een comfortabele fietsbroek (short) of fietsonderbroek met zeem en een ondershirt/zweetshirt of t-shirt is meer dan voldoende. Zelf draag ik meestal, zeker tijdens lange inspanningen, de Hooff fietsonderbroek met zeem en gel padding. Op die manier s het geen probleem om lang in het zadel te zitten.

Spijs en drank

Door het overvloedig zweten en de inspanning op zich is tijdig drinken een noodzaak wanneer je op de fietstrainer het beste van jezelf aan het geven bent. Ook een snack of gelletje kan tijdens de zwaardere inspanningen aardig van pas komen. Wat je eet en drinkt kies je natuurlijk zelf. Ik kies altijd voor functionele sportvoeding.

Afleiding

Eén van de grootste redenen waarom veel fietsers liever niet op de fietstrainer zitten is omdat ze het saai vinden. Natuurlijk is in de buitenlucht fietsen veel leuker dan jezelf helemaal lam zweten in jouw “pain cave”, kelder of woonkamer. Door Zwift (of andere software) te gebruiken kan je jezelf zien fietsen en mooi mee volgen op het scherm. Hierdoor wordt het al iets minder saai. Daarnaast kan je ook andere Zwifters zien fietsen en zelfs deelnemen aan evenementen en wedstrijden.

Fiets je toch liever op je eentje dan kan je eventueel nog wat YouTube filmpjes of een serie op Netflix kijken. Zelf zet ik tijdens de langere sessies gewoon wat muziek op, dat zorgt ook voor extra afleiding en maakt het in elk geval weer wat minder saai.

Conclusie: Zwift Ven-Top route aanrader of niet?

Droom je al lang om de Mont Ventoux een keertje te beklimmen maar zie je er tegenaan om de tocht naar het zuiden van Frankrijk te maken? In dat geval is de Ven-Top route zeker en vast een leuk alternatief. Echter moet je enkel en alleen om die reden natuurlijk geen fietstrainer in huis halen.

Voor mij was het wel een extra reden om voor Zwift te kiezen als trainingssoftware. Je kan er trouwens ook de Alpe d’Huez (Alpe du Zwift) op beklimmen.

Heb je de mogelijkheid om de Zwift Ventoux te beklimmen en zie je het helemaal zitten om eens lekker af te zien of past het bijvoorbeeld in jouw trainingsschema, dan is de Ven-Top route zeker en vast de moeite om een keertje te fietsen.

Ben je een echte klimgeit, trainingsbeest of kan je een lange en zware klimpartij af en toe wel appreciëren, dan is de Ven-Top route zeker en vast een aanrader!

Ga ik de route nog een keertje rijden? Zeker en vast, maar eerst ga ik nog toch nog even bekomen!

Heb jij de Mont Ventoux of de Zwift Ventoux al een keertje beklommen? Laat het ons zeker weten in een reactie onderaan de pagina!

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”