Fietsen bij warm weer, met deze 5 tips houd je het hoofd koel

Fietsen met warm weer

Niets leuker dan op een zonnige zomerdag je fiets of mountainbike van stal te halen en een eindje te gaan fietsen. Alvorens te vertrekken is het toch verstandig om wat voorzorgsmaatregelen te nemen zodat je ten volle kan genieten van je zomerse en zonovergoten fietstocht.

Hoewel je bij het mountainbiken vaak in de bossen vertoeft ben je toch maar beter goed voorbereid wanneer de temperaturen de pan uit swingen. Met onderstaande tips kom je ook bij extreme temperaturen zeker niet in de problemen!

Drinken, drinken en nog eens drinken

De meest voor de hand liggende tip is natuurlijk blijven drinken, al wordt dat vaak wel eens vergeten of drinken we toch niet genoeg. Hoewel water een goede dorstlesser is, is het bij hoge temperaturen toch aan te raden sportdrank te drinken, eventueel met extra electrolyten zodat vocht langer vast gehouden wordt in het lichaam.

Qua sportdrank is er erg veel keuze. Zelf gebruik ik de sportdrank van High5 en/of Torq. In een vorig artikel hebben we verschillende isotone sportdranken met elkaar vergeleken.

Sportdrank zorgt er niet alleen voor dat je vochtgehalte op peil blijft maar het vult ook je zoutgehalte aan. Bij extreme hitte kan je nog extra hydraterende tabletten toevoegen aan je sportdrank. Deze zorgen voor een boost van je elektrolyten, welke belangrijk zijn om je lichaamsfuncties op niveau te houden. Een consistente aanvulling van elektrolyten is van onschatbaar belang wanneer je in hoge temperaturen intensief gaat sporten.

high 5 tabs elektrolyten

Drink tijdens je inspanning regelmatig, ook al heb je geen dorst. Het is belangrijk dat je blijft drinken.

Bij warme temperaturen is het natuurlijk niet evident je drank tijdens je volledige rit koel te houden. Of je drank nu in een bidon of drinkrugzak zit, warme drank loopt niet zo lekker binnen waardoor je de neiging kan krijgen om minder te gaan drinken. Daarvoor bestaan er speciale drinkbussen en kan je met behulp van enkele simpele tips volop genieten van koele drank gedurende je ganse rit.

Camelbak bidon Podium Chill & Ice

Camelbak is vooral gekend van zijn drinkrugzakken. Maar ze hebben ook een zeer uitgebreid assortiment bidons.

Zowel de Podium Chill als de Podium Ice bidon hebben een dubbelwandige geïsoleerde wand die je drank respectievelijk tot twee en tot vier maal langer koel houden.

Uit deze bidons drinkt je heel makkelijk dankzij het easy-squeeze systeem. Door in de bidon te knijpen komt er drank uit. Hoe harder je knijpt, hoe meer drank er vrij komt.

De podium chill bidon kan je kopen in twee verschillende groottes qua inhoud: namelijk 600 ml en 700 ml. Ook heb je bij deze bidon keuze uit verschillende kleuren.

Camelbak Podium Chill bidon

De podium ice bidon heeft een inhoud van 700 ml.

Camelbak podium ice bidon

Ook hebben deze bidons een self-sealing cap en een anti-lek systeem waardoor er nooit drank verloren gaat zoals bij andere bidons wel het geval kan zijn. Door deze systemen kan je de bidon ook makkelijk meenemen in een tas of rugzak.

Stof, modder en vuil is ook geen enkel probleem met deze bidons. De bidons hebben een brede opening waardoor je deze niet alleen makkelijk en snel kan bijvullen, je kan deze ook eenvoudig reinigen. De dop met het drinksysteem kan je volledig uit elkaar halen zodat je elk spatje vuil of modder makkelijk kan verwijderen.

Met de bottle brush kit is deze klus in een handomdraai geklaard en kan jij steeds met propere bidons van start gaan.

Camelbak bottle brush kit

Bidon of fietsrugzak met drinksysteem?

Tijdens het mountainbiken lijkt een bidon misschien niet zo handig omdat je dan je handen niet meer aan je stuur hebt. Een MTB rugzak met drinksysteem is natuurlijk wel handiger maar toch is het niet onverstandig om beide te combineren. Ik leg je uit waarom ik steeds beide opties combineer.

Tijdens lange en warme ritten heb je enorm veel drank nodig. Neem je je drinkrugzak mee dan kan je water of sportdrank meenemen, beide gaat niet. Je moet dus een keuze maken.

In extreme hitte en bij ritten langer dan 1 uur kies ik altijd voor sportdrank in mijn CamelBak rugzak. Daarnaast neem ik steeds één bidon water mee. Die kan je niet enkel gebruiken om te drinken maar deze kan ook nuttig zijn moest je problemen of schaafwonden (bijvoorbeeld door netels of doornstruiken) oplopen onderweg.

Wil je nog een extra smaakje sportdrank mee of een sportdrank met extra energie (in de vorm van cafeïne) dan komt een bidon ook hier weer van pas.

Tips om je drank koel te houden van begin tot einde

De podium chill en podium ice bidon houden je drank wel langer koel, maar als het kwik ver boven de 30 graden stijgt of wanneer je op vakantie bent in een zonnig land is wat extra afkoeling toch niet overbodig. Ik ontdekte gaandeweg een makkelijke manier om mijn drank constant koel te houden. De methode hieronder werkt voor mij, maar is zeker geen exacte wetenschap.

Maak met behulp van een beker of potje, dat je vult met water, ijsblokken net iets kleiner dan de opening van je waterzak van je rugzak. Doe dit al de avond vóór je rit. Doe de ijsblok net voor je vertrekt in je rugzak en drink hier het eerste uur nog niet van. (Je drank mag ook niet TE koud zijn).

Zet ook de avond ervoor alvast één gevulde bidon in het vriesvak en een tweede bidon vul je net voor je vertrekt met gekoeld water of sportdrank. Dit is dan ook de bidon die je als eerste gaat leegdrinken.

In de loop van je rit begint de grote ijsblok en de bevroren bidon stilletjes aan te ontdooien. Let er wel op dat je de drinkzak en bidon niet TE vol doet, want de ijsblok die smelt gaat extra water opleveren. Op deze manier heb je tijdens je rit voor lange tijd gekoelde drank ter beschikking. Ritten van 4 à 5 uur en meer zijn met deze methode, voor mij, nooit een probleem.

Kan je onderweg je bidon of waterzak bijvullen, doe dat dan uiteraard ook als je de kans daartoe hebt.

Eten, eten en nog eens eten

Niet enkel drinken maar ook eten is van cruciaal belang om niet zonder energie te komen zitten. Eet je onvoldoende onderweg dan zal je snel merken dat je benen niet meer gaan verder willen. Hoewel je eetlust bij warm weer een pak minder groot kan zijn dan bij normale temperaturen is het toch aan te raden er een gewoonte van te maken.

Sportvoeding is misschien niet helemaal je ding of je gelooft niet helemaal in het nut ervan. Heb je aan een banaan, koek en suikerrijk drankje tijdens jouw ritten genoeg dan zal niemand jou verbieden dat te blijven doen. Toch ben ik reeds jaren overtuigd van het nut van specifieke sportvoeding en zal ik niet snel op mijn mountainbike springen zonder een voorraadje gels, repen en sportdrank.

Eten op de fiets of mountainbike doe je niet voor de honger, maar voornamelijk om je energie aan te vullen. Het is altijd belangrijk om goed te eten, maar zeker bij warm weer is het essentieel omdat je extra gaat zweten en daardoor je lichaam harder moet werken.

De makkelijkste manier om te eten is door middel van energiegels. Ik kies momenteel voor de gels van High5 omdat deze zeer loperig zijn en dus enorm vlot binnengaan. Daarnaast zijn deze qua smaak ook super lekker, om niet te zeggen de beste die ik tot nu toe al gegeten heb.

High5 energy gel

Deze gels zijn trouwens volledig plantaardig en dus ook geschikt voor vegetariërs en veganisten, win-win dus. Trek je er toch wat langer op uit dan kan je de gels combineren of afwisselen met energierepen.

Draag kledij die je koel houdt

Het is zeker geen pretje wanneer je niet al te veel kledij aanhebt maar toch haast omvalt van de hitte. Hoewel je best wel kleding draagt kan je met de juiste kleding dit soort problemen toch enigszins vermijden. Welke kledij moet je precies dragen bij warm weer?

Kledij met ademend vermogen

Zowel in de winter als in de zomer en bij hoge temperaturen is het in de eerste plaats belangrijk dat je lichaam droog blijft. In de zomer zal je vaak veel gaan zweten. Dan is het handig als dit zweet van je lichaam afgevoerd wordt en verdampt in plaats van dat het op je lijf blijft plakken.

Fietsshirt

Goed en zorgvuldig uitgekozen mountainbike kleding kan er ook voor zorgen dat je het niet snel TE warm krijgt. Zorg er dus zeker voor dat jouw mountainbike shirt voldoende ademend is zodat zweet makkelijk afgevoerd kan worden.

Bekijk de beste mtb shirts voor heren >>

Bekijk de beste mtb shirts voor dames >>

Fietsbroek

Ook je mountainbikebroek of fietsonderbroek met zeem moet bestand zijn tegen de hoge temperaturen. Daarom moet deze ook uitgerust zijn met de nodige mesh en ademende stoffen. De broek moet ook overtollig zweet kunnen afvoeren in plaats van op te nemen.

Ondershirt

Het laatste waar je aan denkt bij tropische temperaturen is extra kledij of een ondershirt. Je bent vaak geneigd om zo weinig mogelijk aan te trekken. Hoewel ik het zelf bij hoge temperaturen niet draag hoor ik toch vaak dat het dragen van een ondershirt niet alleen bij koude of frisse dagen nuttig kan zijn.

BBB ondershirt

Ondershirts zijn meestal zeer elastisch en voelen als een tweede huid. Omdat deze shirts weinig naden hebben hebben ze een goede ademende en vocht afvoerende werking. Een ondershirt voert vocht supersnel van je huid af en houd je zo droog waardoor je comfortabel kan blijven fietsen.

Draag de juiste helm

Ook in warm weer draag je altijd een helm tijdens het mountainbiken, veiligheid boven alles. Helmen heb je in alle maten, vormen en gewichten maar bij warm weer kies je steevast voor een helm met zo veel mogelijk en/of grote ventilatiegaten.

Mtb helm lazer met vizier

Een specifieke mountainbike helm met vizier is aan te raden, zo houd je niet enkel takken uit je gezicht maar houd je ook de zon uit je ogen.

Door de vele ventilatiegaten in je lekker koele en coole helm kan de zon wel makkelijk aan je hoofd. Daarom draag ik bij heet weer altijd een bandana onder mijn helm, zodat de zon niet rechtstreeks op mijn hoofd kan branden. Je hoofd, tenzij je kaal bent, kan je maar moeilijk insmeren met zonnebrand.

BBB bandana

Bescherm jezelf tegen de zon

Hoewel je tijdens het mountainbiken, hopelijk, vaak in de bos en tussen de bomen zal rijden is het niet onverstandig je huid met een zonnebrand crème of spray te beschermen tegen de zon.

Zeker in België en Nederland moet je weleens vaker wat tussenstukken over de weg of door open vlaktes rijden om van het ene naar het andere bos te rijden. Op deze plaatsen ben je vaak minder goed beschut tegen de zon.

Misschien verbrand jij niet snel, toch heeft iedereen maar één huid en bij warm weer kan je die maar beter beschermen. Hoge of lage factor, elke bescherming is beter dan totaal geen bescherming. Maar wist je ook dat niet elke zonnebrand gezond is voor jouw huid?

In vele zonnebrand producten zit helaas vaak chemische troep verwerkt die schadelijk kan zijn voor de huid. Gelukkig zijn er zat alternatieven in de vorm van natuurlijke zonnebrand.

Kies het juiste tijdstip voor je rit

Het wordt altijd afgeraden om bij extreme warmte intensieve inspanning te doen. Helaas is onze sport best wel intensief maar fanatiek als we zijn is het zonde om bij lekker weer niet te gaan mountainbiken, toch?

De warmste momenten van de dag, merk ik, vallen de laatste jaren steeds later. Tenzij je goed tegen de warmte kan is het daarom misschien interessanter je rit op de iets koelere momenten van de dag te rijden. ’s Morgens vroeg en ’s avonds zijn dan de beste tijdstippen.

Voordeel aan vroeg vertrekken vind ik dat je nog een mooie zonsopgang kan hebben als je je tijdstip goed kiest. ’s Morgens zijn ook veel wilde dieren nog actief waardoor je hier en daar wel eens een ree of wat roofvogels kan spotten.

Zonsopgang tijdens het mountainbiken

’s Avonds maak ik ook graag nog een toertje, dan is de extreme hitte al wat aan het afnemen. De meeste recreanten zijn dan al huiswaarts gekeerd of zitten ergens op een terras lekker te smullen. De verbindingswegen die je soms noodgedwongen moet nemen zijn dan ook vrij rustig.

Conclusie

Mountainbiken is nog steeds een zomersport en als het weer dan ook nog eens meezit is het helemaal te gek. Al kan je best wel een beetje doseren wanneer het echt (tropisch) warm wordt. Op die manier kan je ook meer genieten van het bos, de natuur en de omgeving. Rijd jezelf zeker niet in de vernieling, want dat weerhoud je dan weer om de volgende warme dag(-en) een volgend ritje te maken.

Naast de juiste kleding die je koel en droog houdt is het vooral belangrijk goed te eten en koele drank te drinken tijdens je tocht. Bescherm ook zeker je huid door deze in te smeren met een zonnecrème. Doe niet te gek en laat strava kom’s en PR’s tijdens een hittegolf voor wat ze zijn.

Waren deze tips nuttig voor jou of heb je zelf nog leuke of handige tips, laat het me dan zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“Zonder zorgen de winter door”