Een gigantische truck vol mountainbikes en fietsen op slechts een uurtje rijden, ja graag! Op zaterdag en zondag 18 en 19 juni (2022) parkeerde het fietsmerk BH Bikes hun truck bij de WielerExperience in Roosendaal voor de BH Bikes testdagen. Je kon er een uitgebreid assortiment mountainbikes, e-mountainbikes, racefietsen en gravelbikes gaan testen.
Ik was erbij op zondag met als grootste doel de Lynx Race Evo crosscountry fully te testen, het topmodel van BH Bikes. Hoe dat precies allemaal verliep ontdek je in mijn verslag.
Inhoud
BH Bikes, het Spaanse familiebedrijf met meer dan 100 jaar ervaring
In 1909 richtten de gebroeders Domingo, Juan en Cosme Beistegui hun eerste familiebedrijfje op in het Spaande dorpje Eibar. In eerste instantie produceerden ze wapens, maar gelukkig maakten ze op het einde van de eerste wereldoorlog een bocht van 180° en ging het familiebedrijf een hele andere richting uit.
Vanaf 1923 begonnen ze zich te richten op het maken van transportmiddelen voor de dorpsbewoners. Het resultaat daarvan waren verschillende fietsen die snel, comfortabel en betaalbaar waren.
BH Bikes, wat staat voor Beistegui Hermanos (Beistegui “gebroeders”), is ondertussen een icoon en gevestigde waarde geworden in de wielerwereld. BH Bikes vind je ondertussen in alle continenten en natuurlijk ook in Nederland en België.
Ook in het profcircuit zijn BH bikes alom tegenwoordig. Zo werd David Valero Serrano onlangs bij de wereldbeker crosscountry in Albstadt nog mooi 5e op een BH bike. Wielrenners waaronder Alberto Contador, Tomas Voeckler, Sylvain Chavanel en noem maar op, behaalden ook de nodige successen met deze fietsen.
WielerExperience Roosendaal
De WielerExperience in Roosendaal is misschien wel het bekendst door de immense pumptrack die er te vinden is. Wist je trouwens dat deze pumptrack de grootste ter wereld is? Daarnaast valt er bij de WielerExperience natuurlijk nog heel wat meer te beleven.
Zo is er voor de wielrenners een kort 8-vormig parcours met zelfs een kasseistrook van 200m. Als kers op de taart (voor mountainbikers) is er de mtb trail die bestaat uit 3 lussen met verschillende klimmetjes, afdalingen, northshores, rockgardens en zelfs enkele jumps/drops.
De 3 lussen staan netjes aangeduid met de bekende mtb-bordjes en hebben elk hun kleuraanduiding; blauw, rood en zwart. De blauwe lus is de makkelijkste met weinig technische passages. De rode en de zwarte lopen quasi gelijk op enkele technischere passages na. Je kan dus steeds kiezen of je een deeltje zwart al dan niet meepikt. Voor een geoefende mountainbiker zijn alle lussen en technische elementen makkelijk te berijden.
De WielerExperience in Roosendaal is dus een erg geschikte en veelzijdige locatie om verschillende soorten fietsen waaronder natuurlijk mountainbikes te testen.
BH Bikes testdagen; Lynx Race Evo getest
Een dik uurtje autorijden had ik er wel voor over om de BH Lynx Race Evo een keertje goed te gaan testen. Ik was immers aan het uitkijken naar een nieuwe mountainbike, dus kwamen deze BH Bikes testdagen eigenlijk als geroepen. Je komt immers pas echte te weten of een mtb geschikt is voor jou als je er een keertje op gereden hebt.
De WielerExperience in Roosendaal is makkelijk bereikbaar en er is een grote parking waar je je auto kan parkeren. Ik was vrij vroeg en meteen toen ik de parking opreed zag ik de gigantische BH Bikes truck in de verte al staan.
Ik speelde nog snel een banaantje naar binnen. Het was helemaal (nog) niet druk, dus wat extra energie voor een lange en uitgebreide test met de Lynx Race Evo zou zeker niet overbodig zijn.
Toen ik de BH bikes van dichterbij aan het bekijken was werd ik al snel aangesproken door een vriendelijke medewerker van BH Bikes. Meteen kreeg ik de vraag of ik misschien een fiets wilde testen. Aangezien dat de bedoeling was besloot ik er maar meteen in te vliegen.
Even de juiste maat kiezen, in mijn geval een large, en nog even de juiste pedalen monteren. Ik liet er klikpedalen op monteren omdat ik daar altijd mee fiets. Ondertussen had ik ook een koffie aangeboden gekregen en kreeg ik enkele drankbonnetjes toegestopt, heel erg leuk allemaal!
De mecanicien had ondertussen de pedalen gemonteerd en ging ook nog even het zadel op de juiste hoogte zetten. De juiste zadelhoogte en zithouding is immers best belangrijk om een goed gevoel op de mtb te hebben.
De Lynx Race Evo waarmee ik mocht testen was afgemonteerd met een Shimano XT 12-Speed aandrijving. Daarnaast had deze BH bike zowel voor- als achteraan een vering van FOX met een veerweg van 100mm.
De Lynx Race Evo kan je trouwens ook met een voorvork met veerweg van 120 mm verkrijgen, waardoor deze meer richting trail of downcountry gaat.
Op mijn testbike stonden extra brede 2.4″ Maxxis Ardent Race banden. Een dropper seat post had deze testfiets helaas niet, die was op een kleinere maat gemonteerd, jammer.
Testen op de mtb trail van de WielerExperience Roosendaal
Koffietje achterover, helm en schoenen aangetrokken en ik was klaar voor de eerste testrit met de Lynx Race Evo. Het had die ochtend nog even geregend (vandaar de besmeurde fiets) en zowel het parcours als de mountainbike waren nieuw voor mij. Als opwarmertje ging ik dus van start met de makkelijke blauwe lus.
Wat me meteen opviel was dat ik eigenlijk al na enkele trappen gewoon was aan de fiets. De Lynx Race Evo trapte lekker weg over het voor mij onbekende terrein. Met het blauwe rondje was ik al snel klaar. En eerlijkheidshalve vond ik geen uitdaging in deze lus.
Ik maakte ook even een zijsprongetje naar de grootste pumptrack ter wereld… Als je er dan toch bent moet je dat ook maar een keertje doen! Wanneer je “in” de pumptrack zit valt het nog harder op hoe groot en bombastisch dat ding is. Het ziet er daarnaast ook gewoon erg goed uit en heeft de nodige charme. Wild werd ik er wel niet van, maar dat kan ook aan het ontbreken van mijn “pumpskills” gelegen hebben.
Terug naar de mtb trail dus! De rode lus biedt al wat meer uitdaging met enkele pittige klimmetjes, leuke afdalingen en wat haakse bochten. De Lynx Race Evo bolde erg lekker over deze trails en paden en de dubbele vering, die nieuw voor mij was, maakt het allemaal wel erg comfortabel.
Terwijl ik enkele rondjes over de rode lus gereden had had ik al een blik kunnen werpen op de technische stukjes van de zwarte lus. Om de Lynx Race Evo nog wat meer op de proef te stellen moest ook de zwarte lus er aan geloven. Al is deze lus dan ook weer niet gifzwart. Het blijft bij een korte rockgarden, enkele steilere afdalingen en natuurlijk de verschillende jumps. De jumps heb ik wel links laten liggen.
Een andere reden waarom ik hier aanwezig was was om eindelijk een keertje het verschil te ervaren tussen een hardtail en een dubbel geveerde full suspension mountainbike. En de Lynx stelde hierin niet teleur. De korte rockgarden was een lachertje met deze fiets, net als de andere hobbels en bobbels in het parcours. Hardtail vs full suspension? Ik weet het ondertussen wel!
Daarnaast voelde deze BH bike supersnel in de korte klimmetjes en gaf hij veel vertrouwen in de technische en steile gedeeltes. De dubbele vering in combinatie met de brede banden was voor mij een ideale cocktail om vol vertrouwen over de mtb trail te scheuren.
Na een dik uurtje trappen hield ik het, lekker bezweet, voor bekeken. De Lynx Race Evo had afgezien, maar ik misschien nog wel meer. De titel “Local Legend” was meer dan verdiend, al zeg ik het zelf!
BH Lynx Race Evo; review
Het merk BH was me eigenlijk tot voor kort nog onbekend. Echter kwam ik onlangs te weten dat er op slechts 6 km van waar ik woon een BH bikes verdeler zit. Moest de keuze in de toekomst op een BH bike vallen dan is dat natuurlijk wel héél erg handig…
Voor ik aan de testrit begon had ik de specificaties van de verschillende BH bikes thuis uiteraard al grondig bestudeerd. De Lynx Race Evo waarop ik getest heb was als ik me niet vergis de Lynx Evo Race carbon 8.5. Het enige verschil met het model uit de catalogus waren de bredere banden.
Deze fiets kost nieuw €5099 en bevindt zich in de middenklasse qua full suspension mountainbikes, al hangt dit natuurlijk ook van je budget af… Goedkoper kan zeker, maar duurder kan net zo goed…
In deze prijsklasse kan je haast niet teleurgesteld worden of toch? De testrit verliep in elk geval vlekkeloos en het gevoel op de fiets was super. De Shimano XT aandrijving kende ik al vanop mijn huidige mountainbike en daar is helemaal niets mis mee.
De dubbele vering was voor mij een openbaring, al heb ik deze halverwege de testrit nog een beetje laten bijstellen. Met een voorvorkpomp was dat zo gefixt, nog even de sag gecontroleerd en daarna voelde de achtervering nog lekkerder.
Ik was blij dat op mijn testfiets ook bredere banden gemonteerd stonden. Op het zicht valt het niet zo heel erg op, maar qua gevoel vond ik het wel veel leuker en het was zeker goed voor het vertrouwen op de fiets.
De lockout van de voorvork en demper kon je vanaf het stuur met de remote controller bedienen. Op die plaats zou ook de bediening van de dropper komen te zitten als die er was. Die dropper was er nu niet maar het zou het stuur wel wat rommeliger maken moest deze er wel zijn.
Over de robuustheid en kwaliteit van het carbon frame kan ik niet heel erg veel vertellen, maar het leek me allemaal wel heel erg okee te zijn. Deze BH bikes rijden trouwens ook mee in de wereldbekerwedstrijden crosscountry, wat in mijn ogen wel een mooie maatstaf is.
Door de positionering van de achterdemper is er slechts ruimte voor 1 bidon, niet meteen een heel erg groot issue aangezien ik toch altijd met een rugzak (met drinksysteem) op pad ga.
De Lynx Race Evo was zeker en vast een erg leuke mountainbike om op te fietsen. Het juiste gevoel was er meteen waardoor ik ook gewoon voluit kon gaan wanneer ik dat wou. Ook staand op de trappers was de tractie perfect en ging deze dubbel geveerde bak als een kanon bergop.
Aftermath
Na de testrit kreeg ik van enkele medewerkers van BH Bikes meteen de vraag of de fiets me bevallen was. Wegens de geringe drukte op dat moment was een praatje slaan met de medewerkers geen enkel probleem.
Naast de vele testbikes stonden er in de BH truck ook verschillende showroom modellen waaronder zowel een Ultimate Evo hardtail als een Lynx Race Evo. Deze laatste in een prachtig mooi rood kleurtje! WOW!
Daarnaast was er in deze showroom ook een racefiets en enkele e-mtb’s te bewonderen, allemaal heel erg mooi natuurlijk!
Mijn drankbonnetjes wou ik nog even benutten en ik slenterde nog een beetje rond tussen de verschillende fietsen. Het is niet alleen prettig om er mee te fietsen maar het was ook allemaal erg leuk om te bekijken. Ondertussen werd ik wederom aangesproken door een vriendelijke medewerker waarmee ik uiteindelijk een aardig interessant praatje sloeg over allerhande fietsgerelateerde dingen.
Omdat er nog wat andere dingen op mijn agenda stonden besloot ik daarna weer huiswaarts te keren. Dat deed ik wel met een erg goed gevoel.
Tot slot
De BH Bikes testdagen waren erg goed geregeld en er waren echt enorm veel fietsen die je kon uittesten. Op zondagmorgen, toen ik er was, was het niet heel erg druk waardoor je zoveel en zolang als je wou kon testen. Een testrit van meer dan een uur voelt wat ongemakkelijk als het erg druk is, maar die drukte was er op dat moment dus niet en dat was erg prettig!
De locatie was daarnaast ook een schot in de roos en de medewerkers waren stuk voor stuk vriendelijke gasten. Zo hoort een testevent altijd te zijn! Kudo’s zijn hier dus zeker wel op zijn plaats!
Ben je net als mij aan het uitkijken naar een nieuwe mtb, dan is zo’n testevent natuurlijk erg handig. Maar ook als je niet op zoek bent is zo’n event bijwonen zeker de moeite waard. Zo kan je nieuwe merken leren kennen en eens op een andere mtb fietsen dan je gewoon bent, super toch?!
Fijn om iets bij te leren