Alpe du Zwift beklimmen review (2023); dit zijn mijn ervaringen

alpe-du-zwift-uitgelicht2

Om een stevige col te beklimmen moet je tegenwoordig niet eens je huis meer uit. Naast de Zwift Ventoux (Ven-Top) kan je met behulp van Zwift ook die andere mythische col virtueel beklimmen. Ik heb het natuurlijk over Alpe d’Huez; de bekende col met zijn 21 haarspeldbochten. De Alpe du Zwift, zoals de virtuele variant genaamd is, beklom ik ondertussen al enkele keren. In deze review vertel ik er je graag wat meer over, kom je te weten wat ik ervan vond en ontdek je hoe jij deze col ook kan beklimmen.

Alpe du Zwift routes

De Alpe du Zwift beklimming kan je terug vinden in Watopia, de eerste en ook de grootste wereld binnen Zwift. Deze wereld kan je, in tegenstelling tot de andere werelden die afwisselend beschikbaar zijn, altijd kiezen.

In Watopia zijn er inmiddels 3 verschillende routes waarbij je de Alpe du Zwift beklimming voor de kiezen krijgt:

  • Road to Sky 17,3 km / 1045 hm
  • Tour of Fire and Ice 25,1 km / 1166 hm
  • Four Horsemen 89,3 km / 2112 hm

Alpe du Zwift level

Als ik me niet vergis, en het me goed herinner, kan je wel pas vanaf Level 6 de Alpe du Zwift beklimmen. Zo was het in elk geval vóór ik hem de eerste keer kon beklimmen. Level 6 halen is echter niet zo heel erg moeilijk als je af en toe wat kilometers afmaalt in deze virtuele fietswereld.

Zit je eenmaal in of boven level 6 dan kan je de Alpe du Zwift in principe dus gewoon elke dag beklimmen. Zit je nog niet in level 6 en wil je toch meteen deze mythische beklimming een keertje afwerken dan kan je deze route alsnog rijden op twee manieren:

Enerzijds kan je de klim rijden door aan een groep event deel te nemen waarin de col verwerkt is. Daarnaast kan je samen met een vriend of vriendin rijden, mits hij of zij wel reeds toegang heeft en dus minstens level 6 heeft bereikt.

Alpe du Zwift segmenten en statistieken

Ongeacht welke route je kiest om de Alpe du Zwift te beklimmen, de klim ziet er altijd hetzelfde uit. De 21 bochten worden netjes weergegeven op het scherm aan de rechterzijde. Zo kan je lekker aftellen tot bocht 1 waar het einde pas echt in zicht komt.

Links op het scherm krijg je een overzicht van de afstand die te overbruggen is tussen elke bocht. Heb je de Alpe du Zwift al vaker beklommen, dan krijg je ook je huidige PR te zien. Elke passage van bocht tot bocht is ook een segment op Strava.

De virtuele beklimming van deze berg is 12,2 km lang waarbij je 1036 hoogtemeters zal overbruggen. Het gemiddelde stijgingspercentage bedraagt 8,5%.

Mijn ervaring met de Alpe du Zwift

Ondertussen heb ik de Alpe du Zwift al enkele malen beklommen en ben ik dat in de toekomst uiteraard nog van plan. Voor mij is het een “makkelijke” manier om ook in de wintermaanden veel hoogtemeters te kunnen trainen.

Beginfase van de Alpe du Zwift

Om de Alpe du Zwift te beklimmen kies ik bijna altijd voor de kortste route namelijk Road to Sky. Deze route begint met een stukje van 5,5 km dat grotendeels vlot bolt en hoofdzakelijk bergaf gaat. Zo ben je meteen opgewarmd wanneer je aan de voet van de Alpe du Zwift komt.

Na een dikke 5 km kan de pret en het aftellen eindelijk beginnen. Het begin van de beklimming hakt er meteen stevig in. Hoewel de bochten elkaar vrij snel opvolgen is het begin erg steil met stijgingspercentages die erg vaak rood kleuren. Rood dat betekend stijgingspercentages die boven de 10% gaan en in de beginfase zelfs pieken tot 14%. Het is dus meteen werken en afzien geblazen.

Rechts op het scherm zie je ook dat verschillende bochten 17, 19 en buiten beeld ook bocht 21 rood gekleurd zijn. Ook het oranje van bocht 19 en 16 wijzen op vrij stevige stijgingspercentages. Gelukkig volgen daarna wat minder steile stukken.

De kleurindicaties, die je ook in het stijgingspercentages rechts boven in de hoek terug kan zien vind ik persoonlijk erg handig. Je voelt uiteraard wel aan de weerstand van de fietstrainer dat het wat minder of feller bergop gaat. Toch helpen de kleurtjes me erg goed om de snelheid er wat in te houden of zelfs te verhogen wanneer het wat minder steil wordt.

21 haarspeldbochten

Dat de bochten genummerd zijn is één van de grootste redenen dat ik de Alpe du Zwift eigenlijk best graag naar boven fiets. Zo fiets ik telkens van bocht tot bocht en de aflopende nummertjes zijn erg motiverend. De afstanden die je moet overbruggen van de ene haarspeldbocht naar de andere schommelen tussen 400 en 800 meter.

De afstand van bocht 7 tot bocht 6 is met 1,16 km de langste afstand tussen twee haarspeldbochten. Hierbij passeer je nog een bocht maar die telt niet mee. Dit stuk is altijd eventjes goed doorbijten.

De laatste loodjes

Na bocht 6 wordt het wat makkelijker mede omdat je weet dat je er bijna bent. Hoewel het dan nog 3,5 km klimmen geblazen is blijft het stijgingspercentage, op enkele uitschieters na, binnen de perken. Hier kan ik altijd nog een beetje versnellen. Met stijgingspercentages van veelal 8 à 9% blijft ook dit laatste gedeelte best zwaar. Zeker in de wetenschap dat je ondertussen al meer dan 800 hoogtemeters in de benen hebt.

Na bocht 1 is het nog een kleine 800 meter peddelen tot de top van de Alpe du Zwift. De laatste 100 meter gaat zelfs lichtjes bergaf, althans zo voelt het toch. Na de top kan je er ook voor kiezen om de Alpe du Zwift ook weer naar beneden te knallen. Voor mij is dat persoonlijk geen meerwaarde dus doe ik dat eigenlijk nooit.

Alpe du Zwift vs Ven-Top (Zwift Ventoux)

De Alpe du Zwift heb ik ondertussen al meermaals beklommen. Ik vind deze beklimming veel interessanter dan de Zwift Ventoux, die ik ook al een keertje omhoog klauterde. De Alpe du Zwift is korter (12,2 vs 19 km) maar heeft wel een hoger gemiddeld stijgingspercentage; 8,5% vs 7,7%.

Door het feit dat de Alpe du Zwift korter is duurt de beklimming ook minder lang en zit je dus minder lang op de fietstrainer. Ik probeer het voor mezelf leuk te houden en veel langer op de fietstrainer zitten vind ik op den duur gewoon niet meer prettig, vandaar…

Alpe du Zwift; mijn ervaringen, tijden en ambities

De Alpe du Zwift beklimming is voor mij een handige manier om hoogtemeters te trainen in de winter of wanneer het buiten echt slecht weer is. Dat ik voornamelijk in de wintermaanden op de fietstrainer zit zal je niet verrassen, want dat is bij ongeveer elke fietser wel het geval vermoed ik.

Ervaringen

De genummerde haarspeldbochten zorgen ervoor dat de beklimming nooit saai wordt. Voor je het weet draai de je laatste bocht om en is de finishlijn weer in zicht. De eerste keer dat ik de Alpe du Zwift beklom wist ik niet precies wat me te wachten stond. Die eerste keer deed ik er ook gewoon het langst over.

De volgende pogingen gingen steeds sneller, en toeval wil dat elke nieuwe beklimming steeds 7 minuten sneller gingen, precies of het ik het erom deed. Al ben ik wel nuchter genoeg om te beseffen dat die progressie ooit wel zal stoppen. In de buurt van de KOM kom ik uiteraard helemaal niet, maar dat is natuurlijk ook niet mijn intensie.

Alpe du Zwift sfeerbeeld

Mijn beste tijd

Mijn beste tijd tot nu op de Alpe du Zwift beklimming zelf is 1u11 minuten met een gemiddelde snelheid van 10,3 km/u. Vergeleken met de KOM van 31min51 is dat natuurlijk tergend traag maar goed, ik kijk enkel naar mezelf!

Mijn ambitie: Alpe du Zwift onder 1 uur

De Alpe du Zwift zal in het verdere verloop van deze winter (2023) en de komende winters een vaste waarde worden in mijn voorbereidingen en trainingen op het echte (marathon) mountainbike seizoen.

De beklimming is qua lengte ideaal, zeker als je de Alpe du Zwift via de Road to Sky route beklimt. En om 1035 hoogtemeters te halen in onze contreien moet je wel wat langer dan een dik uur op de fiets zitten. Niet mijn favoriete bezigheid in de winter.

Mijn ambitie is echter wel om de klim binnenkort consistent binnen het uur af te kunnen werken. Er is zeker nog ruimte voor progressie,…

Wat heb je nodig om Alpe du Zwift te beklimmen?

Om de Alpe du Zwift te kunnen beklimmen heb je natuurlijk Zwift nodig. Naast een Zwift abonnement heb je daarnaast ook een smart fietstrainer of compatibele hometrainer nodig.

Mijn Zwift set-up

Ik gebruik hiervoor de Elite Direto XR in combinatie met mijn Scott Scale hardtail mountainbike met 1×12 aandrijving. Voorheen gebruikte ik een 10-speed mountainbike met dubbel tandwiel vooraan, maar dit vond ik minder prettig fietsen.

Alpe du Zwift; mijn persoonlijke en praktische tips

Wil je zelf een keertje de Alpe du Zwift beklimmen dan geef ik je nog graag enkele tips mee uit mijn persoonlijke ervaringen met deze beklimming.

Verkoeling

In de eerste plaats is het belangrijk om voldoende afkoeling te voorzien, want het zal niet lang duren voor het zweet uit ongeveer al je poriën zal stromen. Ik zet in de eerste plaats het raam al open. Daarnaast kan je ook een ventilator bij je zetten of jezelf tijdens het fietsen regelmatig verkoelen met Watt-R cooling spray.

Vergeet ook zeker niet voldoende te drinken en het vocht dat je verliest bij aan te vullen. Ook een gelletje of energierijke snack kan altijd van pas komen. Hiervoor gebruik ik de producten van onze partner Torq, maar je kan uiteraard ook jouw favoriete isotone sportdrank en snacks gebruiken…

Daarnaast is het ook verstandig om een trainermat of een grote handdoek onder de fiets te leggen om het zweet op te vangen.

Afleiding

Wat ik zelf altijd doe, bij elke trainingssessie op de fietstrainer, is een streepje muziek opzetten. Je favoriete muziek, of zoals in mijn geval wat bonkende beats maken het meteen een pak aangenamer om ter plaatse te blijven trappen.

Daarnaast heb ik de fietstrainer ook in de buurt van het raam gepositioneerd, zodat ik ook regelmatig eens naar buiten kan kijken. Voor mij is het niet echt motiverend om continu naar het scherm te turen, zeker tijdens het klimmen want in dat geval tikken de kilometers tergend traag omhoog.

Naast wat afleiding probeer ik ook regelmatig van positie te switchen. Eventjes rechtstaan op de pedalen, het stuur loslaten en rechtop zitten of de handen anders op het stuur positioneren. Dit doorbreekt voor mij de eentonigheid van het virtueel fietsen. Al valt die eentonigheid in het geval van de Alpe du Zwift nog behoorlijk mee dankzij de genummerde bochten en het epische karakter van de klim.

Zorg dat je materiaal piekfijn in orde is

Een haperende ketting, krakende onderdelen of andere akkefietjes kan je bij een beklimming zoals de Alpe du Zwift echt wel missen. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je materiaal steeds piekfijn in orde is. Ook je schakelsysteem moet optimaal werken wil je de berg vlotjes op kunnen fietsen, want je zal regelmatig moeten schakelen…

Ook na het fietsen is het belangrijk om in de eerste plaats je dure materiaal weer netjes zweet-vrij en proper te maken. Vergeet ook zeker. niet om de ketting regelmatig te smeren zodat deze “smoothjes” blijft bollen.

Met het Pain Cave Pack van onze bike care partner Dynamic heb je bijvoorbeeld meteen alles in huis om jouw set-up piekfijn in orde te houden. In deze bundel vind je alles wat je nodig hebt om telkens zonder kopzorgen aan de Alpe du Zwift (en andere virtuele ritten) te beginnen… De box bevat volgende producten:

Dynamic Pain Cave Pack
  • 1 x Watts-Up Wax smeermiddel
  • 1 x AfterWatt Equipment cleaner
  • 1 x Sweatopia corrosie bescherming
  • 1 x Bidon 500ml
  • 1 x Deurhanger
  • 1 x GRATIS Watt-R

Tempo en hartslag

De beklimming van deze col is 12,2 km lang, dat wil zeggen dat je toch een tijdje zoet bent. Te snel beginnen is dan ook niet het slimste idee, zeker gezien de beklimming in het begin meteen erg steil is met stijgingspercentages tot 13 à 14%.

Om toch een relatief goede tijd neer te kunnen zetten of je gemiddelde snelheid wat op te krikken is het belangrijk om op de minder zware stukken een tandje bij te schakelen. Zeker wanneer je een tijdje aan 10% of meer geklommen hebt voelt 8, 7 of zelfs 6% héél erg aangenaam. De verleiding is dan groot om even bij te komen, maar als je net dan een tandje bij schakelt en het tempo opvoert komt dat altijd ten goede van je uiteindelijke tijd.

Naast de stijgingspercentages houd ik tijdens de beklimming mijn hartslag nauwlettend in de gaten. Op die manier voorkom ik dat ik te veel of te lang in het rood ga, want ik weet van mezelf dat ik dat niet moet doen. De meeste hartslagmeters kan je met Zwift verbinden via Bluetooth of ANT+ zodat je deze netjes kan tracken op het scherm of in de Companion app.

Alpe du Zwift conclusie

De Alpe du Zwift beklimming is een perfecte manier om regelmatig een col te kunnen beklimmen. In eerste instantie lijkt het misschien niet erg nuttig of plezierig voor mountainbikers. Toch is het in mijn ogen een perfecte manier om (extra) hoogtemeters te trainen in de winter. Daarnaast neemt het ook gewoon niet zo heel erg veel tijd in beslag en dankzij de vele statistieken, segmenten en te analyseren gegevens kan je jezelf elke keer opnieuw blijven uitdagen.

Zoals ik al meermaals vermeld heb in deze review vind ik voornamelijk de genummerde bochten een geniale toevoeging waardoor de beklimming eigenlijk nooit saai wordt. Je kan op die manier de klim opdelen in korte stukjes die je één voor één kan afvinken. Op die manier ben je sneller dan je ooit had durven denken op de top.

Gebruik je Zwift, trap je graag bergop en/of wil je stevig trainen? Dan kan ik de Alpe du Zwift beklimming enkel maar aanraden. Het is een aardige kuitenbijter maar waar vind je anders zo’n beklimming in het winterseizoen?

Heb jij de Alpe du Zwift al beklommen of ben je dat zeker van plan? Laat het ons zeker weten in een reactie onderaan. Misschien komen we elkaar wel eens tegen op deze virtuele col!?

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geert

Geert

Geert is een recreatieve (marathon-)mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij onlangs de Stoneman Arduenna in 1 dag. Met zijn diploma van fietstechnieker op zak geeft hij je ook nuttige tips om zelf aan je mountainbike te sleutelen, zowel thuis als tijdens je ritten. De kennis die hij onderweg opdoet wil hij met deze blog met iedereen delen. Hij wil je zo tonen dat alles mogelijk is zolang je er zelf voor 100% achter staat.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“Zonder zorgen de winter door”