Fietsen en hardlopen combineren; is dat een goed idee? Ontdek de voor- en nadelen

fietsen en hardlopen combineren

Fietsen en hardlopen zijn beide duursporten. Waarschijnlijk ken jij heel wat fietsers die ook zo nu en dan de hardloopschoenen even aantrekken. Maar fietsen en hardlopen combineren, is dat nu eigenlijk wel een goed idee? Ontdek de voor- en nadelen van deze combinatie! Of kun je écht maar het beste een eenduidige keuze maken tussen fietsen of hardlopen?

Fietsen versus hardlopen

Fietsen of hardlopen, als je conditie wilt opbouwen dan maakt het niet zoveel uit welke van deze sporten je daarvoor kiest. Je kunt ze op verschillende intensiteitsniveau ’s beoefenen, van lekker rustig tot heel inspannend.

Het voordeel van beide bezigheden t.o.v. veel andere sporten is dat je ze recreatief kunt beoefenen vanaf je huis wanneer jij dat maar wilt. Bijvoorbeeld ergens halverwege de werkdag of nog even een uurtje na het avondeten. Je kunt ze volledig op individuele basis beoefenen maar natuurlijk ook samen met anderen gaan. Door deze overeenkomsten worden deze sporten ook nogal eens gecombineerd door atleten.

Bij hardlopen gebruik je voor een groot deel dezelfde beenspieren. De coördinatie van de inspanningsbelasting verschilt echter wel. Tijdens het fietsen traint men vooral de voorzijde van de bovenbeenspieren. Tijdens het hardlopen wordt ook de achterzijde continu intensief belast.  

spieren tijdens het hardlopen

Fietsen of hardlopen: voordelen van deze 2 sportieve bezigheden op een rij

De voordelen van fietsen versus hardlopen

Het grote voordeel van fietsen ten opzichte van hardlopen is dat het minder blessuregevoelig is. Dat komt omdat de impact op je voet-, knie- en beengewrichten veel geringer is. De beweging tijdens het fietsen wordt zogezegd ‘afgerond’ en de spier- en gewrichtsimpact is veel minder direct.

Ben je een mountainbiker dan ligt dat overigens iets anders aangezien je dan door de vele korte klimmetjes en ongelijkheden veel intervalachtiger bezig bent en meer momenten van piekbelasting kent dan bij hardlopen. Toch staat ook mountainbiken niet bekend als een blessuregevoelige sport. Hardlopen wel. 25% van de lopers kampt regelmatig met blessures.

Voor veel mensen voelt fietsen minder intensief en belastend, tenzij je flink wind tegen hebt. Bij hardlopen ga je gevoelsmatig al gauw kapot. Je hartslag gaat ook sneller de hoogte in. Rennen doet ogenschijnlijk ‘meer pijn’.

Ga je fietsen dan zie je nog eens flink wat van het landschap. Er is niets lekkerder dan te genieten van de natuur en de wind in je haar te voelen. Maak je je rit samen met iemand anders dan is het ook eenvoudiger om tijdens het sporten te converseren dan wanneer je gaat hardlopen. De sociale behoefte wordt m.a.w. gemakkelijker ingevuld tijdens het fietsen. Al hangt dit natuurlijk ook aan de mate van fysieke inspanning af.

Het gehobbel tijdens het hardlopen maakt het tenslotte ook niet erg aantrekkelijk om spullen zoals drank en voeding mee te nemen voor onderweg tenzij je voor een specifiek drinksysteem voor hardlopen kiest. Tijdens het fietsen draag je gewoon probleemloos een mtb-rugzak zoals een Camelbak met je mee.

mountainbiken met een mtb rugzak

Bijkomende voordelen van mountainbiken versus hardlopen

Zowel hardlopen als rijden op de wielrenfiets is niet altijd even spannend. Veel sporters zoeken juist in het mountainbiken een extra stukje sensatie. De focus op de route, stuurmanskunsten en zo nu en dan de noodzaak tot het gebruik van vrijwel je hele lichaam maken dit een gevarieerde activiteit waarbij ook veel behendigheid komt kijken. 

De techniek van de moderne mountainbike waaronder (voorvork)vering, dropper seatposts en fietsnavigatie en dergelijke, zorgen voor een extra dimensie van de sport in de vorm van ‘materiaal- en accessoirefun’. 

De voordelen van hardlopen versus fietsen

Waar fietsen op de racefiets of mountainbike een behoorlijke investering vergt, heb je voor het beoefenen van hardlopen vrijwel geen uitrusting nodig. Je koopt een paar goed dempende hardloopschoenen en je bent klaar om te gaan rennen.

Er is geen noodzaak tot onderhoudstijd zoals het schoonmaken en repareren van je fiets. Hardlopen is weliswaar meer blessuregevoelig maar tegelijkertijd ook minder risicovol. Zowel bij wielrennen als mountainbiken loop je toch het risico om zo nu en dan een flinke val, al dan niet door je eigen toedoen, mee te maken. Het kan soms best gevaarlijk zijn.  

Hardlopen voelt (en is) vaak intensiever dan fietsen en veel mensen vinden dat prettig. Wanneer je weinig tijd hebt kun je altijd snel een rondje gaan rennen en een gevoel van fysiek-sportieve voldoening ervaren. Bij fietsen duurt dat langer.

Een groot voordeel is natuurlijk ook dat je mag hardlopen waar je dat maar wilt. Je kunt je parcours daardoor oneindig variëren. Ga je bijvoorbeeld mountainbiken dan ben je afhankelijk van de aanwezige mtb-routes.

Een wielrenner kan zijn parcours natuurlijk ook variëren maar je moet daarbij vooraf wel goed inschatten of er niet te veel obstakels zoals stoplichten op je route liggen. Voor een lekkere, zorgeloze racefietstocht zijn veel wegen niet geschikt.

Bij hardlopen ervaar je ook minder last van de weersomstandigheden. Staat er erg veel wind dan is het bijvoorbeeld minder fijn om te gaan fietsen en bij een nat wegdek ga je op de fiets sneller onderuit.

wielrennen in de regen

Fietsen of hardlopen voor een betere conditie

Fietsen of hardlopen zijn beide heel geschikt voor het opbouwen van een betere conditie. Dat betekent dat je tijdens het beoefenen van deze sporten je ademhalingssysteem, je hart-longfunctie en je uithoudingsvermogen verbetert. Dat doe je door te trainen in de hartslagzone dit ligt tussen 70% en 85% van je maximale hartslag. Een vuistregel voor het berekenen van je maximale hartslag per minuut is om je leeftijd af te trekken van het getal 220. Ga niet in een hogere hartslag trainen want dat werkt vaak averechts.

Is conditie opbouwen de primaire reden waarom jij gaat sporten, dan kun je bij hardlopen in kortere tijd efficiënter trainen om sneller een betere conditie te krijgen dan bij fietsen. Het bereiken van de benodigde hartslagzone gaat ook eenvoudiger door middel van hardlopen.

Fietsen of hardlopen voor vetverbranding en afvallen

Wil je afvallen en vet verbranden dan zijn fietsen en hardlopen ook beide uitstekende opties. De vetverbrandingszone ligt iets lager dan de conditiehartslagzone, namelijk tussen de 50 % en 65 % van je maximale hartslag. Wanneer je traint op zo’n 50 hartslagen onder je maximale hartslag dan zit je meestal heel goed voor wat betreft vetverbranding.

Ter vergelijking: voor iemand met een gewicht van zo’n 70 kg komt qua vetverbranding een hardloopsnelheid van 8 kilometer per uur overeen met iemand die ongeveer 20 kilometer per uur fietst. Je verbrandt dan bijna 600 calorieën per uur. Verdubbel je je snelheden dan verbrand je al gauw tot bijna het dubbele van het aantal calorieën. Fietsen vs hardlopen, de inspanning komt qua kcal redelijk overeen per gelijke tijdseenheid.

Over hoeveel calorieën je verbruikt je met fietsen schreven we bij mountainbikevibes.be eerder een uitgebreid artikel:

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen >>

Met name de verbranding van buikvet is voor een goede gezondheid essentieel omdat de aanwezigheid daarvan in je lichaam diverse gezondheidsrisico met zich meebrengt. Dit buikvet is een vetlaag die vrij diep in je buik rond je organen zit. Via onderstaande link kom je te weten hoe je van dat vervelende buikvet af kan komen:

Buikvet verbranden met fietsen >>

buikvet verbranden met fietsen

Is fietsen gezonder dan hardlopen?

Er wordt regelmatig beweerd dat fietsen gezonder is dan hardlopen. Het ligt er echter maar aan hoe je er naar kijkt. Door de intensieve belasting kun je door middel van hardlopen sneller resultaat bereiken op het gebied van conditieopbouw. 

Qua calorieverbranding lijk je ongeveer evenveel tijd te moeten besteden aan hardlopen dan aan fietsen. Je moet wel 3 keer zoveel fietskilometers afleggen maar fietsen gaat ook een stuk sneller. Fietsen of hardlopen zijn dus beide even goed voor afvallen. Wel bestaat het risico dat je qua hartslag bij het hardlopen al snel iets te hoog zit.

Bij de bewering dat fietsen gezonder is dan hardlopen wordt vooral geduid op de blessuregevoeligheid die met hardlopen samen gaat. In dat opzicht zou je inderdaad kunnen stellen dat het relatief ‘blessure-ongevoelige fietsen’ gezonder is. Mits je niet onderuit gaat natuurlijk.

Fietsen en hardlopen combineren

Genoeg over de verschillen tussen fietsen en hardlopen, want deze twee sporten zijn namelijk prima te combineren. Soms is het ook noodzakelijk om wat gas terug te nemen voor wat betreft het hardlopen, bijvoorbeeld omdat er een blessure opspeelt. Fietsen is dan een goed alternatief om je been- en voetgewrichten minder te belasten.

Daarnaast vind je voor een lange fietstocht soms de tijd even niet en het weer werkt ook niet altijd mee. Wil je dan toch even sporten dan vormt snel een stukje hardlopen de uitkomst.

Voor veel mensen vormen fietsen en hardlopen doelgerichte bezigheden. Ze leveren fysieke ontspanning en voordelen op, maar ze zijn niet per se altijd heel inspirerend om te doen. Door beide te beoefenen creëer je toch wat afwisseling.

Door daarnaast ook nog te gaan mountainbiken creëer je een extra dimensie tijdens het sporten. Mountainbiken levert meer adrenaline en mentale focus op en vraagt ook wat van je behendigheid. Door wielrennen, hardlopen en mountainbiken te combineren creëer je een totaalpakket aan sporten waarbij duurtraining met ‘fun’ gecombineerd wordt. Zo blijf je steeds gemotiveerd en hou je het langer vol om voldoende intensief te blijven sporten.

Fietsen en hardlopen op 1 dag

Tot dusverre zijn we vooral ingegaan op de mogelijkheid van afwisselend trainen op de fiets en hardlopen. De ene dag stap je op je fiets, wielrenfiets of mountainbike, en de andere dag trek je je hardloopschoenen aan. Er zijn echter sporten die een afwisseling van beide disciplines kennen die direct op elkaar volgt.

Veldrijden is het meest bekende voorbeeld hiervan. Op de moeilijkste passages en stukken met extreem mul zand of in de sneeuw, wordt het veldrijden zo moeilijk dat er niets op zit dan de fiets aan de hand te nemen en het traject te voet af te leggen. Tijdens het mountainbiken komt dit minder vaak voor en is het toch vooral het doel om het parcours steeds fietsend af te leggen.

Herinner je je trouwens nog het onderstaande memorabele moment? De Mont Ventoux wordt toch vooral beschouwd als een berg die je al fietsend moet bedwingen. Onder andere door de grote drukte en een daarop volgende botsing, zag Chris Froome zich in de 12e etappe van de Tour de France van 2016 genoodzaakt om een deel van het parcours al rennend of te leggen. Hij won de ronde dat jaar. Wat een held zeg!

Triatlon en Duatlon als combinatie van fietsen en hardlopen

De enige sporten waarbij fietsen en hardlopen als individuele, verplichte disciplines geïntegreerd zijn, zijn natuurlijk Triatlon en Duatlon. Dat zijn duursporten bij uitstek.

Bij een Triatlon worden de onderdelen zwemmen, wielrennen en hardlopen gecombineerd. Het parcours ligt, met uitzondering van het zwemwater, in de regel op de verharde weg. Net als wielrennen is zwemmen trouwens een ideale vorm van duursport, zonder dat het lichaam daarbij te zwaar belast wordt.

Niet iedereen heeft echter een voorliefde voor het zwemmen. Het vergt toch wel wat meer techniek. Hoewel de beenspieren hierbij een grote rol spelen, is ook de armbelasting aanzienlijk. Een totale body-workout dus.

De Duatlon is de op Triatlon gebaseerde variatiesport die het lopen en wielrennen combineert. De Cross Duatlon vormt hierbij de offroad variant waarbij een trailrun wordt opgevolgd door een mountainbiketocht en er wordt afgesloten met nog eens een bosloop. In wedstrijdverband zijn verschillende afstandvarianten mogelijk van ‘sprint’ tot ultra. De Hel van Kasterlee in België wordt beschouwd als de zwaarste Cross Duatlon ter wereld. 

triatlon en duatlon

Omschakeling van fietsen naar rennen

Vooral de omschakeling van het fietsen (2e onderdeel) terug naar het hardlopen (slotonderdeel) is zwaar, en dat is ook voor toeschouwers goed zichtbaar.  

De quadriceps (bovenbeenspieren) strekken namelijk bij het fietsen de knie. Tijdens het hardlopen vangen deze spieren echter vooral de klappen van het grondcontact op. Ze zorgen daarbij dus voor een stabiele landing. Wie gaat hardlopen direct na het fietsen zal de eerste kilometers ervaren als een loden last. Soms lijkt het alsof lopers hun knieën niet van de grond krijgen. 

Dat zware-benen-gevoel komt doordat de kracht van het fietsen omgezet moet worden in de frequentie bij het hardlopen. Wie de overgang effectief wil maken zorgt daardoor het beste voor een wat hogere trapfrequentie bij het fietsen. Middels een geschikte cadanssensor kan je dit in het snuitje houden. Na een tijdje zal men merken dat het gemakkelijker wordt om de paslengte wat te vergroten.

Misschien zie jij als mountainbiker wel een uitdaging in Cross Duatlon? Het is zeker de moeite waard om een keertje te proberen. En wie weet krijg je de smaak echt te pakken…

Een multisporthorloge als trainingsbegeleider

Op onze website vind je een groot aantal trainingstool voor fietsers en mountainbikers in het bijzonder, zoals fietsnavigatie en fietscomputers. Daarmee vind je niet alleen de weg maar realiseer je tijdens je rit ook nog eens allerlei fietsdata en krijg je desgewenst trainingsaanwijzingen van de ‘digitale coach’. Aan deze slimme fietscomputers heb je echter weinig wanneer je ook wilt gaan hardlopen.

Gelukkig vind je in de optie van het hedendaagse sporthorloge de mogelijkheden om ‘meten en weten’ zowel tijdens het fietsen als hardlopen te combineren in 1 device. Een multisporthorloge is een sporthorloge geschikt voor zowel fietsen als hardlopen. Afhankelijk van het model kun je er ook nog andere activiteiten mee registreren zoals zwemmen. Denk hierbij aan snelheids-, afstand- en routeregistratie. En dat in combinatie met je hartslagverloop.

Een modern multisporthorloge bevat onder andere een hartslagmeter die je hartslag registreert aan de pols.

Garmin Fenix 6X Pro multisporthorloge

Een nadeel van de hartslagregistratie door het horloge is dat deze niet altijd even nauwkeurig is en vaak met vertraging reageert. Wil je meer nauwkeurigheid in deze data dan combineer je je horloge het beste met een fysieke hartslagmeter, oftewel een band die je om de borst aanbrengt. 

Conclusie

Fietsen kan prima als tijdelijke, minder belastende vervanging dienen voor het rennen wanneer men met blessures kampt. Hardlopen biedt uitkomst wanneer je net wat minder tijd hebt voor een workout, vooral als je je conditie wilt trainen.

Is fietsen goed voor hardlopen? Nee, verwacht niet dat je door te hardlopen per se beter gaat fietsen en andersom. Beide disciplines zijn overigens even geschikt om af te vallen (calorieën verbranden).

De combinatie van fietsen en hardlopen is vooral geschikt om van dag tot dag variatie te ervaren en zo gemotiveerder te blijven om steeds te gaan sporten. Zoek je echter echt de uitdaging in de tegenstelling tussen beide disciplines? Waag je dan eens aan de (Cross) Duatlon.

Is je budget niet eindeloos en wil je digitale ondersteuning tijdens beide activiteiten? Kies dan niet voor een geavanceerde fietscomputer maar voor een multisporthorloge met ingebouwde hartslagmeter. Voor extra nauwkeurigheid schaf je er tegen een kleine meerprijs een hartslagband bij aan.

Voor ons hier blijft mountainbiken de nr.1 sport van onze voorkeur. Maar fietsen en hardlopen: die zijn in onze visie prima te combineren, we doen het namelijk zelf ook!

Vond je dit artikel interessant, deel het dan via:

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email
LinkedIn

GRATIS e-book: "15 tips voor de fanatieke mountainbiker"

Beleef vlotte en geslaagde avonturen op de mountainbike!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Redactie

Redactie

Wil jij ook deel uitmaken van de Mountainbikevibes redactie? Heb jij voeling met mountainbike gerelateerde onderwerpen en schrijf je dat ook graag neer? Geef ons dan zeker een seintje. Om de mogelijkheden te bekijken kan je vrijblijvend contact met ons opnemen via het contactformulier.

Ook lezen?

GRATIS e-book:
“15 tips voor de fanatieke mountainbiker”