De beste mtb banden combinatie? Heb jij deze al geprobeerd?

Last update:
Schwalbe racing ray mtb voorband

De beste mtb banden combinatie? Daar kan je natuurlijk urenlang over discussiëren. Echter is er toch één bepaalde combo die altijd wel ter sprake komt en die ook echt elke mountainbiker kent of er toch minstens als over gehoord heeft. Het gaat natuurlijk over de top mtb banden combinatie van Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph.

In dit artikel kom je alles te weten over deze vaak gebruikte crosscountry bandencombinatie, maar geef ik je ook alternatieve combo’s bij de andere bekende merken.

Functies van de voor- en achterband

De voor- en achterband op een mountainbike hebben beide een totaal verschillende functie. Vandaar dat twee verschillende banden op vlak van het profiel en sosm zelfs de breedte van de banden steeds vaker de regel dan de uitzondering is.

Een voorband moet nauwkeurig sturen en zorgen voor voldoende grip in het bochtenwerk. Een goede achterband biedt veel tractie en aandrijving en heeft bij voorkeur zo weinig mogelijk rolweerstand.

Kortom de voorband zorgt ervoor dat jij door de bochten kan scheuren. Ga je toch wat te vlot door de bocht dan vangt een goede voorband dat feilloos voor je op. De achterband geeft je de nodige snelheid zodat jij met de minste moeite over de paden kan knallen.

Op mijn hardtail crosscountry was deze combo een schot in de roos. En dat ik niet de enige ben heb ik in de loop der jaren wel gezien en gehoord want er zijn ook verschillende prof mountainbikers die over de vetste xc-parcoursen razen met deze banden combo.

Waarom is de Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray mtb banden combinatie de beste?

De banden zijn een belangrijk onderdeel van je mountainbike, daarom is het verstandig om even stil te staan bij de eigenschappen van de banden en wat je er van kan en mag van verwachten.

Snelheid, grip en duurzaamheid

In Nederland en België hebben we veelal snelle en iets minder technische mountainbikeroutes, al zijn er ook genoeg plekken te vinden waar je al wat technischer en uitdagender kan mountainbiken. Denk hierbij maar aan de Belgische Ardennen of de diverse (kleine) bikeparken die als paddestoelen uit de grond rijzen. Echter zijn de zogenaamde crosscountry parcoursen en trails toch nog dik in de meerderheid.

Omdat steeds hetzelfde rondje maar saai wordt, wijken de meeste mountainbikers wel eens uit naar andere gebieden of zelfs andere landen. Dus je wil banden op je mountainbike die overal uit de voeten kunnen, zowel op de locale snelle tracks als op de iets technischere en uitdagende trails.

Wil je dus snelheid voor je locale rondje, veel grip op technische(re) stukken en een duurzame band die lang meegaat? Dan is een goede allround combo een must, tenzij je elke rit van banden wil wisselen. Zo kom je vaak uit het broertjesduo van Schwalbe: Racing Ray en Racing Ralph.

Link: Racing Ray – Rechts: Racing Ralph

Hieronder vind je een overzicht van de eigenschappen van beide banden.

Schwalbe Racing Ralph

De Racing Ralph is bij elke mountainbiker wel gekend. Deze band is een echte allrounder, zeker als het droog is, al kan hij in de winter op nattere paden ook nog best goed uit de voeten.

Bij het Duitse Schwalbe hebben ze de afgelopen jaren niet stilgezeten. Want stilzitten is achteruit gaan, zeker in een wereldje waar alles altijd moet evolueren en beter worden. In 2018 hebben ze bij Schwalbe de Racing Ralph herontwikkeld omdat de trails steeds technischer en veeleisender worden.

De nieuwe Racing Ralph heeft een snel en veelzijdig crosscountry profiel en zorgt dus voor snelheid, veel snelheid. Zeker met de Addix Speed versie van deze band. Bij deze versie werd vooral de rolweerstand aangepakt en verbeterd.

De grote centrale noppen en de stevige noppen op de schouder springen in het oog en zorgen voor maximale tractie en aandrijving.

Ook kan de Addix versie van deze band meer belast worden en is de duurzaamheid ook drastisch verbeterd. Dit allemaal maakt de nieuwe Racing Ralph de perfecte achterband voor elke ondergrond. In hele droge condities zie je de Racing Ralph soms ook als voorband verschijnen.

Schwalbe Racing Ray

Tegelijk met de herontwikkeling van de Racing Ralph ontwikkelden ze bij een Schwalbe een volledig nieuwe band, die het perfecte duo moest vormen met de vernieuwde Ralph. De band werd Racing Ray gedoopt.

Voor de Racing Ray op de markt kwam, werd eerder de Rocket Ron gebruikt als voorband in combinatie met de Racing Ralph, omdat deze meer grip bood en daarom uitermate geschikt was als voorband. Je zou de Racing Ray dus de opvolger van de Rocket Ron kunnen noemen.

Opvallend aan deze band zijn de verspringende centrale noppen, die voor nog betrouwbaarder stuurgedrag in de bochten zorgen. De nieuwe puntige vorm van de noppen zorgt voor uitmuntende remprestaties.

Wat is het grote verschil met de Rocket Ron? De nieuwe Racing Ray is ontwikkeld als echte voorband terwijl je de Rocket Ron, in slechte weersomstandigheden, ook als achterband kan gebruiken (eventueel in combinatie met een Nobby Nic, mits het heel erg drassig wordt).

Het grote verschil met de Rocket Ron zit hem in de rolweerstand. De nieuwe Racing Ray zal net als zijn broertje Ralph beter en sneller over de trails rollen. Met de Rocket Ron zal je iets meer rolweerstand ervaren. Als recreatieve mountainbiker is dit misschien niet zo’n puntje, maar in het profcircuit, waar elke seconde van belang is, kan dit een wereld van verschil maken.

De Addix Speedgrip tubeless easy versie van de Racing Ray is qua duurzaamheid, grip en snelheid de beste voorband voor elke trail in alle condities, met uitzondering van een blubberfestijn.

Compound, looks en tubeless

De grip en snelheid van de Racing Ray vormen de ideale combo met de tractie en snelheid van de nieuwe Racing Ralph. Beide banden blinken uit in grip, snelheid en duurzaamheid door de Addix Speedgrip en Addix Speed compound.

Ze zijn beiden Tubeless Easy en liggen in een vingerknip op je velg, klaar om meteen de trails te bestormen. Hoe je deze banden tubeless monteert, kom je te weten in onze complete mtb tubeless maken gids.

Racing Ralph en Ray Tubeless gemonteerd

Je kan niets misdoen door de combo Ray en Ralph het hele jaar door te gebruiken. Met deze combo hoef je dus niet elk seizoen van banden te wisselen. Gewoon doorknallen, en dat gaat best lang met deze twee broertjes. De duurzaamheid is volgens Schwalbe onovertroffen.

Beide banden worden gekenmerkt door een gekleurde streep op de schouder van de band. Een rode streep bij de Racing Ralph en een blauwe bij de Racing Ray. Deze strepen geven aan dat het om de respectievelijk Addix Speed (rood) en Speedgrip (blauw) compound gaat.

De rode Speed compound is, zoals de naam doet vermoeden, een echte race compound bedoelt om snelheid te maken. De blauwe Speedgrip compound is breder inzetbaar en geeft je meer grip, zonder al teveel aan snelheid in te boeten. Deze is inzetbaar in verschillende disciplines, van crosscountry tot all mountain en trail.

Test & review

Nieuwe banden moeten uiteraard grondig getest worden. De banden heb ik tubeless gemonteerd. Ik reed met 1,7 bar vooraan en 1,9 bar achteraan. Deze banden leg je trouwens makkelijk en vlot op je velgen. Op mijn hardtail fiets ik met bandbreedte 2.25″.

Voor een eerste rit met deze banden combinatie probeerde ik op zoveel mogelijk verschillend terrein te rijden. Ik begon met een stuk op de weg en daarna volgden nog gravelpaden, singletracks, technische en flowtrails, pittige klimmetjes en afdalingen met losse stenen, zand en wortels.

Op de baan kreeg ik meteen het gevoel dat ik echt vooruitging, je zou haast denken dat de Racing Ray en Ralph wegbanden zijn. Dat idee verdween echter snel toen ik de eerste offroadpaden voorgeschoteld kreeg.

Vanaf de eerst meter in het bos voel je meteen hoeveel grip deze banden je geven. Ik voerde geleidelijk aan de snelheid op en ging keer op keer wat sportiever rijden.

Op één steile helling, met veel grote losse stenen, verloor ik af en toe wat grip achteraan, wat ook wel aan mijn techniek gelegen kan hebben. Echter bleef de voorband grip zoeken en vinden. Door wat meer gewicht op de achterkant te zetten, geraakte ik toch vlotjes boven.

Op alle andere paden en trails schoten de banden qua grip nooit te kort. Ik rolde vlot over wortels, stenen en andere obstakels. Ook bij de landing, na een occasionele bunny hop over een omgevallen boomstam, voelde ik de banden meteen grip vinden. Ik kwam dus nergens in de problemen, ging ik toch een keer wat te gretig door een bocht, dan vingen de banden dit feilloos op.

Updates

Om de limieten qua bandendruk op te zoeken deed ik ook een testrit met 1,5 bar vooraan en 1,7 bar achteraan. Het verschil van 0,2 bar vooraan voelde ik meteen op de trails. Vooral de grip in het losse zand was fenomenaal. Met lagere druk kom je natuurlijk op de weg weer minder goed vooruit.

Zitten er wat verharde wegen en gravelpaden in je ritten dan is het een beetje zoeken naar een compromis waar jij jezelf goed bij voelt.

Een minpunt heb ik nog niet gevonden, al kan de prijs van de banden dat voor sommige misschien wel zijn. Echter kan besparen op kwaliteit ook nefast zijn voor je fietsplezier. Kwaliteit heeft nu éénmaal zijn prijs.

De verbeterde duurzaamheid van de banden moet ik nog ondervinden. In het verleden reed ik met de Rocket Ron en Racing Ralph combo circa 5500 kilometer, in verschillende omstandigheden. Als deze nieuwe topcombo het minstens even lang uithoudt dan is de test dubbel geslaagd.

Met deze banden combo reed ik onder andere ook de Stoneman Arduenna. Qua ondergronden krijg je daar zowat alles voorgeschoteld en de Ray en Ralph combo presteerde in mijn ogen perfect gedurende de hele rit, die ik overigens in 1 dag klaarde.

Update januari 2021: ondertussen is deze set banden vervangen door de Superground en Superrace versies waarover je verderop alles te weten komt. De Ray en Ralph combo was nog niet tot op de draad versleten maar begon toch al tekenen van slijtage te vertonen, vooral de achterband.

Toch mag ik niet klagen aangezien ik er een dikke 5000km mee heb gereden. Ik merkte wel, mede dankzij de slijtage, dat de grip in natte en winterse omstandigheden begon af te nemen, zowel voor- als achteraan.

De Racing Ray voorband zou ik zeker in de lente en zomer terug kunnen monteren en er vermoedelijk nog wel wat kilometers mee kunnen rijden. In de herfst en winter durf ik de Ray vervangen door de Rocket Ron, om net dat tikkeltje extra grip te hebben.

Volgens de tabel op de website van Schwalbe zou het verschil in grip wel maar minimaal zijn tussen beide banden. In de praktijk, en in natte en modderige toestanden merk je het verschil in mijn ogen wel.

Racing Ray & Ralph Super Race & Super Ground

Ondertussen blijven ze bij Schwalbe hun banden verder doorontwikkelen en daarvan is Superrace en Superground het resultaat.

De Superground band heeft een verbeterde snakeskin constructie. De volledige band kreeg een extra weefsellaag waardoor lek rijden nog moeilijker wordt en de kans op snakebites drastisch vermindert wordt, en dat lijkt me alvast een goede evolutie.

Het Superrace karkas werd voorzien van een RaceGuard anti-leklaag onder het loopvlak. Deze laag beschermt de band tegen lekrijden zonder in te boeten op gewicht en soepelheid.

Beide banden hebben een Superrace en Superground uitvoering gekregen. In tegenstelling tot de Ralph, die enkel in de rode Addix Speed versie verkrijgbaar is, kan je bij de Ray kiezen voor de rode Addix Speed of de blauwe Addix Speedgrip variant.

Superground vs Superrace, welke heb jij nodig?

De Superground modellen van deze banden zijn vooral gericht op de iets technischere crosscountry, downcountry, marathon en recreatieve toertochten.

De Superrace modellen zijn echte lichtgewicht wedstrijdbanden met lage rolweerstand.

Hoewel de verschillen eerder minimaal zijn kan het toch van pas komen om rekening te houden met de verschillende opties, ook afhankelijk van jouw eigen rijstijl. Wil je Strava-segmenten verpulveren dan kan je bijvoorbeeld voor de Superrace banden kiezen, op die manier heb je de minste rolweerstand.

Moet het allemaal niet zo snel gaan en verkies je grip boven snelheid dan is de Superground versie de betere keuze.

Racing Ray

Racing Ralph

Nieuw in 2022; Schwalbe Wicked Will downcountry band

Na het verschijnen van de downcountry mountainbike beginnen er ook stilaan meer en meer banden op de markt te komen voor deze nieuwe, doch onofficiële discipline…

De Wicked Will van Schwalbe is die nieuwe telg en is volgens hun tabel geschikt voor exact dezelfde ondergronden als de Racing Ray. Echter is de Wicked Will een minder competitieve band dan de Ray en kan deze ook uitstekend uit de voeten op technischere trails. De Wicked Will biedt het ultieme compromis tussen crosscountry snelheid en vertrouwen op elke trail; Downcountry met hoofdletter D dus…

Het noppenprofiel op de zijkant van deze band is afkomstig uit de downhill wereld en zorgen voor optimale grip in de bochten en op technischer terrein. De middelste noppen staan schuiner waardoor deze uitstekende roleigenschappen bieden.

Moet het niet per sé snel gaan maar wil je voornamelijk fun hebben dan is de Wicked Will een uitstekend alternatief voor de competitieve Ray. De Wicked Will is in 2.25″, 2.4″ en 2.6″ te verkrijgen.

De Wicked Will positioneert zich tussen de Racing Ralph en Nobby Nic maar is misschien nog net wat allrounder dan de Ray en Rocket Ron die zich ook tussen deze banden bevinden.

Zowel een stevige rit in de bergen als een snelle XC-track in onze contreien kan de Wicked Will zonder problemen aan. De band combineert een lichte loop voor pure snelheid met grip op ruiger en pittiger terrein. De stabiele en gripvaste noppen op de schouders van de banden zorgen voor controle, stabiliteit en grip bij het betere bochtenwerk.

De Wicked Will is te verkrijgen in Addix SpeedGrip versie met de blauwe streep. Je kan kiezen voor zwarte of bruine wangen. Daarnaast heb je de keuze tussen Super Trail, Super Ground, Super Race of Performance versie.

De Super Race heeft vanzelfsprekend de minste rolweerstand. De Super Trail en Super Ground bieden dan weer extra bescherming en duurzaamheid. De Performance versie is de goedkoopste en levert iets in op vlak van rolweerstand, grip en bescherming.

Wicked Will als voor- of achterband?

Deze Wicked Will is zo veelzijdig dat je er erg leuke banden combinaties mee kan maken. Naast een volledige set-up met zowel voor als achter de Wicked Will kan je deze band ook als voor- of achterband gebruiken in combinatie met een andere Schwalbe mtb band.

Nobby Nic & Wicked Will combo

In de ruigste omstandigheden met veel “downhill” en technische secties kan je de Wicked Will bijvoorbeeld als snelle achterband monteren in combinatie met een steeds meer op trail/downhill gerichte Nobby Nic of zelfs een Magic Mary.

Wicked Will & Racings Ralph combo

Een combo die de andere richting uitgaat is de Wicked Will & Racing Ralph combo waarbij je de Wicked Will als voorband monteert. Op die manier krijg je samen met de Racing Ralph een uitstekende en snelle crosscountry combinatie die ook op technischere parcoursen zijn mannetje staat.

Met deze combo fiets ik nu toch al enige tijd op mijn full suspension (downcountry) mountainbike en deze verrast me steeds opnieuw. De grip en het daarbij komende vertrouwen dat de Wicked Will als voorband geeft heb ik zelden gevonden in een andere band. Meer over mijn ervaringen met de Wicked Will kan je lezen in dit artikel.

Welke andere mtb banden combinaties zijn ook de moeite?

Als overtuigd gebruiker van de Racing Ray & Ralph combo (op mijn hardtail) moet ik toegeven dat ik ook wel eens een kijkje neem bij de andere bandenmerken. Want ook daar zitten ze natuurlijk niet stil en uiteraard hebben die merken ook erg goede banden combinaties binnen hun assortiment…

Maxxis

De Maxxis Ardent Race, Ikon en Aspen kań je naar hartelust combineren afhankelijk van jouw rijstijl of type ondergrond waarop je fietst. De Maxxis Rekon Race is ook een optie als supersnelle achterband voor xc-wedstrijden terwijl de Ikon de meest veelzijdige crosscountry raceband in het Maxxis assortiment is.

Met de Rekon Race (2.4″) heb ik ook en tijdje gefietst. In droge omstandigheden supersnel, maar in wat nattere omstandigheden vond ik dat deze rasechte racer toch wat grip mist. Ook over deze band heb ik mijn ervaringen reeds gedeeld. Wil je er meer over weten check dan zeker mijn review van deze band.

Vittoria

Bij Vittoria is de Barzo (voor) & Mezcal (achter) combo de meest gebruikte banden combinatie. Al is de nieuwe Saguaro, die geschikt is voor elk terrein, of zelfs de Syerra 2.4″ downcountry band een geduchte concurrent voor deze combo.

Continental

Continental heeft ook meerdere opties en combinatie mogelijkheden waaronder de Cross king & Race king en de Mountain King & Cross king combinatie.

Pirelli

De Pirelli Scorpion banden zie je ook steeds vaker verschijnen. Voor XC heb je best wel wat keuze en een leuke combo is zeker en vast de combinatie van de Scorpion XC M met de Scorpion XC R. Deze laatste is trouwens specifiek als achterband ontwikkeld.

Michelin

Als laatste nam ik een kijkje bij het Michelin mannetje, want ook daar is er genoeg voer om te combineren. De Force XC2 en Jet XC2 lijkt in mijn ogen wel een goede combo te zijn voor diverse en allround trails.

Er zijn dus zeker en vast véél meer keuzes en mogelijkheden naast Schwalbe. Persoonlijk ben ik heel erg tevreden van Schwalbe, zowel op vlak van prestaties maar ook op vlak van het monteren van de banden.

Een korte zijsprong naar de Maxxis Rekon Race banden was voor mij niet het grootste succes op vlak van allround capaciteiten voor alle seizoenen.

Tot slot

De Racing Ray en Ralph combo was en is ook in het profcircuit erg zichtbaar. Onder andere Pauline Ferrand Prévot heeft dit schoeisel vaak onder haar mountainbike zitten. Ook de Belgische marathon topper Frans Claes is niet onbekend met deze banden combinatie.

Ook Cannondale Factory Racing pakt regelmatig uit met deze sublieme combo en Henrique Avancini werd in 2018 wereldkampioen in de marathon discipline met deze set banden.

Racing Ray Addix Speedgrip 29x2,25
Racing Ralph Addix Speed 29x2,25

Deze combo blinkt dus uit in crosscountry en marathon, net de disciplines die op mijn lijf geschreven zijn. Vandaar dat ik misschien een beetje bevooroordeeld ben. Echter als de banden me niet bevallen waren dan had je het hier ook wel gelezen…

Kortom, met deze banden combinatie van Schwalbe kan je niets misdoen en zal je niet snel in de problemen komen. Met dit pure allround duo kan je op elk terrein het maximale uit je mountainbike halen. Dit is simpelweg één van de beste crosscountry bandencombo’s die er is.

Heb jij al ervaring met de Ray & Ralph bandencombo al op je mountainbike of wil je deze zeker eens proberen? Laat me dan zeker of deze je ook zo goed bevallen is…

Dit artikel werd geschreven in juni 2020 en kreeg ondertussen verschillende updates.

Foto van auteur

AUTEUR

Geert is een recreatieve marathon mountainbiker, trailrunner en sportieveling die keer op keer probeert zijn grenzen te verleggen en zichzelf uit te dagen om zo zijn sportieve doelen te realiseren. Zo reed hij de Stoneman Arduenna en de Limburg 200 MTB ultra in 1 dag. Daarnaast is hij gediplomeerd fietstechnieker.

27 gedachten over “De beste mtb banden combinatie? Heb jij deze al geprobeerd?”

  1. Goedenavond Geert,
    Ik rij zomer en winter op ferocius fred addix tubeless rond en ben toe aan nieuwe banden. Ik heb altijd voldoende grip, rij met 1.3 bar max ( 2.10 en 64 kg). Heeft deze combo niet veel meer rol weerstand?
    Mvg Kees

    Beantwoorden
    • Hey Kees,
      De Ralph en Ray combo is echt heel allround, gebruik deze momenteel zelf ook en ben er zeer tevreden van. Mogelijk heeft deze combo iets meer rolweerstand al zal het verschil volgens mij minimaal zijn. Wat je met deze combo wel gaat hebben tov jouw banden is veel meer grip op verschillende soorten terrein. De Racing Ray moet zich bij mij nog bewijzen in slechtere weersomstandigheden. Rijd je vaak in nat en modderig weer en wil je zeker zijn van genoeg grip, dan zou ik eerder voor de Rocket Ron of Nobby Nic gaan. Met de Rocket Ron kan je ook makkelijk het hele jaar rijden, dat deed ik vóór ik de Ray kocht.

      In ieder geval ben ik zeer tevreden van de Ray en Ralph combo!

      Ik hoop dat ik je vraag hiermee een beetje beantwoord heb.

      Mvg,

      Geert

      Beantwoorden
  2. Hoi Geert,

    Ik rijdt al jaren op specialized renegate 1.95. Ik ben toe aan nieuwe banden. Deze bevallen mij prima maar wil wel eens wat anders proberen. Ik rijdt voornamelijk in het duingebied in Schoorl en soms op het strand. Deze banden houden zich goed. Zijn snel en wendbaar. Tijdens toertochten door weilanden en prut moet ik wel alles geven om er doorheen te komen. Ik word nu wat ouder en krijg wat meer moeite om dit te doen.
    Wat zou jij adviseren om te monteren?
    Ik lees goede berichten over de Maxxis ikon 3c Max speed exo tlo vouw

    Beantwoorden
  3. Hey Willem,

    Ik zie dat je quasi op dezelfde ondergronden fietst als mij. Zoals in het artikel kan ik je dan ten zeerste de Racing Ray en Ralph combo aanprijzen.

    Eventueel kan je de Ralph vervangen door de Thunder Burt achteraan. De Thunder Burt is quasi gelijk aan jouw huidige specialized banden. Nattigheid en prut, zoals je zegt, kan deze band zeker en vast ook aan. Ga je toch iets meer modder opzoeken dan zou ik achteraan toch voor de Racing Ralph kiezen.

    Met de Racing Ray ga je, naar mijn gevoel, wel meer grip hebben dan met de Maxxis banden die je opnoemt.

    Ik heb zelf de Ray + Ralph combo en ga deze nog de volledige winter laten liggen, ik houd zelf totaal niet van veel modder en zoek veelal de zandgrond op in de winter, met hier en daar eens een nattere rit. In mijn ogen is deze combo dan zeker en vast de beste keuze.

    Omdat je voorheen met 1.95″ reed zou ik gaan voor de 2.10″ versies van deze banden, dan ga je overal vlot doorkomen en iets meer grip hebben.

    Ik hoor alvast graag hoe de banden je bevallen.

    Beantwoorden
  4. Geert, Ik ben op zoek naar de juiste mtb-banden combinatie voor op een fully 27,5. Heb behoefte aan combi van grip en snelheid. Bandbreedt 2.35. Wat moet voor en wat moet achter? Momenteel heb ik Maxxisbanden. Groet,
    René

    Beantwoorden
    • Hoi René,

      Ligt er natuurlijk ook aan waar en in welke omstandigheden je gaat fietsen. De combi van snelheid en grip vind je zeker in de combi Racing Ray (voor) en Racing Ralph (achter). Wil je toch iets meer grip zonder al teveel aan snelheid in te boeten dan kan je vooraan een Rocket Ron leggen.

      Wil je bij Maxxis blijven dan is de Ardent zeker en vast een goede allrounder die zowel op grip als snelheid scoort. Eventueel kan je dan vooraan, om iets meer grip te hebben, de Highroller II leggen.

      Groeten

      Beantwoorden
    • Hoi Willem,

      Als je het niet op het zicht kan zien, kijk je best even bij de specificaties van je mtb of wielset, normaal gezien staat het daar altijd bij vermeldt of je kan het navragen aan je fietsverkoper.

      Mvg

      Beantwoorden
  5. Beste Geert,
    Kun je aub ook een advies geven voor 26 banden die in de buurt komen van racing ralph & racing ray?
    Ik heb nu zelf zitten kijken en kom op de Rocket Ron HS438 Performance Tubeless Ready uit en de Marathon Plus MTB SmartGuard TwinSkin Reflectante uit. Het terrein waar ik meestal op rijd is plakkerige modder en gravel met grote stenen.
    Vriendelijke groet,
    Ype Smid

    Beantwoorden
    • Hoi Ype,

      De Racing Ralph & Ray kan je ook in 26″ verkrijgen. Bij minder weer en in de winter durf ik de Ray vervangen door een Rocket Ron, voor net een tikkeltje meer grip. Misschien is deze combo dan ook wel het meest geschikt voor jou (Ron vooraan en Ralph achteraan). Als je echter vaak in plakkerige modder rijdt dan is een Nobby Nic vooraan misschien geen overbodige luxe.

      Uiteraard zijn er ook nog andere bandenmerken. Met Schwalbe heb ik enkel goede ervaringen, vandaar dat ik ze ook promoot. De Ray & Ralph combo blijft mijn absolute nr 1 combo.

      Groeten

      Beantwoorden
  6. Beste,

    Wat denk je van volgende combinatie:
    Maxxis Ardent (voorband)
    Maxxis Ikon (achterband)
    Vooral ritten in de belgische kempen. Ik zou ze voor alle seizoenen willen gebruiken.

    Groeten

    Beantwoorden
    • Hey Rob,

      Slecht gaat die combo zeker niet zijn. Over Maxxis banden hoor je ook veel goede dingen. Laat me zeker weten hoe de banden je bevallen…

      Groeten

      Beantwoorden
  7. Hallo Geert,

    Ik zoek nieuwe all-round en all-season banden voor mijn 29’er-mtb. Breedte is max 2,6″. De Ralph/ray-combo leek me wel iets te zijn, maar die bestaan niet in 2.6″. Vermits ik een beetje de weg kwijt ben in het grote banden-oerwoud :-), vroeg ik me af of je enig advies had voor de banden voor een e-mtb.

    Alvast bedankt.

    Beantwoorden
    • Hey Lieven,

      Als je bij Schwalbe banden wil blijven zou ik kijken naar de Smart Sam of Nobby Nic, eventueel gecombineerd. Die kan je kopen in 2,6″ breedte. In de lente van 2022 lanceren ze bij Schwalbe nog een nieuwe band die ik zelf ook wel interessant vind; Wicked Will, die 2,4 inch breed is.

      Voor een E-bike is de combo Magic Mary (vooraan) en Big Betty (achteraan) een erg goede combo volgens E-MTB magazine test. De Eddy Currant front / rear combo van Schwalbe is zelfs speciaal ontworpen voor de E-MTB.

      Hopelijk kan je hier al mee verder…

      Groeten

      Beantwoorden
  8. Hallo Geert,

    ik heb net mn nieuwe fiets binnen: de Canyon Grand Canyon 8. Deze kwam met 2.4″ Nobby nic voor en achter. Heb er nu een ritje op gereden en merkt dat deze banden echt een hoge rolweerstand hebben voor de Nederlandse singletracks. Ik wil de banden daarom vervangen en ga voor: voor Racing Ray of Rocket Ron en achter Racing Ralph. Qua breedte zit ik nog te twijfelen tussen 2.25 of 2.35. Qua looks vind ik m’n huidige 2.4″ echt heel bruut, maar ik wil ook weer niet teveel inleveren op prestaties. Wat zou jij adviseren?

    Groet,

    Beantwoorden
    • Hey Youri,

      Bredere banden gebruiken is momenteel erg populair. Heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Eventueel kan je achter ook gewoon een 2.25 monteren en vooraan een 2.35 of de 2.4 houden.
      Twee Nobby Nics lijken me idd wat overkill. Tenzij je ze zou kunnen verkopen kan je ze, omdat je ze nu toch hebt, ook gewoon houden.

      In jou geval zou ik het volgende doen:
      In de wintermaanden een Nobby Nic vooraan leggen en een Racing Ralph achteraan. Je hebt twee Nobby Nics dus op die manier heb je wel voorraad voor enkele winters.

      Wil je toch echt van je Nobby Nics af, dan zou ik Rocket Ron en Racing Ralph gebruiken in de winter en in de lente switchen naar Racing Ray vooraan. En afhankelijk van de slijtage en hoeveel kilometers je maakt een nieuwe Racing Ralph achteraan.

      Rijd je niet echt in moddertoestanden dan zou ik altijd gaan voor de combo Ray/Ralph het ganse jaar door.

      Zo zou ik het doen, maar is natuurlijk erg persoonlijk. Hopelijk ben je er toch mee geholpen.

      Groeten

      Beantwoorden
  9. Hallo Geert,
    Mag ik je advies vragen ivm bandenkeuze:
    Ik heb een Emtb, en ben inmiddels 71 jaar, 60 kg, en ook al blijf ik het graag doen, het fanatieke gaat er wel wat af. Ik heb mijn fiets intussen in Spanje en rij hier vooral gravelroads, niet te technische paden met stenen, maar ook wel op asfalt. Altijd droog, nooit modder. Mijn huidige banden 27.5+ x 2.80 nobby nic zijn aan vervanging toe, maar ik denk dat ik gerust voor een minder grof en beter lopend profiel kan gaan. Wat zou je mij aanraden? Alvast hartelijk dank voor je expertise
    Patrick

    Beantwoorden
    • Hey Patrick,

      Heb zelf niet echt ervaring met e-mtb maar de Nobby Nic lijkt me idd wat van het goede teveel. Als je bij Schwalbe wil blijven, kan je kijken naar de combo Eddy Currant front + rear. Deze combo is speciaal voor de e-mtb ontworpen, weliswaar meer all-mountain en enduro gericht. Misschien ook wat overkill.

      De Johnny Watts en/of Smart Sam DD van Schwalbe lijken me in jouw geval helemaal geschikt. Deze zijn ook in verschillende bandbreedtes te verkrijgen. De Smart Sam DD is ook iets meer gericht op de e-mtb.

      Andere merken zijn er natuurlijk ook, zelf ben ik al jarenlang Schwalbe gebruiker en altijd tevreden…

      Hopelijk heb je hier wat aan,

      Mvg

      Beantwoorden
      • Super bedankt voor de snelle en nuttige reactie. Ik permiteer mij nog één vraagje: op mijn 27.5+ velgen van 40 mm moet daar 2.80 op of mag dat ook iets smaller?

        Patrick

        Beantwoorden
        • Hey Patrick,

          Met velgen van 40mm zou ik niet te smal gaan. Ik zou het bij 2.80 of 2.60 houden en kiezen voor een band met minder profiel. Zo ben je zeker dat de banden goed in de velg liggen en doen wat ze moeten doen.

          Mvg

          Beantwoorden
  10. Er zijn heel goede en zelfs betere alternatieven voor deze combinatie. Dit artikel is ook zwaar gesponsord en de schrijver pikt hier een graantje van mee. Vandaar ook de links naar de verkooppunten. Blijf voor jezelf denken en overweeg alternatieven.

    Beantwoorden
    • Dag Kees,

      Bedankt voor je reactie. Helaas sla je de bal wel volledig mis. Dit artikel is niet gesponsord. Zou maar raar zijn dat in een gesponsord artikel ook bandencombo’s van andere merken vermeldt worden… Misschien heb je daar toch overheen gelezen…

      Ik vind dit zelf de beste allround bandencombo (in 2.25″ versie) die ik tot nu getest heb en deze zie je ook gewoon heel erg vaak rondfietsen. Je mag daar natuurlijk anders over denken of zelf iets over schrijven.

      Groeten

      Beantwoorden

Plaats een reactie

cover e-book zonder zorgen de winter door

ontvang het GRATIS e-book: "Zonder zorgen de winter door"

Maak jezelf en je mountainbike winterproof. Met checklijst, zodat je zeker niets vergeet.

You have Successfully Subscribed!

MTB blueprint

ontvang het GRATIS e-book: "MTB Blueprint"

Geniet van zorgeloze en pechvrije ritten met deze snelle checks en slimme tips, elke keer opnieuw! Met handige checklijst, zodat je zeker niets over het hoofd ziet.

You have Successfully Subscribed!