Waarom scheren wielrenners hun benen?

Waarom scheren wielrenners hun benen

Wat ik me vooral herinner van vroeger, toen ik al eens naar het wielrennen ging kijken, was de specifieke geur die een voorbijflitsend peloton met zich meebracht. Nu weet ik dat dit de geur van de olie op hun gladgeschoren benen was. Maar waarom scheren wielrenners eigenlijk hun benen?

Vijf redenen waarom wielrenners hun benen scheren

Om wonden van valpartijen makkelijker te verzorgen

Zeker bij het wegwielrennen kan een valpartij lelijke wonden veroorzaken. In het bos kan je al eens wat meer geluk hebben en wat zachter vallen. Wanneer je enkele meters over beton schuift worden de schaafwonden er natuurlijk niet mooier op. Dat is dan ook meteen een belangrijke reden waarom wielrenners hun benen scheren.

Bij het verzorgen van schaafwonden op behaarde benen gaat het bloed aan de haren blijven kleven, ook zand, stof en vuil blijft aan de haren plakken. Pleisters en verbanden verwijder je ook net wat vlotter en minder pijnlijk op gladde benen.

Voor wielertoeristen kan dit dus ook een reden zijn om de benen glad te scheren.

Voor een betere massage na de rit

Na een rit belanden profwielrenners steevast op de massagetafel. Door de benen te (laten) masseren komt de doorbloeding in de spieren goed op gang, hierdoor ga je het spierherstel bevorderen.

Een massage op gladde benen voelt aangenamer dan met behaarde benen. Er is veel minder wrijving en het is minder pijnlijk omdat er geen haren losgetrokken kunnen worden. Ook voor degene die jouw benen masseert is het aangenamer om dit op gladde benen te doen.

Hoewel wielertoeristen na hun rit vaker, voor een kopje koffie of enkele potten bier, in het café belanden dan op de massagetafel, kan het toch nuttig zijn de benen achteraf te masseren. Heb je niet het geluk dat iemand dat voor je wil doen, dan kan je dit ook makkelijk zelf doen met behulp van een foam roller.

Om schuurplekken en irritatie te voorkomen

Aan de binnenkant van de fietsbroek, de schaamstreek en andere huidplooien kan het al wel eens beginnen schuren. Als er dan geen haartjes op die plekken zitten, ga je minder kans hebben op ontstoken haarzakjes en schuurplekken.

Omdat iedereen het doet

De meeste profrenners zijn ijdeltuiten en willen er goed uitzien. Een bos haren op de benen ziet er dan niet echt mooi uit. Een stel gladde benen ziet er verzorgder en professioneler uit en het accentueert de beenspieren.

Wanneer ik vroeger naar het wielrennen ging kijken vond ik de geur van een voorbij stormend peloton altijd erg lekker ruiken. Veel renners gebruiken warming up of cooling down olie op de benen. Olie breng je makkelijker aan op onthaarde benen en het voelt ook veel beter aan.

Het staat nergens dat het verplicht is je benen te scheren maar toch doet elke profrenner het wel. Niet alleen bij het wielrennen maar ook bij het mountainbiken en veldrijden. Omdat het zo normaal en ingeburgerd is scheren ook amateurwielrenners hun benen al langer dan vandaag.

Voor de aerodynamica

Voor profwielrenners, naast hun ijdelheid, is de belangrijkste reden om hun benen te scheren misschien wel de aerodynamica. Je zou met geschoren benen sneller fietsen dan met behaarde benen omdat je op die manier minder luchtweerstand hebt.

Maar is dat wel zo? Is het een mythe of klopt het daadwerkelijk. Bij Specialized deden ze de test en de resultaten zijn zeer verrassend.

Uit de resultaten blijkt dat je met geschoren benen toch redelijk veel tijdswinst boekt ten opzichte van iemand met behaarde benen. In het wielrennen of mountainbiken zijn verschillen van een handvol seconden vaak het verschil tussen winst of verlies. Wanneer je voor het plezier fietst lijkt me dit echter van veel minder belang.

Of je dit als recreatief fietser echt serieus neemt dat beslis je natuurlijk zelf.

Hoe moet je je benen scheren?

Wil jij, om welke reden dan ook, je benen scheren maar weet je niet waar te beginnen. Met onderstaande tips zijn je benen in no time zo glad als die van een profwielrenner.

Voorbereiding

Ga jij voor de eerste maal je benen scheren, dan begin je best met de tondeuse. Met de tondeuse kan je het grootste deel haren al wegscheren alvorens je aan het fijne gedetailleerde werk gaat beginnen.

Langere haren met een scheermesje scheren is overigens niet het beste plan. Je scheermes zal snel vol komen te zitten met haren. Gebruik dus een tondeuse en begin van onder naar boven. Zorg ervoor dat je overal komt en geen plekjes overslaat.

Voor je begint te scheren maak je de benen best even nat. Dit kan je doen door een warme douche of bad te nemen. Gebruik geen zeep, dit maak het scheren moeilijker omdat de huid dan droger wordt.

Door je benen nat te maken gaan je huidporiën openen wat de huid soepel en de haartjes langer maakt, hierdoor komen de haartjes later makkelijker los. Het water gaat er ook voor zorgen dat er geen dode huidcellen tussen je scheermes komen te zitten.

Benen scheren

Alles begint met het juiste materiaal. Zorg dat je een goed scheermes hebt dat vlot scheert en makkelijk in de hand ligt. Vervang ook tijdig je mesjes, een scherp mes scheert altijd beter dan een bot mes.

Gebruik zeker genoeg scheerschuim. Om ervoor te zorgen dat het scheerschuim niet opdroogt kan je je been opdelen in verschillende delen. Zo kan je deel per deel afwerken.

Het is best een klus om je benen te scheren, neem er dus zeker je tijd voor. De haren op je benen groeien naar beneden, daarom is het de beste manier om van boven naar beneden te scheren, zo heb je het minste kans op irritatie en ingegroeide haren.

Als je van onder naar boven scheert, dus tegen de richting van de haren in, dan krijg je wel een gladder resultaat. Op deze manier gebruik je best wel wat meer olie of scheerschuim.

Druk niet te hard op je scheermes en scheer in korte bewegingen. Als je een deel geschoren hebt controleer dan met je hand of je geen stukjes vergeten bent. Indien alles glad is, ga er dan niet onnodig nog een keer over.

Spoel tijdens het scheren je mesje regelmatig af met warm water. Op die manier blijven er geen haren tussen je mes zitten en kan je steeds vlot verder scheren.

Vergeet ook zeker de moeilijkere plekken zoals de knieholte of de achterkant van je dijbeen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld hulp vragen aan je partner.

Na het scheren

Spoel je benen af met koel water en dep ze droog. Daarna kan je je benen insmeren met een olie of bodylotion. Heb je gevoelige benen dan kan je een aftershave gebruiken.

Extra tips

  • Buig de knie, op deze manier staat de huid wat strakker en ga je vlotter kunnen scheren.
  • Scheer niet over wondjes of littekens die je al had en scheer eromheen.
  • Schenk wat extra aandacht en neem je tijd om je scheenbeen te scheren, dit is één van de moeilijkste plekken.
  • Wanneer je voor de eerste keer je benen scheert, vang dan de haren op in een handdoek of gewoon op de vloer en kuis het achteraf dan op. Als je veel haren in één keer door de afvoer van je bad of douche laat lopen kan de afvoer verstopt raken.

Tot waar moet je je benen scheren?

Het mooiste resultaat krijg je natuurlijk als je hele been geschoren is. Zo kan je je ook nog aan het zwembad of in de slaapkamer vertonen zonder raar bekeken te worden. Scheer dus niet enkel tot aan de rand van je fietsbroek.

Door ook de delen onder je broek te scheren verminder je trouwens de kans op huidirritatie door het schuren.

Hoe vaak moet je je benen scheren?

Dat kies je natuurlijk helemaal zelf. Het hangt er ook vanaf hoe sterk jouw haargroei is. De ene persoon krijgt na 1 dag al serieuze stoppels terwijl bij de andere nog maar amper iets te zien is. Bij normale haargroei kom je er wel met één maal per week je benen te scheren.

Overigens scheren wielrenners in de winter vaak hun benen niet. Ze fietsen dan ook niet in korte broek. Vandaar dat het na de winter het beste is je wintervacht eerst te lijf te gaan met een tondeuse.

Scheer jij je benen of laat je liever alles gewoon staan? Laat me zeker weten, in een bericht onderaan de pagina, of jij al dan niet je benen scheert.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+

Ook lezen?

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids
E-Power Torq

Sportvoeding

10% korting met code:

mountainbikevibes10

Meest gelezen:

Onze favoriete producten

Nieuwste artikels

Partners

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”