Wat is spinning; waar is het goed voor en hoe werkt het? Je ontdekt het hier

Wat is spinning

Je hebt vast weleens van spinning gehoord, maar weet je ook wat het is? Het is namelijk meer dan een stukje fietsen. In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over spinning; hoe het werkt, waar het goed voor is, waar je op moet letten en of het misschien wat voor jou is. Maar eerst een beetje geschiedenis…

Spinning is bedacht door Johnny Goldberg, een oud-wielrenner. Hij bouwde zelf de eerste spinningfiets, omdat hij aan het trainen was voor een marathon in 1987. Hij zag in wat voor goed idee hij had bedacht en vroeg na de wedstrijd direct octrooi aan op de spinningfiets.

Niet veel later ging hij deze fietsen verkopen aan mensen in zijn omgeving en ontwikkelde hij er een trainingsprogramma bij. Vandaag de dag kennen we dat programma als spinning. 

Wat is spinning? Wat zijn de voordelen?

Bij spinning ben je intensief en al fietsend bezig om je conditie op te bouwen en ondertussen vet te verbranden. Er is veel doorzettingsvermogen voor nodig, maar het is wel een hele leuke sport.

Maar wat is spinning precies voor sport? Eigenlijk een sport die alles in zich heeft en voor haast iedereen geschikt is want:

  • Je wordt uitgedaagd en je traint zowel conditie als kracht;
  • Je verbrandt veel calorieën en je kan er door afvallen, waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten;
  • Je traint op je eigen niveau want je kan zelf de weerstand van de spinningfiets bepalen;
  • Er is veel variatie mogelijk qua type work-out;
  • Je kan stoom aflaten en ontstressen door hard te trappen.

Waar veel mensen denken dat spinnen hetzelfde is als fietsen, komt het eigenlijk meer in de buurt van racen op een racefiets dan op een gewone fiets. 

Wat is een spinningfiets? 

Aangezien spinnen net wat anders is dan gewoon fietsen, heb je voor deze sport een speciale spinningfiets nodig. Als je weleens op een hometrainer gezeten hebt, weet je misschien een beetje hoe dit werkt. In tegenstelling tot een hometrainer gebruik je een spinningfiets met een voorovergebogen houding, zodat je veel snelheid kunt maken. Bovendien is het stuur groter dan bij een hometrainer, zodat je je onderarmen erop kunt leggen. 

Er zijn ook speciale crosstrainers voor het spinnen gemaakt. Daarbij wordt het voorwiel vervangen door een vliegwiel. Door het gewicht van het wiel blijf je automatisch doortrappen zodra je snelheid hebt gemaakt. Daardoor kun je niet in één keer stoppen en wordt je lichaam eigenlijk gedwongen om door te gaan en harder te trappen. 

Hoe werkt spinning? 

Hoe werkt spinning dan, vraag je je misschien af. Op de sportschool vindt het gewoonlijk plaats in de vorm van een groepsles. Weet wel dat je als beginner niet zomaar kunt instappen en meedraaien met de meer gevorderde spinners.

Het is daarom handig om eerst uitleg over de fiets en de les te vragen aan de instructeur. Bovendien kan de weerstand van de spinningfiets aangepast worden aan jouw niveau. Er zijn vervolgens drie soorten spinninglessen om uit te kiezen. 

  • Interval: veel afwisseling in snelheden, waardoor het een pittige training is. 
  • Endurance: goed voor de vetverbranding.
  • Strength: het simuleren van het beklimmen van bergen, goed voor de conditie en het uithoudingsvermogen. 
Spinning in groep

Waar moet je op letten bij spinning? 

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten bij spinning. Zo is het niet aan te raden om van tevoren zwaar te eten of veel te drinken. Zorg er wel voor dat je tijdens de training water of sportdrank bij je hebt, want je transpireert veel. Daarom kun je je lichaam het beste ondersteunen met vocht. Dit helpt bovendien tegen duizeligheid en kramp. 

Iets anders waar je op moet letten is dat je een training kiest die bij jou past. Heb je een doel vastgesteld dat je met spinning wilt bereiken, dan kun je aan de hand daarvan een training kiezen die erbij past (interval, endurance of strength). Denk erom: altijd eerst even rekken en strekken om je spieren op te warmen. 

Wil je een effectieve spinningtraining volgen, let dan op je traptechniek. Gebruik hierbij je hele voet, niet alleen je tenen. Dat voorkomt dat je snel kramp krijgt of je bovenbenen overbelast. Houd hierbij je bovenlichaam stil en span je buik- en rugspieren een beetje aan.

Ieder rondje dat je met je voeten op de spinningfiets maakt, moet goed uitgevoerd worden. De juiste traptechniek ziet er als volgt uit: 

  • Push: duw het pedaal met je voet naar beneden (bovenbenen) 
  • Scrape: schraap het pedaal snel omhoog (bovenbenen en kuiten) 
  • Pull: trek het pedaal omhoog (kuitspieren en hamstrings) 
  • Step: stap over een denkbeeldig heuveltje, zodat je weer door kunt met de push-beweging (billen) 

Wat heb je nodig voor spinning? 

Voor een goede spinningsessie heb je een aantal dingen nodig. Ten eerste een goede spinningfiets, zoals we al besproken hebben. Maar je dient ook de juiste kleding te dragen. Denk hierbij aan een mouwloos fietsshirt, een spinningbroek en goede mtb– of spinningschoenen. Verder komen een bidon met water of sportdrank en een handdoekje voor het zweten goed van pas. 

Hoe gezond is spinning? 

Wanneer je spinning leuk vindt, is de kans groot dat je het graag vaak doet. Toch is het belangrijk om rekening te houden met de frequentie, aangezien spinning tot blessures kan leiden wanneer je je lichaam overbelast.

Doe daarom altijd wat goed voelt voor jou en pas je training daarop aan. Pas wanneer je ervaring hebt opgedaan zou je zelfstandig spinninglessen kunnen volgen door middel van een video les thuis op jouw persoonlijke spinningfiets.

Ben je nog niet zo ervaren, blijf dan met een instructeur trainen. Neem na je training ook altijd even de tijd voor een cooling down, want je lichaam heeft daar baat bij. 

Waarom is spinning goed voor je lichaam? 

Houd je onze tips in gedachten, dan is spinning zeker goed voor je lichaam. Spinning is goed voor de spieren in je benen en je bovenlichaam, maar helpt ook om je doorbloeding en uithoudingsvermogen te verbeteren, het geeft je humeur een oppepper en helpt chronische kwalen te voorkomen.

Spinning maakt je hart en longen sterker en helpt de bloedvaten soepel te houden. Daardoor is het goed voor je algehele lichamelijke gezondheid.  

Het is een goede manier om je eigen grenzen te verleggen en te kijken waar je lichaam toe in staat is. Bovendien kun je het met een sportmaatje doen, zodat je elkaar blijft motiveren. Bij de meeste spinning trainingen wordt gezellige muziek opgezet die de sfeer erin houdt en de instructeur doet ook altijd zijn of haar best om jou als spinner te motiveren.  

Wist je bovendien dat een spinning les goed is om van stress af te komen? Als je al je energie en focus richt op het spinnen, vergeet je de wereld om je heen even en heeft je lichaam de kans om stresshormonen af te voeren. Met het bereiken van de doelen die je voor jezelf stelt, zal je je beter en gelukkiger voelen. Het is daarom een win-winsituatie (keer 10!). 

Kan iedereen aan spinning doen? 

Wanneer is spinning iets voor jou en kan iedereen aan spinning doen? Spinning is in elk geval iets voor jou als je je conditie wilt verbeteren, van bewegen en fietsen houdt, uitdaging leuk vindt en wanneer je gewoon graag wilt starten. Of je nu wel of geen ervaring hebt met spinnen, dat maakt niet zoveel uit.  

Toch kan niet iedereen aan spinning doen. Heb je bijvoorbeeld rugklachten, dan is een spinningfiets niet ideaal. Ook wanneer je een blessure hebt of over het algemeen zwakke knieën hebt, is het geen goed idee.

Is er geen spinning les mogelijk bij jou in de sportschool, dan is het ook niet aan te raden. Als beginner zou je spinnen namelijk echt alleen onder begeleiding moeten doen. Heb je echter voldoende fietservaring en ben je het gewoon om hard te trainen dan kan je uiteraard ook thuis spinnen.

Hoeveel calorieën verbrand je met spinnen? 

Spinnen is een goede sport om af te vallen. Je verbrandt er namelijk tussen de 400 en 800 calorieën per sessie mee. Hierbij wordt vooral het overtollig vet rondom de benen, buik en billen aangepakt.

Hoeveel calorieën jij er precies mee verbrandt, is afhankelijk van je inzet en de intensiteit waarmee je traint. Zo zal een beginner niet zoveel calorieën verbranden als iemand die al jaren aan spinning doet. En iemand die een rustig tempo aanhoudt merkt hier ook minder van op de weegschaal dan iemand die een interval training volgt.  

Thuis of op de sportschool spinnen? 

Is er wel een spinning les mogelijk bij jou in de sportschool of heb je thuis een spinningfiets? Dan zijn er meer mogelijkheden. Het is makkelijk om thuis te trainen met je eigen spinningfiets, omdat je dan de deur niet uit hoeft.

Bovendien kun je trainen wanneer jij wilt en heb je geen maandelijkse kosten voor een sportschoolabonnement. Toch krijg je thuis niet de begeleiding, uitdaging en motivatie die je misschien wel nodig hebt bij het spinnen. 

In de sportschool heb je daarentegen wel begeleiding van een professional, kun je gebruikmaken van goed materiaal en word je gemotiveerd om je extra in te zetten. De muziek, sfeer en mensen om je heen zorgen daar wel voor. Bovendien is die maandelijkse betaling van je sportschoolabonnement al motivatie genoeg om heen te gaan.  

Conclusie 

Spinnen is een sport die vele voordelen heeft voor het lichaam. Wanneer je het op een zorgvuldige manier uitvoert is het goed voor je en kun je jezelf er steeds meer in ontwikkelen. Daardoor kun je steeds nieuwe doelen behalen en jezelf blijven uitdagen.

Misschien moet je wat extra tijd vrijmaken om naar de sportschool toe te gaan en heb je daar je fiets of auto voor nodig.

Of misschien vind je het niet fijn dat je je aan bepaalde tijden moet houden waarop de spinning les plaatsvindt, dan kun je op den duur altijd nog thuis trainen. Met de juiste kennis, ervaring en een spinningfiets is dat uiteindelijk gewoon mogelijk.

Doe jij al aan spinning, thuis of in de sportschool of ben je er na het lezen van dit artikel wel voor te vinden? Laat het ons dan zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+

Ook lezen?

.
Mountainbike marathon plan

Bigger, Better & Epic

Het Marathon Plan

Verander je ritten van 40km in epische avonturen van 100+km.

Geen opofferingen, geen saai trainingsschema en geen tijdsdruk!

1 plan, 11 stappen, 1 episch doel.
 Voor iedereen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De ultieme mountainbike gids
E-Power Torq

Sportvoeding

10% korting met code:

mountainbikevibes10

Meest gelezen:

Onze favoriete producten

Nieuwste artikels

Partners

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”